Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at de gjorde grove feil under Covid.

Så får vi se hva dette vil føre til.

• Liker 5
Skrevet
Blåttvann skrev (16 minutter siden):

Enig i at de gjorde grove feil under Covid.

Så får vi se hva dette vil føre til.

Det er nok ikke covid som er hovedgrunnen. Trump trekker USA ut av alt han mener koster mer enn det smaker. Han stirrer seg blind på regnskapet og overser fullstendig at også hans eget land har mye å tjene på internasjonalt samarbeid, ikke minst om helse. Du kan spare mye på ikke å tegne noen forsikringer, men den dagen ulykken er ute, skjønner du at du kanskje ikke var så smart likevel.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Pawn Hearts skrev (25 minutter siden):

Det er nok ikke covid som er hovedgrunnen. Trump trekker USA ut av alt han mener koster mer enn det smaker. Han stirrer seg blind på regnskapet og overser fullstendig at også hans eget land har mye å tjene på internasjonalt samarbeid, ikke minst om helse. Du kan spare mye på ikke å tegne noen forsikringer, men den dagen ulykken er ute, skjønner du at du kanskje ikke var så smart likevel.

Det tror ikke jeg heller at det var, men er enig i at de gjorde grove feil.

Ja Trump er idiot, og folk som stemte på han tenker like langt som han, så enkelt og frustrerende er det. 😅

• Liker 1
Skrevet (endret)
Pawn Hearts skrev (38 minutter siden):

I USA er det flere og flere smitteutbrudd av sykdommer som har vært 'utdødd', fordi befolkningen ikke har tiltro til 'big pharma' og derfor ikke tar bla a vaksiner. 

Folka der bryr seg nok ikke så mye om WHO, for de er jo bare teite. Koster for mye penger. 

Det er ikke America first, det er America only. Det internasjonale er ikke så viktig for mange. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 5
Skrevet (endret)
Pawn Hearts skrev (36 minutter siden):

USA blir jo da en ustabil samarbeidspartner, både med dette og andre ting, så lenge det er opp til hver president.  Vil ikke dette føre til tettere bånd mellom vesten og Kina

Blåttvann skrev (9 minutter siden):

Det tror ikke jeg heller at det var, men er enig i at de gjorde grove feil.

Ja Trump er idiot, og folk som stemte på han tenker like langt som han, så enkelt og frustrerende er det. 😅

Men Trump vil nok heller ikke akseptere om Europa i større grad gjør seg uavhengige av USA og f.eks. øker samarbeidet med Kina.  

Endret av Perine
  • Liker 2
Gjest Maia70
Skrevet

Hvordan vil dette føre til dårligere smittevern? Dette såkalte smittevernet er jo bare massevaksinering, og ærlig talt tror jeg ikke massevaksinering noen gang har gjort noe godt for befolkningen.
Men det kan jeg dessverre ikke argumentere for, da det blir ryddet som "helseskadelige råd", selv om det er bare ren statistikk.

Skrevet
Maia70 skrev (24 minutter siden):

Hvordan vil dette føre til dårligere smittevern? Dette såkalte smittevernet er jo bare massevaksinering, og ærlig talt tror jeg ikke massevaksinering noen gang har gjort noe godt for befolkningen.
Men det kan jeg dessverre ikke argumentere for, da det blir ryddet som "helseskadelige råd", selv om det er bare ren statistikk.

Smittevern er mye, mye mer enn vaksine. Det handler i stor grad om hygiene og gode helsetilbud (ikke minst i fattige land), samt smittevernrutiner og bruk av smittevernutstyr. Når WHO svekkes, øker faren for at farlige sykdommer, som ebola, spres ut over de områdene som allerede er rammet.

• Liker 3
Skrevet
Perine skrev (3 timer siden):

Men Trump vil nok heller ikke akseptere om Europa i større grad gjør seg uavhengige av USA og f.eks. øker samarbeidet med Kina.  

Det burde han ha tenkt på før. Men ja, det fordrer jo at man klarer å tenke.

Skrevet
Maia70 skrev (1 time siden):

Det er akkurat sånne som deg som gjør at verden går til helvete nå. Hva tror du skjedde med Polio? Hvorfor dør ingen norske barn av meslinger lenger? Vi har glemt hvorfor vi har det så bra, og da får idiotene løpe fritt og historien gjentar seg.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Maia70 skrev (22 timer siden):

Du vet den influensa vaksinen som hvert år tilbys senhøstes? den er basert på data fra WHO knyttet til flyttbare sykdommer. og fordi de kan screene dette, får vi som regel vaksiner som er egnet for å slå ned smitteutbrudd.

Uten dette arbeidet, er det vanskelig å begrense smitteutbrudd, og vaksinevalget blir vanskeligere og mindre treffsikkert. Mye av WHO sin utfordring med Covid, var faktisk rotet i at USA hadde sluttet å finansiere en screeningstasjon i Kina, nettopp for å oppdage smittsomme sykdommer tidligere. 

Husk at massevaksinering er siste ledd av smittevern, ikke det første.

• Liker 2
Gjest Maia70
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Du vet den influensa vaksinen som hvert år tilbys senhøstes? den er basert på data fra WHO knyttet til flyttbare sykdommer. og fordi de kan screene dette, får vi som regel vaksiner som er egnet for å slå ned smitteutbrudd.

Uten dette arbeidet, er det vanskelig å begrense smitteutbrudd, og vaksinevalget blir vanskeligere og mindre treffsikkert. Mye av WHO sin utfordring med Covid, var faktisk rotet i at USA hadde sluttet å finansiere en screeningstasjon i Kina, nettopp for å oppdage smittsomme sykdommer tidligere. 

Husk at massevaksinering er siste ledd av smittevern, ikke det første.

Og den funker aldri særlig bra. Men det kan jeg nok ikke poste statistikk på på KG.

Skrevet
Vma skrev (23 timer siden):

Det er akkurat sånne som deg som gjør at verden går til helvete nå. Hva tror du skjedde med Polio? Hvorfor dør ingen norske barn av meslinger lenger? Vi har glemt hvorfor vi har det så bra, og da får idiotene løpe fritt og historien gjentar seg.

Det var den gangen de brukte 20 år på en vaksine. Den gangen de laget vaksine fordi de brydde seg om oss mennesker. 
Jeg tror dessverre ikke lenger på det siste. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Maia70 skrev (40 minutter siden):

Og den funker aldri særlig bra. Men det kan jeg nok ikke poste statistikk på på KG.

Influensa vaksine er for de uten eller med et veldig svakt immunforsvar. Såkalte utsatte grupper, ingen sunne oppegående voksne folk med naturlig immunitet trenger å fylle kroppen med disse kjemikaliene.

• Liker 5
Skrevet
Druid skrev (2 timer siden):

Mye av WHO sin utfordring med Covid, var faktisk rotet i at USA hadde sluttet å finansiere en screeningstasjon i Kina

Hvorfor skal USA finansiere en screeningstasjon i Kina? Det kan Kina gjøre selv 

• Liker 2
Skrevet
CAPS LOCK skrev (32 minutter siden):

Hvorfor skal USA finansiere en screeningstasjon i Kina? Det kan Kina gjøre selv 

Vel, fordi den ikke primært ga noen verdi for Kina, men først og fremst USA.  

Vi tendenserer til å glemme at Kina er infrastruktur messig nærmere USA enn Europa, hvilket bety at smittevernsmessig er det viktigere for USA enn Europa å holde kontroll over hvilke sykdommer som beveger seg. 

Hvilket var årsaken til at dette var målrettede midler fra USA og ikke WHO kontingent basert. 

( Og dette er ikke «USA er domme», eller «slemme Trump» ; alle offentlige nivåer i Norge har en handlingsplan laget av WHO, signert Gro Harlem Brundtland som er ment å hjelpe oss med å takle pandemier, som alle politikere stort sett later som ikke eksisterer. Vi er ikke smartere!)

Skrevet (endret)
Maia70 skrev (På 22.1.2026 den 17.07):

Ren statistikk viser at vaksinasjon gjør mye for befolkningen. Ren statistikk viser at sykdommer som vi før fryktet, ikke lengre er noe å frykte. Ren statistikk viser at vaksine har spart uendelig med liv. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Maia70 skrev (17 timer siden):

Influensavaksinen funker bra jo, for selv når man ikke treffer perfekt på influensatypen, fører den til mindre alvorlig sykdom hos de i risikogruppen som blir smittet. 

Nei, influensavaksinen blir aldri like bra som f.eks meslingvaksinen, men den funker bra nok til at det er verdt å ta den for mennesker som allerede er i risikosonen for alvorlig sykdomsforløp. 

Du fortsetter å hevde at du ikke kan poste statistikk på KG, det er rett og slett tull. Og det vet du selv. Du kan absolutt poste statistikk på kg, men du kan ikke hente den fra alternative konspisider. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 1
Gjest Maia70
Skrevet (endret)
Sinsiew skrev (På 24.1.2026 den 10.35):

Influensavaksinen funker bra jo, for selv når man ikke treffer perfekt på influensatypen, fører den til mindre alvorlig sykdom hos de i risikogruppen som blir smittet. 

Nei, influensavaksinen blir aldri like bra som f.eks meslingvaksinen, men den funker bra nok til at det er verdt å ta den for mennesker som allerede er i risikosonen for alvorlig sykdomsforløp. 

Du fortsetter å hevde at du ikke kan poste statistikk på KG, det er rett og slett tull. Og det vet du selv. Du kan absolutt poste statistikk på kg, men du kan ikke hente den fra alternative konspisider. 

Her kan man lese estimert effektivitet år for år (VE), og den ehar aldri vært særlig god: https://www.cdc.gov/flu-vaccines-work/php/effectiveness-studies/past-seasons-estimates.html

Og denne forsikringen om at de får et "mildere forløp" liker jeg veldig dårlig, da folk dør både av influensa og covid selv om de er vaksinert.

Endret av Maia70
Skrevet (endret)
Maia70 skrev (10 minutter siden):

Her kan man lese estimert effektivitet år for år (VE), og den ehar aldri vært særlig god: https://www.cdc.gov/flu-vaccines-work/php/effectiveness-studies/past-seasons-estimates.html

Og denne forsikringen om at de får et "mildere forløp" liker jeg veldig dårlig, da folk dør både av influensa og covid selv om de er vaksinert.

Selvfølgelig dør folk selv om de får vaksine, poenget er at sjansen er lavere for at man dør enn som uvaksinert. 

Ikke særlig god er historisk mye bedre enn ikke vaksine i det hele tatt. Det er fakta. 

Statistikken du poster her viser jo også nettopp at vaksinen faktisk er verdt å ta..

Endret av Sinsiew
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...