Gå til innhold

Pappa inviterer oss på ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far har invitert meg og min samboer med på tur til Thailand i jula. Han har sagt at han betaler hotell for oss, men at vi selv må betale flyreise og lommepenger.

Problemet er at vi har ikke så lyst til å dra...Ingen av oss har vært i Thailand før, men er veldig plaget med migrene om sommeren her hjemme. Både pga av varmen og sola. Ser ikke helt for oss at vi kommer til å ha det så bra der pga dette. Hva tror dere? Noen som har noen erfaringer?

En annen grunn til at vi ikke har så lyst til å reise er at vi ikke liker samboeren til pappa. Hun er ei "skravlekjærring" uten like. Og drikker mye. Siden vi nesten aldri drikker er faktisk dette litt problematisk for oss:forvirret:

Har prøvd å sagt til pappa at vi ikke har så lyst pga av varmen og migrenen, men det avfeier han med at "dere har jo ikke vært der før, så det kan jo hende det går helt fint". Har ikke sagt noe om at vi ikke liker samboeren hans. Har jo ikke lyst til å skuffe han med å ikke bli med, men... Vet han har veldig lyst at vi skal være med.

En tredje grunn til at vi ikke har så lyst er at det kommer til å gå MYE penger til både billett og andre ting.Syns det er litt kjipt å bruke masse penger på en ferie som vi i utgangspunktet ikke har så lyst på.

Syns dere vi er egoistiske hvis vi sier nei?

Ble litt langt og muligens litt uforståelig dette her, men er det noen som har tips til oss om hva vi bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synest økonomiske grunner er grunn god nok, jeg.

Skrevet

Ja, det gjør egentlig jeg også, men pappa mener det er bare å begynne å spare nå så klarer vi det...Dessuten "sparer" vi jo penger på å ikke feire jula hjemme. Uff, vanskelig. Har ikke lyst å skuffe han. Vi bor på hver vår kant av landet, og sees ikke så ofte heller...

Gjest Embla s
Skrevet

Uff, lei situasjon. Men dere kan da ikke reise til Thailand kun for å glede din far! Kan du ikke si til ham at dere gjerne feirer jul med ham (dem), men at dere ikke har lyst til å reise til Thl i jula (eller overhodet)? Det er ikke ham (dem) dere avviser, men reisemålet. For mennesker med begrenset økonomi og fritid må han akseptere dette. Hvis ikke er det hans problem og ikke ditt. Han har ingen grunn til å bli såret for dette. Da velger han i såfall å bli såret selv. Det er flott å være snill og hensynsfull, men å gjøre dette for at han ikke skal bli lei seg er missforstått snillhet :tristbla:

Gjest Embla s
Skrevet
Ja, det gjør egentlig jeg også, men pappa mener det er bare å begynne å spare nå så klarer vi det...Dessuten "sparer" vi jo penger på å ikke feire jula hjemme. Uff, vanskelig. Har ikke lyst å skuffe han. Vi bor på hver vår kant av landet, og sees ikke så ofte heller...

Det at dere ikke sees så ofte er ikke kun ditt ansvar. Han kan vel besøke deg når han vil? Du trenger ikke skylde på økonomi. Dere vil ikke feire jul i thailand.

Skrevet

enig! Det er for dyrt å reise til Thailand bare for å glede din far når dere egentlig ikke har lyst til å reise. Det er litt mye forlangt fra din far synest jeg. Det er bedre å si det som det er en å finne unskyldninger som kanskje ikke er så lette å holde oppe.

Gjest Gjest1
Skrevet

Kan du ikke foreslå at han feirer jul hos dere, evt. at dere leier en hytte hvor dere kan feire jul i Norge i stedet? Må det være i Thailand?

Skrevet

Jeg hadde aldri gidda å bruke masse penger på en ferie jeg i utgangspunktet ikke hadde lyst til å dra på - bare for å glede noen andre. No way. Si at dere ikke ønsker å feire jula utenlands eller si at det er på grunn av økonomien. Ikke la han diktere dere. Og IKKE ha dårlig samvittighet.

Skrevet
Jeg hadde aldri gidda å bruke masse penger på en ferie jeg i utgangspunktet ikke hadde lyst til å dra på - bare for å glede noen andre. No way. Si at dere ikke ønsker å feire jula utenlands eller si at det er på grunn av økonomien. Ikke la han diktere dere. Og IKKE ha dårlig samvittighet.

:Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis dere sees sjelden, og han vil sponse en ferie, hadde jeg uansett dratt. Thailand er dessuten utrolig fint!

Men han sponser jo ikke ferien, bare hotellet. De må betale flybillettene selv, og - uten at jeg aner priser - jeg kan tenke meg at det gjør dypt innhogg på kontoen.

Skrevet

Hva med å komme med et forslag om å møtes på midten? Si at i utgangspunktet har dere ikke lyst til å bruke så mye penger på en ferie som dere tror vil gi dere migrene, men dersom han spanderer reise og hotell (dere står for lommepengene selv) så skal dere gi Thailand en sjanse.

Nå vil sikkert noen si at det er frekt å legge alle kostnadene over på faren, men jeg vil si at det er like frekt av faren å "tvinge" dem til å spare til en ferie de ikke har lyst å reise på.

Hvor mye sparer dere egentlig på å ikke feire jul hjemme? Ribba koster da ikke så mye... Det er vel gaver som er den store utgiftsposten i jula, og gaver må du vel kjøpe uansett?!

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes dette høres ut som en far som har veldig lyst å ha dere med på ferie. At han ikke betaler flyreise skyldes kanskje økonomi??

Billetter til Thailand kan du få til 5 - 6 000 pr. stk. Om dette er dyrt eller billig må dere vurdere selv, også om dere har råd til det.

Personlig hadde jeg oversett en skravlete samboer..., famile er viktig, så jeg hadde reist hvis jeg hadde råd. Har ikke vært i Thailand selv, men har hørt at det er utrolig flott. Kanskje dere får en postiv overraskelse??

Skrevet

Hotell er som regel den billigste delen av en Thailandferie. Flybilletter er dyre i jula da det er høysesong så det holder. Har vært i Thailand i jula og vi måtte ut med 12 000 per billett. Bedre å reise utenom jul og nyttår, da kan dere gjøre et billettkupp.

(Søkte litt på nettet nå for moro skyld, fant billetter til 9500 kr stk... Lønner seg nok å være rask på labben hvis man skal feire jula i Thailand)

Gjest Gjest
Skrevet
Min far har invitert meg og min samboer med på tur til Thailand i jula. Han har sagt at han betaler hotell for oss, men at vi selv må betale flyreise og lommepenger.

Problemet er at vi har ikke så lyst til å dra...Ingen av oss har vært i Thailand før, men er veldig plaget med migrene om sommeren her hjemme. Både pga av varmen og sola. Ser ikke helt for oss at vi kommer til å ha det så bra der pga dette. Hva tror dere? Noen som har noen erfaringer?

En annen grunn til at vi ikke har så lyst til å reise er at vi ikke liker samboeren til pappa. Hun er ei "skravlekjærring" uten like. Og drikker mye. Siden vi nesten aldri drikker er faktisk dette litt problematisk for oss:forvirret:

Har prøvd å sagt til pappa at vi ikke har så lyst pga av varmen og migrenen, men det avfeier han med at "dere har jo ikke vært der før, så det kan jo hende det går helt fint". Har ikke sagt noe om at vi ikke liker samboeren hans. Har jo ikke lyst til å skuffe han med å ikke bli med, men... Vet han har veldig lyst at vi skal være med.

har man ikke råd til ferie, så blir man hjemme.

På en anen side, så er vel ferien en fin måte å bli kjent med samboeren hans. Det er o i mer avslappede former og dere skal vel ikke bo på samme rom

En tredje grunn til at vi ikke har så lyst er at det kommer til å gå MYE penger til både billett og andre ting.Syns det er litt kjipt å bruke masse penger på en ferie som vi i utgangspunktet ikke har så lyst på.

Syns dere vi er egoistiske hvis vi sier nei?

Ble litt langt og muligens litt uforståelig dette her, men er det noen som har tips til oss om hva vi bør gjøre?

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner det veldig godt, og synes at migrene + dårlig økonomi burde være god nok grunn :)

Selv har jeg en svigermor i et annet sydlig land, som tilbyr seg å betale både reise og opphold for meg og kjæresten om vi vil komme. Ikke har vi noen sykdommer å skylde på heller.. Men det frister ingen av oss å reise dit. (heldigvis) har jeg en veldig bestemt kjæreste, som hver gang hun spør forteller at han ikke kan få fri fra jobb.. :) Tror han har mer imot å dra dit enn jeg har.

(hun er på ferie her flere uker hver sommer, så det er ikke fullstendig brudd i kontakten)

Skrevet

Jøss....synes det høres litt rart ut å invitere noen, og kun betale hotellet. Spesielt i Thailand hvor man får et mange stjerners hotell for en slikk og ingenting.

Synes du fint kan unnskylde deg med at flybillettene vil gjøre et dypti innhugg i økonomien, du må jo tross alt regne med å betale rundt 14.000 kr (minst) for 2 voksne. Men mat og klær i Thailand er veldig billig da....

Skrevet

Jeg ville sagt "Takke for tilbudet, men nei. Det er vi ikke interessert i!"

Og hvis han ikke godtar et nei, når dere i tillegg har begrunnet det.. Så kan han bare ha det så godt.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis dere ikke har lyst til å dra til Thailand og i tillegg kan begrunne dette med både økonomi og helse, synes jeg faren din er uforskammet hvis han ikke aksepterer det. Nå vet ikke jeg noe om den økonomiske situasjonen deres, men folk flest har vel andre ting å bruke pengene sine på enn å spare til en ferie som de ikke har lyst på.

Foreslå gjerne noe annet, at de kan komme til dere på julaften, i romjula eller nyttårshelga f.eks eller at dere kan møtes på halvveien et sted i Norge eller besøke dem noen dager. Hvis han ikke takker ja til det, er det hans problem.

Skrevet

Tusen takk for alle gode svar! Blir å si til pappa at vi ikke blir med.

God helg alle sammen

Skrevet (endret)

Hotell i Thailand kan man få for et par hundre kroner natta (med helt grei standard) - så at han sponser det er ikke store utgiften.

Flybillettene til Thailand i jula er svindyre, og henger ikke bra sammen med dårlig råd.

Jeg hadde ikke reist dit på det tidspunktet med dårlig råd når jeg egentlig ikke hadde lyst.

At Thailand er et flott land er det ingen tvil om, men man bør ha både lyst og økonomi til det.

Endret av Abr@xas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...