Gå til innhold

Overgangsalder gjennom tidene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag fremstår detnsom helt vanlig å søke hormonterapi for overgangsplager.

Det er min erfaring fra kvinner jeg omgås med privat og på jobb. Er selv kvinne på 48. Har ikke oppsøkt lege pga overgangsplager, et personlig valg. Men jeg har dem, psykiske og fysiske som påvirker hverdagen min negativt i stor grad. Men jeg får gitt omsorg til familien og går på jobben. 

Har tenkt mye på hva våre bestemødre og oldemødre gjorde for å takle overgangsalderen, før hormonterapi ble vanlig, og overgangsalder som diagnose.

Hva tenker andre her om at en naturlig del av kvinners helse for noen blir en plagsom lidelse? Tåler vi mindre enn forgjengerene våre? Er storsamfunnet og familien blitt mer krevende? 

!! Vennligst ingen shaming av kvinner som velger naturlig overgang eller hormonterapi, takk!

Anonymkode: f86c5...412

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi tåler ikke mindre, vi lever med mer stress og dette gir større hormonelle plager.

Anonymkode: 5b52f...7a3

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi hadde "færre" plager fordi vi levde nærmere naturen. 

Vi blir bare sykere og sykere og sykere. Vi lever lenger, ja, men vi er ikke friske. 

Jeg tror at vi var friskere (unntatt infeksjoner, fødseler etc) på generelt grunnlag før, pga nærhet til naturen. 

Naturen er vårt hjem. Nå er vi fremmedgjort naturen, og det tror jeg vi begynner å VIRKELIG få kjenne på kroppene våre nå. Og kvinnene og barne merker det først…

Anonymkode: ba56b...db6

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

De fikk osteoporose, hjerte og karsykdommer, større sjanse for depresjoner og diabetes 2 , og ble liggende etter lårhalsbrudd. 

Anonymkode: 5eb1b...b4e

• Liker 15
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)

Det er mye ved livet som både er naturlig og uungåelig, men som vi i dag ved av moderne medisin og forskning kan behandle/lindre/kurere. 

Mennesker flest (og kanskje kvinner spesielt) er rustet for å tåle mye om man må. Før måtte kvinner tåle mer. I dag må ikke kvinner tåle alle plagene med overgangsalderen, og da er det fint at de som ønsker behandling kan få dette (selv om det fremdeles er mange kvinner som svømmer motstrøms for å få hjelpen den ønsker).

Endret av Stjertmeis
  • Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi tåler ikke mindre, vi lever med mer stress og dette gir større hormonelle plager.

Mer stress tror jeg også er noe av årsaken til hormonell ubalanse.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror vi hadde "færre" plager fordi vi levde nærmere naturen. 

Vi blir bare sykere og sykere og sykere. Vi lever lenger, ja, men vi er ikke friske. 

Jeg tror at vi var friskere (unntatt infeksjoner, fødseler etc) på generelt grunnlag før, pga nærhet til naturen. 

Naturen er vårt hjem. Nå er vi fremmedgjort naturen, og det tror jeg vi begynner å VIRKELIG få kjenne på kroppene våre nå. Og kvinnene og barne merker det først…

Anonymkode: ba56b...db6

Godt poeng -vi lever lengre, men er ikke nødvendigvis friskere. En moderne livsstil er en ganske god forklaring på ubalansen, ja. Er enig med deg.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Stjertmeis skrev (4 minutter siden):

Det er mye ved livet som både er naturlig og uungåelig, men som vi i dag ved av moderne medisin og forskning kan behandle/lindre/kurere. 

Mennesker flest (og kanskje kvinner spesielt) er rustet for å tåle mye om man må. Før måtte kvinner tåle mer. I dag må ikke kvinner tåle alle plagene med overgangsalderen, og da er det fint at de som ønsker behandling kan få dette (selv om det fremdeles er mange kvinner som svømmer motstrøms for å få hjelpen den ønsker).

Det var godt sagt at vi i mer moderne tid ikke må tåle plagene.

Er enig med deg i at det er fint at kvinner som ønsker å få behandling lettere får hjelp til det. 

Et informert valg er et godt valg for den enkelte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fikk osteoporose, hjerte og karsykdommer, større sjanse for depresjoner og diabetes 2 , og ble liggende etter lårhalsbrudd. 

Anonymkode: 5eb1b...b4e

Ja, de gamle før oss var nok i større grad utsatt for manglede perspektiv på kvinnehelse.

Mine to bestemødre ble hhv 86 og 95 år. Den yngste fikk diabetes 2 og alvorlige hjerte-kar sykdommer. Hun vokse opp i by og levde bedagelig på sine eldre dager. Den eldste vokste opp på gård og levde et aktivt liv til det siste, uten nevneverdig sykdom.

Dette kan vel betraktes som livsstilsvalg. Og man kommer vel ikke utenom arv og miljø diskursen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det handler ikke om å «tåle» plagene men at all nyere forskning viser at hormonbehandling i perimenopause eller med en gang overgangsalderen inntrer, sterkt reduserer risikoen for osteoporose, alzheimers, parkinson, hjerte/kar-sykdommer, metabolske sykdommer som diabetes 2, tarmkreft.  

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Historisk sett har kvinner både blitt sendt på sanatorium og blitt lobotomert som følge av ulike plager og symptomer som kan knyttes til overgangsalderen. Moderne hormonterapi er et godt tilbud for de av oss som får såpass omfattende plager at det påvirker både livskvalitet og arbeidsevne. Det mange ikke er klar over, er at HRT faktisk beskytter mot beinskjørhet, hjerte- og karsykdom (spesielt dersom behandlingen starter tidlig nok), samt kreft i livmorslimhinnen (ved bruk av kombinasjonspreparater med gestagen og østrogen). 

• Liker 11
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

jeg tror siden de levde med helt andre rutiner, råvarer, kosthold, sykdommer, jobber osv at de også hadde helt andre "plager" enn de vi ser i dag. Og ikke minst, de brukre naturen og det den gav som "Medisin" i langt større grad enn vi kan, 

Anonymkode: 059dd...603

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fremhever du overgangsalderen spesielt her? Legevitenskapen tilbyr stadig flere og bedre behandlinger og medisiner. Våre forfedre trakk betente jeksler ved hjelp av en tang, fikk ikke antibiotika ved infeksjoner og en blindtarmoperasjon betydde fort døden. Hvorfor skulle vi ikke benytte oss ved moderne medisin, inkludert hormonbehandling, istedenfor å lide oss gjennom menopausen som kvinnene måtte før i tiden? 

Anonymkode: 1cdb0...25c

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi tåler jævli mye mindre.

Anonymkode: 21d67...515

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig et personlig valg at man ikke vil bruke HRT, men på generelt grunnlag er det jo en god utvilkling at man ikke lenger trenger å lide seg gjennom tilstander vi nå har medisiner mot, være seg ikkedødelige tilstander som hodepine, fødsel, menssmerter osv., eller kreft, Parkinson, MS og andre alvorlige tilstander der man i det minste nå kan få lindring/bremsing, om ikke en kur.

Mye har blitt bedre innen helse, og så har sikkert enkelte ting blitt verre også. Vi har nok også blitt obs på tilstander som før bare ble avskrevet som hysteri, eller som vi ikke kunne forklare vitenskaplig.

For egen del er det deilig å slippe å bade i svette annenhver natt, og ha et hode som ikke er fullt så tåkete.

Anonymkode: ddb23...ff8

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg tror siden de levde med helt andre rutiner, råvarer, kosthold, sykdommer, jobber osv at de også hadde helt andre "plager" enn de vi ser i dag. Og ikke minst, de brukre naturen og det den gav som "Medisin" i langt større grad enn vi kan, 

Anonymkode: 059dd...603

HVor tenker du moderne medisiner kom fra? Veldig mye av det er jo basert på naturmedisin som virket. Noe utvinnes fortsatt fra naturlige kilder, andre har de klart å fremstille syntetisk i laboratorier.

Anonymkode: ddb23...ff8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er et personlig valg. Jeg er 51 og bruker hormoner selv om jeg aldri har hatt overgangsalder, fordi jeg vil holde kroppen i gang så lenge som mulig. Det er mange beskyttende faktorer ved å ta hormoner, blant annet for benskjørhet, hjerte/karsykdom, kognitivt fall, bedrer kolesterol og beholder kollagen-/elastin-produksjon i huden lenger. Jeg har ingen bivirkninger av hormoner, så for meg handler det om å ta et godt informert helsevalg. På linje med at jeg tar vaksiner, trener og tar ansvar for meg selv på andre måter.

Anonymkode: 299b9...b21

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et personlig valg. Jeg er 51 og bruker hormoner selv om jeg aldri har hatt overgangsalder, fordi jeg vil holde kroppen i gang så lenge som mulig. Det er mange beskyttende faktorer ved å ta hormoner, blant annet for benskjørhet, hjerte/karsykdom, kognitivt fall, bedrer kolesterol og beholder kollagen-/elastin-produksjon i huden lenger. Jeg har ingen bivirkninger av hormoner, så for meg handler det om å ta et godt informert helsevalg. På linje med at jeg tar vaksiner, trener og tar ansvar for meg selv på andre måter.

«Overgangsplager», skulle det stå..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke bruke HRT fordi jeg har hatt blodpropp. Er i 50-årene og har allrede fått forstadiet til beinskjørhet, Osteopeni. er bekymret for hvordan jeg skal bli som gammel dame, kjenner jeg. 

Anonymkode: fc6cb...9e8

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

I dag fremstår detnsom helt vanlig å søke hormonterapi for overgangsplager.

Det er min erfaring fra kvinner jeg omgås med privat og på jobb. Er selv kvinne på 48. Har ikke oppsøkt lege pga overgangsplager, et personlig valg. Men jeg har dem, psykiske og fysiske som påvirker hverdagen min negativt i stor grad. Men jeg får gitt omsorg til familien og går på jobben. 

Har tenkt mye på hva våre bestemødre og oldemødre gjorde for å takle overgangsalderen, før hormonterapi ble vanlig, og overgangsalder som diagnose.

Hva tenker andre her om at en naturlig del av kvinners helse for noen blir en plagsom lidelse? Tåler vi mindre enn forgjengerene våre? Er storsamfunnet og familien blitt mer krevende? 

!! Vennligst ingen shaming av kvinner som velger naturlig overgang eller hormonterapi, takk!

Jeg synes ikke at du skal si noe om hva andre velger. At du har plager men velger å ikke ta noe, er ditt valg, akkurat som det er for andre nødvendig med hjelp. Det har du ikke noe med, ærlig talt.

Hva kvinner gjorde før i tiden og nå, kan ikke sammenlignes, det er to forskjellige tider. 

Anonymkode: d63ed...6c0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
velociraptor skrev (18 minutter siden):

Det handler ikke om å «tåle» plagene men at all nyere forskning viser at hormonbehandling i perimenopause eller med en gang overgangsalderen inntrer, sterkt reduserer risikoen for osteoporose, alzheimers, parkinson, hjerte/kar-sykdommer, metabolske sykdommer som diabetes 2, tarmkreft.  

Å være proaktiv er et godt incentiv for å takke ja til behandling. Sykdommene du nevner er alvorlige og påvirker den enkelte, samt samfunnet. På den måten kan hormonbehandling sees på som en forsikring mot fremtidig lidelse og samfunnsmessig økonomisk belastning. 

Roci skrev (14 minutter siden):

Historisk sett har kvinner både blitt sendt på sanatorium og blitt lobotomert som følge av ulike plager og symptomer som kan knyttes til overgangsalderen. Moderne hormonterapi er et godt tilbud for de av oss som får såpass omfattende plager at det påvirker både livskvalitet og arbeidsevne. Det mange ikke er klar over, er at HRT faktisk beskytter mot beinskjørhet, hjerte- og karsykdom (spesielt dersom behandlingen starter tidlig nok), samt kreft i livmorslimhinnen (ved bruk av kombinasjonspreparater med gestagen og østrogen). 

Det er virkelig tankevekkende å lese om hvordan helse og velferd har utviklet seg. Godt bidrag!

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...