Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Seriøst problem.

mormor mener jeg ikke får lov til å bruke vannkoker for det koster mye å fylle den. Greit- men hun bruker vannkoker å fyller vann til per kopp.

hva bruker mest strøm- det å fylle vannkoker helt full eller varme opp per kopp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du planer om å drikke hele vannkokeren på en liter? Om du varmer opp 2dl 5 ganger eller 1 liter med en gang spiller ingen særlig rolle, men om du koker opp en hel liter for så å la halvparten være ubrukt er det bortkastet energi

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Har du planer om å drikke hele vannkokeren på en liter? Om du varmer opp 2dl 5 ganger eller 1 liter med en gang spiller ingen særlig rolle, men om du koker opp en hel liter for så å la halvparten være ubrukt er det bortkastet energi

Dette ☝️

Anonymkode: 9fb22...021

Skrevet

Bruker nå mer tid å varme 1l en eks 2dl.

Svigers de kokker opp 1 l og har på termos

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig skal vel en vannkoker fylles opp til Max når den brukes. ?. Det som ikke går til te og kaffe. Tar jeg i mugge å drikker som kaldt videre. Eller tar i termos om jeg skal beholde det varmt.

Anonymkode: 26aa5...88c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Egentlig skal vel en vannkoker fylles opp til Max når den brukes. ?. Det som ikke går til te og kaffe. Tar jeg i mugge å drikker som kaldt videre. Eller tar i termos om jeg skal beholde det varmt.

Nei

Anonymkode: 9c3af...f74

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Er et minimums-merke også. Å varme vann for så å drikke det kaldt er bortkastet energi. Å varme vann og ha det på termos derimot, er smart, så lenge man faktisk bruker det varme vannet.

Ellers er det best å koke den mengden man skal bruke (minst på minimumsmerket selvsagt).

Anonymkode: 9fb22...021

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vålull skrev (13 timer siden):

Seriøst problem.

mormor mener jeg ikke får lov til å bruke vannkoker for det koster mye å fylle den. Greit- men hun bruker vannkoker å fyller vann til per kopp.

hva bruker mest strøm- det å fylle vannkoker helt full eller varme opp per kopp?

Lureste er å koke opp fyll og så å fylle på en skikkelig termos. Ellers er det pr kopp

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei. Til merket minimum ska wn fylle til. På min så tilsvarer det ca 2 dl, og max er 1.2 l

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig trenger man ikke det. Du må kun ha over minus merket for sikre at elementene dekkes skikkelig og at den ikke koker tørr.

Anonymkode: baf5c...066

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (På 27.1.2026 den 9.34):

Bruker varmeflaske som fylles opp.

Skrevet

Diskusjonen handler mer om at- jeg bruker vannkoker og varme flaske å skal jeg ha te så fyller jeg full å heller i termos. Men hun mener at man skal fylle vannkoker per kopp pga strøm. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du skal varme vann til varmeflaske, er det bedre å bruke vannkoker enn å varme i en kjele. Det er uansett snakk om småpenger. 

Drikker du alt vannet du tar i termosen? 

Anonymkode: ce112...e45

AnonymBruker
Skrevet
Vålull skrev (7 minutter siden):

Diskusjonen handler mer om at- jeg bruker vannkoker og varme flaske å skal jeg ha te så fyller jeg full å heller i termos. Men hun mener at man skal fylle vannkoker per kopp pga strøm. 

Da gjør dere en test sammen.

Ta tiden det tar å koke opp en kopp og tiden det tar å koke opp til full termos. Del på antall kopper så finner dere ut hva som lønner seg.

Anonymkode: fddd6...dcb

Skrevet

det er helt likt, og nesten uten relevans for strømbruken, det går med 116 W/T på å varme opp 1 liter vann fra 5grader til 100 grader. om man gjør det i porsjoner eller tar alt på en gang spiller ingen role.

om man lar en halv liter vann stå å bli kaldt i varmeren på benken blir det til varme i rommet, og om man varmer med elektriske ovner bruker de da tilsvarende mindre strøm. om man varmer huset mead andre midler kan det være ulønnsomt. men det er ikke store energimengder det er snakk om.

• Nyttig 2
Skrevet
newman01 skrev (På 27.1.2026 den 9.34):

Så lenge en ikke ønsker varmen den avgir

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor diskuterer du det overhodet? Bor dere sammen?

Anonymkode: 6e085...64e

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vålull skrev (På 26.1.2026 den 20.42):

Seriøst problem.

Det koster uansett helt ubetydelig, gjør det som passer deg best! 

Endret av LeneXCII
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jammen mye rart som diskuteres i de tusen hjem....

Saken er at det er helt marginale kostnader forbundet med en slik vannkoker uansett.

La oss si du har en vannkoker på 2200 watt. Du fyller opp maks, og for eksempelets skyld (jeg har ikke peiling...) så tar det 10 min å koke denne mengden. Da har du brukt 2200w /6= 367 watt. 

Gang opp 0,367 med strømpris og nettleie der du befinner deg...

Bør være til å leve med den kostnaden der. Hvis ikke får du gi bestemoren din en krone eller to om dagen – og si «keep the change».

Anonymkode: e19a5...480

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jammen mye rart som diskuteres i de tusen hjem....

Saken er at det er helt marginale kostnader forbundet med en slik vannkoker uansett.

La oss si du har en vannkoker på 2200 watt. Du fyller opp maks, og for eksempelets skyld (jeg har ikke peiling...) så tar det 10 min å koke denne mengden. Da har du brukt 2200w /6= 367 watt. 

Gang opp 0,367 med strømpris og nettleie der du befinner deg...

Bør være til å leve med den kostnaden der. Hvis ikke får du gi bestemoren din en krone eller to om dagen – og si «keep the change».

Anonymkode: e19a5...480

JEG VET. Jeg sa at 1 til 2 oppkomlinger av full vannkoker er under 500kr i året. Men siden hun ikke har rett (som hun alltid mener) så gidder hun ikke å høre. 

hun tror hun vet alt pga noen andre i familien har sagt det (altså en vel utdannet person i no drit) hun stoler på de suksefulle mennesker (ikke at det svarer på svaret ditt men) 

men greia er at jeg ska bo i leilighet i kjelleren deres. så derfor er det veldig mye diskusjon 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...