Gå til innhold

hvordan oppbevare loff best mulig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

til søndag?

Anonymkode: 0466a...0a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

til søndag?

Anonymkode: 0466a...0a4

Jeg pleier å bake selv, men samme det. Jeg kutter brød i skiver og fryser dem.  Da holder de lenge, og tar heller ikke lang tid å tine når de skal brukes.  Ellers er det jo bare et par dager til søndag, så den vil jo fortsatt være spiselig selv om den ikke er helt fersk. La den ligge i papirposen og tre en plastpose utenpå.

Endret av Perine
Skrevet

Oppbevar i tett plastpose og gjerne i kjøleskap. Viktig med tett pose for å unngå uttørking. Papirposene som brødet ofte ligger i i butikken er helt ubrukelig til oppbevaring for da tørker brødet på få timer.

Vi kjøper flere brød om gangen, legger i tett plastpose og fryser ned. Tines i den tette posen i kjøleskap og ligger i tett pose i kjøleskapet helt til det er spist opp, hvilket ofte tar ei uke og noen ganger mer. Vi kaster aldri en brødskalk på grunn av at det er tørt eller muggent(mugg trives ikke i kjøleskapet og utvikler seg veeeeldig sakte der). Men nå er vi opptatt av å unngå matkasting(og pengekasting), så vi har nok en veldig høy terskel for å si at noe ikke lenger er spiselig. 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

All gjærbakst (både hjemmebakt og kjøpt) jeg ikke skal bruke innen 3-4 timer går rett i fryseren. Om jeg baker rundstykker på kvelden så fryser jeg de strax de er kalde om jeg skal bruke de neste dag. De tiner på max 1-2 timer på en rist. Fersk er best. 2 dager gammelt gjærbakst spiser jeg ikke.

Anonymkode: 4b15e...fd4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp halvstekt. Noe annet blir tørt.

Anonymkode: efe10...6a6

Skrevet

Fryseren. 

Men jeg er helt uenig med #3 i at plastpose og lufttett er best. Skal man oppbevare brød i romtemperatur, synes jeg faktisk papirpose er bedre. Da holder skorpa seg sprø, og brødet inni holder seg OK (litt avhengig av brødtype) noen timer/over natta i papir. Oppbevaring i plast, og til og med i kjøleskap ( :o ) gir skikkelig sammensunket brød med seig skorpe, og det synes jeg er helt grusomt (men folk har selvsagt ulik smak). Liker du sprø skorpe, må du i alle fall ikke finne på å putte brød i plastpose.

Uansett, skal du oppbevare et brød laget i dag (fredag) til søndag, er uansett fryseren det beste stedet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sakset fra nett: 
"For å oppbevare loff best, hold den i romtemperatur i en brødboks, tøypose (lin/bomull) eller papirpose for å beholde skorpen, eller i en plastpose (matvaregodkjent) for å holde den myk, unngå kjøleskapet da det tørker den ut raskt; frys ned skiver for langtidsoppbevaring. 
Kort sikt (1-3 dager)

• For sprø skorpe: Oppbevar på en fjøl med snittflaten ned, gjerne med et kjøkkenhåndkle eller i en brødboks for lufting. Papirposen er også et godt alternativ.
  • For myk skorpe: Bruk en lukket, matvaregodkjent plastpose. Dette holder fuktigheten inne, men gjør skorpen myk.
  • Generelt: Romtemperatur er best. Unngå kjøleskapet (4-7°C), da det får brødet til å tørke".
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Loff er mitt favorittbrød, men er det brødet jeg opplever blir fortest tørt, eller mister fortest god smak. 

Oppbevarer i papirpose (den som den kom i), gjerne med plast rundt for å gjøre det lufttett. 

Jeg synes faktisk loff som fryses fort smaker bedre enn loff som er oppbevart på hvilken som helst annen måte på benken i 3-4 dager. Kutt i skiver og frys. Nå toaster jeg den ofte rett fra fryseren da, blir perfekt det, men om du skal servere den utoastet så synes jeg også det å få den i fryseren raskest mulig er best, og tine på benken. Det går litt utover skorpen men den holder seg mer saftig.

Anonymkode: d9b59...e6c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi vil ha loff! Vi vil ha loff! 

Anonymkode: 5eee4...b31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...