Gå til innhold

Hvilken hund passer for meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mening om cockapoo.. dette er jo selvsagt ingen rase, men en blanding og følgende bør du være klar over: 

- mange oppdrettere avler i hjel tispene sine. De setter kull på kull, fordi ingen overordnet distanse følger opp. Nkk har klare regler på oppdrett, antall kull og pauser mellom kullene. Bryter man dette får det konsekvenser. Når det kommer til blandingshunder, særlig disse populære rasene som doodler og poo’er, så er det ingen som har kontroll. Du kan i verste fall støtte kjøkken-valpefabrikker som lyver om antall kull og bare kjører på med valper. Dette veit selvsagt disse oppdretterne og de lyver så det renner og fremstår som at de driver et lite oppdrett kun basert på kjærlighet og omsorg for verdens beste lille rase. 

-helse. Det er ingen krav om helseattest eller oppfølging i forhold til helsen til hundene. Det røntgens ikke hofter og albuer, det øyelyses ikke, ingen følger med på eventuelle sykdommer som kan dukke opp i linjene osv. jeg sier ikke at renrasede hunder ikke kan ha problemer, fordi det kan de, men det er et stort problem i blandingshundene også, hvertfall på disse oppdretts-blandingen. Dette er MEGET viktig å undersøke GRUNDIG. 

- pelsstell. Det kan på poo’er og doodler bli en meget utfordrende pels. Så du må sette av til daglig børsting og jevnlig klipping av pelsen. Enten må du lære deg det selv, eller så må du bruke en hundefrisør, og det er ikke gratis. 

Anonymkode: 7998b...a00

• Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd med hund i oppveksten. Tok meg mye av den. Kjenner mange som har hund i leilighet. Hvis jeg skulle bli syk, noe som skjer svært sjeldent, så  har jeg back-up, og da er det realistisk å be om en time med tur. Jeg kommer nok til å gå som sagt ca 1.5 timer tur med hunden i parken, og ca to dager i skog og mark i uken, da blir det lenger tur, hvis hunden vil. Siden jeg jobber hjemme, så får hunden være med meg mesteparten av tiden. 

Nå svarer jeg ikke mer på dette emne. Tusen takk til alle som kommer med forslag om hunderaser/hundeblandingsraser! 🥰

Anonymkode: 31d7b...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Du nevner flere raser som har mye sykdom, ville styrt unna mops, staff, fransk bulldogg osv. 

Vi har en finsk lapphund og for oss er det den perfekte familiehunden. 

Anonymkode: b5981...ed0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen. De trenger noen lufteturer om dagen. Eller....skal vi si at du heller ikke får bruke wc mellom 08-20?

Anonymkode: ae5f5...679

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde satset på mellompuddel :) 

Anonymkode: 710d6...3e7

Hmm, mellompuddel kunne passet, men de trenger betydelig mer enn 1 time tur. I tillegg trenger de mye mental stimuli for å ikke kjede seg.

Anonymkode: 18544...1be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste selskapshunder vil jo passe deg. Hold deg unna alt av bruks- og jakthunder, velg en frisk rase og gjør grundig undersøkelse av oppdretter. Da kan det nesten ikke gå galt. 

Anonymkode: ac12d...11f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har bodd med hund i oppveksten. Tok meg mye av den. Kjenner mange som har hund i leilighet. Hvis jeg skulle bli syk, noe som skjer svært sjeldent, så  har jeg back-up, og da er det realistisk å be om en time med tur. Jeg kommer nok til å gå som sagt ca 1.5 timer tur med hunden i parken, og ca to dager i skog og mark i uken, da blir det lenger tur, hvis hunden vil. Siden jeg jobber hjemme, så får hunden være med meg mesteparten av tiden. 

Nå svarer jeg ikke mer på dette emne. Tusen takk til alle som kommer med forslag om hunderaser/hundeblandingsraser! 🥰

Håper du tar hunden (uansett rase) ut på tissetur mer enn én gang til dagen. 

Anonymkode: 69d55...b8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min mening om cockapoo.. dette er jo selvsagt ingen rase, men en blanding og følgende bør du være klar over: 

- mange oppdrettere avler i hjel tispene sine. De setter kull på kull, fordi ingen overordnet distanse følger opp. Nkk har klare regler på oppdrett, antall kull og pauser mellom kullene. Bryter man dette får det konsekvenser. Når det kommer til blandingshunder, særlig disse populære rasene som doodler og poo’er, så er det ingen som har kontroll. Du kan i verste fall støtte kjøkken-valpefabrikker som lyver om antall kull og bare kjører på med valper. Dette veit selvsagt disse oppdretterne og de lyver så det renner og fremstår som at de driver et lite oppdrett kun basert på kjærlighet og omsorg for verdens beste lille rase. 

-helse. Det er ingen krav om helseattest eller oppfølging i forhold til helsen til hundene. Det røntgens ikke hofter og albuer, det øyelyses ikke, ingen følger med på eventuelle sykdommer som kan dukke opp i linjene osv. jeg sier ikke at renrasede hunder ikke kan ha problemer, fordi det kan de, men det er et stort problem i blandingshundene også, hvertfall på disse oppdretts-blandingen. Dette er MEGET viktig å undersøke GRUNDIG. 

- pelsstell. Det kan på poo’er og doodler bli en meget utfordrende pels. Så du må sette av til daglig børsting og jevnlig klipping av pelsen. Enten må du lære deg det selv, eller så må du bruke en hundefrisør, og det er ikke gratis. 

Anonymkode: 7998b...a00

Helt enig i det du sier, men nå gjelder ikke dette kun oppdretter av mix. Det finnes mange useriøse som avler opp rasehunder også. Ikke alle føler regler selv om rasen er godkjent. 

Dessuten vet vi også om rasehunder som har blitt avlet helt i stykker. Feks Cavalier king charles og Mops.

Så uansett hvor velger å kjøpe bør man sjekke oppdretter nøye.

AnonymBruker
Skrevet

Forslag til nå:

Australian Cobberdog

Mellompuddel (trenger mer tur)

Cockapoo (må vise forsiktighet, være obs på oppdrettere)

Malteser

Coton de Tulear

Bichonraser

Finsk Lapphund

Skal gjøre grundige undersøkelser på disse hundene, og deres behov.

Og ja, hunden får selvfølgelig flere tisse/bæsjepauser om dagen, og maaange tissepauser som valp!

Skrevet

Veldig mange hunder har det helt fint med en times tur om dagen.
Handler også om hva man gir av mental trening inne. Vår elsker å være ute på sommeren, på vinterhalvåret er det snakk om å gå på do før han vil inn igjen. Han er fire, så ikke en veldig gammel hund heller. 

Jeg er bonde og er derfor hjemme med hunden min hver dag. Han velger allikevel å ligge på plassen sin i gangen og sove minst 5-6 timer i løpet av dagen. Så at alle hunder trenger å være med mennesket sitt 24 timer i døgnet er heller ikke sant. Kattene mine er mye mer selskapssyke og vil helst sitte inni jakka mi når jeg er ute. 

https://www.dyreklinikk.no/aktuelt/hunder-far-for-lite-trim/

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (34 minutter siden):

Veldig mange hunder har det helt fint med en times tur om dagen.
Handler også om hva man gir av mental trening inne. Vår elsker å være ute på sommeren, på vinterhalvåret er det snakk om å gå på do før han vil inn igjen. Han er fire, så ikke en veldig gammel hund heller. 

Jeg er bonde og er derfor hjemme med hunden min hver dag. Han velger allikevel å ligge på plassen sin i gangen og sove minst 5-6 timer i løpet av dagen. Så at alle hunder trenger å være med mennesket sitt 24 timer i døgnet er heller ikke sant. Kattene mine er mye mer selskapssyke og vil helst sitte inni jakka mi når jeg er ute. 

Ja, det er mitt inntrykk også. 1 - 1.5 timer er nok for flere hunderaser. Noen her inne snakker nesten som om jeg må slutte jobben (selv om jeg jobber hjemme), ikke bo i leilighet, og knapt kan gjøre noe uten hunden. Flere hunder som har separasjonsangst kan også trenes til å være alene en stund. Det gjorde vi med familiehunden. Det gikk veldig fint, selv om det tok litt tid. Den ville også ha korte turer når det var kaldt. Synes det er noen ekstreme holdninger i noen av innleggene her.

Tur hver dag:

• Mindre enn 10 minutter: 7 %
  • 10-30 minutter: 25 %
  • 30-60 minutter: 30 %
  • 1-2 timer: 17 %
  • Mer enn 2 timer: 8 %
  • Går ikke tur med hunden hver dag: 11 %
    (Kilde: YouGov/AniCura)

Men, noen hundeeiere burde ikke hatt hund… 🙁 Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, det er mitt inntrykk også. 1 - 1.5 timer er nok for flere hunderaser. Noen her inne snakker nesten som om jeg må slutte jobben (selv om jeg jobber hjemme), ikke bo i leilighet, og knapt kan gjøre noe uten hunden. Flere hunder som har separasjonsangst kan også trenes til å være alene en stund. Det gjorde vi med familiehunden. Det gikk veldig fint, selv om det tok litt tid. Den ville også ha korte turer når det var kaldt. Synes det er noen ekstreme holdninger i noen av innleggene her.

Tur hver dag:

• Mindre enn 10 minutter: 7 %
  • 10-30 minutter: 25 %
  • 30-60 minutter: 30 %
  • 1-2 timer: 17 %
  • Mer enn 2 timer: 8 %
  • Går ikke tur med hunden hver dag: 11 %
    (Kilde: YouGov/AniCura)

Men, noen hundeeiere burde ikke hatt hund… 🙁 Ts

Det kommer alltid til å være ekstreme holdninger, ser det i hestemiljø, hundemiljø, mammapoliti... Men det er jo faktum at flere raser krever veldig mye mer enn andre, visse raser er en livsstil. Nå har jeg mellompuddel, og de er brukshunder, men folk undervurderer behovene deres støtt og stadig. De er ikke på nivå med malinois og border collie liksom, men de krever en god del.

Jeg tror dog gjennomsnittet går tur 1,5 time til dagen, og igjen det er greit for de fleste selskapshunder. Jeg ville bare styrt unna raser med høyt energi nivå/høy driv om du ikke vil gå lengre turer og aktivt holde på med hund. "Cockapoo" er blanding av to veldig aktive raser, så det ville jeg ikke gått for om jeg var deg. (Ville styrt unna puddel blandinger generelt).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gått for en hund, men en katt. Du er ikke interessert i å mosjonere så mye som en hund behøver. 

Anonymkode: c3ecd...2f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det kommer alltid til å være ekstreme holdninger, ser det i hestemiljø, hundemiljø, mammapoliti... Men det er jo faktum at flere raser krever veldig mye mer enn andre, visse raser er en livsstil. Nå har jeg mellompuddel, og de er brukshunder, men folk undervurderer behovene deres støtt og stadig. De er ikke på nivå med malinois og border collie liksom, men de krever en god del.

Jeg tror dog gjennomsnittet går tur 1,5 time til dagen, og igjen det er greit for de fleste selskapshunder. Jeg ville bare styrt unna raser med høyt energi nivå/høy driv om du ikke vil gå lengre turer og aktivt holde på med hund. "Cockapoo" er blanding av to veldig aktive raser, så det ville jeg ikke gått for om jeg var deg. (Ville styrt unna puddel blandinger generelt).

Jo, jeg vil holde på aktivt med hunden. Det er jeg vant til, og tror det er viktig for flere hunder. Jeg har gjemt godbiter rundt omkring, brukt disse spillene hvor den må jobbe for å få ut tørrforet, trent på lydighet, triks og apportering. Det blir også valpeskole (og ekstra instruktør trening, hvis det er behov for det).

Hunder som Border Collie, Dobermann, Husky osv er helt uaktuelle for meg. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En time totalt om dagen er for lite for nesten enhver hund. Da må du i så fall se på de rene selskapsrasene, gjerne i miniatyrhundkategorien. En Cockapoo er ingen rase, men en blanding av puddel og Cocker Spaniel som er to arbeidsraser. En time holder overhodet ikke for den type hund.

Å trene bort separasjonsangst er noe av det aller vanskeligste og mest krevende som finnes, og det er lett å falle i den fella når man jobber hjemmefra og hunden ikke trenger å være alene før den plutselig må være det en dag, uten at man har lært det inn skikkelig.

Hvor mye trening/aktivisering og hjernertrim kan du tilby siden du ikke skal gå noe særlig tur med den?

Anonymkode: 21f3f...2fd

Enig. Det høres ut som om at en katt vil passe bedre for TS.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Baser på det du skriver, må du ikke finne på å kjøpe deg en Staffordshire Bull Terrier.

Anonymkode: fc085...cb6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En time hovedtur + ut turer ut for å bare tisse, og litt lek/enkel aktivisering per dag på hovedturen eller i tillegg er veldig bra for mange mindre aktive raser. Så lenge man faktisk er ærlig om dette og ikke overdriver som de aller fleste gjør.

Jeg har selv brukshunder som får halvannen til 2 timer tur/mosjon på daglig basis og trening noen ganger i uken i tillegg, det trenger faktisk ikke en selskapshund for å trives maksimalt. 

Anbefaler at du møter og blir kjent med hunder du vurderer, TS. Du må like oppførselen til rasen for å trives med den, og du får ikke et ærlig inntrykk utifra beskrivelser. Mange oppdrettere har det også med å rosemale rasen de driver med.

De fleste små raser må man regne med litt lyd, men spisshundrasene mest.

Chinese crested med eller uten pels, tibetansk spaniel, dvergpuddel, Yorkshire terrier, coton de tulear, havanais, malteser er noe raser du kan sjekke ut. 

Dachsene, de aller fleste andre terriere, sheltie, papillon, dvergscnhnauzer f.eks er raser som generelt vil kreve mer aktivisering enn de listet over, og vel alle spisshundraser må du som nevnt regne med over gjennomsnittet med lyd. 

Brachycephalic raser er forbundet med dårlig dyrevelferd å avle, så de har jeg latt være å liste.

Anonymkode: bdab4...b24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (12 minutter siden):

Enig. Det høres ut som om at en katt vil passe bedre for TS.

Ren uvitenhet om man tror det er god dyrevelferd å ha en katt i en leilighet og tenke de ikke trenger mye aktivisering og å gå ute for å ha innholdsrike og gode liv. 

Skal man ha innekatt burde man både ha stor kattegård og gå turer i bånd, samt aktivisere med lek daglig. Katter er ikke akkurat sedate dyr fra naturens side som skal ligge til pynt.

Anonymkode: bdab4...b24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mops, Boston Terrier, Fransk Bulldog, Malteser, Pomeranian osv osv holder det faktisk med en time tur om dagen. Nå har jeg sagt at under to timer kan jeg gå tur om dagen. Hvis hunden orker blir det også mer tur noen dager. Etter at jeg har spesifisert dette, kan vi gå tilbake til forslag om hvilken hunderaser/blandingsraser som passer for meg?

Takk til deg som foreslo Cockapoo. 🙂

Ts

Disse rasene sliter med å få nok oksygen og de overopphetes altfor raskt i varmen

Anonymkode: c1a27...d27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på «hundehotell», og selvom cockapoo er nydelige vesener kan du aldri helt vite hva du får. Det gjelder alle disse moteblandingene. Australsk Cobberdog er vel kanskje den mest ustabile rasen vi har. Dårlig og stivt kroppsspråk. Noen er herlige, andre er vanskelige å lese. 

Staff er også helt fantastiske, men de sliter med mye helseproblemer. Øyne, hud og allergi går igjen, og det er alltid litt styr med dem. I tillegg kan de være ganske aggressive mot andre hunder, så hos oss må de alltid bo alene om de er mer enn ett år (for sikkerhet til andre hunder). 

Jeg støtter forslaget om mellompuddel. Frisk rase med godt gemytt. De er veldig smarte, og bør bruke hjernen aktivt. 

Ellers kan jo kanskje finsk lapphund eller isandsk fårehund være noe, men de bjeffer en del. 

Hva med podengo eller basenji? Litt sære «enebarn»-hunder, men stort sett veldig fine. Eventuelt toller? Det er jo en retriever og krever mosjon, men alle jeg har møtt har veldig fint lynne. 

Anonymkode: f50db...1b4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...