Gå til innhold

Bursdag i barnehagen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig hva man velger å bruke energien sin på. I flere tråder er på KG, så blir vi fortalt at sunt kosthold til barna blir nedprioritert, fordi tidsklemma, sykdom, hysteri o.l. 

Men et hav av barnebursdager til 3-4 åringe har man energi til.

Anonymkode: 51a1d...a41

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Merkelig hva man velger å bruke energien sin på. I flere tråder er på KG, så blir vi fortalt at sunt kosthold til barna blir nedprioritert, fordi tidsklemma, sykdom, hysteri o.l. 

Men et hav av barnebursdager til 3-4 åringe har man energi til.

Vanligvis er det ikke akkurat snakk om et hav av bursdager på en barnehageavdeling. 

Anonymkode: c26b7...da5

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (23 minutter siden):

Det er stress for foreldrene pluss at det blir press rundt det. F eks ifht gaver og så skal noen toppe hverandre med å skulle ha det i lekeland osv. Blir dyrt. Syns det er tidlig nok å begynne i 1 klasse

Eh nei det er da virkelig ikke stress eller press, det leger man i såfall selv 

Anonymkode: 91876...75f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vanligvis er det ikke akkurat snakk om et hav av bursdager på en barnehageavdeling. 

Så alle blir ikke invitert, og alle får ikke holde bursdag da? Det er vanlig å være 17-20 barn på en småbarnsavdeling. Er det bare noe få utvalgte som får komme?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så alle blir ikke invitert, og alle får ikke holde bursdag da? Det er vanlig å være 17-20 barn på en småbarnsavdeling. Er det bare noe få utvalgte som får komme?

De fleste inviterer jentene eller guttene fra sitt kull, eks jentene født i 21, blir da ikke veldig mange 

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (Akkurat nå):

De fleste inviterer jentene eller guttene fra sitt kull, eks jentene født i 21, blir da ikke veldig mange 

Mitt barn er den eneste jenten i sitt kull. Sikkert derfor hun ikke er blitt invitert i noen bursdager. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det avhenger litt av sammensetning på avdelingen (alder og kjønn), men feks samme årskull eller kjønn er vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi starter ved fire år, og velger selv om vi inviterer hele storbarnsgruppen eller alle i samme alder på tvers av avdelingene. Er så kjekt for barna. Absolutt ikke noe press. Og det er jo frivillig? Du bestemmer selv om du vil arrangere for ditt barn eller ikke. Med det sagt, vi prioriterer alltid å gå i bursdag når barna er invitert, det er viktig for bursdagsbarnet ❤️

Anonymkode: e8b78...0b5

AnonymBruker
Skrevet

I vår bhg starter det fra 4-årsdagen😊 Våre unger gleder seg veldig til både egen og andres feiring. Ei mor prøvde å samle alle barna i første halvår til felles bowlingbursdag, men ungene ville feire i bhg og ha sin egen dag😅 Litt glad for det, syns det holder med kake i bhg når de er bare 5 år. Det er 9 barn i samme årskull som inviteres. Noen fra kullet over tar hele avdelingen, men vårt kull er delt på 2 avdelinger så ikke naturlig hos oss. 

Syns det er fint å treffe de andre foreldrene, dette er barn som blir å gå i samme klasse på skolen også. 

Anonymkode: 00ad3...579

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ser bare ikke vitsen med å starte det så tidlig som allerede 4-5 år. Det blir et hav med bursdager fra skolealder, og det blir en god del penger ut i løp av mnd når ALLE inviterer til bursdag. 
Jeg sier ikke at absolutt alt må være et nødvendig ånde, men akkurat bursdager kan man faktisk vente med. 

Å det er ikke bare å la vær å sende ungen i bursdag heller. Ungene snakker om det i barnehagen, og de gleder seg. Desverre for min unge så er ikke barnebursdager nødvendigvis så bra for hen heller. Det er noen diagnoser som gjør sånne overveldende ting vanskelig.

Hvorfor er det så trist at vi voksne legger føringer for hvordan vi vil ha ting? Jeg er helt for at man kan samle bursdagene for 3mnd av gangen, og heller vippse foreldrene 50kr. Da kan de med alle pengene samla kjøpe en ordentlig fin gave, istedet for alt det tullet man finner på flying tiger, eller småleker som er gøy i 2 sekunder. 

Det er ikke stort du får kjøpt for 100kr i dag. Å 200kr er altfor mye å legge i en barnebursdag når det er flere av de i mnd. 

TS.

Anonymkode: e720d...593

Hvis ditt barn har problemer med sosiale sammenkomster så er det der du må legge innsatsen, ikke forsøke å begrense andres sosiale liv pga din unge. Det er ikke vanlig å samle bursdagsbarn ila hele tre måneder for å feire, den tanken kan du bare legge fra deg. Uansett, hvis ungen din har problemer det ikke sikkert han bli invitert i så mange bursdager, så da trenger du ikke bekymre deg for utgiften og jobben det medfører. Mvh brutalt ærlig

Anonymkode: 693b6...ae3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis ditt barn har problemer med sosiale sammenkomster så er det der du må legge innsatsen, ikke forsøke å begrense andres sosiale liv pga din unge. Det er ikke vanlig å samle bursdagsbarn ila hele tre måneder for å feire, den tanken kan du bare legge fra deg. Uansett, hvis ungen din har problemer det ikke sikkert han bli invitert i så mange bursdager, så da trenger du ikke bekymre deg for utgiften og jobben det medfører. Mvh brutalt ærlig

Anonymkode: 693b6...ae3

Fy faen for en stygg kommentar. 

At ungen min har diagnoser skal da for søren ikke være en grunn til å la vær å invitere. Er ikke rart jeg ble ekskludert fra hver forbanna bursdag i barndommen med mennesker som deg ute i verden.

Jeg sier ikke at ungen min IKKE skal i bursdager. Vi har reist i alle og en hver bursdag, og har gikk "fine" gaver til alle ungene. Jeg syns bare at denne bursdagsparaden kan vente til de begynner på skolen.

Ungen min har det toppers mens hen er i bursdag, men det blir en stor utblåsning etterpå som er vanskelig å lande.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det avhenger litt av sammensetning på avdelingen (alder og kjønn), men feks samme årskull eller kjønn er vanlig. 

Er ikke alltid dette er vanlig i barnehagen. Det min eldste gikk var det kun vanlig med barnebursdag siste året. Ellers var barnehagen veldig på det at ikke stress med bursdag. De blir feiret her og syns det er kjempestas

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser bare ikke vitsen med å starte det så tidlig som allerede 4-5 år. Det blir et hav med bursdager fra skolealder, og det blir en god del penger ut i løp av mnd når ALLE inviterer til bursdag. 
Jeg sier ikke at absolutt alt må være et nødvendig ånde, men akkurat bursdager kan man faktisk vente med. 

Å det er ikke bare å la vær å sende ungen i bursdag heller. Ungene snakker om det i barnehagen, og de gleder seg. Desverre for min unge så er ikke barnebursdager nødvendigvis så bra for hen heller. Det er noen diagnoser som gjør sånne overveldende ting vanskelig.

Hvorfor er det så trist at vi voksne legger føringer for hvordan vi vil ha ting? Jeg er helt for at man kan samle bursdagene for 3mnd av gangen, og heller vippse foreldrene 50kr. Da kan de med alle pengene samla kjøpe en ordentlig fin gave, istedet for alt det tullet man finner på flying tiger, eller småleker som er gøy i 2 sekunder. 

Det er ikke stort du får kjøpt for 100kr i dag. Å 200kr er altfor mye å legge i en barnebursdag når det er flere av de i mnd. 

TS.

Så alle andre skal gjøre som du ønsker, fordi det passer ditt barn? 

Alle i barnehagen skal vente med å feire bursdagen sin til ditt barn er klar for slike ting.  Og, når du tenker at det er greit med feiring så skal de feire sammen,  fordi ditt barn ikke klarer å være i mange selskaper i året. 

Ja, godt du ikke ser egoistisk på dette. 

Anonymkode: 486d0...c79

AnonymBruker
Skrevet

Tenker er naturlig året før de begynner på skolen. De kommer sannsynligvis til å gå på skole/klasse sammen, og man vil omgås deres foreldre oftere. Ok å kjenne litt til de. Etterhvert vil de gjerne være med venner hjem / til dere, og hvert fall når de starter på skolen. 

Men jeg syns det bør være enkelt. Holder med et par timer. Og trenger ikke være fancy med svære ballong dekorasjoner, kake fra konditor ol. 

Anonymkode: e232b...378

AnonymBruker
Skrevet

Barn elsker bursdager. Mitt barnehagebarn gleder seg i et halvt år før bursdagen sin, og har planene klare. 

Men ja jeg er enig i at det er slitsomt og stress for foreldre. Kommet kraftige reaksjoner i etterkant her også. Overstimulert unge som er umulig å roe ned, og få til å sove. 

Gris, søl og rot over hele huset i etterkant av bursdagsfeiring. Tenkte jeg kanskje kunne flytte det til et lekeland eller noe neste gang for å spare energien, og slippe stresset med å styre i stand og underholde barn og voksne hjemme. Samt opprydning og vasking i etterkant. Man da kom andre foreldre å sa at de var i mot press om å bruke mye penger på bursdager😓 Hadde seriøst gledelig heller betalt noen tusenlapper for å slippe alt styret selv. 

Anonymkode: 1cf7b...674

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barn elsker bursdager. Mitt barnehagebarn gleder seg i et halvt år før bursdagen sin, og har planene klare. 

Men ja jeg er enig i at det er slitsomt og stress for foreldre. Kommet kraftige reaksjoner i etterkant her også. Overstimulert unge som er umulig å roe ned, og få til å sove. 

Gris, søl og rot over hele huset i etterkant av bursdagsfeiring. Tenkte jeg kanskje kunne flytte det til et lekeland eller noe neste gang for å spare energien, og slippe stresset med å styre i stand og underholde barn og voksne hjemme. Samt opprydning og vasking i etterkant. Man da kom andre foreldre å sa at de var i mot press om å bruke mye penger på bursdager😓 Hadde seriøst gledelig heller betalt noen tusenlapper for å slippe alt styret selv. 

Anonymkode: 1cf7b...674

Her vi bor er det en blanding av bursdager hjemme, i lokale på skolen, utebursdager, lekeland, trampolinepark, kino etc etc. Alt har vært veldig populært blant barna. Det har altså vært alt fra et foreldrepar som leide hoppeslott i hagen til gapahauk i skogen. Ser det neste som arrangeres nå skal være akebursdag feks. 

Book lekeland hvis du vil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte skal man gå i klasse med barna fra barnehagen, og det er fint å bli kjent med andre foreldre før skolestart. 

Barna elsker bursdager, det  er stas. 

Syns heller man skal jobbe med at hjemmebursdag og low key bursdager er helt innenfor og vanlig. Istede for å legge press om lekeland og lignende. 

Anonymkode: 9175f...dae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (21 timer siden):

Det er stress for foreldrene pluss at det blir press rundt det. F eks ifht gaver og så skal noen toppe hverandre med å skulle ha det i lekeland osv. Blir dyrt. Syns det er tidlig nok å begynne i 1 klasse

Nei, det er selvsagt ikke nødvendig men kjempehyggelig. Det bygger og relasjoner utenfor barnehagen og skaper minner og opplevelser. Er du også en av de som tenker man ikke kan dra på ferie før barna blir store nok «for de husker ingenting allikevel»? 

Feiret fra de var ca 4. Kunne sikkert ha ventet til 5. 

Gaver: her kan dere ha dialog med de andre foreldrene om hvor mye gaver som er aktuelt. Enten bli enige om ett beløp, kun hjemmelaget osv. Barn under 7 år blir like glade for en leketatovering med kult motiv som en svær lego. I min krets så har gavene ligget fra rundt 0-100 kr. (Hjemmelaget perling/tegning/kort til en liten ting) 

sted: dette justerer seg selv. Kun voksne som bryr seg. Hos oss så kom lekeland og tilsvarende gradvis fra 2 klasse av. Men selv nå (6.trinn) så varierer det med hjemme-bursdag, skogsbursdag og lekeland. Funker helt fint - ungene koser seg allikevel. 

Anonymkode: 0ae9c...6c1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er selvsagt ikke nødvendig men kjempehyggelig. Det bygger og relasjoner utenfor barnehagen og skaper minner og opplevelser. Er du også en av de som tenker man ikke kan dra på ferie før barna blir store nok «for de husker ingenting allikevel»? 

Feiret fra de var ca 4. Kunne sikkert ha ventet til 5. 

Gaver: her kan dere ha dialog med de andre foreldrene om hvor mye gaver som er aktuelt. Enten bli enige om ett beløp, kun hjemmelaget osv. Barn under 7 år blir like glade for en leketatovering med kult motiv som en svær lego. I min krets så har gavene ligget fra rundt 0-100 kr. (Hjemmelaget perling/tegning/kort til en liten ting) 

sted: dette justerer seg selv. Kun voksne som bryr seg. Hos oss så kom lekeland og tilsvarende gradvis fra 2 klasse av. Men selv nå (6.trinn) så varierer det med hjemme-bursdag, skogsbursdag og lekeland. Funker helt fint - ungene koser seg allikevel. 

Anonymkode: 0ae9c...6c1

Det KAN være hyggelig, men det kommer an på. Jeg hadde bursdag de to siste årene i barnehagen da min var 5 og 6, så er ikke imot det men på småbarn er det unødvendig. De blir mer enn nok feiret i barnehagen. De får gode minner og opplevelser av det og. Min eldste har gode minner fra det han 

Endret av Maleficenta
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Det KAN være hyggelig, men det kommer an på

Veldig mye enklere for alle at de som ikke ønsker seg delta i bursdager takker nei. Både jeg og barna elsker bursdager og har gjort det fra de var små. De feiret første gang ved 4 år på eldste og 5 år på yngste. Yngste måtte vente pga covid. Vi har alltid hatt på lekeland når de var så små, da vi ikke har plass til så mange inne. 

Folk får begynne å ta forhåndsregler etter hva deres barn tåler og faktisk lære barna at de ikke kan være med på alt, alltid. Det er lærdom i det også.

Anonymkode: 2d9bf...c83

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...