AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden Hva var dine første symptomer? Hvordan var veien for å få diagnosen? Hvordan har du det i dag? 🫶🏻 Anonymkode: ba0b4...b8b
Kålrota Skrevet 19 timer siden #2 Skrevet 19 timer siden ME og MS er to svært ulike sykdommer, bare så det er sagt. Sistnevnte kan påvises med MR av hjerne og ryggrad. 2 1 6
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Skrevet 19 timer siden Kålrota skrev (1 minutt siden): ME og MS er to svært ulike sykdommer, bare så det er sagt. Sistnevnte kan påvises med MR av hjerne og ryggrad. Enig i dette. Fatigue er vanlig ved ms, men ikke som tidlig symptom. Min venninne med MS strever med fatigue, men er samtidig helt avhengig av å trene. Trening er livsnødvendig for at kroppen hennes skal fungere. Har inntrykk av at det er motsatt ved me. Uten å kjenne til det så godt Anonymkode: d4235...45d 1 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Skrevet 10 timer siden Kålrota skrev (9 timer siden): ME og MS er to svært ulike sykdommer, bare så det er sagt. Sistnevnte kan påvises med MR av hjerne og ryggrad. Me og ms søster diagnoser i følge nevrologen på steg, mange som får diagnosen me oppdages siden at de har m/s, kan ta en tid før det kommer nok proteiner i spinal væske. Mens symtomene kan oppstå før Anonymkode: b71cc...9f5 1 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Det er ingen tvil mellom forskjellen her. Multippel sklreose er en alvorlig nevrologisk sykdom . Den vises som hvite flekker/ arr på mr bilder ( hjerne og ryggrad) en spinalprøve vil gi deg funn om det er MS. Ikke alle med MS har fatuige . Hos meg dukket det opp som lammelse i ansikt og arm . Før i tiden var MS en dødsdom. idag har vi gode bremsemedisiner . Jeg har aldri møtt en ME pasient på nevrologisk avdeling forresten. De har info om ms/ parkinson / ALS og andre sklerose- lidelser. Anonymkode: fa0c2...dbc 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden MS Første symptomene var dovenhet/nummenhet i et ben. Andre var attac med delvis lammelse og synstap. Generelt lett for å miste ting i jakken var nok muligens et symptom en stund før dette, men også noe som er vanlig hos mange uten at de er syke Anonymkode: 81abc...d8f
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Me og ms søster diagnoser i følge nevrologen på steg, mange som får diagnosen me oppdages siden at de har m/s, kan ta en tid før det kommer nok proteiner i spinal væske. Mens symtomene kan oppstå før Anonymkode: b71cc...9f5 Hva mener du med søsterdiagnose? Min nevrolog sier iallfall ikke det. Den eneste gangen folk med ME er innom er for å AVkrefte at det ikke er MS. Jeg kjenner to personer som har ME og ingen de får behandling på nevroligisk avdeling .( vet de har testet ut en ms- bremsemedisin på ME pasienter men de må betale selv og resultatet er ennå ujevnt ) Anonymkode: fa0c2...dbc 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Enig i dette. Fatigue er vanlig ved ms, men ikke som tidlig symptom. Min venninne med MS strever med fatigue, men er samtidig helt avhengig av å trene. Trening er livsnødvendig for at kroppen hennes skal fungere. Har inntrykk av at det er motsatt ved me. Uten å kjenne til det så godt Anonymkode: d4235...45d Fatigue er fatigue uansett hvilken diagnose man har i utgangspunktet. Det er ikke sånn at fatique føles på den måten ved den diagnose x, men på den måten ved diagnose y. Anonymkode: b0218...170 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Me og ms søster diagnoser i følge nevrologen på steg, mange som får diagnosen me oppdages siden at de har m/s, kan ta en tid før det kommer nok proteiner i spinal væske. Mens symtomene kan oppstå før Anonymkode: b71cc...9f5 Så de har med andre ord blitt feildiagnostisert, og har egentlig MS? Anonymkode: 543cf...57a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå