Gå til innhold

Dere med ME/MS og lignende.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva var dine første symptomer? 

Hvordan var veien for å få diagnosen? 

Hvordan har du det i dag? 🫶🏻

Anonymkode: ba0b4...b8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ME og MS er to svært ulike sykdommer, bare så det er sagt. Sistnevnte kan påvises med MR av hjerne og ryggrad. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

ME og MS er to svært ulike sykdommer, bare så det er sagt. Sistnevnte kan påvises med MR av hjerne og ryggrad. 

Enig i dette. Fatigue er vanlig ved ms, men ikke som tidlig symptom.

Min venninne med MS strever med fatigue, men er samtidig helt avhengig av å trene. Trening er livsnødvendig for at kroppen hennes skal fungere. Har inntrykk av at det er motsatt ved me. Uten å kjenne til det så godt

Anonymkode: d4235...45d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (9 timer siden):

Me og ms søster diagnoser i følge nevrologen på steg, mange som får diagnosen me oppdages siden at de har m/s, kan ta en tid før det kommer nok proteiner i spinal  væske. Mens symtomene kan oppstå før 

Anonymkode: b71cc...9f5

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen tvil mellom forskjellen her.

Multippel sklreose er en alvorlig nevrologisk sykdom  . Den vises som hvite flekker/ arr på mr bilder ( hjerne og ryggrad) en spinalprøve vil gi deg funn om det er MS. 

Ikke alle med MS har fatuige . Hos meg dukket det opp som lammelse i ansikt og arm  . Før i tiden  var MS en dødsdom.  idag har vi gode bremsemedisiner .  

Jeg har aldri møtt en ME pasient på nevrologisk avdeling forresten. De har info om ms/ parkinson / ALS og andre sklerose- lidelser. 

Anonymkode: fa0c2...dbc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

MS

Første symptomene var dovenhet/nummenhet i et ben.

Andre var attac med delvis lammelse og synstap.

Generelt lett for å miste ting i jakken var nok muligens et symptom en stund før dette, men også noe som er vanlig hos mange uten at de er syke 

Anonymkode: 81abc...d8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Me og ms søster diagnoser i følge nevrologen på steg, mange som får diagnosen me oppdages siden at de har m/s, kan ta en tid før det kommer nok proteiner i spinal  væske. Mens symtomene kan oppstå før 

Hva mener du med søsterdiagnose? Min nevrolog sier iallfall ikke det. Den eneste gangen folk med ME er innom er for å AVkrefte at det ikke er MS.

Jeg kjenner to personer som har ME og  ingen de får  behandling på nevroligisk avdeling .( vet de har testet ut en ms- bremsemedisin på ME pasienter men de må betale selv  og resultatet er ennå ujevnt )

Anonymkode: fa0c2...dbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enig i dette. Fatigue er vanlig ved ms, men ikke som tidlig symptom.

Min venninne med MS strever med fatigue, men er samtidig helt avhengig av å trene. Trening er livsnødvendig for at kroppen hennes skal fungere. Har inntrykk av at det er motsatt ved me. Uten å kjenne til det så godt

Anonymkode: d4235...45d

Fatigue er fatigue uansett hvilken diagnose man har i utgangspunktet. Det er ikke sånn at fatique føles på den måten ved den diagnose x, men på den måten ved diagnose y.

Anonymkode: b0218...170

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så de har med andre ord blitt feildiagnostisert, og har egentlig MS?

Anonymkode: 543cf...57a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...