AnonymBruker Skrevet 23. januar #21 Skrevet 23. januar Planlegger hverdagene på lørdag, og helgen på torsdag. Tar utgangspunkt i råvarene som er i kjøleskapet til enhver tid slik at jeg unngår å kaste mat. Anonymkode: e5730...3e6
Stacy__ Skrevet 24. januar #22 Skrevet 24. januar Som regel bestemmer vi middagen fra dag til dag, ukesmeny funker ikke for oss, fordi det er ikke alltid vi har lyst på det vi har planlagt. Vi kjøper dog inn råvarer til 3-5 middager om gangen, har som regel fryseren full av mat og greit med både tørrvarer og krydder i skapet, så vi har alle muligheter åpne.
AnonymBruker Skrevet 24. januar #23 Skrevet 24. januar Vi planlegger middager for én måned om gangen og storhandler én gang i måneden. Men, hvilken middag som blir hver dag er ikke forutbestemt. Det kommer litt an på hva vi har lyst på. Vi krysser ut etterhvert som middagene er «brukt opp» og for oss fungerer dette kjempefint. Anonymkode: cf203...b7f
Tvist Skrevet 25. januar #24 Skrevet 25. januar Ukeshandler og planlegger middagene før handlingen. Legger inn eller to dager hvor jeg spiser rester eller salat.
AnonymBruker Skrevet 27. januar #25 Skrevet 27. januar Når jeg handler, så handler jeg gjerne for 2-3 dager fremover i tid av det som er varer med kortere holdbarhet (kjøtt og fisk som er kjølevare, samt ferske grønnsaker som brokkoli, sjampinjong, paprika og slikt som ikke kan ligge for lenge). I tillegg til det så har jeg alltid litt forskjellig med lengre holdbarhet som kan lages som en nødløsning. Jeg har for eksempel vanligvis litt løk og en pakke skivet bacon (som kan vare i flere uker), noen langtidsholdbare melkeprodukter (rømme, laktosefri melk og fløte (pga holdbarhet), litt hermetikk som kokosmelk og tomat / pastasaus. Alltid en del mat i fryseren som frossent kjøtt eller kjøttdeig, frosne grønnsaksblandinger. Andre tørrvarer som ris og pasta. Klarer med dette som regel alltid å sope i hop noe ut fra det jeg har. Jeg pleier også å ha porsjoner av nedfryst mat som kan tines i mikro. Take-away som en nødløsning (gode leveringsmuligheter her). Sporadisk bestiller jeg matkasse for en uke her og der. Det kjøpes sjelden eller aldri frossen usunn ferdigmat. Jeg mener det er oppskrytt å ukehandle og planlegge alt i detalj. Man lager jo gjerne mat etter hva man har lyst på den dagen, hvor mye innsats man orker, samt litt ut fra hva som går ut på dato først. Anonymkode: 372df...725
AnonymBruker Skrevet 27. januar #26 Skrevet 27. januar ingen, må kjenne etter fra dag til dag hva som frister. Lager mat fra bunnen av rene råvarer - har jeg lite tid eller energi en dag blir det noe enkelt som fortsatt er råvarebasert. Omelett, eggerøre, frese noen biffstrimler med grønnsaker, havregrøt… Anonymkode: 1bb93...a47
AnonymBruker Skrevet 27. januar #27 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2026 den 8.14): Hvordan planlegger du middagen? Har du plan for en mnd framover eller tar du det dag for dag? Eller noe midt i mellom? Fortell! Anonymkode: ff2ad...1fd Dag for dag basert på det jeg har i kjøleskap/fryser. Anonymkode: ff978...eea
kaledonia Skrevet 27. januar #28 Skrevet 27. januar 2 voksne , vi handler 2-3 ganger i uka og alltid med handleliste. Jeg planlegger måltider for hele uka og har ferdig ( hjemmelaget mat fra bunnen ) i fryseren.
AnonymBruker Skrevet 27. januar #29 Skrevet 27. januar Har noen faste ting. Resten planlegger jeg som regel etter at jeg har kommet hjem fra jobb. Da setter jeg meg ned med en kaffe og løsningen dukker som regel opp i løpet av den tiden. Vi liker å spise litt sent, så det er null stress. Planlegger jeg en stund i forveien er det alltid noe som kommer i veien. Anonymkode: 774de...83e
AnonymBruker Skrevet 27. januar #30 Skrevet 27. januar Planlegger gjerne en uke av gangen. Men ting kan endres, og er bare middager vi skal ha i løpet av uken, men ikke hvilken dag vi skal ha det. Anonymkode: 12200...12d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå