AnonymBruker Skrevet 25. januar #1 Skrevet 25. januar Hei. Jeg MÅ ha mellomfinansiering fordi jeg har kjøpt ny leilighet og må selge den gamle for å ha nok egenkapital. Lokalbanken ga meg tilbud på mellomfinansiering: ca. 7,5% nominell rente, 4 000 kr i etablering, 500 kr i depotomkostninger og selvfølgelig termingebyr på ca. 50 kr. Jeg tenkte at dette er ganske dyrt, så jeg prøvde å se om jeg kunne få et bedre tilbud hos f.eks. OBOS Banken, men der fikk jeg også 5 000 kr i etableringsgebyr og ca. samme rente. Jeg prøvde også Sparebank 1, og der fikk jeg også 5 000 kr i etableringsgebyr! Mao. alle tar ca. det samme for dette, og jeg må nok bare akseptere det? Eneste unntaket er BN Bank, som sa de kan tilby dette for 2 950 kr - og det er nok ikke verdt det for å bare spare 1 000-2 000 kr. Er det noen her som har peiling på mellomfinansiering eller har noen tips? Det blir jo veldig dumt å bruke en annen bank til det her og de har også valgt å gi meg gratis etablering på boliglånet og svært god rente som plaster på såret. Banken vil ikke forhandle ned gebyret fordi de mener det er mye jobb og risiko med mellomfinansiering og hevder de har mye høyere kostnader enn "digital banker" som ikke tilbyr mellomfinansiering eller kanskje ikke blir å innvilge det, rådgivning og slikt. For 3 mnd med 2 millioner i mellomfinansiering blir regnestykket slik: Etablering ca. 5 000 kr Renter for 2 millioner i 3 mnd : (2000000*0.075)/12*3 = 37 500 kr Totalpris ca. 5 000 kr + 37 500 kr = 42 500 kr Anonymkode: a92c0...389
Sniff76 Skrevet 25. januar #2 Skrevet 25. januar (endret) Rentesatsen kan slå ut mer enn en tusenlapp eller to som er forskjell i gebyret. Du skriver ca samme rente, har du regnet på totalen for alle bankene slik som det du viser over her? Endret 25. januar av Sniff76 1
Summeer Skrevet 25. januar #3 Skrevet 25. januar Mellomfinansiering er dyrt. Det har høyere risiko for bankene enn vanlig boliglån siden du i en periode sitter med mer gjeld enn du kan betjene. 2
mingrid Skrevet 25. januar #4 Skrevet 25. januar Synes det høres ut som du har fått en veldig godt mellomfinansieringsdeal. Vi betalte cirka 30 000 kroner i mellomfinansiering i 10 dager - kjøpte da bolig for 6 millioner med 50% egenkapital. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #5 Skrevet 25. januar Mellomfinansiering er dyrt. Vi har akkurat kjøpt og solgt og må ha mellomfinansiering i to mnd. Har sjekket med flere banker og endte opp med å få mellomfinansieringen til 6% nominell, avdragsfrihet på alle lån selvsagt. Anonymkode: 0bbfc...e1b 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Skrevet 25. januar Ikke meningen å kuppe tråden, men må man alltid ha mellomfinansiering når man selger og kjøper nytt? Anonymkode: 19536...2d1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #7 Skrevet 25. januar Mellomfinansiering koster, men det er ikke så stor forskjell mellom bankene. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke meningen å kuppe tråden, men må man alltid ha mellomfinansiering når man selger og kjøper nytt? Anonymkode: 19536...2d1 Nei, hvis du har råd til å ha to boliglån, og nok egenkapital til å kjøpe ny bolig uten å selge den gamle først, så trenger du ikke mellomfinansiering. Eller hvis du selger først. Anonymkode: 654c1...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #8 Skrevet 25. januar Sniff76 skrev (2 timer siden): Rentesatsen kan slå ut mer enn en tusenlapp eller to som er forskjell i gebyret. Du skriver ca samme rente, har du regnet på totalen for alle bankene slik som det du viser over her? Du har et veldig godt poeng her! Renten er mye viktigere, og kanskje det tar det mye lengre tid enn for salg + overtakelse enn 3 mnd. Er man heldig selger man på mye kortere tid da hvis noen ønsker rask overtakelse og da har gebyrene mer å si. Bank: Gebyrer + Renter 2 millioner i 3 mnd (nominell rente) = sum Lokalbank: 4 650 kr + 37 750 kr (7,5%) = 42 150 kr OBOS: 5 106 kr + 39 150 kr (7,83%) = 44 255 kr Sparebank 1 Østlandet: 6 180 kr + 31 700 kr (6,34%) = 37 880 kr BN Bank: 3 585 kr + 34 750 kr (6,95%) = 38 335 kr Det kan se ut som Sparebank 1 Østlandet vinner denne. De er 42 150 kr - 37 880 kr = 4 270 kr billigere enn lokalbanken. Selv om de tar mer i etableringsgebyrer, så sparer du i lengden på at renten er lavere! Jeg har ikke undersøkte andre Sparebank 1 banker siden det er så mange av dem... AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mellomfinansiering er dyrt. Vi har akkurat kjøpt og solgt og må ha mellomfinansiering i to mnd. Har sjekket med flere banker og endte opp med å få mellomfinansieringen til 6% nominell, avdragsfrihet på alle lån selvsagt. Anonymkode: 0bbfc...e1b Veldig bra rente og det er faktisk bedre enn alle de over! Men hvor mye betalte du i etablering? Jeg fikk også avdragsfrihet, og det virker som om dette er normalt pga. ekstra belastning når du har 3 lån. mingrid skrev (1 time siden): Synes det høres ut som du har fått en veldig godt mellomfinansieringsdeal. Vi betalte cirka 30 000 kroner i mellomfinansiering i 10 dager - kjøpte da bolig for 6 millioner med 50% egenkapital. Wow, det var dyrt! Det må ha vært veldig høye gebyrer for etablering i den banken når jeg har regnet meg frem til at dette fint skal kunne dekke nesten 3 mnd med 2 millioner i mellomfinansiering? AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke meningen å kuppe tråden, men må man alltid ha mellomfinansiering når man selger og kjøper nytt? Anonymkode: 19536...2d1 Dette har faktisk blitt lettere nå. Før var det krav til at primærbolig må ha egenkapital på 15% og sekundærbolig må ha en egenkapital på 40%, men nå er det 10% egenkapital som gjelder for alle boliger. Du må ha 10% egenkapital for begge boligene og være innenfor 5x inntekt. Dette klarte ikke jeg, så jeg måtte låne det jeg ikke dekket inn med 5x inntekt. Det er kanskje mulig banken kan bruke av sin fleksibilitetskvote her, men jeg tror banken stort sett kun strekker seg langt når det er førstegangskjøpere + dette gjelder kun for egenkapitalen og ikke utover 5x inntekt? Mulig jeg tar feil her. Men hvis jeg har rett så for meg som egentlig ikke hadde nok for å være innenfor 5x inntekt så hjelper ikke dette så mye og jeg må ha mellomfinansiering. Anonymkode: a92c0...389 1
newman01 Skrevet 26. januar #9 Skrevet 26. januar https://sbanken.no/lane/boliglan/mellomfinansiering Sbanken har null gebyr og 7,24% rente. Så her kan det være noen penger å spare 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #10 Skrevet 26. januar newman01 skrev (9 timer siden): https://sbanken.no/lane/boliglan/mellomfinansiering Sbanken har null gebyr og 7,24% rente. Så her kan det være noen penger å spare Hehe, jeg prøvde meg og fikk beskjed om at jeg ikke får lov fordi jeg er kunde hos DNB og må være kunde i Sbanken "konseptet" for å få tilbud om mellomfinansering. På tide å slette kundeforholdet i DNB... Ulempen her er vel at de sikkert forventer at jeg får boliglån hos dem etterpå? Renten er ikke så ille, men den er bedre i andre banker hvis du forhandler eller er med i en spesiell avtale. Anonymkode: a92c0...389
AnonymBruker Skrevet 27. januar #11 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2026 den 20.31): Veldig bra rente og det er faktisk bedre enn alle de over! Men hvor mye betalte du i etablering? Jeg fikk også avdragsfrihet, og det virker som om dette er normalt pga. ekstra belastning når du har 3 lån. Anonymkode: a92c0...389 2900 i etableringsgebyr på mellomfinansieringen, 0 kr i etableringsgebyr på nytt hovedlån. Godt å se at det var bra betingelser, den lille sjekkerunden jeg gjorde lønte seg Anonymkode: 0bbfc...e1b 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar #12 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 2900 i etableringsgebyr på mellomfinansieringen, 0 kr i etableringsgebyr på nytt hovedlån. Godt å se at det var bra betingelser, den lille sjekkerunden jeg gjorde lønte seg Anonymkode: 0bbfc...e1b Og ja, det er nok helt vanlig med avdragsfrihet. Du "skal" ha det på mellomfinansieringen, og hvis du ikke får det på nytt og gammelt lån, så bør du rømme banken, for det er dårlig altså. Anonymkode: 0bbfc...e1b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå