Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Håper det finnes noen som har gode råd. Vi er et forholdsvis nytt, voksent par på 50 og 60. Vi har begge voksne og utflytta barn. Begge eier pr idag egen leilighet, bor sammen hos han. Nå vurderer vi å kjøpe feriebolig i utlandet. Planen foreløpig er at han selger sin leilighet, og bruker den kapitalen til feriebolig. Så flytter vi inn i min leilighet. Men hvordan løser vi det riktig økonomisk? Og hva er tryggest for begge? Hvem skal betale hva…? i min leilighet blir det både lån og fellesutgifter. Og han kommer ikke til å sitte med gjeld på bolig i utlandet. 
På forhånd takk for svar. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er tryggest for den som eier leiligheten siden den andre må ut eller flytte til ferieboligen i utlandet om forholdet kollapser?

Dere kan dele på faste utgifter, men å betale gjeld/renter på leiligheten synes jeg ikke den andre parten skal gjøre dersom man ikke eier noe selv. På fakturaen til sameiet/borettslaget skal det stå tydelig hva som er nedbetaling av gjeld og hva som er faste utgifter.

Hvis dere begge eier halvparten av hver så må den andre kjøpe ut / leiligheten må selges og begge flytter ut dersom det oppstår uenighet om hvem som skal beholde den. 

Anonymkode: 536f0...e15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tingeling75 skrev (14 minutter siden):

Og hva er tryggest for begge?

Tryggest for begge er at begge selger og dere kjøper både ny leilighet og feriebolig sammen.

Anonymkode: cdb04...304

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg kan ikke selge, da det er lån gjennom kommunen😬

Skrevet

Kan ikke han kjøpe seg inn hos deg pluss dere kjøper ferieleilighet sammen ? Blir den letteste måten iallefall å da dele alle utgifter likt på

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
monican94 skrev (1 time siden):

Kan ikke han kjøpe seg inn hos deg pluss dere kjøper ferieleilighet sammen ? Blir den letteste måten iallefall å da dele alle utgifter likt på

Det var jo en god ide. Takk for innspill🙏🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...