Gå til innhold

Hvem hjalp deg da du var utbrent?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da du var eller du som er utbrent. Hvilke helsefolk hjalp deg? Hvem hadde noe som virkelig hjalp,? Fastlege? Psykolog? Noen med alternative behandlingsmetoder? Coach? 

Jeg har så lyst å bli frisk men vet ikke hvor jeg skal begynne! 

Anonymkode: 85e4e...860

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legen min, å bytte jobb og tid.

Anonymkode: 78b5c...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Psykolog for å finne ut hvor skoen virkelig trykket. Deretter skiftet jeg jobb. 

Anonymkode: ce3ef...741

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Legen min, å bytte jobb og tid.

Anonymkode: 78b5c...cf7

Hjalp det å bare bytte jobb? 

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det ikke aktuelt å skifte jobb for grunnen til min utbrenthet er sammensatt: både jobb og privat. 

Skrevet

Fastlegen min og psykomotorisk fysioterapeut.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For meg er det ikke aktuelt å skifte jobb for grunnen til min utbrenthet er sammensatt: både jobb og privat. 

Det er vel en ting man har til felles når man blir utbrent, man er ikke villig til å gjøre noen endringer. Skal greie alt akkurat slik det er, må bare presse hardere. Så blir man syk, men vil fremdeles ikke endre noe. 🤷‍♀️

Selv om 50% av utbrentheten kommer av jobb, så greier man mye bedre å takle vanskelig privatliv hvis det ikke er vanskelig på jobben også.

Anonymkode: 3c7e3...282

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble med på yoga mot stress. Det var deilig å få den tiden. Jeg samtalte også med yogainstruktøren som også var coach. Hun satte ting litt i perspektiv. Dette var litt uti utbrentheten da. De første fire mnd lå jeg helt stille på sofaen uten å orke noe som helst. Ikke tv eller podkast heller. 

Anonymkode: c6285...8fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel en ting man har til felles når man blir utbrent, man er ikke villig til å gjøre noen endringer. Skal greie alt akkurat slik det er, må bare presse hardere. Så blir man syk, men vil fremdeles ikke endre noe. 🤷‍♀️

Selv om 50% av utbrentheten kommer av jobb, så greier man mye bedre å takle vanskelig privatliv hvis det ikke er vanskelig på jobben også.

Anonymkode: 3c7e3...282

Det der hjelper ikke meg. Jeg kan ikke skifte jobb nå så om du ikke har noe annet å komme med en å påpeke mine feil så kan du la være å kommentere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk kun en person som kan hjelpe, og det er det selv. Det er kun du som kan gjøre de endringene som trengs i ditt liv for at det skal bli bedre. 

Anonymkode: b94df...eb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble med på yoga mot stress. Det var deilig å få den tiden. Jeg samtalte også med yogainstruktøren som også var coach. Hun satte ting litt i perspektiv. Dette var litt uti utbrentheten da. De første fire mnd lå jeg helt stille på sofaen uten å orke noe som helst. Ikke tv eller podkast heller. 

Jeg kan også si at jeg byttet ikke jobb. Men jeg har bestemt meg for at jeg trenger ikke være best lenger. Jeg er en helt middels arbeider som gir helt middels resultat. Det samme på hjemme fronten. Jeg er helt middels. Møter ikke på alt som er lenger. Sitter ikke som klassekontakt og faurepresentant. Melder meg ikke frivillig til diverse greier som har med skolen å gjøre. 
Jeg var utbrent for seks år siden, og det har gått ganske greit. Jeg var med på et kurs i belastningsmestring kom jeg på. Det var litt teit, men jeg fikk noen verktøy jeg kan bruke nå hvis jeg merker det butter.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var en god del ting som hjalp. Først hjalp det jo med sykemelding. Mannen som tok en god del oppgaver hjemme, som ga omsorg. Hunden hjalp meg, ved å ligge der ved siden av meg, og følge meg på tur. Gi meg luft hver dag. Katten og ungene. Ved at jeg kunne ta en kopp te og sitte og snakke med dem, se dem og dermed meg selv.

Det hjalp å trene sammen med andre. Jeg tror nok yoga hadde vært bra, men det var styrketrening som passet her jeg bor. Yoga som jeg kunne fra før hjalp jo også, pusteteknikker osv. Jeg ble sterkere i hodet samtidig som kroppen ble sterkere. 

Familie som sa gode ting, som ikke ga meg dårlig samvittighet, men som støttet meg. Det var vel først og fremst meg selv som måtte gjøre jobben for å komme meg.  

..og jeg måtte i en annen jobb. Jeg jobbet med prosjekter, og det hadde blitt alt for tungt å gå tilbake til. Så jeg fikk meg en jobb der verden ikke raste sammen hver dag. Begynte med 20 %, og nå jobber jeg 100 %. Det tok noen år. 

Anonymkode: 38750...ba4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det der hjelper ikke meg. Jeg kan ikke skifte jobb nå så om du ikke har noe annet å komme med en å påpeke mine feil så kan du la være å kommentere. 

De aller fleste kan bytte jobb, uavhengig av familie, bo eller livssituasjon. Da må det være en ekstra ordinær årsak, som i de fleste tilfeller ikke er. Det står i stor grad på folks vilje til endring. Man kan ikke få både i pose og sekk, noe må man ofre.

Du må tåle kritiske tilbakemeldinger.

Anonymkode: 14bb2...3e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykomotorisk fysioterapeut, hun var helt fantastisk. Hjalp meg å se hvordan jeg virkelig hadde det på jobb og hva jeg stod i. Stod stødig ved min side. Svært syk i 2 år, mye bedre nå, men er på aap og vet ikke om jeg kommer tilbake til jobb. Håper jeg kanskje kan klare en liten deltidsjobb. 

Anonymkode: 0163e...2c2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk kun en person som kan hjelpe, og det er det selv. Det er kun du som kan gjøre de endringene som trengs i ditt liv for at det skal bli bedre. 

Anonymkode: b94df...eb2

Joda,jeg vet det. Men jeg trenger rettledning og at noen peker i hvilken retning jeg skal gå. Hadde jeg visst det så hadde jeg ikke vært utbrent. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

De aller fleste kan bytte jobb, uavhengig av familie, bo eller livssituasjon. Da må det være en ekstra ordinær årsak, som i de fleste tilfeller ikke er. Det står i stor grad på folks vilje til endring. Man kan ikke få både i pose og sekk, noe må man ofre.

Du må tåle kritiske tilbakemeldinger.

Anonymkode: 14bb2...3e8

Du må bare tro,så enkelt er det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Joda,jeg vet det. Men jeg trenger rettledning og at noen peker i hvilken retning jeg skal gå. Hadde jeg visst det så hadde jeg ikke vært utbrent. 

Hva er status nå? Er du nettopp blitt sykemeldt, har du vært sykemeldt lenge eller er du i ferd med å møte veggen?

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (49 minutter siden):

Hva er status nå? Er du nettopp blitt sykemeldt, har du vært sykemeldt lenge eller er du i ferd med å møte veggen?

Er ikke sykemeldt enda men kjenner jeg snart må sykemeldes. Men vil høre med folk med erfaring hva veien videre kan være. 

Psykolog er prøvd, det fikser bare hodet. Det sitter i kroppen og. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da du var eller du som er utbrent. Hvilke helsefolk hjalp deg? Hvem hadde noe som virkelig hjalp,? Fastlege? Psykolog? Noen med alternative behandlingsmetoder? Coach? 

Jeg har så lyst å bli frisk men vet ikke hvor jeg skal begynne! 

Flytte, bråkete naboer 

Anonymkode: c4cf5...0c9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjalp meg selv, men jeg hadde legen min og sjefen min i ryggen hele veien. 

Anonymkode: ccbc8...5f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...