Gå til innhold

En litt varm bremseskive, og en kald

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget ved en tilfeldighet at bremseskiven på høyre side bak var lunken etter en liten kjøretur, mens alle de tre andre var kalde.

Skal høre med verksted i morgen, men tenkte jeg kunne spørre her om noen kanskje har vært borti det samme eller har litt kjennskap til hva det kan være og om det må sjekkes?

Har skiftet kalipper på begge sider bak ila fjoråret, og nylig både kjørt service, bremseservice og EU godkjent.

Anonymkode: 58627...13b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg var det bremseklossene som hadde hengt seg opp, Var veldig varmgang i et dekk. har skjedd flere ganger på de andre dekkene.. Fikk beskjed om og ikke kjøre bilen når det skjer. Så jeg måtte ha Falken til og hente bilen. 

Anonymkode: d0a69...5b2

Skrevet (endret)

Det kan være kaliper som henger, men siden de er ganske nye, er jeg usikker.

Noen biler har parkeringsbremsen skjult inni navet på bakhjulene. Altså brukes ikke de synlige kaliperne til parkeringsbremsen. Hvis din bil har denne løsningen, kan det være feil på parkeringsbremsen. Kan være noe så enkelt som at en wire har fått vann inni seg og dermed frosset fast slik at parkeringsbremsen ikke løsner slik den skal. I så fall retter det seg om bilen får stå parkert i en frostfri garasje et par timer, men så kommer gjerne problemet tilbake når du tar builen ut i kulda igjen.

Endret av aksase
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aksase er inne på mye bra her. Normalt er det en dårlig caliper, sekundært en (elektrisk) parkeringsbrems som henger litt på. På vinteren bør en langt på vei unngå bruk av elektrisk parkeringsbrems, spes hvis bilen skal stå noen dager.

Et annet moment: Du byttet caliper i fjor, og det var trolig en god grunn til det. Ble bremseskiven glovarm? Kjørte du med dette i lang tid? Ble bremseskiven byttet? Et long shot her: Jeg har opplevd at caliper som henger har gjort skiven så voldsomt varm at det har påvirket hjullageret rett bak (fettet smelter rett og slett ut.... Noen måneder etter at caliper og skive var byttet så var hjullageret ferdig. Da vil man normalt merke romling, men det kan også gi varme som trekker ut til skiven.

Anonymkode: 759b1...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Lunken? Vanligvis blir de ordentlig varme når det er problemer? Tok det litt tid før du kjente? Eller var det -15 ute?

Anonymkode: a676c...7a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Aksase er inne på mye bra her. Normalt er det en dårlig caliper, sekundært en (elektrisk) parkeringsbrems som henger litt på. På vinteren bør en langt på vei unngå bruk av elektrisk parkeringsbrems, spes hvis bilen skal stå noen dager.

Et annet moment: Du byttet caliper i fjor, og det var trolig en god grunn til det. Ble bremseskiven glovarm? Kjørte du med dette i lang tid? Ble bremseskiven byttet? Et long shot her: Jeg har opplevd at caliper som henger har gjort skiven så voldsomt varm at det har påvirket hjullageret rett bak (fettet smelter rett og slett ut.... Noen måneder etter at caliper og skive var byttet så var hjullageret ferdig. Da vil man normalt merke romling, men det kan også gi varme som trekker ut til skiven.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lunken? Vanligvis blir de ordentlig varme når det er problemer? Tok det litt tid før du kjente? Eller var det -15 ute?

Anonymkode: a676c...7a3

Oppdaget det som sagt ved en tilfeldighet, så vet ikke hvor lenge det har vært et problem sånn sett. Skulle bare se over dekkene og kom borti bremseskiven og kjente den var varm (varmere enn meg, men ikke glovarm). Det var omtrent -10 ute, og alle andre bremseskiver var iskalde. Varm selv om bilen ble kjørt uten særlig bremsing.

Caliperen ble byttet fordi verkstedet så den satt fast under EU kontroll, men selv hadde jeg ikke merket noe til symptomer på det. 

Anonymkode: 58627...13b

AnonymBruker
Skrevet

litt varme kan det jo gjerne være etter bruk, men normalt skal det jo være nærmest lik temperatur høyre/venstre på samme aksel.

Nå er ikke varmen du beskriver kritisk på noen måte (når du brenner fingrene på felgen og det lukter varm gummi er situasjonen selvsagt en helt annen...). Har du tatt en testtur til for å gjenskape tilstanden?

Varmen kommer jo fra friksjon, så mye tyder på at det henger litt bak på høyre side. Det kan være helt forbigående, men noe jeg ville fulgt med på fremover for å vite om det ble verre eller ei.

Men litt lunk du ikke brenner fingrene på ville jeg i utgangspunktet ikke fått panikk over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...