Gå til innhold

Labradoodle og turer, hvor mange timer daglig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med labradoodle hund, hvor lang tid totalt ila dagen går med på å gå tur? Både for mosjonens skyld og småturer for å gå på do?

Anonymkode: ee324...cf9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle hunder bør ha minst 2 timer tur tilsammen hver dag. Enten delt opp i flere mindre turer eller noen kort og lang. Mange hunder krever egentlig en del mer enn dette. 

Anonymkode: 36ee5...a12

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner.

Hva bør man egentlig ha med seg på tur, utover hundeposer til bæsjen? (Og hvorfor i huleste spiser hunder bæsj egentlig?!) Vann hvis lite eller ingen tilgang på rennende vann langs turstien? Godbiter? Kanskje ikke alt hver gang, men noe som kan være greit å ha innimellom?

AnonymBruker
Skrevet

DBeregn god tid til snusing, tissing og lek. Spørs hva hunden er vant til og alder, men de fleste hunder trenger ikke timevis med trasking gatelangs hver dag. 

Vi går 20-30 min om morgenen, ca 1-2 timer på dagtid (noen dager kortere, noen dager lengre) og en tissetur på kvelden. Hunden er storfornøyd med en runde i skogen hvor hun styrer tempo og aktivitet (snusing, lek eller utforsking). Gjerne med langline eller løs (obs, da må du være godt kjent med hunden). 

Er det veldig kaldt, mørkt eller vått blir det litt kortere utetid og mer aktivitet inne (søk, lek og oppmerksomhet).

Vi har alltid med noen godbiter og bæsjeposer, i tillegg til bånd og sele. Ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: e4ad9...f95

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2026 den 10.38):

DBeregn god tid til snusing, tissing og lek. Spørs hva hunden er vant til og alder, men de fleste hunder trenger ikke timevis med trasking gatelangs hver dag. 

Vi går 20-30 min om morgenen, ca 1-2 timer på dagtid (noen dager kortere, noen dager lengre) og en tissetur på kvelden. Hunden er storfornøyd med en runde i skogen hvor hun styrer tempo og aktivitet (snusing, lek eller utforsking). Gjerne med langline eller løs (obs, da må du være godt kjent med hunden). 

Er det veldig kaldt, mørkt eller vått blir det litt kortere utetid og mer aktivitet inne (søk, lek og oppmerksomhet).

Vi har alltid med noen godbiter og bæsjeposer, i tillegg til bånd og sele. Ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: e4ad9...f95

Tusen takk for informativt og utfyllende svar! Jeg har et par spm til; når under turen gir dere godbiter(hvilket formål har de), og når bruker dere selen? (Eller er sele er korte båndet man bruker kanskje? Jeg går i surr.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tusen takk for informativt og utfyllende svar! Jeg har et par spm til; når under turen gir dere godbiter(hvilket formål har de), og når bruker dere selen? (Eller er sele er korte båndet man bruker kanskje? Jeg går i surr.)

Jeg gir godbiter på tur fordi jeg ønsker å oppnå noe. Så når man gir godbiter, vil jo være helt avhengig av hva man vil oppnå. Jeg ønsker for eksempel gode passeringer av andre hunder, da skaper jeg avstand og gir godbiter for å se på, men ikke reagere på, hunder vi møter. Over tid vil dette gjøre at vi kan passere hunder på kortere avstand, sånn helt kort fortalt. Jeg gir altså ikke bare godbit for å gi godbit, og jeg har en plan for bruken. Og en plan for når vi havner i en situasjon der avstanden er for kort til den andre hunden til å trene. 

Jeg bruker kun sele på min. Et halsbånd sitter rundt halsen. En sele sitter rundt kroppen. Båndet festes enten til sele eller halsbånd. Mange i dag foretrekker sele, da halsbånd ofte gir mye press mot halsen til hunden som ikke er heldig, med mindre hunden går veldig pent i bånd. 

Anonymkode: ae0c9...a03

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt doodle men mine retrievere har fått to tre timer daglig med aktivisering, da turer og apportering.

Anonymkode: f91e7...9e9

• Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler deg å gå på valpekurs i det minste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jodaneida skrev (49 minutter siden):

Anbefaler deg å gå på valpekurs i det minste. 

Vi har ikke, og skal heller ikke ha, hund selv. Men vi passer svigermor sin (nå voksne) hund i perioder. Og jeg ser for meg at et valpekurs ikke gir fullt utbytte når jeg ikke har en valp boende hos meg å praktisere/øve inn det jeg lærer parallelt med kurset? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ikke, og skal heller ikke ha, hund selv. Men vi passer svigermor sin (nå voksne) hund i perioder. Og jeg ser for meg at et valpekurs ikke gir fullt utbytte når jeg ikke har en valp boende hos meg å praktisere/øve inn det jeg lærer parallelt med kurset? 

Og det nytter ikke å spørre hundens eier om noe, da hun er veldig var på alt som kan tolkes som kritikk, og er av den sorten som vet best mens alle som er uenige med henne tar feil. Hun ville dessuten ha en kosehund og mente at labradoodle måtte vel kunne vennes til å bli en kosehund. Valpeoppdragelsen og "pottetreningen" så ut til å være gammeldags, type dytte snuten til valpen i bæsjen eller tisseflekken hvis/når den gjorde fra seg inne.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.1.2026 den 12.46):

Noe jeg som hundeeier har erfart at mange hundeeiere er dårlige på.... det er innkalling av sin egen hund. SÆRLIG når hunden deres ser en annen hund (som min f.eks) og kommer stormende mot meg, og ikke lystrer eieren sin som roper. Så bruk turene dine til å trene, trene og atter trene på innkalling i alle situasjoner. Og belønn hunden når den gjør det. I det første året til hunden, belønn hver gang den lystrer, og etter hvert kan du fase ut og bare belønne en gang i mellom, til slutt belønner du bare en veldig sjelden gang. Poenget er at hunden ikke skal vite når det kommer belønning, men at det KAN det, og at den derfor kommer løpende.

Du kan altså bruke turene deres til å trene innkalling og belønne med godbiter, men bare belønn når hunden kommer raskt på innkalling. Jo raskere reaksjon på innkallingen, jo større sjanse for godbit-belønning. 

Du kan ha med en liten pose i lommen med noe oppkuttet, stekt kyllingkjøtt (bare noen få, i små terninger), og disse er godbiter som spares til de aller beste belønningene. F.eks hvis hunden din ser en annen turgåer med hund og skal til å løpe etter dem, men lystrer på din innkalling og snur seg og kommer til deg likevel når du roper, selv om den andre hunden frister. Da gis det kylling-godbit. Andre godbiter kan være tørrfôrkuler til litt "vanlige" og ikke så vanskelige kommandoer.

Godbiter gis altså når hunden har gjort noe du vil den skal gjøre. Som å lytte til en kommando umiddelbart. En ekstra god godbit vanker i de tilfellene du vet at å lystre var ekstra "vanskelig" for hunden. Du kan også belønne i blant når den går pent i bånd, men husk å knytte en kommando til det når den går fint ved siden av deg.

De stekte kylling-terningene kan du oppbevare i kjøleskapet i småposer, og ta med deg en daglig på turene. Stek opp nok for bare noen få dager og ha på lur. Kan også fryses etter steking i dags-rasjon poser.

Jeg synes det var veldig gøy, og hunden synes det var utrolig gøy, å lære seg nye triks! Det kan man lære den ute på tur, eller på stuegulvet hjemme på kvelden eller en regnværsdag i stua. Kjøp f.eks. boken 101 dog tricks og gå gjennom den :) Anbefales. Finnes også masse Youtube videoer om hundetricks man kan lære hunden sin. De fleste intelligente hunder elsker å lære nye ting! Søk på det i Youtube og finn masse inspirasjon og lærdom for deg og hunden! Er hunden din glad i mat, dvs mat-motivert, er det lett å belønne den for triksene, og den lærer fort. PS! Bruk SMÅ biter til belønning. Hvor små? Så små som du kan slippe unna med. Blir de imidlertid FOR små, vil hunden slutte å motiveres av de og det er ikke verdt å gi avkall på å hilse på denne andre hunden den ser, bare for en knøttliten tørrfôrbit. 

Man kan også bruke en ball eller dra-kamp-leke som belønning, dersom hunden ikke er så matglad men er mer opptatt av lek.

Endret av Million
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner! 
nei da er nok ikke valpekurs riktig, men det finnes mange kurs for voksne hunder også. Der kan du lære om når og hvordan godbiter brukes f.eks. 

ellers pleier jeg å ha med vann om vi skal gå langt og det er helt tørt ute. Eller ved fysisk aktivitet som sykling. 

doodler er jo ofte krysning mellom raser som liker å bruke hodet. Så å trene øvelser eller få bruke snuten sin kan være veldig kjekt :)

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...