Gå til innhold

Ble jeg seksuelt utnyttet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jente 010 her. For noen måneder siden så adda en gutt 08 meg på snap. Vi begynte å snakke sammen og bestemte oss etter hvert for å møtes. Han var alene hjemme så jeg skulle komme til han. Når jeg satt på bussen spurte jeg han om hva vi skulle gjøre, og han sa rett frem «vi skal ha sex». Det viste ikke jeg helt hvordan jeg skulle svare på, og turte ikke helt å si imot. Men riktig nokk så har vi det og han tar dommen min. En annen liten ting er at kondomen sprakk og vi møtte kjøpe angrepille, han ba meg vippse for halvparten, er dette normalt? Etter jeg så han denne ene gangen har vi ikke møttes. Uansett så lurer jeg på om jeg ble seksuelt utnyttet, jeg var usikker og angrer på at jeg møtte han. Jeg var også under den seksuelle lavalderen og han var over. Var dette greit gjort av han, ble jeg utnyttet og er det rart av meg å møte han?

Anonymkode: 56554...8ff

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! Jente 010 her. For noen måneder siden så adda en gutt 08 meg på snap. Vi begynte å snakke sammen og bestemte oss etter hvert for å møtes. Han var alene hjemme så jeg skulle komme til han. Når jeg satt på bussen spurte jeg han om hva vi skulle gjøre, og han sa rett frem «vi skal ha sex». Det viste ikke jeg helt hvordan jeg skulle svare på, og turte ikke helt å si imot. Men riktig nokk så har vi det og han tar dommen min. En annen liten ting er at kondomen sprakk og vi møtte kjøpe angrepille, han ba meg vippse for halvparten, er dette normalt? Etter jeg så han denne ene gangen har vi ikke møttes. Uansett så lurer jeg på om jeg ble seksuelt utnyttet, jeg var usikker og angrer på at jeg møtte han. Jeg var også under den seksuelle lavalderen og han var over. Var dette greit gjort av han, ble jeg utnyttet og er det rart av meg å møte han?

Synes ikke du skal politianmelde dette.

Du trenger ikke å møte ham igjen hvis du ikke vil treffe ham

Anonymkode: e3a08...5bb

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har han møtt deg før du var 16, er dette en ulovlig handling av han. 

Uavhengig av alder her så er din sårbare alder og uerfaring etter mitt skjønn utnyttelse.

Under 16 er det straffbart, over 16 så vil det iht det du opplyser om her, og uten å vite mer, så er det ikke straffbart.

Uansett, vil jeg si til deg. Du er den som bestemmer over din kropp og du som bestemmer om du vil ha sex eller ikke. Og det er lov å si nei, uansett hvem han er, også om han er kjæresten din. 

Sånn i andre enden, så har vi de fleste også en eller annen dårlig opplevelse med sex, som ikke går under straffbare forhold.

Men om du var under 16, og han har lokket deg i en slags felle her, så bør du ta en prat med noen du stoler på.

Anonymkode: b9a17...5a8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du politianmelde han. Han må ikke få lov å ødelegge for andre offer. Du er kanskje en av mange offer her, og din anmeldelse kan hjelpe mange fremtidige offer. En slik person slutter ikke å ødelegge andre sine liv før han får straff. Du må dessverre leve med å vite at du ikke gjorde noe om du ikke anmelder han.

Anonymkode: 2422f...39e

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fryktelig lei meg for at du hadde en slik opplevelse. Det er ikke greit i det hele tatt og jeg har vondt av deg. Jeg har en 08 gutt det hadde blitt bråk i huset om jeg fikk vite at han hadde gjort noe slikt mot en jente. Jeg tror det beste du kan gjøre er å snakke med noen du stoler på. Om det er en forelder, lærer, helsesøster eller lignende. De vet nok hva som må gjøres og hvordan de kan hjelpe deg best. Var du min datter så hadde jeg ville vite dette. Jeg skjønner om du syntes det er vanskelig å prate om noe så privat, men det er viktig at du gjør det for deg selv. Spesielt iom at du tenker sånn på det fremdeles etter flere måneder. Da påvirker det deg i stor grad og du må få hjelp til å håndtere det. 

Jeg håper du snakker med noen og får luftet tankene dine ❤️

Anonymkode: 792f4...f05

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt skal du politianmelde han. Han må ikke få lov å ødelegge for andre offer. Du er kanskje en av mange offer her, og din anmeldelse kan hjelpe mange fremtidige offer. En slik person slutter ikke å ødelegge andre sine liv før han får straff. Du må dessverre leve med å vite at du ikke gjorde noe om du ikke anmelder han.

«Når jeg satt på bussen spurte jeg han om hva vi skulle gjøre, og han sa rett frem «vi skal ha sex».Det viste ikke jeg helt hvordan jeg skulle svare på, og turte ikke helt å si imot.» Etter det har hun gått av bussen og oppsøkt ham hjemme. Når skulle han ha forstått at hun ikke ønsket å ha sex?

• Liker 7
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skal du virkelig gi jenten dårlig samvittighet om hun ikke anmelder? I alle dager...

Anonymkode: 792f4...f05

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den aldersforskjellen her hadde antageligvis blitt betraktet som jevnbyrdig i retten, da altså 15 og 17 år. Høysterett har akseptert aldersforskjeller på så mye som 15 og 19 i lignende tilfeller.
Det er leit at TS hadde en ukomfortabel opplevelse, men med en så liten aldersforskjell samt det faktum at hun ikke ga uttryk for at hun ikke ønsket å ha sex synes jeg det blir feil å omtale denne gutten som en slags seksualforbryter.

Anonymkode: 228aa...150

• Liker 6
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«Når jeg satt på bussen spurte jeg han om hva vi skulle gjøre, og han sa rett frem «vi skal ha sex».Det viste ikke jeg helt hvordan jeg skulle svare på, og turte ikke helt å si imot.» Etter det har hun gått av bussen og oppsøkt ham hjemme. Når skulle han ha forstått at hun ikke ønsket å ha sex?

Er folk her dumme? Når du er under seksuell lavalder,så kan du ikke juridisk sett samtykke til sex. Barn og unge har ikke forutsetninger til å forstå konsekvenser. Noe dette innlegget er ett godt eksempel på. Og da er lover til for å beskytte dem. 

Til trådstarter:  anmeld. 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

det faktum at hun ikke ga uttryk for at hun ikke ønsket å ha sex synes jeg det blir feil å omtale denne gutten som en slags seksualforbryter.

Er folk her dumme? Når du er under seksuell lavalder,så kan du ikke juridisk sett samtykke til sex. Barn og unge har ikke forutsetninger til å forstå konsekvenser. Noe dette innlegget er ett godt eksempel på. Og da er lover til for å beskytte dem. 

Vi fikk en ny lov i fjor som heter samtykkeloven. Som også beskytter de som ikke er under seksuell lavalder. Og der står det esklisitt at samtykke skal være klart utrykket ved hjelp av ord. Og den loven er laget for slike brødhoder som deg som innbiller seg at det å ikke si noe er ett samtykke.

Anonymkode: f9154...935

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi fikk en ny lov i fjor som heter samtykkeloven. Som også beskytter de som ikke er under seksuell lavalder. Og der står det esklisitt at samtykke skal være klart utrykket ved hjelp av ord. Og den loven er laget for slike brødhoder som deg som innbiller seg at det å ikke si noe er ett samtykke.

Jeg skjønner at det var en traumatisk opplevelse for ts.

I forhold til den seksuelle lavalder så er aldersforskjellen for liten. Den seksuelle lavalder er primært for å beskytte mot sex der de to ikke er jevnbyrdige i alder.

I forhold til samtykke kan hun vurdere å anmelde. Da er det en mulighet for at politiet ser på saken.

Spørsmålet er om det at han skrev at han ville ha sex med henne på en måte kan oppfattes som et samtykke, siden hun allikevel dro til han? Jeg sier ikke at det var er samtykke, men spørsmålet er hvordan politiet ser på det.

Ts bør i alle fall snakke med noen om saken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hun var nesten 16. De er jevnaldrende. Å bli brukt til sex er noe annet enn å ha blitt voldtatt. Voldtektsbekrepet blir veldig utvannet hvis vi stempler sex en person angrer på som voldtekt. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med noen du stoler på trådstarter, og ikke spørre fremmede på internett. Denne tråden burde stenges. Snakk med helsesøster på skolen, forelder/søster, venninner osv. Lærer. Hvem som helst. Men ikke fremmede på nettet. 

Anonymkode: 7706f...3c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er litt mer nyansert enn som så. Det står at man samtykker gjennom ord og/eller handlinger. Det stemmer at en person som er passiv/fryst ikke samtykker, men i hovedinnlegget står det ingenting om hvordan ting skjedde fra bussturen til når de hadde sex, så på akkurat det blir det vanskelig å konkludere med noe før TS utdyper. 

Jeg har aldri blitt bedt om samtykke og heller ikke samtykket med ord i hele mitt liv,- mener du at jeg har blitt voldtatt? 

• Liker 3
Skrevet

Barn under 16 er samtykke kompetente vedrørende andre barn under 16, og også dem over 16 som er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. 

Samtykke loven stiller ikke noen form krav på samtykke, som er nok så innlysende hvis du tenker deg om. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det handler mest om at hun er for ung. Som du ser selv så skriver hun også at hun ikke turte å si noe og det er noe av problemet med å være så ung, man er ikke enda voksen nok til å kunne sette tydelige grenser for seg selv og andre. 

Anonymkode: 7680b...77b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det handler mest om at hun er for ung. Som du ser selv så skriver hun også at hun ikke turte å si noe og det er noe av problemet med å være så ung, man er ikke enda voksen nok til å kunne sette tydelige grenser for seg selv og andre. 

Anonymkode: 7680b...77b

Hvis vi utvider «voldtekt» til å også gjelde all sex man angrer på i etterkant så ødelegger det mer enn hva det gjør nytte. 

Hvis hun var 15 år og 10 måneder og hadde sex med en gutt på 17-18 så er de såpass jevnaldrende at jeg ikke ser helt hvordan en rett skal komme frem til at hun var for ung og han var «for gammel».

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har han møtt deg før du var 16, er dette en ulovlig handling av han. 

Uavhengig av alder her så er din sårbare alder og uerfaring etter mitt skjønn utnyttelse.

Under 16 er det straffbart, over 16 så vil det iht det du opplyser om her, og uten å vite mer, så er det ikke straffbart.

Uansett, vil jeg si til deg. Du er den som bestemmer over din kropp og du som bestemmer om du vil ha sex eller ikke. Og det er lov å si nei, uansett hvem han er, også om han er kjæresten din. 

Sånn i andre enden, så har vi de fleste også en eller annen dårlig opplevelse med sex, som ikke går under straffbare forhold.

Men om du var under 16, og han har lokket deg i en slags felle her, så bør du ta en prat med noen du stoler på.

Anonymkode: b9a17...5a8

Dette er direkte feil. Her er loven endret, og ser nå på hvor like de er i utvikling og alder. Det er ikke lenger automatisk straffbart hvis ei jente på 17 ligger med en gutt på 15. Eller omvendt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydelig at du nå har opplevd noe du føler er ugreit for deg, og selv om det kanskje ikke var ulovlig juridisk (jevnbyrdighet i alder, loven er der for å beskytte barn mot voksne, ikke 15åringer mot 17 åringer, og hvordan skulle han forstå at hun ikke ville når han sa at han ville ha sex når hun kom og hun kom å hadde sex med han uten). 

Men det er LOV å ha sex man angrer på og føle at ting ikke var ok uten at man skal politianmelde, og jeg vil for egen del anbefale deg å snakke med noen du stoler på enten det er helsesøster eller en annen voksen for å få hjelp til å sortere følelsene dine i etterkant. Kanskje hjelper det deg å skrive litt her og, men du må ta de svarene du får med en klype salt, for bak skjermen her sitter det masse folk med ulik erfaring og dermed tolkninger utifra sitt bilde. Og til senere, det er lov å si nei, før man kommer, når man er der og når man sitter der naken. Man skylder ingen å ha sex med de, selv om man sa ja for en time siden. 

Anonymkode: 2cbef...92b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er tydelig at du nå har opplevd noe du føler er ugreit for deg, og selv om det kanskje ikke var ulovlig juridisk (jevnbyrdighet i alder, loven er der for å beskytte barn mot voksne, ikke 15åringer mot 17 åringer, og hvordan skulle han forstå at hun ikke ville når han sa at han ville ha sex når hun kom og hun kom å hadde sex med han uten). 

Men det er LOV å ha sex man angrer på og føle at ting ikke var ok uten at man skal politianmelde, og jeg vil for egen del anbefale deg å snakke med noen du stoler på enten det er helsesøster eller en annen voksen for å få hjelp til å sortere følelsene dine i etterkant. Kanskje hjelper det deg å skrive litt her og, men du må ta de svarene du får med en klype salt, for bak skjermen her sitter det masse folk med ulik erfaring og dermed tolkninger utifra sitt bilde. Og til senere, det er lov å si nei, før man kommer, når man er der og når man sitter der naken. Man skylder ingen å ha sex med de, selv om man sa ja for en time siden. 

Anonymkode: 2cbef...92b

(Antar at du er veldig enig, så det er ingen kommentar til deg direkte)

Jeg vil bare legge til at det OGSå er lov å si nei etter at dere er godt i gang. Litt flåsete; man kan ligge på rygg med pikken dypt plantet i fitta ... rett før orgasmen. Lov å si nei og stopp.
Dets piller ingen rolle når 'nei-et' kommer. Et nei er et nei uansett når, og når man sier nei skal alt stoppe... enn hvor kjipt det måtte føles for de involverte.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Se på det som en dårlig opplevelse, rist det av deg og gå videre. Slike ting vil kunne skje senere i livet også.

Å bestemme seg for å tenke på det som et overgrep vil gjøre noe med deg mentalt. Offer-tanken vil prege deg. Ikke gå ned i den grøfta. Tenk på det som en dårlig sexdebut, det har mange opplevd. Rett ryggen, se fremover og tenk at neste gang du har sex skal det være på dine premisser og det skal være mye bedre, med en du selv ønsker å ligge med.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...