Gå til innhold

Hvorfor mister katten pels i flekker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min på snart 8 år har begynt å miste pels i flekker for andre gang. For noen måneder siden mistet hun all pelsen på magen, baklabbene og forbeina. Hun virket ikke syk, men vi tok henne til legen. De fant ikke noe galt, og omtrent en måned etter at det begynte kom pelsen tilbake. Nå har det begynt å skje igjen på akkurat de samme stedene og jeg er ganske bekymret. I en eller to av flekkene har hun et lite sår med skorpe. Noen som har opplevd noe liknende? Kan det komme av bare for mye slikking?20260120_231846.thumb.jpg.f68ce8ef66df50b4f552a6bfc95e0bd1.jpg20260120_231826.thumb.jpg.7cbbd5b4a1ca5b1faf93c7e43ff5e3fd.jpg

Anonymkode: 68bb2...cb7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig ved fôrallergi. Skift til allergifôr og snakk med vet. Husk at katten må få kun allergifôr i 8 uker før man kan vurdere om det virker.

Anonymkode: a0c28...fd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke som i den artikkelen på nrk, vel? Ja, vet det er katt det er snakk om for dere, men de blir vel like utsatt som hunder.

Hunder kan påvirkes av kvinners hormoner - testikler skrumper og konstant løpetid – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio

«Veskehunder» som veier under fem kilo er mest utsatt.

– Mange får melkeproduksjon i puppene sine og pelstap i flekker på hver side. 

Bare en tanke..

Anonymkode: e4a0d...6c8

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er stressnivået? Overdreven vasking av pels?

Anonymkode: a3e5e...da2

AnonymBruker
Skrevet

Skabb?

Anonymkode: 01d5d...08b

AnonymBruker
Skrevet

En av mine gjorde også sånn. Ikke noe galt med pus, men mulig den var stresset. Nå har den ikke gjort det på flere måneder. 

Anonymkode: e3731...880

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars pus 😿 Var ganske mye. 
Var det like ille når du var hos dyrlege? Kanskje stress ? Er den innekatt eller utekatt eller litt begge deler? 
Håper hun blir bedre ❤️
Min Mons mistet sånne flekker for en stund tilbake (10 år og frisk) men ikke i nærheten av så mye. Eneste det var i den tiden han legger om til vinter pels men ikke klart å se noen årsak med tanke på det heller.

Anonymkode: 6fd9d...719

AnonymBruker
Skrevet

Vår pus hadde akkurat de samme flekkene. Hun var allergisk mot vanlig fôr, og måtte leve på hypoallergic fôr resten av livet. Dyrt, men verdt det 

Anonymkode: ebae4...62a

AnonymBruker
Skrevet

Katten til min nabo begynte å rive av seg pelsen når hun ble stresset. Naboen fikk jobb som gjorde at hun var borte fra hjemmet og katten 12 t daglig, og det taklet ikke katten.

Naboen begynte å gi katten Anxitane, som er naturmedisin som dyrleger og apotek selger, og det hjelper mot stress.

Anonymkode: 748d2...97d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2026 den 7.15):

Vår pus hadde akkurat de samme flekkene. Hun var allergisk mot vanlig fôr, og måtte leve på hypoallergic fôr resten av livet. Dyrt, men verdt det 

Anonymkode: ebae4...62a

Men kom det etterhvert? For vår pus har jo spist vanlig i 8 år frem til nå:(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2026 den 7.06):

Stakkars pus 😿 Var ganske mye. 
Var det like ille når du var hos dyrlege? Kanskje stress ? Er den innekatt eller utekatt eller litt begge deler? 
Håper hun blir bedre ❤️
Min Mons mistet sånne flekker for en stund tilbake (10 år og frisk) men ikke i nærheten av så mye. Eneste det var i den tiden han legger om til vinter pels men ikke klart å se noen årsak med tanke på det heller.

Anonymkode: 6fd9d...719

Var ganske likt ja:( Helt utekatt og kan godt være stress, men vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe da

Skrevet

Det kan være alopecia. Men ville tatt en tur til dyrlegen for å ta noen blodprøver og snakke med de for sikkerhets skyld. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...