Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Noen her som har vært i syden når dere var 7 måneder på vei? 

Vurderer å dra til Kroatia. Førstegangsfødende. 

Anonymkode: 5251d...e31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei! Ikke utsett barnet for den slags risiko. 

Anonymkode: e247a...759

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei! Ikke utsett barnet for den slags risiko. 

Anonymkode: e247a...759

men er ikke Kroatia trygt land? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville holdt meg hjemme. Det føles tryggest ut og jeg har kun vært opptatt av redebygging så sent i svangerskapet, samt hatt lite energi til overs etter at arbeidsdagen er over. Hadde nok tenkt annerledes da jeg var førstegangsfødende som 26-åring, men ti år senere og etter tre fullgåtte graviditeter (og noen som ikke gikk veien), er jeg mer forsiktig og redd. Vet litt for godt at ting kan gå galt, og ville ikke risikert det i utlandet.

Om du har energi, formen er helt fin, og jordmor/lege mener det er trygt å reise, skal du selvfølgelig ikke la deg begrense av mine meninger.

Anonymkode: 5975c...1b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville holdt meg hjemme. Det føles tryggest ut og jeg har kun vært opptatt av redebygging så sent i svangerskapet, samt hatt lite energi til overs etter at arbeidsdagen er over. Hadde nok tenkt annerledes da jeg var førstegangsfødende som 26-åring, men ti år senere og etter tre fullgåtte graviditeter (og noen som ikke gikk veien), er jeg mer forsiktig og redd. Vet litt for godt at ting kan gå galt, og ville ikke risikert det i utlandet.

Om du har energi, formen er helt fin, og jordmor/lege mener det er trygt å reise, skal du selvfølgelig ikke la deg begrense av mine meninger.

Anonymkode: 5975c...1b1

Eventuelt hvis 7 måneder er for sent. Hva med i første trimester?

AnonymBruker
Skrevet

Hun som spydde på bussen på vei fra og til flyplassen i Kroatia syns ikke det var spesielt kult å være gravid i første trimester.. ikke vi heller for den del, hun spydde i poser så det lukta i bussen hele veien. 

Anonymkode: f7de7...604

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun som spydde på bussen på vei fra og til flyplassen i Kroatia syns ikke det var spesielt kult å være gravid i første trimester.. ikke vi heller for den del, hun spydde i poser så det lukta i bussen hele veien. 

Ja men det er vel ikke normalen? 

AnonymBruker
Skrevet

Var i Syden i første svangerskap. Gikk helt fint og hadde ingen betenkeligheter med å reise. Var jo frisk og et risikofritt svangerskap. Mitt andre svangerskap startet med rier i uke 24 + 0 og fødsel en uke etterpå. Var på forhånd helt frisk og ingen kjente risikofaktorer. Er så uendelig glad for at dette ikke skjedde på reise. Tenker med skrekk på å måtte ha helsehjelp i et annet land og måtte bli værende på sykehuset i lang tid fordi barnet ikke tåler påkjenningen med å flyttes hjem til Norge. Så nei, anbefaler ikke å reise ut av landet etter uke 23 når barnet faktisk er levedyktig om det blir født. 

Anonymkode: 69e1f...09b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var i Syden i første svangerskap. Gikk helt fint og hadde ingen betenkeligheter med å reise. Var jo frisk og et risikofritt svangerskap. Mitt andre svangerskap startet med rier i uke 24 + 0 og fødsel en uke etterpå. Var på forhånd helt frisk og ingen kjente risikofaktorer. Er så uendelig glad for at dette ikke skjedde på reise. Tenker med skrekk på å måtte ha helsehjelp i et annet land og måtte bli værende på sykehuset i lang tid fordi barnet ikke tåler påkjenningen med å flyttes hjem til Norge. Så nei, anbefaler ikke å reise ut av landet etter uke 23 når barnet faktisk er levedyktig om det blir født. 

Må legge til at vi faktisk også hadde planlagt en tur i dette svangerskapet, men «heldigvis» ble barnet født før turen (den måtte avlyses) og ikke under. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig var litt vel opptatt av hva jeg kunne og ikke kunne spise når jeg var gravid. Hadde aldri kost meg og slappet av i syden som gravid. Hadde vært redd for både det ene og det andre. Spar heller pengene og reis neste år med baby :) 

Anonymkode: 13ce0...9f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja men det er vel ikke normalen? 

Svangerskapskvalme i første trimester rammer ca 80%, så det er nok mer vanlig enn ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Svangerskapskvalme i første trimester rammer ca 80%, så det er nok mer vanlig enn ikke.

Men det henger sikkert med at mange har så dårlig kosthold med masse Pepsi max og pomfri nå til dags. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men det henger sikkert med at mange har så dårlig kosthold med masse Pepsi max og pomfri nå til dags. 

Nei 😂 der er hormonelt.

Anonymkode: 7db3d...7bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og har veldig lyst men går ikke sjansen da formen er så som så. Husk at forsikringen ikke dekker gravid relatert sykdom eller fødsel.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er gravid og har veldig lyst men går ikke sjansen da formen er så som så. Husk at forsikringen ikke dekker gravid relatert sykdom eller fødsel.

Sykt at det ikke gjør det! Kvinner er ingenting verdt.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei 😂 der er hormonelt.

Hormoner blir også styrt av maten vi spiser. Tror nok at de med middelhavskost har mindre plager enn de med typisk high fat high sugar western diet + pepsi

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykt at det ikke gjør det! Kvinner er ingenting verdt.. 

Ja. Det kan du si. Men i denne sammenhengen har det nok med at de generelt ikke dekker sykdom som er kjent. Feks. Har man uvi og reiser likevel får man heller ikke dekket om man da får nyrebekkenbetennelse i utlandet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hormoner blir også styrt av maten vi spiser. Tror nok at de med middelhavskost har mindre plager enn de med typisk high fat high sugar western diet + pepsi

Svangerskapshormonene blir ikke styrt av maten man spiser. Hilsen en med hyperemesis for 4. gang som ikke spiser ultraprosessert mat og er veldig obs på kostholdet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste med veldig sterk svangerskapskvalme spiser svært lite, for alt kommer opp igjen. Jeg hadde vært happy hvis jeg hadde fått ned Pepsi, jeg. Og jeg hadde absolutt ikke en high fat-diett før svangerskapet 😊

Jeg hadde ikke dratt på såpass lang reise sju mnd gravid. Jeg hadde ikke greid å nyte den, og for mye kan skje. Ta heller med baby og reis i permisjonen. 

Anonymkode: 27b41...757

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke reist. Har et prematurbarn her og vet hva som kan skje helt ut sv det blå. Tenker også på infeksjoner og mulige bakterier i maten. 

Anonymkode: ba355...43e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...