Koneko Skrevet 28. januar #21 Skrevet 28. januar visp skrev (1 minutt siden): Laryngitt har jeg aldri hørt om, men det er jo sikkert et problem. Men det er jo sikkert mange som ikke har noe problemer med å høre hva du sier, men jeg ville sikkert hatt det og da syns jeg det er veldig slitsomt å snakke sammen for mye. Det er jo bare sånn det er. Laryngitt er betennelse i stemmebåndene som gjør at man mister stemmen og får vondt i halsen. Det kan man få av flere grunner. Som å anstrenge stemmen for mye blant annet.
visp Skrevet 28. januar #22 Skrevet 28. januar Koneko skrev (14 minutter siden): Laryngitt er betennelse i stemmebåndene som gjør at man mister stemmen og får vondt i halsen. Det kan man få av flere grunner. Som å anstrenge stemmen for mye blant annet. Ok, men opplever du mye slit med dette i hverdagen? At folk ikke hører hva du sier, eller går det stort sett greit? Også kommer det kanskje litt an på hva du jobber med. Om du er avhengig av å snakke mye i jobben? 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #23 Skrevet 28. januar visp skrev (1 minutt siden): Ja, det bør gå begge veier. Min opplevelse er at det aldri blir tatt hensyn til at noen hører dårligere enn andre. Jeg gjør en innsats for å prøve å forstå hva som blir sagt, men den som snakker lavt snakker i nøyaktig samme volum. De kan jo ikke nødvendigvis snakke i høyere volum noe mer enn du kan høre mer. Løsningen må være å oppsøke et sted uten forstyrrelser og lyder omkring. Og ellers ta det med litt godvilje. Anonymkode: 13f94...d6f 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar #24 Skrevet 28. januar Jeg som døv er heldigvis en kløpper på å lese lepper, så folk kan i realiteten snakke uten stemme til meg🤭 Med mindre de også mumler, da er det vanskelig. Men å snakke tydeligere er ofte mer effektivt enn å snakke høyere for min del. Skjønner at ikke alle er gode på munnavlesning, da. Forståelig nok. Anonymkode: 5ae82...7cd 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar #25 Skrevet 28. januar Å nei det er så ekkelt. Har en kunde som mumler lavt! Klarer ikke å tyde hva sier, han virker veldig fornøyd å tuller om noe, men hvem vet hva?? Jeg smiler med og kjenner jeg gruver meg til å møte han. Håper det løsner og jeg en gang vil forstå denne mannen å kunne møte han på en mindre klein måte. 😫 Han er så hyggelig(Ser i det minste hyggelig ut), det er trist. Anonymkode: 3692c...15b 1
Tauriela Skrevet 28. januar #26 Skrevet 28. januar Noen er naturlig høyrøstet, andre det motsatte. Tror ikke det er mer komplisert enn det. Og når stemmebåndene er vant til det, så kan det faktisk være fysisk vanskelig å øke volumet så veldig. Blor jo som å si "hvorfor kan ikke bare alle synge opera?" 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #27 Skrevet 28. januar Kjenner typen. Når du ber dem gjenta, kommer samme setning i nøyaktig samme volum i samme støy. Ofte flotte mennesker. På den annen side føler jeg meg så dum og til tider sliten for å anstrenge meg for å forstå hva de sier. Anonymkode: e6ea0...96e 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar #28 Skrevet 28. januar Jeg snakker lavt, fordi jeg har dårlig hørsel og hører ikke hvor lav eller høy stemmen min er. Etter å ha fått beskjed om å dempe meg i hele oppveksten, så snakker jeg nå lavt. Jeg ble hysjet på, stoppet midt i setning for andre må spørre "hvorfor snakker du så høyt?", fått direkte kjeft av voksne (lærere og foreldre) for å snakke for høyt. Så nå snakker jeg lavt uten å tenke over det og jeg må presse stemmen for å snakke på normalt nivå. Eller det jeg tror er normalt, i følge venninnen min så er det normal nivå. Er kun hun jeg har turt å fortelle om hørselsproblemene i voksen alder. Ingen andre vet om hørselsproblemene mine. Bortsett fra familien men de har aldri tatt hensyn eller vist forståelse. Du vet ikke hva andre sliter med av helseplager. Det å snakke lavt kan være alt fra angst til vanskelig fortid med talefeil og mange år hos logoped til hørselsproblemer. Min erfaring er at ingen tar hensyn til at man sliter med hørselen. Enten så blir det ignorert og folk prater til meg med ryggen til, eller så blir det latterliggjort. Det verste er når folk sier "glem det" hvis jeg spør om de kan gjenta seg. Jeg forventer ikke at folk skal tilpasse meg lengre, jeg tilpasser meg andre så godt jeg kan. Jeg gjetter mye av samtalen, og har jeg ikke sjans til å høre halvparten en gang så nikker jeg og smiler og håper på det beste. Når jeg er trygg på folk, trygg på at jeg ikke blir hysjet på og får beskjed om å dempe meg, så kan jeg snakke såpass at jeg aldri må repetere meg eller hører det fordømte ordet "hæ?". Eneste personen det har skjedd med hittil er psykologen og min nærmeste venninne. Men da trengs det ikke å snakkes så høyt heller, siden vi er bare to i et stille rom. Og vi ser på hverandre når vi prater, så jeg leser mye på munnen allikevel. Anonymkode: fb731...4c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #29 Skrevet 28. januar visp skrev (1 time siden): Ok, men opplever du mye slit med dette i hverdagen? At folk ikke hører hva du sier, eller går det stort sett greit? Også kommer det kanskje litt an på hva du jobber med. Om du er avhengig av å snakke mye i jobben? Jeg opplever det tilnærmet daglig, men stort sett av de samme kollegene - jeg vet han ene har nedsatt hørsel og det er jo greit, for der månsom regel alle gjenta seg i blant, mens ei av de andre tror jeg har nedsatt hørsel uten å være klar over det selv. Kanskje alderdom? Hun er den som klager mest og høyest om saken. Det er utelukkende på jobb jeg opplever problemer og at noen lager styr av det (den ene kollegaen var ekstra fæl til å klage på det en periode jeg jobbet mye direkte med henne, så når jeg da måtte anstrenge stemmen så veldig den perioden utløste det for det første mye halsvondt/heshet og ja, laryngitt - som er dritvondt og forårsaket at jeg mista stemmen helt og måtte hvile stemmebåndene). Jeg er avhengig av å snakke med mange mennesker i løpet av arbeidsdagen, og det er generelt også en del støy i lokalene der jeg jobber. Som regel når andre folk ikke hører meg er det på grunn av bakgrunnsstøyen, og alle er klar over det og finner roligere områder i stedet. Hun kollegaen min har egentlig slutta å klage så mye i senere tid og virker å faktisk høre meg på første forsøk for tiden. Ikke vet jeg om hun har vært til hørselssjekk eller om hun bare har vært ekkel med vilje tidligere (hun blir fort pissy mot folk generelt når hun er stressa, og det har vært en veldig stressende tid i høst) og av den grunn laget større problem av det enn det var, men det jeg vet er at jeg i hvert fall ikke har fått sterkere stemme - egentlig tvert imot nå i forkjølelsesesongen. På privaten sier jo venner og familie at jeg har en myk og lav stemme, men det er ingen som sliter med å høre meg til vanlig. Så problemet er jo ikke stemmen min alene dersom noen sliter med å høre meg. Mange hører meg helt fint. Anonymkode: 13f94...d6f
AnonymBruker Skrevet 29. januar #30 Skrevet 29. januar Tidsklemmen skrev (12 timer siden): Jeg snakker lavt, men har utrolig god hørsel. Jeg blir irritert på folk som snakker for høyt, det er slitsomt. Alle unødvendige lyder er slitsomt… Hva er "utrolig god hørsel"? Anonymkode: 46c51...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #31 Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor forventer du at den som snakker lavt tilrettelegger for din skade heller enn at du tilrettelegger for dem? Har du dårlig hørsel så må du gå til legen og få hjelpemidler. Tilsvarende med eldre. Å velge å ikke bruke hjelpemidler når man har en hørselsskade er et valg som har konsekvenser. Omgivelsene må enten gjøre seg ubekvem eller så - hører dere intet. Om du bad meg snakke høyere på regelmessig basis ville jeg også snakket lavere. Og lavere. Og jeg ville nok også tatt opp adferden din med hr. Hører du ikke og det gjentar seg så er det en sak for legen din. Men jeg mistenker nok at det står ikke så mye på evnen som på viljen. Anonymkode: 14953...058 Jeg tror du svarer feil innlegg her. Jeg har ikke hørselsskade eller dårlig hørsel. Jeg skriver om at vi/min kollega med lav stemme jobber med eldre som ofte har dårlig hørsel, og da kan man ikke bruke hviskestemme på jobb. Det er ikke alltid bare å ta på seg høreapparat og så hører man. Mange eldre trenger mange tilpasninger for å få høreapparatet til å fungere, og mange klarer ikke å bruke det. Hva med demente pasienter som river av seg høreapparatet eller palliative pasienter som ikke orker å ha noe bak øret som de skal forholde seg til? Ts Anonymkode: 52fb3...d74 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #32 Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg snakker lavt, fordi jeg har dårlig hørsel og hører ikke hvor lav eller høy stemmen min er. Etter å ha fått beskjed om å dempe meg i hele oppveksten, så snakker jeg nå lavt. Jeg ble hysjet på, stoppet midt i setning for andre må spørre "hvorfor snakker du så høyt?", fått direkte kjeft av voksne (lærere og foreldre) for å snakke for høyt. Så nå snakker jeg lavt uten å tenke over det og jeg må presse stemmen for å snakke på normalt nivå. Eller det jeg tror er normalt, i følge venninnen min så er det normal nivå. Er kun hun jeg har turt å fortelle om hørselsproblemene i voksen alder. Ingen andre vet om hørselsproblemene mine. Bortsett fra familien men de har aldri tatt hensyn eller vist forståelse. Du vet ikke hva andre sliter med av helseplager. Det å snakke lavt kan være alt fra angst til vanskelig fortid med talefeil og mange år hos logoped til hørselsproblemer. Min erfaring er at ingen tar hensyn til at man sliter med hørselen. Enten så blir det ignorert og folk prater til meg med ryggen til, eller så blir det latterliggjort. Det verste er når folk sier "glem det" hvis jeg spør om de kan gjenta seg. Jeg forventer ikke at folk skal tilpasse meg lengre, jeg tilpasser meg andre så godt jeg kan. Jeg gjetter mye av samtalen, og har jeg ikke sjans til å høre halvparten en gang så nikker jeg og smiler og håper på det beste. Når jeg er trygg på folk, trygg på at jeg ikke blir hysjet på og får beskjed om å dempe meg, så kan jeg snakke såpass at jeg aldri må repetere meg eller hører det fordømte ordet "hæ?". Eneste personen det har skjedd med hittil er psykologen og min nærmeste venninne. Men da trengs det ikke å snakkes så høyt heller, siden vi er bare to i et stille rom. Og vi ser på hverandre når vi prater, så jeg leser mye på munnen allikevel. Anonymkode: fb731...4c3 Hjelper det å bruke høreapparatet? Ts Anonymkode: 52fb3...d74
AnonymBruker Skrevet 29. januar #33 Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hjelper det å bruke høreapparatet? Ts Anonymkode: 52fb3...d74 Jeg "kan" ikke bruke det, men det fører til betennelse, som ender opp med operasjon og enda dårligere hørsel. Så jeg bruker det ikke, bare når jeg har ørebetennelse fra før og hørselen er på minus. Anonymkode: fb731...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #34 Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Synes det er grusomt med folk som snakker lavt. Jeg hører litt dårlig så det blir mye "Hva sa du?" Enda verre er de som snakker lavere og lavere uti setningen. Anonymkode: df588...08a Da kan de si det er grusomt at du hører dårlig og da? For det er ikke alt folk kan styre. Anonymkode: d50d6...221
AnonymBruker Skrevet 29. januar #35 Skrevet 29. januar Jeg er en sånn som sliter litt med vanlig volum på stemmen. Av en eller annen grunn snakker jeg enten veldig lavt, eller så gauler jeg. Hvis jeg prøver å snakke normalt, går det bare en kort stund før jeg går over på høyt eller lavt. Anonymkode: 9d9a6...2a1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #36 Skrevet 29. januar Jeg har naturlig lav stemme og irriterende nok blir den lavere når jeg er sliten og trøtt, men jeg setter opp volumet hvis folk ikke hører hva jeg sier. Vet jo selv at jeg har lav stemme. Jeg har selv problemer med å høre folk som snakker lavt når det er lyder rundt meg, og kjipt når jeg har sagt 'hva sa du?' flere ganger og hører fortsatt ikke hva de sier. Klart det er kjipt å ikke få med seg hva folk sier, men ikke alt handler om at man har en diagnose eller noe sånt. Noen har jo høy stemme og andre lav. Anonymkode: be705...235 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #37 Skrevet 29. januar Er oppvokst i et hus med lavt volum, alle hørte godt og var rolige. Har aldri hatt behov for å ropesnakke for å bli hørt. Anonymkode: 00185...c58
AnonymBruker Skrevet 29. januar #38 Skrevet 29. januar Et tips til de som sliter med at folk ikke hører dem. Prøv å legge ned toneleiet og snakke dypere. Da bærer stemmen bedre og det skal være bedre for stemmebåndet også (innen visse grenser, selvfølgelig). I tillegg er det lettere for eldre med svekket hørsel å høre de lavere frekvensene. Anonymkode: cefde...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #39 Skrevet 29. januar Jeg kjente en sånn. Han viste seg å være veldig narsissistisk, men jeg så det ikke til å begynne med. En av de tingene han gjorde var å snakke veldig lavt slik at du måtte spørre om og om igjen hva han sa, og så klandret han deg for å ikke syns det han sa var viktig nok til at man hørte etter. Han mente at om man brydde seg om hva han sa så burde man hørt det Anonymkode: 34b99...a46 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå