Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Lurer på hva dere som utsetter partner for silent treatment tenker?
Hvorfor synes dere det er greit å mishandle en partner psykisk?

Hvorfor oppsøker dere ikke profesjonell hjelp når dere ser hvor mye dere skader et annet menneske? Eller bare snakker om det som plager dere som et normalt menneske?

Dere som omtaler det som time-out for å tenke kan la være å svare, for det skjønner alle at er pisspreik. Dere mishandler og dere vet det godt. 

Anonymkode: 3f514...e67

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Narsissistiske folk gjør det, offere av psykisk og mentale mishandlere silent treater ikke, de beskytter seg selv. Det er stor forskjell! 

Anonymkode: 49124...e3d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gjort det mot partner, men kollegaer.

Jeg har tidvis veldig dårlig selvfølelse. Og føler meg lite verdt, og at folk stort sett har et kritisk syn på meg. Hvis noen behandler meg litt dårlig (bare litt), så blir jeg kald. 

Anonymkode: a9027...f72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

man trenger ikke være narsisist eller ha en diagnose, det kan væe man har innsett at stillhet er bedre enn dialogene (kranglene) som følger av ås i noe.. 

Anonymkode: 75d37...060

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis vedkommende føler seg «mishandlet» så er det en personlighetstype som hadde følt seg «mishandlet» i ethvert forhold, uansett. At vedkommende er litt skjør, rett og slett, og har lav terskel for å bruke sterke uttrykk.

Anonymkode: 9acc1...f7a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

man trenger ikke være narsisist eller ha en diagnose, det kan væe man har innsett at stillhet er bedre enn dialogene (kranglene) som følger av ås i noe.. 

Anonymkode: 75d37...060

Dette. Jeg driver ikke med bevisst «silent treatment». Men stillhet er oftere bedre. Hva som er bedre for en partner er ikke viktigere en hva som er bedre for en selv.

Har man et behov for å «nagge/sutre/krangle» og stadig skaper situasjoner som må «avklares/prates ut om» etc, så er man strengt tatt ikke egnet som en langsiktig partner.

Anonymkode: 459c1...03c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

folk holder på med "silent treatment" driter selvfølgelig en lang marsj i at denne oppførselen deres kan være ubehagelig for noen andre. 

det er vel nettopp derfor de holder på sånn? for å  vise at de ikke liker en person, og de mener vel at det er positivt dersom noen andre ikke liker denne oppførselen.       

Anonymkode: 750f0...844

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, til dere som holder på sånn. Fortsett med det opp i voksenalderen, så skal du eller dere se hvordan voksne ikke lengre lar seg manipuleres. Da sitter dere igjen med null venner. For jeg bryr meg ihvertfall ikke. Lykke til.  

Anonymkode: 1b13f...6bf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså, til dere som holder på sånn. Fortsett med det opp i voksenalderen, så skal du eller dere se hvordan voksne ikke lengre lar seg manipuleres. Da sitter dere igjen med null venner. For jeg bryr meg ihvertfall ikke. Lykke til.  

Anonymkode: 1b13f...6bf

Voksenalderen ? Kjenner folk som nærmer seg pensjonist og holder på sånn fortsatt (min eks f.eks).

Har ikke noe med alder, kjønn, diagnose eller utseende å gjøre. Det har med personlighet. Mener jeg da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Hvorfor oppsøker dere ikke profesjonell hjelp når dere ser hvor mye dere skader et annet menneske? Eller bare snakker om det som plager dere som et normalt menneske?

Dere som omtaler det som time-out for å tenke kan la være å svare, for det skjønner alle at er pisspreik. Dere mishandler og dere vet det godt. 

Med mishandling over flere år så har jeg merket at min eks sin oppførsel har gjort slik at jeg nå kan respondere tilbake på samme måte. Mot han. Gjør ikke det med andre mennesker, så er noe som automatisk skjer. Heter visst reaktiv oppførsel i følge min psykolog. Og da "normal" oppførsel når traumer kommer av mishandling. Har blitt klar over dette selv, og skal jobbe med det.

Tror også alle kan gjøre dette i større eller mindre grad. Man kan fort få en slik reaksjon hvis man blir oppgitt etc. og ikke kommer noen vei.

Anonymkode: 2c883...2f4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Narsissistiske folk gjør det, offere av psykisk og mentale mishandlere silent treater ikke, de beskytter seg selv. Det er stor forskjell! 

Anonymkode: 49124...e3d

Lurer på hvorfor det at folk er narsissist har blitt svaret hver gang det er noe, skulle jo tro annenhver nordmann var narsissist nå om dagen

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og føler meg lite verdt, og at folk stort sett har et kritisk syn på meg. Hvis noen behandler meg litt dårlig (bare litt), så blir jeg kald. 

Samme her 

Anonymkode: 9a288...9db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja… Jeg blir ofte veldig stille hjemme. Jeg har en mann som sukker høylytt og himler med øynene hvis jeg eller ungene prater for mye, for høyt eller ler mer enn han liker. Da kjenner jeg at jeg fort blir veldig, veldig stille. Jeg tar meg i å ikke være så mye i samme rom som han egentlig. Men det defineres vel ikke som silence treatment..? Det er vel heller en konsekvens av hans oppførsel i så måte. 
For jeg er mer meg selv på jobb! Der er jeg alltid i godt humør og humøret mitt blir verdsatt 🥰

Anonymkode: e70fa...fc1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Er så tragisk å sette ett label på det fordi dere ikke tåler stillhet eller mener det er psykisk mishandling. Det må være lov å trekke seg tilbake å trenge stillhet og ro etter en diskusjon på samme måte som dere vil prate med en gang. Det ene er ikke mer rett enn det andre. Jeg kan føle meg overveldet av følelser og hvis partneren da skal prate i ett sett så må det være lov å si, du nå må jeg trekke meg litt tilbake så prater vi igjen om en times tid eller noe i den duren. Tenker også at man kan respektere dette begge veier og prøve å finne en løsning på midten. Mennesker håndterer konflikter ulikt. Kunne aldri hatt en partner som var pågående etter en konflikt eller kalt det psykisk mishandling hvis jeg trenger en timeout. Da burde vedkommende heller jobbe med seg selv for å ikke bli så innmari trigget av en person som tar «avstand». 

Anonymkode: 5f2ff...a7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ofte umodenhet og for dårlig relasjonskompetanse som medfører silent treatment, men det er faktisk fullt mulig å avlære en person å bedrive silent treatment. 

Min mann har en traumatisk barndom med voldelig far og følgelig ingen lærdom i hvordan et forhold skal forvaltes godt heller, siden fars løsning når han ikke fikk det som han ønsket var å banke både kone og barn. En slik mann ville han ikke være selv, men derfra til å være en klok mann som handler godt og konstruktivt også når ting føles negativt og vanskelig var deg et godt stykke vei. 

De to første årene av vårt forhold var silent treatment hans måte å reagere på når noe ble vanskelig og komplisert for ham. Gradvis ble dette også utvidet til å bli brukt bare han var litt misfornøyd med noe, eller kanskje egentlig bare ønsket litt kosemose- blidgjøringsoppmerksomhet fra meg. Vanskelig å si, men de første årene var det akkurat det jeg gjorde. Jeg belønnet ærlig talt slik oppførsel med å være såååå søt, oppmuntrende og koselig rundt ham, for å få ham ut av det igjen.

Sikkert derfor det ble utvidet etterhvert også. At han følte slik belønning ved å oppføre seg slik at han fant det behagelig å gjøre det oftere for å få slik oppmerksomhet. 

Vel jeg gikk selvfølgelig bare mer og mer lei, så til slutt fikk jeg helt fullstendig nok. Han hadde regelrett tynt meg for langt. 

Det jeg gjorde var å gi veldig tydelig beskjed om at han kunne få lov til å være slik akkurat så ofte og så lenge som han ønsket, men at jeg var ferdig med å gi slikt oppmerksomhet, og isåfall da bare ville ignorere denne oppførselen og drive på med mitt. Når og om han bestemte seg for å snakke skikkelig om ting ville jeg være der for ham, men så lenge han bedrev silent hei fikk vi bare la hverandre være i fred.

Så gjorde jeg akkurat som sagt. Leste bøker, så serier, koste meg med venner og barna, og ignorerte ham. I starten måtte jeg jobbe litt med å faktisk klare å ignorere ham når han var slik, men etterhvert tok jeg det faktisk som helt grei nesten alenetid. Iallefall tid der jeg kunne prioritere egne interesser uten innsigelse om at det var kjedelig. 

For å si det slik har jeg ikke lenger en mann som bedriver silent treatment. Det var visst ikke det minste givende for ham når det ikke ble belønnet med oppmerksomhet og kone som kosemoste for å gjøre ham blid igjen. 

Anbefaler på det sterkeste å gi fullstendig faen i folk som bedriver silent treatment. Ille la seg stresse,  og ikke belønne oppførsel med å bli søt og ivrig etter å gjøre blid igjen. Men er nok viktig å gi klar beskjed om at man bare ignorerer (lar være i fred) frem til vedkommende har furtet ferdig og er klar for å prate, for ellers bedriver man det litt selv også. Er nok vesentlig at den som skal vennes av med silent treatment vet "spillereglene". At man man er der når de klarer å regulere seg selv mer modent og konstruktivt, men at man ikke lenger vil ta ansvar for at de regulerer seg og sin oppførsel. 

Anonymkode: 0b563...ffe

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Obs , ti år før jeg snudde om på dette, ikke to. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke kaste bort tid med viss vas på folk som juger, i allefall ikke på folk som driter seg ut gang på gang. Så jeg prater ikke stort med svigermor. Er jeg "sjuk" av den grunn? Jeg ser av og til dumt på henne, hun gir seg ikke selv om jeg tydelig viser at jeg har null interesse av henne. Når hun pusher så svarer jeg av og til irritert. 

Jeg må si det at jeg er dritt lei av å bli tråkka på, jugd om og til. Og jeg er så dritt lei av at hun alltid da skjønner ingenting og er offeret. Dama får ting inn med t-skje, det hjelper ikke.

Så da blir det stillhet fra denne kanten.

Anonymkode: 53a94...feb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 13.15):

Eller er det den som påstår at man blir utsatt for psykisk mishandling som forårsaker at partner ikke orker drama og diskusjon hele tiden?

Hvem mishandler hvem.

Anonymkode: fca61...860

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Driver ikke med silent treatment. Men det hender jeg trenger en time out og må si ifra om det, ja, hvis det er overveldende. Når jeg er overveldet kan jeg bli altfor sint eller gå med på ting jeg ikke vil. Hvis ikke du kan respektere det, så har du ditt eget å rydde opp i. Jeg finner meg heller ikke å bli tvunget innunder andres humør hvis det er sånn at de gjør noe som er kjipt mot meg og så skal vedkommende kreve at jeg sitter der til de har fått tømt følelsene sine og pratet ut om det de vil og så skal det være god stemning.

Anonymkode: 53312...66f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Driver ikke med silent treatment. Men det hender jeg trenger en time out og må si ifra om det, ja, hvis det er overveldende. Når jeg er overveldet kan jeg bli altfor sint eller gå med på ting jeg ikke vil. Hvis ikke du kan respektere det, så har du ditt eget å rydde opp i. Jeg finner meg heller ikke å bli tvunget innunder andres humør hvis det er sånn at de gjør noe som er kjipt mot meg og så skal vedkommende kreve at jeg sitter der til de har fått tømt følelsene sine og pratet ut om det de vil og så skal det være god stemning.

Anonymkode: 53312...66f

Nei, men du bør i det minste klare å være så voksen at du sier tydelig at du trenger litt tid for deg selv. Det er et minimum man må klare å so fra om. Du skriver at du sier fra om det, og akkurat, da bedriver du ikke silent treatment. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...