Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter går i 8.klasse, og fikk sin første mens før jul. De skal ha svømming på skolen i februar, så nå gruer hun seg litt for der, hvordan ha svømming med mensen? Hun brukte bind selvsagt og sier hun ikke ønsker tampong. Kan elever få fritak for svømming grunnet mensen?

Anonymkode: 8f96c...086

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes truser fra Lindex som er mens truser som hun kan svømme med :)

https://www.lindex.com/no/p/3004757-80-svart-badetoy-med-periodebeskyttelse-%E2%80%93-teens-%E2%80%93-female-engineering?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces-across-google&gclsrc=aw.ds&campaign_id=19696399834&gad_source=1&gad_campaignid=19696057352&gbraid=0AAAAADrsaxHQN2StCze7CePe_zzL62Q75&gclid=Cj0KCQiA4eHLBhCzARIsAJ2NZoIz0mIdHztVHLnITskXoNcDZEnXAsIG5toIwI64jok9qPi5UHLRIagaAvpKEALw_wcB

Endret av mommyaka
AnonymBruker
Skrevet

Hun må bruke tampong i bassenget. Dersom hun har mensen vil hun jo blø uti vannet. 

Anonymkode: 1ac26...16e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Det finnes truser fra Lindex som er mens truser som hun kan svømme med :)

Det visste jeg ikke. Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok like vanlig å stå over svømming som å ha det. Mange på den alderen om ikke er klare for tampong enda. 

Anonymkode: 7491a...729

• Liker 31
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de slipper svømming ved melding hjemmefra.

Ved lettere blødning, fungerer det fint å bruke menstruse som bikini. 

Anonymkode: bd4bc...839

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her får de fritak etter melding fra foreldre / foresatte

Anonymkode: 16b6a...196

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å be om fritak:) 

Anonymkode: 585d6...06c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Der jeg jobber, så er det svømming annen hver uke. De aller fleste jenter har ikke så uregelmessig mensen at det treffer alle ukene det er svømming. De ukene med svømming hvor eleven har mensen, sender du melding til kontaktlærer og sier ifra om at hun ikke skal ha svømming. Så deltar hun de ukene hun ikke har mensen. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en fin anledning til å lære datteren din at mensen ikke er en sykdom. Det er ingen grunn til å legge begrensninger på livsførselen på grunn av mensen. Det du gjør i dag vil sette føringer for de neste 40 årene. Det er ingen grunn til å justere livet etter mensen. La jenta lære å bruke tampong eller menskopp først som sist. Jeg fikk mensen som 11-åring i 1995. Det var en selvfølge å lære meg å bruke tampong slik at jeg kunne leve som før også i den uka. Hvorfor lære barna at vi skal la oss begrense? 

Anonymkode: 638d9...fab

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hun må bruke tampong i bassenget. Dersom hun har mensen vil hun jo blø uti vannet. 

Nei en MÅ ikke bruke tampong 

Syns det er helt sykt folk kommer å sier det.

Anonymkode: 4c6a9...eff

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er en fin anledning til å lære datteren din at mensen ikke er en sykdom. Det er ingen grunn til å legge begrensninger på livsførselen på grunn av mensen. Det du gjør i dag vil sette føringer for de neste 40 årene. Det er ingen grunn til å justere livet etter mensen. La jenta lære å bruke tampong eller menskopp først som sist. Jeg fikk mensen som 11-åring i 1995. Det var en selvfølge å lære meg å bruke tampong slik at jeg kunne leve som før også i den uka. Hvorfor lære barna at vi skal la oss begrense? 

Man lærer da ikke 8 klassinger og 11 åringer å bruke tampong ?! Det er jo for de som er seksuelt aktive . Ja. Det er begrensende å ha mensen og sånn er det bare. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hallo i luken. Det kommer da helt an på mengde blødning og smerter man får om det legger begrensning på livet, du. Jeg fikk også mensen som 11 åring og har aldri kunnet badet med tampong da jeg blør gjennom. 

Anonymkode: bf92e...cec

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss så var de med i annen gruppe og drev med aktivitet hvis de hadde mensen

Ser flere sier de må lære å bruke tampong og nei ingen må bruke det hvis de ikke ønsket.  Er rett og slett det dummeste jeg hører enkelte sier. Og alle kan faktisk ikke bruke det heler. Så dere tampong elskere kan dere være så snille å slutte å pakke dette på alle

Anonymkode: 4c6a9...eff

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er bare dumt. Noen er "priviligert" og har fra start hatt både regelmessige blødninger, minimale blødninger og uten smerter. Og tampong fungerer fint. 

Men som ungdom skal man ikke måtte putte noe oppi skjeden før en er klar. Selv om det kun er en tampong. 

Alt er nytt i starten, og en bør få muligheten til noen runder med mensen før man tester tampong/bading osv. Jeg prøvde selv tampong og bading før sommerferien to år etter jeg fikk mensen. Da viste jeg hvordan det fungerte og fant ut riktig størrelse osv.

Anonymkode: 5352b...1fd

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man lærer da ikke 8 klassinger og 11 åringer å bruke tampong ?! Det er jo for de som er seksuelt aktive . Ja. Det er begrensende å ha mensen og sånn er det bare. 

Man trenger selvfølgelig ikke være seksuelt aktiv for å bruke tampong. Jeg har brukt det fra jeg var 11, debuterte ikke før jeg var 17.. men man må selvfølgelig ønske å bruke det selv og det skal ikke presses på. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Her skriver vi "Hanne skal ikke ha svømming i morgen" i meldingsboka og det er mer enn godt nok. Ser ikke på det som nødvendig og utbrodere om at hun har mensen nettopp når hun synes det er flaut, og det respekterer jeg. Læreren skjønner nok det ganske så fort uansett. Ikke har jeg lært eller bedt hun bruke tampong heller. Herrefred dette går seg til. 

Anonymkode: dceeb...9e7

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor har du det fra? Jeg begynte med tampong som 11-åring nettopp for å kunne opprettholde aktivitetene mine. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man trenger selvfølgelig ikke være seksuelt aktiv for å bruke tampong. Jeg har brukt det fra jeg var 11, debuterte ikke før jeg var 17.. men man må selvfølgelig ønske å bruke det selv og det skal ikke presses på. 

Jeg vet ikke, har bare hørt at man ikke skal bruke det fordi det ødelegger jomfruhinna. Men det må være helt innafor å ikke bruke sånt når man er et barn. Så får man heller bare droppe svømming og gym den uka :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke, har bare hørt at man ikke skal bruke det fordi det ødelegger jomfruhinna. Men det må være helt innafor å ikke bruke sånt når man er et barn. Så får man heller bare droppe svømming og gym den uka :)

Det er myte, tull og oppspinn. Google "skjedekrans", så kan du lære mer om det kvinnelige underliv. Det fins ikke noen jomfruhinne. Det er ingenting som "ødelegges". Hvorfor bruker du det ordet? Har du noen inngrodde holdninger om "renhet" og det å være jomfru? 

• Liker 14
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...