Gå til innhold

Folk som spiser veldig lite

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fatter ikke at nordmenn stresser sånn med næring. Med mindre man har en relevant diagnose, er svært svært kresen eller er en geriatrisk pasient så er de fleste av oss helt trygge. Det er en nærmest en folkesykdom å tro at man må legge energi og tid i å tenke næring for å holde seg i live.

Anonymkode: e8225...831

Selv om jeg spiser ting den normale Normann ikke spiser da lever, blodmat, fisk, vilt osv. Så har jeg mangel på jern, b12 og d-vit. Legen sa til meg at enkelte har tarm som ikke klarer å ta opp, i tilleg kan heftige blødninger i forbindelse med mensen for en del kvinner ha mye å si. Så det her at hver gang jeg hadde det ja da måtte jeg få tilført jern intravenøst eller ekstra blod pga hvor mye jeg mistet.

Anonymkode: 5fd68...01c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser små måltider, men sikkert flere måltider i løpet av døgnet enn en gjennomsnittlig kvinne på 42 år. Jeg har liten magesekk, ikke utvidet og med rom for masse mat (som mange andre). Dermed blir jeg fort mett og "spiser som en mus".

Jeg spiser gjennomsnittlig 5 måltider i døgnet, i tillegg til snacks og cola. Er 173 cm og 60 kg, går verken opp eller ned uavhengig av hva jeg spiser.

Anonymkode: 7b21d...fe8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Uavhengig av om de er på slankern eller ikke. Hvordan får de i seg nok næringsstoffer, vitaminer osv? Enkelte spiser jo som mus, hvordan i all verden kan de få i seg alt de trenger? Når jeg slanker meg så stresser jeg skikkelig over dette. 

Anonymkode: fc3d6...9ec

Du trenger mindre enn hva du tror antakeligvis. Ingen vits å stresse over det. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Angus_Barbieri's_fast

Anonymkode: 2c739...807

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ingen mennesker som "spiser som mus" permanent, for du må spise ca. 1400 kalorier for dag bare for å overleve, spiser du mindre enn det vil du gå ned i vekt helt til du til slutt dør. 1400 kalorier er mer enn nok til å få i deg det du trenger av makro og mikronæringer om du spiser sunt.

Du trenger rundt 250 kalorier i fett for dag og 250 kalorier i protein for dag for å overleve, vitaminene og mineralene du trenger kan du få av ganske få kalorier.

Mesteparten av vitaminene og mineralene ola nordmann spiser blir pisset ut.

Anonymkode: 8227a...4d0

Hvor har du det fra at man må spise 1400 kalorier for å overleve ? Kan du vise til fakta?

Anonymkode: 5ed74...f75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du tar ut noe av det jeg sier og setter det sammen med det du TROR jeg sier
Vil anbefale deg å les og forstå før du kommenterer. Her er det du som kommer med feilinformasjon, ikke jeg. 

Jeg sa at de som slanker seg trenger ikke masse mat, fordi de har nok på kroppen som de skal forbrenne. Jeg sa ingenting om at de er fylt av vitaminer og mineraler. Jeg sa de over en periode ikke trenger så mye mat. 

Det neste jeg skrev er at med liten kropp, så trenger man mindre mat enn en stor kropp. 

Siste jeg skrev var at om man spiser variert, så får man i seg det man trenger. 

Jeg har ikke skrevet dette før, så da forveksler du meg nok med noen andre. 

Her er hva jeg skrev før du siterte: 

Anonymkode: 7d72f...8dc

Så du mener altså at jeg som veier 75 kg , 1 62 høy kan ligge lavt på kalorier uten å ta skade ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så du mener altså at jeg som veier 75 kg , 1 62 høy kan ligge lavt på kalorier uten å ta skade ?

Over en kort periode, JA.

Med 28,6 i BMI så kan du fint spise få kalorier en periode uten å ta skade av det. 

Med din høyde så hadde du hadd gjennomsnittlig BMI på ca 58kg, altså 17 kg ned. Og for å få til dette, så trenger du mindre enn du spiser i dag. Kroppen har mye overflødig fett og forbrenne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Over en kort periode, JA.

Med 28,6 i BMI så kan du fint spise få kalorier en periode uten å ta skade av det. 

Med din høyde så hadde du hadd gjennomsnittlig BMI på ca 58kg, altså 17 kg ned. Og for å få til dette, så trenger du mindre enn du spiser i dag. Kroppen har mye overflødig fett og forbrenne.

Aldri sagt jeg skal ned 17 kg og har virkelig ikke tenkt å sulte meg for å ned i vekt .

AnonymBruker
Skrevet

Har flere bekjente som er svært magre. Blodprøvene viste vitamin og jernmangel på dem alle 

Anonymkode: d33d0...729

Jernmangel er helt vanlig for menstruerende kvinner. Vi er blødere en hel uke i måneden. I samme slengen blir vi anbefalt å spise mindre kjøtt. 

D vitamin underskudd har de fleste her i Norden. Alle bør ta tilskudd. Spesielt i vinterhalvåret. 

Anonymkode: 5efa7...76e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aldri sagt jeg skal ned 17 kg og har virkelig ikke tenkt å sulte meg for å ned i vekt .

Ikke rart det er krig i verden. Hallo?? Nei, du har ikke sagt du skal ned i vekt. Va jeg som sa at så mye kan du gå ned for å komme ned til gjennomsnittlig vekt/bmi. Kun for å forstå hvor mye ekstra du sitter på, som kan brukes som energi uten å må spise en hel masse ekstra. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke rart det er krig i verden. Hallo?? Nei, du har ikke sagt du skal ned i vekt. Va jeg som sa at så mye kan du gå ned for å komme ned til gjennomsnittlig vekt/bmi. Kun for å forstå hvor mye ekstra du sitter på, som kan brukes som energi uten å må spise en hel masse ekstra. 

Bryr meg lite om bmi og er ikke vekta som beskriver hvordan en person ser ut osv .  Skal jeg ned i vekt så hører jeg på noen med peiling ,ikke noen som sier at folk kan sulte seg en periode .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bryr meg lite om bmi og er ikke vekta som beskriver hvordan en person ser ut osv .  Skal jeg ned i vekt så hører jeg på noen med peiling ,ikke noen som sier at folk kan sulte seg en periode .

Personen du siterer skriver bare at for å gå ned i vekt må man spise mindre enn mann forbrenner. Det er ingen annen oppskrift for vektnedgang. Å spise mindre enn du forbrenner er ikke synonymt med å sulte.

Det er ingen som sier at du SKAL ned i vekt, det velger du helt selv.

Anonymkode: 27a7f...0af

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jernmangel er helt vanlig for menstruerende kvinner. Vi er blødere en hel uke i måneden. I samme slengen blir vi anbefalt å spise mindre kjøtt. 

D vitamin underskudd har de fleste her i Norden. Alle bør ta tilskudd. Spesielt i vinterhalvåret. 

Anonymkode: 5efa7...76e

Helt sant.

Folatmangel og magnesiummangel er også vanlig for menstruerende kvinner. I tillegg er B12-mangel ganske vanlig, spesielt blant folk som prøver å kutte ned på kjøtt. D-vitamin er det vanskelig å få nok av gjennom mat med mindre man spiser mye egg og fet fisk, som f.eks. makrell.

Vitaminmangel er ikke kun noe som skjer med slanke/tynne folk.

Anonymkode: 9453d...723

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Uavhengig av om de er på slankern eller ikke. Hvordan får de i seg nok næringsstoffer, vitaminer osv? Enkelte spiser jo som mus, hvordan i all verden kan de få i seg alt de trenger? Når jeg slanker meg så stresser jeg skikkelig over dette. 

Det tar jo en stund før lagrene av mineraler, vitaminer osv går tomt. 

Men ja, hvis man generelt spiser lite over tid må man velge sunnere mat for å få i seg det man trenger.

Anonymkode: 42341...d7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å regne ut?

Nok vitaminer er lett.

Du må ha en viss mengde fett og proteiner. Karb trenger du ikke for å leve.

Anonymkode: ebddb...c7f

Skrevet

Det har jeg lurt på mange ganger også. Jeg hadde en kvinnelig kollega som var tynn som en hesjestaur. Lunchen hennes var salat og aller helst bare salatblader. Hun spiste 3-4 små salatblader og da var hun så mett at hun nesten sprakk ifølge seg selv. Hun måtte løsne knapp og glidelås i buksen ellers fikk hun ikke puste. Nå skal det sies at jeg ikke trudde på henne, antar hun spiste normalt hjemme. Så hun fikk nok i seg det hun trengte av næringsstoffer på hjemmebane.

Vi andre som spiste samtidig som henne hadde med middagsrester, 2-4 brødskiver osv. Vi var langt fra overvektige av den grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Personen du siterer skriver bare at for å gå ned i vekt må man spise mindre enn mann forbrenner. Det er ingen annen oppskrift for vektnedgang. Å spise mindre enn du forbrenner er ikke synonymt med å sulte.

Det er ingen som sier at du SKAL ned i vekt, det velger du helt selv.

Ja det skjønner jeg , men hvis du kjenner noen med pcos for eks så er det ikke så enkelt som å spise mer enn man forbrenner .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja det skjønner jeg , men hvis du kjenner noen med pcos for eks så er det ikke så enkelt som å spise mer enn man forbrenner .

Oppskriften er lik for alle, men jeg er klar over at det ikke er enkelt. Har man i tillegg sykdommer eller går på medisiner som gir lav forbrenning så er det enda vanskeligere.

Jeg har selv gått ned 40 kg, og jeg sultet ikke på 1500 kalorier eller mindre. Man må tenke på hva man spiser for å holde seg mett på mindre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Oppskriften er lik for alle, men jeg er klar over at det ikke er enkelt. Har man i tillegg sykdommer eller går på medisiner som gir lav forbrenning så er det enda vanskeligere.

Jeg har selv gått ned 40 kg, og jeg sultet ikke på 1500 kalorier eller mindre. Man må tenke på hva man spiser for å holde seg mett på mindre.

1500 kalorier er jo ganske mye når man skal ned i vekt 

Skrevet

Du er inne på noe. Selv om man har fett å tære på, trenger en jo vitaminer, mineraler, proteiner osv. Det betyr ikke at man kan klare seg fint på ganske lite (innenfor rimelighetens grenser), men man må nok være ekstra oppmerksom på at det en faktisk spiser, er næringsrikt. Å spise 1500 kcal som loff eller isbergsalat, vil f.eks. funke dårlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2026 den 0.39):

Du tar ut noe av det jeg sier og setter det sammen med det du TROR jeg sier
Vil anbefale deg å les og forstå før du kommenterer. Her er det du som kommer med feilinformasjon, ikke jeg. 

Jeg sa at de som slanker seg trenger ikke masse mat, fordi de har nok på kroppen som de skal forbrenne. Jeg sa ingenting om at de er fylt av vitaminer og mineraler. Jeg sa de over en periode ikke trenger så mye mat. 

Det neste jeg skrev er at med liten kropp, så trenger man mindre mat enn en stor kropp. 

Siste jeg skrev var at om man spiser variert, så får man i seg det man trenger. 

Jeg har ikke skrevet dette før, så da forveksler du meg nok med noen andre. 

Her er hva jeg skrev før du siterte: 

Ok, noen brukte akkurat det samme utsagnet «overfylt av kalorier.» Tenkte at dette var såpass spesielt at det måtte være samme person som skrev dette igjen.

Du sa ganske mye, og også i en setning at «1400 kalorier er mer enn nok.» Jeg helt er enig i noe av det du skrev, men ja, du sprer feilinformasjon når du skriver slik som du gjør.

Anonymkode: 615e7...283

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...