AnonymBruker Skrevet 27. januar #41 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): 1500 kalorier er jo ganske mye når man skal ned i vekt Anonymkode: 5ed74...f75 Skrev "eller mindre". 1500 er ikke "ganske mye" for snittet, men det er ikke noe problem å spise litt mindre enn det også, helt uten å sulte seg. De fleste vil jo gå ned på det, men det er selvfølgelig ikke én fasit for alle. På mitt tyngste holdt det i massevis, men når kroppen minsket så måtte jeg stramme inn litt til for å opprettholde vektnedgangen. Hvis ditt vedlikehold ikke er så mye høyere enn 1500, og du "sulter i hjel" på mindre enn 1400 f.eks så må man jo bare ta vektnedgangen sakte og sikkert. Anonymkode: 27a7f...0af 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar #42 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2026 den 14.16): Jernmangel er helt vanlig for menstruerende kvinner. Vi er blødere en hel uke i måneden. I samme slengen blir vi anbefalt å spise mindre kjøtt. D vitamin underskudd har de fleste her i Norden. Alle bør ta tilskudd. Spesielt i vinterhalvåret. Anonymkode: 5efa7...76e Veldig vanlig er det ikke, kun 16 prosent av kvinner i fertil alder har jernmangel https://www.kristiania.no/kunnskap-kristiania/2024/06/mange-barn-og-unge-har-for-lite-jern-i-kosten/ Anonymkode: d33d0...729
AnonymBruker Skrevet 28. januar #43 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig vanlig er det ikke, kun 16 prosent av kvinner i fertil alder har jernmangel https://www.kristiania.no/kunnskap-kristiania/2024/06/mange-barn-og-unge-har-for-lite-jern-i-kosten/ Anonymkode: d33d0...729 15 prosent skulle det stå Anonymkode: d33d0...729
AnonymBruker Skrevet 5. februar #44 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (På 26.1.2026 den 0.48): Nordmenn stresser alt for lite med ernæring. Mange har mangler på jern eller vitamin d. Anonymkode: 1bedf...66f Vitamin D mangel hos nordmenn er ikke så unaturlig med tanke på hvilken side av kloden vi bor på. Det er ikke uten grunn at man blir anbefalt å ta ekstra tilskudd av D-vitaminer i måneder med R i seg. Og jernmangel er også ofte knyttet opp til andre ting enn enn at man ikke er overfokusert på ernæring. Anonymkode: dd774...13e 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar #45 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (På 25.1.2026 den 15.38): Uavhengig av om de er på slankern eller ikke. Hvordan får de i seg nok næringsstoffer, vitaminer osv? Enkelte spiser jo som mus, hvordan i all verden kan de få i seg alt de trenger? Når jeg slanker meg så stresser jeg skikkelig over dette. Anonymkode: fc3d6...9ec Ikke alle gjør det. Mange får trøbbel med stoffskiftet, får B12, D og jernmangel. Utvikler beinskjørhet og får lett brist eller brudd. Helseguruene som er veldig opptatte av mat blir derimot veldig opptatt av fettsyrer, proteiner, osv. De er ikke nødvendigvis «av samme ulla». Anonymkode: f0fbd...41b
AnonymBruker Skrevet 5. februar #46 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (På 25.1.2026 den 20.30): Jeg fatter ikke at nordmenn stresser sånn med næring. Med mindre man har en relevant diagnose, er svært svært kresen eller er en geriatrisk pasient så er de fleste av oss helt trygge. Det er en nærmest en folkesykdom å tro at man må legge energi og tid i å tenke næring for å holde seg i live. Anonymkode: e8225...831 Enig i dette. Jobbet en periode i geriatrien, og så hva de riktig gamle spiste. Og ja, mange av de aller eldste spiste "som mus" og hadde i tillegg overlevd krig med rasjonering. Det er helt klart overfôring som gjør folk syke i dag. Skjønner heller ikke hvorfor folk stresser så med kosthold. Da mangler man basic kunnskap om menneskelig biologi og evolusjon. Anonymkode: 71e23...b2f 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar #47 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (På 25.1.2026 den 15.38): Uavhengig av om de er på slankern eller ikke. Hvordan får de i seg nok næringsstoffer, vitaminer osv? Enkelte spiser jo som mus, hvordan i all verden kan de få i seg alt de trenger? Når jeg slanker meg så stresser jeg skikkelig over dette. Anonymkode: fc3d6...9ec Tviler på at du får med deg alt folk spiser 24/7. Noen har bedre matlyst enn andre. Anonymkode: 002d5...277
AnonymBruker Skrevet 5. februar #48 Skrevet 5. februar Jeg har aldri forstått hvordan folk greier å spise frokost lunsj en stor porsjon middag kvelds og noe snacks vedmindre man er veldig aktiv med trening. Blir bare uggen og tung . Spiser bare noe smått på dagen noen ganger ingenting på dagen, alltid en kopo kaffe bare! middag og kanskje noe snacks thats it! er mer enn nok. Er normalvektig slang 165 54 kilo, og har mer enn nok energi går ikke ned i vekt av å spise lite over lengre tid man skal ikke måtte tvinge i seg mat når man er mett og ikke sliter med vekta!!! kroppen venner seg til matmengden. Jeg huskser jeg var mye mer sulten da jeg trente styrke så hvor fysisk man er har mye å si hvor mye man vil spise. Anonymkode: b9296...ee5 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar #49 Skrevet 5. februar Er ikke på slankern, men spiser relativt lite og holder vekta. Jeg tar multivitaminer, magnesium, kalsium og litt ekstra D-vitamin. Får nok ikke i meg alle vitaminer, mineraler og sporstoffer som anbefales, men da må man virkelig spise enorme mengder mat, så det tror jeg faktisk de færreste får til uansett. Hvis jeg skulle fulgt kostrådene hadde jeg sikkert sprukket. 800 gram frukt, bær og grønnsaker (hvorav halvparten av sistnevnte), 30 gram nøtter, 90 gram fullkorn, 3 porsjoner melkeprodukter hver dag, i tillegg til fisk, kjøtt, bønner og linser. Passer sikkert for veldig aktive idrettsfolk, men ikke for meg som bare går tur en times tid om dagen og trener litt styrke. Anonymkode: 07b74...60b 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar #50 Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (På 25.1.2026 den 17.05): Det er ingen mennesker som "spiser som mus" permanent, for du må spise ca. 1400 kalorier for dag bare for å overleve, spiser du mindre enn det vil du gå ned i vekt helt til du til slutt dør. 1400 kalorier er mer enn nok til å få i deg det du trenger av makro og mikronæringer om du spiser sunt. Du trenger rundt 250 kalorier i fett for dag og 250 kalorier i protein for dag for å overleve, vitaminene og mineralene du trenger kan du få av ganske få kalorier. Mesteparten av vitaminene og mineralene ola nordmann spiser blir pisset ut. Anonymkode: 8227a...4d0 Dette stemmer ikke. Kroppen tilpasser seg og vil regulere ned forbrenningen, bremse vekttapet og gå på sparebluss. Kroppens grunninnstilling er overlevelse, og tilpasser seg lite næring som følge av det. Ulike kropper tåler også kaloriunderskudd over tid ulikt. Tommelfingerregelen er 30 kcal/kg kroppsvekt for vedlikehold under normale omstendigheter. 1400 Kcal «bare for å overleve» gjelder altså et menneske på knapt 50 kg, ikke en universell regel. Og mange lever på mindre enn det over tid, hvis ikke ville alle med restriktiv spiseforstyrrelse dødd ila relativt kort tid, mens et skremmende stort antall faktisk lever i åresvis med solid kaloriunderskudd. Det er raskt og stort kaloriunderskudd som fører til raskt vekttap, og spesielt første gang(ene) det skjer, før kroppen skjønner at den må tilpasse seg. Anonymkode: 8473b...dc5 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar #51 Skrevet 8. februar Jeg må spise begrensede kalorier og det er da uten tvil ekstra viktig å ha fokus på proteiner og mat med mye næring da. Unner meg usunt/næringsgattig, men absolutt ikke daglig. Anonymkode: 888ae...a0e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar #52 Skrevet 9. februar Jeg har nesten sluttet å tro på at noen er naturlig svært tynne. Hver gang jeg omgås med folk som er slik over tid ser jeg nesten alltid at de spiser veldig lite, dropper måltider. Anonymkode: d33d0...729
AnonymBruker Skrevet 9. februar #53 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg må spise begrensede kalorier og det er da uten tvil ekstra viktig å ha fokus på proteiner og mat med mye næring da. Unner meg usunt/næringsgattig, men absolutt ikke daglig. Anonymkode: 888ae...a0e Er det noen grunn til begrensede kalorier ? Anonymkode: 5ed74...f75
AnonymBruker Skrevet 9. februar #54 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 20.31): Dette stemmer ikke. Kroppen tilpasser seg og vil regulere ned forbrenningen, bremse vekttapet og gå på sparebluss. Kroppens grunninnstilling er overlevelse, og tilpasser seg lite næring som følge av det. Ulike kropper tåler også kaloriunderskudd over tid ulikt. Tommelfingerregelen er 30 kcal/kg kroppsvekt for vedlikehold under normale omstendigheter. 1400 Kcal «bare for å overleve» gjelder altså et menneske på knapt 50 kg, ikke en universell regel. Og mange lever på mindre enn det over tid, hvis ikke ville alle med restriktiv spiseforstyrrelse dødd ila relativt kort tid, mens et skremmende stort antall faktisk lever i åresvis med solid kaloriunderskudd. Det er raskt og stort kaloriunderskudd som fører til raskt vekttap, og spesielt første gang(ene) det skjer, før kroppen skjønner at den må tilpasse seg. Anonymkode: 8473b...dc5 Du vet at sparebluss er en myte ? Da hadde det ikke vært noen som hadde hatt anorexia . Anonymkode: 5ed74...f75 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar #55 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 25.1.2026 den 15.38): Uavhengig av om de er på slankern eller ikke. Hvordan får de i seg nok næringsstoffer, vitaminer osv? Enkelte spiser jo som mus, hvordan i all verden kan de få i seg alt de trenger? Når jeg slanker meg så stresser jeg skikkelig over dette. Anonymkode: fc3d6...9ec Jeg spiser lite i perioder, men så tar jeg Omega 3, d-vitaminer og multivitaminer i tillegg. Også spiser jeg mye i perioder og lite i andre perioder. Tror du skal spise svært lite variert for å klare å bli underernært i Norge, altså. Anonymkode: 71291...94a
AnonymBruker Skrevet 9. februar #56 Skrevet 9. februar Jeg spiser veldig lite. Tar elektrolytter, vitaminer og mineraler, og drikker proteinshake. Anonymkode: 5b4bc...ce3
AnonymBruker Skrevet 9. februar #57 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg har nesten sluttet å tro på at noen er naturlig svært tynne. Hver gang jeg omgås med folk som er slik over tid ser jeg nesten alltid at de spiser veldig lite, dropper måltider. Anonymkode: d33d0...729 Vi finnes, men er få (tror jeg). Jeg går ikke opp i vekt, samme hva. Jeg gjorde et skikkelig forsøk i ett år, hvor jeg drakk fløte, spiste masse kaker (bakte i snitt ei formkake annenhver dag), spiste kjøtt, fisk, grønnsaker, nøtter, avokado, junkfood, potetgull. Jeg gikk skikkelig inn for å gå opp i vekt. Etter ett år hadde jeg gått opp 1,5 kg. Det var ikke verdt mengde mat, så gikk tilbake til normalt kosthold for meg og gikk ned 1 kg og har blitt der i 15 år. Gikk opp 20 kg under svangerskapet, var tilbake i gamle bukser etter 5 uker. Kiloene bare rant av. Anonymkode: 7b21d...fe8
AnonymBruker Skrevet 9. februar #58 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg spiser veldig lite. Tar elektrolytter, vitaminer og mineraler, og drikker proteinshake. Anonymkode: 5b4bc...ce3 Gjør du det med vilje? Altså spiser veldig lite ? Anonymkode: 5ed74...f75
Gnå Skrevet 9. februar #59 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet at sparebluss er en myte ? Da hadde det ikke vært noen som hadde hatt anorexia . Anonymkode: 5ed74...f75 Det stemmer ikke helt at det er en myte. Det handler om at kroppen prioriterer de oppgavene den må gjennomføre for å overleve. Så den kan "slå av" mindre viktige funksjoner som f.eks. visse hormonsignaler (derfor mister kvinner flest menstruasjonen hvis de sulter seg), temperaturregulering, stoffskifte, immunforsvaret, deler av fordøyelsen, produksjon av hår/negler osv. I tillegg har mange mindre av såkalt NEAT-begvegelser (aktivitet som ikke er knyttet til trening o.l.). Den kan selvsagt ikke skru av alt - da dør vi - men skrur av det den kan for å spare på energien. Og dermed forbrenner en mindre. Skjønner heller ikke helt hva du mener med at det ikke hadde "vært noen som hadde anorexia". Mener du at ingen hadde blitt så undervektige som noen blir av anoreksi? I så fall er det en veldig snever oppfatning av den sykdommen. Ja, undervekt er en del av diagnosen, men egentlig handler den om 1000 andre (viktigere?) ting.
AnonymBruker Skrevet 9. februar #60 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 27.1.2026 den 8.26): 1500 kalorier er jo ganske mye når man skal ned i vekt Anonymkode: 5ed74...f75 Nei. Da kan du ikke makroer. Anonymkode: ebddb...c7f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå