AnonymBruker Skrevet 27. januar #1 Skrevet 27. januar Hei! Jeg er 35 og tror min pcos har forverret seg, for jeg har fått mer og mer dun i ansiktet. Har lenge hatt litt skjegg på haka (napper hver/annen hver dag, dette er mørkt og stivt), og barten vokser jeg tidvis. Har endelig funnet trikset for å ikke få skikkelig kviseutbrudd etter at jeg vokser barten (spraye med pyrisept rett før, og deretter morgen/kveld i tre dager) Men nå har jeg irriterende mye dun på kinn og ellers i ansiktet. Det er lyst, så sånn sett ikke synlig med mindre det er mye lys eller man er nært. Men det plager meg. Barbering er ikke aktuelt, da mine hår vokser ut ekstremt fort (vi snakker timer fra glattbarbert til "borrelås"). Av og til har jeg klipt det litt kortere, men det gjør ingen forskjell. Dere andre hårete kvinner - er det noen løsning her? Er redd for voksing fordi jeg har fått så innmari mye kviser av bartevoksinga. Har dere andre tips? Anonymkode: 3cb7a...3ae 3
Iia Skrevet 29. januar #2 Skrevet 29. januar Jeg ville barbert meg hver morgen. Om det vokser noe ut i løpet av dagen, så holder du det likevel kort nok. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #3 Skrevet 29. januar Jeg har akkurat samme problem, med masse dun i ansikt og hals. Og før noen kommer med kommentarer om at "det er helt vanlig med litt dunhår i ansiktet" så vil jeg bare si at slike mengder noen av oss har er slett ikke vanlig, og veldig synlig og skjemmende. Jeg har mange ganger bare forsøkt å la det være og leve med det, men da går jeg rundt og tenker på det konstant. Voks har ikke fungert for meg, ble bare sår, og det var vanskelig å få vekk alt. Til slutt kjøpte jeg en sånn liten barbermaskin for kvinner, flawless. Den bruker jeg til å gå lett over dunhåret, så mengdene minsker uten at det blir helt glatt (og deretter stikkende). Anonymkode: cb830...dd1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar #4 Skrevet 29. januar Det er dyrt, men har du vurdert laser? Om ikke alt kan det kanskje ta det som er verst Anonymkode: 81059...9b4
AnonymBruker Skrevet 30. januar #5 Skrevet 30. januar Til dere kvinner som har pcos; hvorfor får dere ikke en diagnose på sykdommen og får økonomisk støtte fra HELFO til elektrolyse/laser? Det er ikke mye man får dekket, men det er litt og fjerner man hår på den riktige måten, blindet mindre med årene. Hormonell hårvekst man får i ansiktet, skal hverken barberes eller vokses. Anonymkode: 230de...e76 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Skrevet 30. januar Jeg barberer meg omtrent en gang i uka, får ikke mer hår av det, og lar jeg det bare gro ut over noen uker er det bare dun. Jeg må også nappe masse mørke hår spesielt under haka, og noen i selve barten, om jeg lar det gro ut. Det er veldig normalt, og mange også uten PCOS barberer seg f.eks. for å få et glatt underlag til sminken 😁 Da jeg var yngre var det noe sjenerende, men nå tenker jeg ikke over det. Hår er hår. Men da jeg var yngre betalte jeg for laser i selve barten (munnviken), og det hjalp da. Anonymkode: 3d92b...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #7 Skrevet 30. januar En venninne har fått dekket alt på laserbehandling for dette. Hun hadde mørke, skjemmende hår og pcos. Ville hørt meg lege om henvisining. Det kan være dun har blitt verre som følge av hormonelle endringer også. Man begynner å miste hormoner lenge før man kommer i overgangsalderen og ting kan skje fra din alder. Jeg har selv fått mye mer dun, i ansikt og på mage av alle ting, etter det. Jeg bruker hårfjerningskrem for ansikt. Det tar ikke de mørke/ tykke hårene, de må vokses eller nappes, men den tar dun Kjøper billig på normal. Anonymkode: f8e2d...8ee 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #8 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Til dere kvinner som har pcos; hvorfor får dere ikke en diagnose på sykdommen og får økonomisk støtte fra HELFO til elektrolyse/laser? Det er ikke mye man får dekket, men det er litt og fjerner man hår på den riktige måten, blindet mindre med årene. Hormonell hårvekst man får i ansiktet, skal hverken barberes eller vokses. Anonymkode: 230de...e76 Hvorfor skal det ikke barberes eller vokses? Kom med mytene dine nå 😂 Anonymkode: 3d92b...9c1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #9 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal det ikke barberes eller vokses? Kom med mytene dine nå 😂 Anonymkode: 3d92b...9c1 Fordi det stimuleres til mer hårvekst fordi det er hormonelt. Pcos er hormonell ubalanse. Anonymkode: 230de...e76 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det stimuleres til mer hårvekst fordi det er hormonelt. Pcos er hormonell ubalanse. Anonymkode: 230de...e76 Hvordan stimulerer kutting/voksing til mer hårvekst? Sender bladet beskjed til hårrøttene? Kjipt for de mannfolkene med dårlig skjeggvekst, da...at akkurat dette det ikke funker for dem. Anonymkode: e2574...114 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #11 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): En venninne har fått dekket alt på laserbehandling for dette. Hun hadde mørke, skjemmende hår og pcos. Ville hørt meg lege om henvisining. Det kan være dun har blitt verre som følge av hormonelle endringer også. Man begynner å miste hormoner lenge før man kommer i overgangsalderen og ting kan skje fra din alder. Jeg har selv fått mye mer dun, i ansikt og på mage av alle ting, etter det. Jeg bruker hårfjerningskrem for ansikt. Det tar ikke de mørke/ tykke hårene, de må vokses eller nappes, men den tar dun Kjøper billig på normal. Anonymkode: f8e2d...8ee Veldig rart, laser dekkes ikke i følge helfo. Jeg har mye mer enn TS, men eneste jeg kunne få var litt på elektrolyse, men det tilbys ikke her jeg bor. Var hos spesialist og har erklæring. Anonymkode: 8d3a8...d92
AnonymBruker Skrevet 30. januar #12 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Til dere kvinner som har pcos; hvorfor får dere ikke en diagnose på sykdommen og får økonomisk støtte fra HELFO til elektrolyse/laser? Det er ikke mye man får dekket, men det er litt og fjerner man hår på den riktige måten, blindet mindre med årene. Hormonell hårvekst man får i ansiktet, skal hverken barberes eller vokses. Anonymkode: 230de...e76 Nå er jeg så heldig at jeg slipper dette problemet har dog mange av de andre symptomene men har en venninne som rett og slett har skjeggvekst, hun fikk ikke innvilget laser for de meinte hun ikke hadde nok. Hun hadde nok, hun barberer seg hver dag nå. Anonymkode: 5c09f...aff
AnonymBruker Skrevet 30. januar #13 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 8.06): Det er dyrt, men har du vurdert laser? Om ikke alt kan det kanskje ta det som er verst Anonymkode: 81059...9b4 Laser tar ikke lyse hår. Anonymkode: 2acd7...151 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #14 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan stimulerer kutting/voksing til mer hårvekst? Sender bladet beskjed til hårrøttene? Kjipt for de mannfolkene med dårlig skjeggvekst, da...at akkurat dette det ikke funker for dem. Anonymkode: e2574...114 Hos kvinner selvfølgelig, ikke menn. Ts Anonymkode: 230de...e76
AnonymBruker Skrevet 30. januar #15 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig rart, laser dekkes ikke i følge helfo. Jeg har mye mer enn TS, men eneste jeg kunne få var litt på elektrolyse, men det tilbys ikke her jeg bor. Var hos spesialist og har erklæring. Anonymkode: 8d3a8...d92 Når fikk du avslag på laser? Anonymkode: 230de...e76
AnonymBruker Skrevet 30. januar #16 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til dere kvinner som har pcos; hvorfor får dere ikke en diagnose på sykdommen og får økonomisk støtte fra HELFO til elektrolyse/laser? Det er ikke mye man får dekket, men det er litt og fjerner man hår på den riktige måten, blindet mindre med årene. Hormonell hårvekst man får i ansiktet, skal hverken barberes eller vokses. Anonymkode: 230de...e76 Tror det må være ganske ille for å få det dekket. Lyse dun holder nok absolutt ikke. Laser funker heller ikke på lyse hår. Jeg sjekket med chat gpt hvor mye elektrolyse ville kostet, for det er snakk om et hundretalls behandlinger for å få effekt (ifølge det jeg har lest). Da ville jeg måtte betalte mange hundre tusen. Anonymkode: 3cb7a...3ae
AnonymBruker Skrevet 30. januar #17 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror det må være ganske ille for å få det dekket. Lyse dun holder nok absolutt ikke. Laser funker heller ikke på lyse hår. Jeg sjekket med chat gpt hvor mye elektrolyse ville kostet, for det er snakk om et hundretalls behandlinger for å få effekt (ifølge det jeg har lest). Da ville jeg måtte betalte mange hundre tusen. Anonymkode: 3cb7a...3ae Jeg fikk innvilget støtte til elektrolysebehandling for nesten tretti år siden, og tar regelmessig elektrolyse enda, selv om pcos er borte, men nå er det overgangsalderen som har begynt å gi meg hår/dun i ansiktet igjen, men nå betaler jeg alt selv. Skandaløst at unge damer med hormonell ubalanse som gir skjegg, ikke får mer økonomisk støtte til hårfjerning. Typisk når menn lager regelverket. Anonymkode: 230de...e76 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #18 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg sjekket med chat gpt Det svaret kan du ikke stole på. Vet du ikke det kanskje Anonymkode: c8bde...61d 1 1
Mardina Skrevet 30. januar #19 Skrevet 30. januar (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Til dere kvinner som har pcos; hvorfor får dere ikke en diagnose på sykdommen og får økonomisk støtte fra HELFO til elektrolyse/laser? Det er ikke mye man får dekket, men det er litt og fjerner man hår på den riktige måten, blindet mindre med årene. Hormonell hårvekst man får i ansiktet, skal hverken barberes eller vokses. Anonymkode: 230de...e76 For min del så er ikke hårveksten det største problemet jeg har med PCOS. Jeg har papirer på at jeg har PCOS, men problematisk menstruasjon er det jeg plages mest med 😔 Hårvekst i ansiktet tar jeg bort og det kommer jeg til å fortsette med 😊 Endret 30. januar av Mardina
AnonymBruker Skrevet 28. juni #20 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 30.1.2026 den 12.07): Når fikk du avslag på laser? Anonymkode: 230de...e76 Har ikke fått avslag, men det står klart og tydelig på helfo at det ikke dekkes - hvordan skal man da søke om det? https://www.helfo.no/lege/Regelverk-og-takster-for-lege/helfos-bidragsordninger#haarvekst Sitat Hårvekst Kvinner med sterkt sjenerande hårvekst i ansiktet kan ha rett til bidrag til elektrolysebehandling. For at ein pasient skal få bidrag, trengs det ei erklæring frå ein relevant legespesialist. Dersom pasienten bor langt frå ein spesialist, kan ein allmennlege skrive erklæringa. Utgifter som ikkje vert dekka Kremar, laser eller andre hårfjerningsmetodar vert ikkje dekka av Helfo. Anonymkode: 8d3a8...d92
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå