Gå til innhold

Hvilken hund passer for meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle cockapoo jeg har møtt er idiothunder. En bjeffer i ett, en annen angrep et barn, en tredje rømte alltid og kom å hoppet og terroriserte oss når jeg gikk tur med min hund

Anonymkode: 85284...983

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil advare på det sterkeste mot cockapoo. Jeg jobber med omplassering av hunder og det er den typen hund vi får inn definitivt mest av. Mange av de har så store problemer at vi ikke kan hjelpe de. De kommer inn med en smørbrødliste lang som et vondt år over både helse- og adferdsproblemer. Det er ikke en ting liksom, de har allergi, våteksem, tovende pels, kronisk ørebetennelse,ressursforsvar og separasjonsangst i en og samme pakke. 

Selvsagt gjelder det ikke alle men det er mange av de! Det finnes så mange andre hunder du kan velge.

Anonymkode: 5fa67...925

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber på «hundehotell», og selvom cockapoo er nydelige vesener kan du aldri helt vite hva du får. Det gjelder alle disse moteblandingene. Australsk Cobberdog er vel kanskje den mest ustabile rasen vi har. Dårlig og stivt kroppsspråk. Noen er herlige, andre er vanskelige å lese. 

Staff er også helt fantastiske, men de sliter med mye helseproblemer. Øyne, hud og allergi går igjen, og det er alltid litt styr med dem. I tillegg kan de være ganske aggressive mot andre hunder, så hos oss må de alltid bo alene om de er mer enn ett år (for sikkerhet til andre hunder). 

Jeg støtter forslaget om mellompuddel. Frisk rase med godt gemytt. De er veldig smarte, og bør bruke hjernen aktivt. 

Ellers kan jo kanskje finsk lapphund eller isandsk fårehund være noe, men de bjeffer en del. 

Hva med podengo eller basenji? Litt sære «enebarn»-hunder, men stort sett veldig fine. Eventuelt toller? Det er jo en retriever og krever mosjon, men alle jeg har møtt har veldig fint lynne. 

Anonymkode: f50db...1b4

TS kan ikke ha en Toller. Den trenger MYE mosjon og stimulanse.

Anonymkode: c3ecd...2f5

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min bror har en Cockapoo som er det nydeligste hunde-vesenet jeg vet om. Ser ut til å passe med alle dine kriterier, hva er grunnen til at du ikke vil ha en sånn?

Anonymkode: 3054c...aa8

Min erfaring med cockapoo er ikke god. Min har ganske store atferdsproblemer (omplasseringshund) og spaniel kan ha rage syndrom 🥺.

Bedre å gå for ekte puddel tror jeg eller noe helt annet som er lett eks en labrador eller golden. 

Anonymkode: 70bfb...0e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert retriever, fortrinnsvis golden av utstillingslinjer. Ved en kombinasjon av opptil 2 timer tur hver dag, med noen lengre i uka og mentaltrening tror jeg det kan passe bra. Viktig å ikke undervurdere mentaltrening både på tur og hjemme, det er noe jeg mener absolutt alle hunder har godt av. Tenk å gå hele livet uten å bli mentalt stimulert?
Med retrievere skal man være obs på at de oppleves som barnslige lenge, men i all hovedsak friske hunder, uten voldsomt behov for lyd/vokt, og de aller fleste klarer fint å være alene hjemme så lenge man går stegene i hjemme alene treningen. Glade, sosiale hunder som i all hovedsak er trygge hunder, som sjeldent «settes ut av spill» dersom et barn eller hund eller en litt rar voksen kommer bort. 

Anonymkode: 33273...c76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vil advare på det sterkeste mot cockapoo. Jeg jobber med omplassering av hunder og det er den typen hund vi får inn definitivt mest av. Mange av de har så store problemer at vi ikke kan hjelpe de. De kommer inn med en smørbrødliste lang som et vondt år over både helse- og adferdsproblemer. Det er ikke en ting liksom, de har allergi, våteksem, tovende pels, kronisk ørebetennelse,ressursforsvar og separasjonsangst i en og samme pakke. 

Selvsagt gjelder det ikke alle men det er mange av de! Det finnes så mange andre hunder du kan velge.

Anonymkode: 5fa67...925

Takk for at du sier det.. 💔

Min har ikke helseproblemer utenom litt kløe, men han har aggresjon og atferdsproblemer, kan heller ikke være alene🥺. Biti moren min, meg og venninna mi. Klart å skade en annen hund da jeg mistet båndet hans på tur. Sitter fast mellom barken og veden siden jeg ønsker ikke at han skal bli kasteball, men orker ikke avlive han heller. Siden du jobber med omplassering, kan jeg spørre om dere har klart å omplassere en sånn vanskelig case uten å få den i retur? 🤔

Anonymkode: 70bfb...0e8

Skrevet

Å ha hund er en livsstil. Virker ikke som du er veldig aktiv. Anbefaler katt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hmm, mellompuddel kunne passet, men de trenger betydelig mer enn 1 time tur. I tillegg trenger de mye mental stimuli for å ikke kjede seg.

Anonymkode: 18544...1be

Enig. De som tror at en normal frisk voksen hund er fornøyd med 1 time tur lever i en fantasiverden. 

Er som regel vi hundeeiere som begrenser hundene våre, får de gå så langt og så lenge de vil tror jeg mange hadde blitt overasket. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke nok om denne rasen, men ser at den ikke er nevnt. Kan tibetansk terrier være noe for ts? Noen som kan litt om hvor mye den rasen krever?

Anonymkode: 20972...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Dverg eller mellompuddel er fline hunder som er glad i å henge med eierne sine og fint kan være både sofagriser og turhunder. De krever hjernetrim og oppdragelse og selvfølgelig turer (og jeg kjenner folk som jogger med dvergpuddel og har den med på fjellturer), men finner du en god oppdretter får du en sunn hund. Pelsstell er gjerne det folk er mest redd for, men holder man hunden kortklippet (man kan lære å klippe selv og bør øve på det fra valp) har man en lettstelt hund og man slipper hundehår overalt. ;)

Jeg kjenner mange hyggelige pudler altså! Og må også avdvare mot populære puddelmixer, der er det mye rart jeg har møtt altså. 

Alternativt kunne jeg kanskje anbefalt Lagotto. Jeg har det selv og de er supre hunder, men kan være litt mer krevende enn en dverg/mellompuddel... De er både følsomme, smarte og egenrådige, samt absolutt krever endel mosjon. 

Anonymkode: 37c10...8aa

AnonymBruker
Skrevet

Corgie kanskje? 

Skrevet

Cockapoo og Australian cobberdog er ingen raser. Det er blandingshunder. Dere lurer bare dere selv ved å kalle det raser. Det kommer aldri til å bli en egen rase heller, heldigvis

Det hørest ut som katt passer deg best. Ingen hund vil trives med det livet du beskriver, og ingen seriøs oppdretter vil selge til noen som ikke vil gå mer enn 1 time tur daglig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kan ikke nok om denne rasen, men ser at den ikke er nevnt. Kan tibetansk terrier være noe for ts? Noen som kan litt om hvor mye den rasen krever?

Anonymkode: 20972...bfd

Absolutt ikke. Tibetansk terrier er en terrier. 

Anonymkode: 900e8...49d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville vurdert retriever, fortrinnsvis golden av utstillingslinjer. Ved en kombinasjon av opptil 2 timer tur hver dag, med noen lengre i uka og mentaltrening tror jeg det kan passe bra. Viktig å ikke undervurdere mentaltrening både på tur og hjemme, det er noe jeg mener absolutt alle hunder har godt av. Tenk å gå hele livet uten å bli mentalt stimulert?
Med retrievere skal man være obs på at de oppleves som barnslige lenge, men i all hovedsak friske hunder, uten voldsomt behov for lyd/vokt, og de aller fleste klarer fint å være alene hjemme så lenge man går stegene i hjemme alene treningen. Glade, sosiale hunder som i all hovedsak er trygge hunder, som sjeldent «settes ut av spill» dersom et barn eller hund eller en litt rar voksen kommer bort. 

Anonymkode: 33273...c76

Du anbefaler retriever til en som ikke vil gå tur mer enn en time til dagen? Gud bedre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du anbefaler retriever til en som ikke vil gå tur mer enn en time til dagen? Gud bedre.

Ja, reagerte også på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Forslag til nå:

Australian Cobberdog

Mellompuddel (trenger mer tur)

Cockapoo (må vise forsiktighet, være obs på oppdrettere)

Malteser

Coton de Tulear

Bichonraser

Finsk Lapphund

Skal gjøre grundige undersøkelser på disse hundene, og deres behov.

Og ja, hunden får selvfølgelig flere tisse/bæsjepauser om dagen, og maaange tissepauser som valp!

Anonymkode: 31d7b...2c6

Finsk lapphund passer absolutt ikke deg. Finsk lapphund er en brukshund.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ha finsk lapphund. Ikke i det hele tatt. ''

Bichon frisé kan klare seg på en time hver dag, såfremt den får annen stimuli.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Corgie kanskje? 

Nei 🤣 de boffer og bjeffer på det som er, det som var, og det som kan være der.

Anonymkode: ae5f5...679

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har undersøkt raser/blandingsraser som dere har foreslått. Nå trener jeg hver dag på treningsstudio eller i svømmehallen og to dager i skog og mark. Jeg er godt trent, og kan slutte med all annen trening innendørs for å gi alt til rasen. Har ikke hatt lyst på miniatyrhunder for jeg har opplevd flere som gneldrete, men har nå sett at det ikke alltid stemmer med alle disse rasene.

Tre ganske forskjellige raser er aktuelle per i dag.

Bologneser. Den virker veldig flott og allsidig. Noen som har erfaring med denne rasen?

Chinese Crested powder puff (pelsvarianten). Kan være en fin rase for meg, men må først vite mer om helseutfordringer.

Dvergpuddel. Vet at den krever mer enn enn de to andre, og da må jeg innrette meg etter det. En av egenskapene som jeg liker godt med puddel, er at den krever mye mental stimulans. Familiehunden ble litt lei av det, så vi måtte kutte litt ned på disse aktivitetene.

Takker igjen for bidrag. Skal selvfølgelig snakke med oppdrettere, men det er fint å få innspill her. Ts.

Anonymkode: 31d7b...2c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...