Eleonoore Skrevet 22. januar #1 Skrevet 22. januar (endret) Transmannen Elis Lundholm, velger å konkurrere i kvinneklassen, selv om han identifiserer seg som mann (VG). Er det viktigere å delta der man får enklest motstand, enn der man «føler seg hjemme»? Hva er ellers årsaken til at både transmenn og transkvinner velger kvinneklassen? Endret 22. januar av Eleonoore 10 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Skrevet 22. januar Jeg har, på generelt grunnlag, mindre problemer med at en transmann deltar i kvinneklassen enn at transkvinner gjør det. Transkvinner som har gjennomgått mannlig pubertet har som regel betydelige fysiske fordeler, blant annet i høyde og styrke. Dessuten mener jeg det er betydelig forskjell mellom profesjonell toppidrett og amatørene innen breddeidrett. For en transmann i kvinneklassen tenker jeg egentlig at det handler mer om hvilke hormonnivåer hen ligger på per i dag. Dessuten vil det helt sikkert variere en del fra idrett til idrett hvilke fordeler eller ulemper det har å være trans, og at deltakelse i toppidretten må kunne vurderes individuelt, men etter tydelige kriterier. Anonymkode: c0b26...069 3 4
Sjokoladepenge Skrevet 22. januar #3 Skrevet 22. januar (endret) Det synes jeg er helt selvfølgelig. Og jeg synes også transkvinner hører hjemme i herreklassen. ..Eller ved nærmere ettertanke, så kan det jo helt sikkert hende at hormonnivået, dersom transmannen får testosteron, gjør at hun får en fordel. Endret 22. januar av Sjokoladepenge 2 1
Callisto83 Skrevet 22. januar #4 Skrevet 22. januar Blir ikke det.... Doping? I noen type idretter er det ett fett med kjønn, men i andre blir det et problem. At Arnoldine Schwarzenegger skal hamre løs på stakkars Lise i bokseringen er f.eks helt idiotisk. I sjakk eller f.eks skyting så har vel ikke kjønn så mye og si? 8 2
Karen1987 Skrevet 22. januar #5 Skrevet 22. januar Det blir helt feil. Transmenn identifiserer seg ikke som kvinner, og dessuten har de gått på testosteron for å «bytte kjønn». Dette blir i praksis lovlig doping. Transmenn bør konkurrere mot cismenn. 3 1
Caniggia Skrevet 26. januar #6 Skrevet 26. januar At en transmann konkurrerer i kvinneklassen er selvsagt helt i tråd med prinsippet om at (biologisk) kjønn avgjør hvilken klasse man kan delta i. Hvis transmannen har brukt for mye mannlige kjønnshormoner, vil han eventuelt bli utestengt pga doping, ikke pga kjønn. 8 3
Mwanafunzi Skrevet 26. januar #7 Skrevet 26. januar Han ønsker det selv og har ikke tatt noen form for hormonbehandling eller kjønnsbekreftende behandling, så jeg forstår ikke problemet. Dette må da vel bare være helt fint? 9 1 6
Eleonoore Skrevet 26. januar Forfatter #8 Skrevet 26. januar Caniggia skrev (7 minutter siden): At en transmann konkurrerer i kvinneklassen er selvsagt helt i tråd med prinsippet om at (biologisk) kjønn avgjør hvilken klasse man kan delta i. Hvis transmannen har brukt for mye mannlige kjønnshormoner, vil han eventuelt bli utestengt pga doping, ikke pga kjønn. Hvis du leser HI, så er spørsmålet om det er viktigere å delta der konkurransen er minst, enn der de føler seg hjemme. Både transmenn og transkvinner velger å konkurrere i kvinneklassen. Jeg har aldri sett transkvinner i herreklassen. Er enig i at alle bør konkurrere i klassen de tilhører biologisk, men reagerer altså på at begge kjønn ønsker å delta i kvinneklassen. Da handler det jo ikke om vanskelige følelser, men om å få enklere motstand. 7 2
Eleonoore Skrevet 26. januar Forfatter #9 Skrevet 26. januar Mwanafunzi skrev (13 minutter siden): Han ønsker det selv og har ikke tatt noen form for hormonbehandling eller kjønnsbekreftende behandling, så jeg forstår ikke problemet. Dette må da vel bare være helt fint? Les HI på nytt. Det er ikke det jeg reagerer på. Jeg reagerer på at både transmenn og transkvinner ønsker å konkurrere i kvinneklassen. 3 2
Mwanafunzi Skrevet 26. januar #10 Skrevet 26. januar Eleonoore skrev (31 minutter siden): Les HI på nytt. Det er ikke det jeg reagerer på. Jeg reagerer på at både transmenn og transkvinner ønsker å konkurrere i kvinneklassen. Men det er da ingen generell regel på det? Det kommer an på idretten, individet og reglene. Det er ikke sånn at alle transpersoner ønsker å konkurrere i kvinneklassen. 2
newman01 Skrevet 27. januar #11 Skrevet 27. januar Litt usikker på om det ville vært noen fordel for Emma Ellingsen å stille opp i bokseringen mot en mann. Det er en utfordring som idretten ikke helt har fått taket på ennå, men det går seg vel til over tid. Men om man er født kvinne, føler seg som mann og ikke har gjort noen kjønnsbekreftende behandling eller testosterontilskudd er det vel en kvinne, kroppslig sett. 2
Karen1987 Skrevet 27. januar #12 Skrevet 27. januar newman01 skrev (16 timer siden): Litt usikker på om det ville vært noen fordel for Emma Ellingsen å stille opp i bokseringen mot en mann. Det er nettopp dette. Frykten for transkvinner i kvinneidrett er i stor grad basert på hypotetiske skrekkbilder, ikke virkelige mennesker. Å antyde at noen som Emma Ellingsen skulle ha en «fordel» i boksing eller lignende, viser hvor løsrevet denne frykten er fra faktiske forutsetninger, interesser og realiteter. 1 1
Kometen Skrevet 27. januar #13 Skrevet 27. januar Karen1987 skrev (5 minutter siden): Det er nettopp dette. Frykten for transkvinner i kvinneidrett er i stor grad basert på hypotetiske skrekkbilder, ikke virkelige mennesker. Å antyde at noen som Emma Ellingsen skulle ha en «fordel» i boksing eller lignende, viser hvor løsrevet denne frykten er fra faktiske forutsetninger, interesser og realiteter. Nå har jo langt fra de fleste transkvinner fysikken til Emma Ellingsen. Der er noen sluggere som ville skremt vannet av meg i alle fall. I toppidrett må man konkurrere i klassen for det kjønnet man er født med om det skal være rettferdig. 7 2
Johannes 3.16 Skrevet 27. januar #14 Skrevet 27. januar Eleonoore skrev (På 22.1.2026 den 19.09): Transmannen Elis Lundholm, velger å konkurrere i kvinneklassen, selv om han identifiserer seg som mann (VG). Er det viktigere å delta der man får enklest motstand, enn der man «føler seg hjemme»? Hva er ellers årsaken til at både transmenn og transkvinner velger kvinneklassen? Mennklasse, kvinneklasse, transklasse. Hva er problemet om de så absolutt vil ha konkurransen?
Karen1987 Skrevet 27. januar #15 Skrevet 27. januar Kometen skrev (12 minutter siden): Nå har jo langt fra de fleste transkvinner fysikken til Emma Ellingsen. Der er noen sluggere som ville skremt vannet av meg i alle fall. I toppidrett må man konkurrere i klassen for det kjønnet man er født med om det skal være rettferdig. Men hvordan blir fødselskjønn en rettferdig klasse? Transmenn er biologiske kvinner som går på testosteron. Jeg synes det blir feil hvis de skal konkurrere mot ciskvinner som aldri har gått på testosteron.
Havtorn Skrevet 28. januar #16 Skrevet 28. januar Akkurat han det er snakk om her har vel ikke gjort noe medisinsk og var OK med det. Så lenge han føler at han blir godt nok ivaretatt av de han konkurrerer med og mot, ønsker jeg ham lykke til. 4
Rødvinsfilosofen Skrevet 28. januar #17 Skrevet 28. januar I idretter hvor utøvere testes i hue og ræva, hvor man må passe på astmamedisiner og medisiner mot forkjølelsessår, så tar jeg det forgitt at også nivået av testosteron må være innenfor et normalnivå for kvinner. Antar at åpne transpersoner i idretten blir testet oftere enn andre idrettsutøvere. 2 1
Askael Skrevet 28. januar #19 Skrevet 28. januar På hvilken måte er det juks og fanteri all den tid han ikke er under noen form for medisinsk behandling? Får han automatisk et fortrinn ved at han har et herrenavn og bruker maskuline pronomen? 5 3
Bålkaffe Skrevet 28. januar #20 Skrevet 28. januar Eleonoore skrev (På 22.1.2026 den 19.09): Hva er ellers årsaken til at både transmenn og transkvinner velger kvinneklassen? Vel, det er forskjellig fra idrett til idrett og hva slags grensenivåer de har i kvinneklassene på testonivå i blodet, seff. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå