Gå til innhold

Hvilken hund passer for meg?

Fremhevede innlegg

Gjest Gliffy
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har undersøkt raser/blandingsraser som dere har foreslått. Nå trener jeg hver dag på treningsstudio eller i svømmehallen og to dager i skog og mark. Jeg er godt trent, og kan slutte med all annen trening innendørs for å gi alt til rasen. Har ikke hatt lyst på miniatyrhunder for jeg har opplevd flere som gneldrete, men har nå sett at det ikke alltid stemmer med alle disse rasene.

Tre ganske forskjellige raser er aktuelle per i dag.

Bologneser. Den virker veldig flott og allsidig. Noen som har erfaring med denne rasen?

Chinese Crested powder puff (pelsvarianten). Kan være en fin rase for meg, men må først vite mer om helseutfordringer.

Dvergpuddel. Vet at den krever mer enn enn de to andre, og da må jeg innrette meg etter det. En av egenskapene som jeg liker godt med puddel, er at den krever mye mental stimulans. Familiehunden ble litt lei av det, så vi måtte kutte litt ned på disse aktivitetene.

Takker igjen for bidrag. Skal selvfølgelig snakke med oppdrettere, men det er fint å få innspill her. Ts.

Anonymkode: 31d7b...2c6

Jeg har en venn som har en chinese crested, og den er med på agility, smeller og andre hundesporter. Veldig fin i gemyttet og en skikkelig morsom hund.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte på chinese crested, men med hår. Kanskje også bichon h. Jeg tenker at hvis en har lufteturer for tissing i til,egg til ca 1t tur så er det fint. Tror ikke en normal familie gjør mer enn det i hverdagen. 

Anonymkode: 0974f...d71

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2026 den 8.35):

Jeg har undersøkt raser/blandingsraser som dere har foreslått. Nå trener jeg hver dag på treningsstudio eller i svømmehallen og to dager i skog og mark. Jeg er godt trent, og kan slutte med all annen trening innendørs for å gi alt til rasen. Har ikke hatt lyst på miniatyrhunder for jeg har opplevd flere som gneldrete, men har nå sett at det ikke alltid stemmer med alle disse rasene.

Tre ganske forskjellige raser er aktuelle per i dag.

Bologneser. Den virker veldig flott og allsidig. Noen som har erfaring med denne rasen?

Chinese Crested powder puff (pelsvarianten). Kan være en fin rase for meg, men må først vite mer om helseutfordringer.

Dvergpuddel. Vet at den krever mer enn enn de to andre, og da må jeg innrette meg etter det. En av egenskapene som jeg liker godt med puddel, er at den krever mye mental stimulans. Familiehunden ble litt lei av det, så vi måtte kutte litt ned på disse aktivitetene.

Takker igjen for bidrag. Skal selvfølgelig snakke med oppdrettere, men det er fint å få innspill her. Ts.

Chinese crested (alle jeg vet om inkl den jeg selv hadde) krevde mye mer enn dvergpuddelen vår.

chinese crested er en fin hunderase men obs på tenner, og en del utfordringer i gemyttet på mange av de.

AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (På 24.1.2026 den 9.00):

Jeg har en venn som har en chinese crested, og den er med på agility, smeller og andre hundesporter. Veldig fin i gemyttet og en skikkelig morsom hund.

Vår Chinese crested var en veldig snill og fin hund, døde tidlig av sykdom. Men mange av de jeg har møtt i ettertid har store adferdsproblemer dessverre. Og helseutfordringer. Jeg elsker rasen (hunden jeg hadde) men veldig usikker om jeg tør å få meg en ny i fremtiden. I dag har jeg andre raser er dette. Vi også trente hundesporter.

Anonymkode: 21a07...5c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2026 den 19.12):

Dverg eller mellompuddel er fline hunder som er glad i å henge med eierne sine og fint kan være både sofagriser og turhunder. De krever hjernetrim og oppdragelse og selvfølgelig turer (og jeg kjenner folk som jogger med dvergpuddel og har den med på fjellturer), men finner du en god oppdretter får du en sunn hund. Pelsstell er gjerne det folk er mest redd for, men holder man hunden kortklippet (man kan lære å klippe selv og bør øve på det fra valp) har man en lettstelt hund og man slipper hundehår overalt. ;)

Jeg kjenner mange hyggelige pudler altså! Og må også avdvare mot populære puddelmixer, der er det mye rart jeg har møtt altså. 

Alternativt kunne jeg kanskje anbefalt Lagotto. Jeg har det selv og de er supre hunder, men kan være litt mer krevende enn en dverg/mellompuddel... De er både følsomme, smarte og egenrådige, samt absolutt krever endel mosjon. 

Anonymkode: 37c10...8aa

Dvergpuddel og mellompuddel kan ikke sammenlignes mosjonmessig. Jeg har/har hatt begge deler. Mellompuddelen krever en hel del mosjon inkl annen trening. 

Anonymkode: 21a07...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Shetland Sheepdog ♥️ Verdens fineste, lettlærte, kosete, smarte, vennlige og familiekjære hunderasen som finnes 🥰 

Perfekt størrelse, børstes 2-3 ganger i måneden (litt mer når de røyter). Mine bjeffer lite (hatt 5 stk de siste 20 årene).
Tolmodige med barn. Leken men også kosete.

Finn deg en god oppdretter ☺️

IMG_1935.jpeg

IMG_1934.jpeg

Anonymkode: 91502...b00

AnonymBruker
Skrevet

Chinese Crested powderpuff er ikke aktuell for meg lenger fordi den kan være plaget av diverse helseutfordringer og atferdsproblemer.

Shetland Sheepdog er også en veldig flott hund for den rette eieren, men den passer ikke for meg fordi jeg har lest at den ofte kan bjeffe mye, og denne hunden er også er en gjeterhund.

Blandingsraser er veldig populære i dag ser jeg, men også uaktuelle for meg uten at jeg vil gå inn på denne debatten. Tenker at flere kan være heldige med blandingsraser, men jeg tør ikke ta sjansen på disse hundene, av forskjellige grunner.

Bolognese eller dvergpuddel er fremdeles de to hundene jeg ser på nå. Selv om de har forskjellige behov, er jeg sikker på at jeg kan gi begge et godt hjem. 

Takker igjen for bidrag til hunderaser. 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mellompuddel klarer seg fint med to-tre kortere lufteturer, og så en hovedtur på ca. 1 time per dag. 

Så lenge vi bruker minst 30-60 minutter på annen trening i tillegg per dag. Han er ikke den mest turglade hunden, med mindre han kan løpe løs, men trenger likevel å bruke hjerne og muskler. Så vi bruker en del tid på styrketrening, nosework, lydighet, agility og rally. Totalt i løpet av en uke tror jeg nesten vi bruker mer tid på dette enn på tur, fordi det er dette vi syns er morsomt. 

Så tiden er jo like lang, det er bare det at han syns lange turer, spesielt i bånd, er oppskrytt. 

Anonymkode: e8a35...767

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ser det er sagt før, jeg vil også påstå at det ikke finnes hunder som "trenger mindre" enn en time mosjon. Alle hunder med mindre de har seriøse helseplager både kan og trenger å være ute. Jeg tenker hovedforskjellen er hva man gjør på den tiden.. der noen kanskje løper 15 km er andre kanskje fornøyd med å tusle rundt, se på livet, snuse i kanten, sitte litt på en benk, godbitsøk i parken. Samt noen hunder er kanskje litt mer avhengig av å få én lengre sammenhengende tur hvor de får tatt seg helt ut, mens andre kanskje er storfornøyd med 3-4 rusleturer på 20-30 minutter. Hvordan livsstil har du ellers? Er det viktig for deg at hunden går fint over ens med andre hunder? Ikke for mye jaktinstinkt? Pelsstell? Klipp/ikke klipp? Tåler litt kulde slik at man kan ha med hunden på litt forskjellig? Vet det finnes dekken osv, men helt kortpelsede hunder eller hunder med veldig dårlig pels (når det kommer til varme og isolering) synes jeg er veldig stress å skulle ha med på aktiviteter hvor man kanskje stopper for en kaffe, aking med barn. Bare noen random eksempler, så lenge man går går det jo greit nok. Personlig foretrekker jeg å ikke trenge å kle på hunden mange lag og dress å styr for å komme oss ut. Ett godt dekken og i verste fall potesokker på de kaldeste dagene er veldig annerledes. Jeg synes også det er greit å ha hund som er litt enkel i hverdagen selv om de fleste dager hos oss ikke nødvendigvis er avhengig av det. Men det er så enkelt når ting er enkelt. For meg betyr det hundetype som generelt sett er omgjengelig med både folk og hunder. Litt pels med underull, men ikke lang pels. En hund med generelt lite/moderat jaktinstinkt og relativt liten radius (om man slipper de løs). Lite/moderat vakt/vokt instinkt. Og en hund som ikke har for høyt temperament. 

Personlig hadde jeg styrt unna poo hundene, hvilken som helst av dem. Ikke fordi det ikke finnes kjekke individer, men fordi det er mange reelle utfordringer med slike blandinger. Det å blande puddel pels med annen type pels slår ofte uheldig ut. I mange tilfeller så er det ikke hunder fra "øverste hylle" som velges til blandingsavl. Og i puddel(og mange andre selsakapsraser) så er det allerede litt dårlig oversikt ifht helse og en del forekomst av hd bla så ja. Skulle jeg hatt blandingshund hadde jeg valgt noe annet. Og ikke minst til en helt annen pris. 😆 Ser man på det opprinnelige cobberdog prosjektet så ble det lagt ned fordi man ikke helt fikk til det de prøvde på(allergivennlige, røytefrie service hunder). Resultatet var for sprikende og uforutsigbart, og det er det fortsatt. 

Staff er kjekke hunder på mange måter. -Minus med staff som jeg ser det er samkjønnsaggresjon. Samt mye helseutfordringer generelt sett(hd, allergi m.m.) Har vært mye useriøs avl der. Selv om de ofte er ganske rolige og relativt bedagelige inne så har mange også ett sterkt temperament og mye stress/kan være vanskelige å regulere. Dette er ikke nødvendigvis negativt. Kan være veldig positivt for mye også, men utfordrende for noen. 

Dansk svensk gårdshund. Kjekke hunder. Minus for meg er at de er helt korthåret.

Lundehund, fin størrelse, praktisk pels. 

Puddel, kjekke hunder som kommer i mange størrelser. Minus for meg er pelsen/pelsstell. Og at det er litt så som så med helsetesting, for meg er det viktig at linjer testes i bredde ikke bare enkeltindivider som skal i avl. Men jeg vet det finnes oppdrettere som jobber med å snu trenden og som helsetestede godt i sine linjer. Så fra rett oppdretter absolutt ett alternativ. 

Endret av Crazydoglady

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...