Gå til innhold

Herpes munnsår eller kreft?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er vel kanskje litt hypokonder. Men jeg har aldri hatt munnsår på leppa før. Jeg er 40 år. Jeg HAR herpesviruset, da jeg noen ganger ila livet har fått utbrudd på samme sted på undersiden av underleppa. De typiske blemmene. Nå har jeg et lite sår ca midt på overleppa, ikke veldig stort, men svir og er irriterende når jeg spiser. Aldri hatt det før. 2 uker har gått og det gir ikke  tegn til å forsvinne. Det kommer skorpe på ila natten men det forsvinner så fort jeg står opp pga mat og drikke. Kan det være kreft?? Eller bør jeg senke skuldrene og tenke at dette er herpes?

Anonymkode: 309b2...0a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært kreft så ville det ikke grodd i det heletatr. Du har herpes. 

Anonymkode: 1dd75...4aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde det vært kreft så ville det ikke grodd i det heletatr. Du har herpes. 

Anonymkode: 1dd75...4aa

Du mener det gror fordi det kommer skorpe på? Selv om skorpen faller av og det ikke ser ut til å bli bedre? For øvrig vanskelig å si om det faktisk ER skorpe, for såret er så innmari lite. Men det er en liten brunaktig flekk som faller av hver morgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser også at førstegangsutbrudd pleier å være rimelig heftig, dette er jo bare småtteri. Kan det være fordi jeg har viruset i kroppen fra før? At det er første gang på leppa har ikke noe å si?

AnonymBruker
Skrevet

Såret gror innefra selv om skorpen faller av, No worries. ❤️ 

Anonymkode: d0574...e04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herpes eller after? Har du prøvd herpesplaster?

Hvis det kommer tilbake og tilbake, som i at det ikke gror, så er det lurt for sjekke for kreft.

Anonymkode: c1f60...dda

AnonymBruker
Skrevet

Bytt tannkrem til for eksempel Zendium. Den har ikke såpestoffer som irriterer munnsåret. Da gror munnsåret fortere. 

Anonymkode: c6fcb...19d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herpes eller after? Har du prøvd herpesplaster?

Hvis det kommer tilbake og tilbake, som i at det ikke gror, så er det lurt for sjekke for kreft.

Anonymkode: c1f60...dda

After har jeg alltid hatt på innsiden av leppene og aldri utenpå, så tror liksom ikke at det er det? Ja det er jo det da, men usikker på hvor lang tid jeg skal gi det. Google sier det skal gro ila 7-10 dager, men erfaringer fra andre sier rundt 2,5 uke. Har ikke prøvd plaster nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bytt tannkrem til for eksempel Zendium. Den har ikke såpestoffer som irriterer munnsåret. Da gror munnsåret fortere. 

Anonymkode: c6fcb...19d

Takk for tips, men bruker allerede Zendium. 

AnonymBruker
Skrevet

Ideen om kreft er rent tåpelig.

Anonymkode: b0d81...e6f

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ideen om kreft er rent tåpelig.

Anonymkode: b0d81...e6f

Men hvorfor? 80-100 personer får leppekreft årlig i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som after hvis det svir som bare det og er sårt når du spiser. Er det hvitt? Et lite hvitt sår liksom?

Men det skader jo uansett ikke å ta en tur til legen for å få sett på det. Så får du ro i sjelen også.

Anonymkode: 0c459...a50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...