Gjest camillo Skrevet 5. april 2006 #1 Skrevet 5. april 2006 Jeg ble bare litt undrende etter å ha lest tråden om man må ha alkohol i bryllup. Utrolig mange svarer JA. Jeg skjønner de som da sikter til vin til maten og slikt, men det virker også som om det er mange som har behov/vil ha alkohol på festen etterpå, hvis ikke 'er det nok mange som går hjem tidlig', som en skrev. Jeg blir nysgjerrig - hvorfor er det så viktig med alkohol? Og igjen: jeg sikter IKKE til de som skrev i tråden fordi de synes vin hører med til middagen, det jeg mener er altså alkohol på festen etterpå, eventuelt på andre vanlige fester og sosiale sammenkomster. Er alkohol så viktig? Hvorfor er det det?
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #2 Skrevet 5. april 2006 Tante Olga er kanskje lettere å svelge med litt alkohol. I hvert fall hvis det er noen andres tante Olga For å svare bittelitt mer seriøst, alkohol fungerer ofte som et sosialt smøremiddel. Man klarer seg uten, men personlig synes jeg fester er morsommere med alkohol.
Gjest 1111 Skrevet 5. april 2006 #3 Skrevet 5. april 2006 alkohol fungerer ofte som et sosialt smøremiddel. Man klarer seg uten, men personlig synes jeg fester er morsommere med alkohol. ← Enig her jeg!
Gjest camillo Skrevet 5. april 2006 #4 Skrevet 5. april 2006 Tante Olga er kanskje lettere å svelge med litt alkohol. I hvert fall hvis det er noen andres tante Olga Den kjøper jeg. For å svare bittelitt mer seriøst, alkohol fungerer ofte som et sosialt smøremiddel. Man klarer seg uten, men personlig synes jeg fester er morsommere med alkohol. ← Men trenger det nødvendigvis være slik? Jeg har gått ut mange ganger i det siste, edru som få, og det har vært akkurat det samme - med unntak av at det er totalt uproblematisk å balansere høyhælte sko, to glass osv osv på en gang, samt at dagen derpå er mye bedre. Jeg sier ikke at alle skal mene det samme som meg altså, jeg blir bare veldig nysgjerrig på hvorfor folk føler de trenger alkohol for å ha det morsomt.
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #5 Skrevet 5. april 2006 Jeg kan ha det like gøy uten alkohol, men i settinger med mange ukjente er det lettere å løsne litt på talebåndet hvis jeg har en øl innabords
Gjest camillo Skrevet 5. april 2006 #6 Skrevet 5. april 2006 Jeg kan ha det like gøy uten alkohol, men i settinger med mange ukjente er det lettere å løsne litt på talebåndet hvis jeg har en øl innabords ← Det er jo en ærlig sak.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #7 Skrevet 5. april 2006 Jeg har ikke vært i så mange bryllup, men i de jeg har vært har det vært alkoholservering både under middagen og etterpå. Jeg synes det er vanskelig å se for seg festen helt uten alkohol. Men samtidig har jeg drukket svært lite i disse bryllupene, mindre enn jeg ville gjort på byen eller på fest hjemme hos noen. Så egentlig ville jeg vel hatt det like hyggelig uten alkohol. På den annen side; akkurat brylluper er såpass sammensatte sosialt sett, og gjerne nokså langtekkelige og kjedelige, og da er det greit å få tida til å gå ved å nippe til konjakken... I andre sammenhenger... vel, jeg pleier nesten alltid å drikke i sammenhenger hvor det er vanlig. Jeg kunne nok hatt det morsomt uten også, men jeg får bare LYST på alkohol når det er fest. Jeg må nok si jeg synes alkohol hører hjemme på fest, men helst etter ikke-norsk drikkemønster hvor folk ikke blir så drita, og folk må for all del la være å drikke. Andre sosiale sammenhenger - vet ikke helt, jeg reagerer ikke om det ikke serveres alkohol om vi er noen venner som møtes hjemme en kveld for å prate/spise/se film osv, eller går på kafè på kveldstid.
Gjest camillo Skrevet 5. april 2006 #8 Skrevet 5. april 2006 Jeg kunne nok hatt det morsomt uten også, men jeg får bare LYST på alkohol når det er fest. ← Ja, det blir jo gjerne slik at man kobler fest er lik alkohol, men jeg lurer på om folk egentlig trenger det for å ha det morsomt, eller om det er mest at de tror det selv. Vet ikke.
Abr@xas Skrevet 6. april 2006 #9 Skrevet 6. april 2006 Fordi mange anser bryllup for å være en gedigen fyllefest.
Gjest Catwoman Skrevet 6. april 2006 #10 Skrevet 6. april 2006 Men trenger det nødvendigvis være slik? Nei, igrunn ikke. Men det er desverre sånn. Og på en fest uten alkohol stemmer det nok at mange vil reise tidligere hjem fordi de synes det blir kjedelig uten alkohol, mange trenger alkoholen for å komme i ordentlig stemning og for å bli litt løsere på stemmebåndet. Jeg kan kose meg med alkohol jeg - ofte for mye alkohol og. Men jeg er sjelden den som bli fullest, har også vært helt edru ute på byen og på fest noen ganger og det funker bra det og. Da pleier jeg ofte å kjøre selv- og har opplevd at folk blir helt sjokkerte når jeg sier jeg skal kjøre hjem, og de tror omtrent ikke på meg når jeg sier at jeg ikke har drukket noe og er helt edru.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #11 Skrevet 6. april 2006 nei,man må ikke ha alkohol i alle sosiale sammenhenger!jeg er avholds selv og synes det er helt topp med alkoholfrie bryllup
Gjest *Snart medlem* Skrevet 6. april 2006 #12 Skrevet 6. april 2006 Det sosiale er jo ett aspekt. En annen ting er at det er noe man forventer. Selv om mange velger å gjøre bryllup annerledes, er bryllup fremdeles en ting som har en rekke sosiale forventninger rundt seg. En av disse er fri tilgang til alkohol.
Gjest Bodillen Skrevet 8. april 2006 #13 Skrevet 8. april 2006 (endret) Grunnen til at mange går tidlig hjem fra alkoholfrie bryllup er vel kanskje at de er så vant til at alkohol er en naturlig del av en sånn fest. Når det plutselig ikke er tillfelle blir det hele så uvant og rart at de ikke greier å slappe av og more seg... For meg som er avholdsmenneske er det ofte ganske ille å se hvordan enkelte blir på fester med alkohol. For meg er det ufattelig hvorfor alkohol bestandig må være en naturlig del av sosiale sammenkomster. Jeg er faktisk møkka lei av det. Det verste er, at når folk kommer sammen i settinger hvor alkohol ikke er naturlig (f.eks hvis vi ber venner hjem til oss og ungene er hjemme eller de har med seg unger), så greier de faktisk å more seg likevel! Men da er forventingene på et helt annet plan, og de greier å slappe av og more seg uten å drikke alkohol. Faktisk synes jeg den type sammenkomster er de morsomste og hyggeligste. Faen, nå kjenner jeg hvor innmari alkoholmotstander jeg virkelig er....!! Endret 8. april 2006 av Bodillen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå