Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså. Nå kom jeg inn på temaet baby og søvn selv - vi er nok mange mødre som humret litt når vi leste klaging over fem timers sammenhengende søvn.

Men det er da virkelig ingen vits i å lage dette til en konkurranse om hvor vanskelig, eller lett, det er? Forskjellene er store. 

Anonymkode: bd3c0...cf7

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I min familie føder man barn flere uker før termin så her håper jeg på å få tatt ut maks med ferie og fleks før jeg går ut i permisjon… kanskje noen egenmeldingsdager også for å være på den sikre siden… 

Anonymkode: 5bd2b...e12

Du kan ta ut ferien i i permisjonen. Trenger ikke ta det ut før. Lurt å forlenge permisjonen istedenfor og bli sykemeldt nå.

Anonymkode: 40db0...613

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har sovet ganske greit stort sett hele graviditeten, men er nå i 3. trimester og begynner å slite veldig. På søndag var jeg helt mørbanket sliten og sov da plutselig over 9 timer, men som nå i natt feks, sovnet jeg vel rundt 23-23:30 og våknet igjen 04:15, og vært våken siden… Og kjenner meg helt pulverisert av alt som er overveldende i livet akkurat nå. :( Noen som har tips? 

Det er en forberedelse til når babyen kommer... bare å bli vant til det 😛 

Anonymkode: e1382...7be

AnonymBruker
Skrevet

men når du sier at du har vondt i ryggen når du sover må du jo gå til fysiterapeit eller kiropraktor 

Anonymkode: 8df78...935

AnonymBruker
Skrevet

Er man "heldig" med babyen sin så går det fint ja 😊 Min sov aldri mer enn 30 minutter sammenhengende på dagtid, og det måtte være på puppen (funka før 3-4 mnd), i bæresele eller i vogn på tur, så der gikk det ikke an å ta igjen noe søvn på dagen iallfall.

Anonymkode: fbc21...9b3

Hun kunne sove to timers dupp de første tre månedene. Etter det var det 30 minutt om gangen, og enten i vogn i bevegelse, bæresele i bevegelse eller på puppen. Så da sov jeg 30 minutter mens jeg ammet liggende i søvne tre ganger daglig de dagene jeg trengte det😊 Får man til å amme liggende kan man sove samtidig som babyen, og da blir ikke døgnet så verst selv om søvnen er delt opp i 3 - 1 - 1 - 1 time på natt og 3 x 30 min på dagen😊 Men det krever at babyen får til liggende amming, derfor er det gull verdt å øve på, selv om det kan ta mange uker før baby får det til. Og så er det ikke alle babyer som vil sove på puppen på dagtid, da fungerer det jo ikke😊 Men for mange fungerer det å ta igjen søvn om dagen, og så gjør man heller husarbeid og matlaging med våken baby i bæretøy, f.eks.

Anonymkode: baac0...934

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi jeg sov én natt over 9 timer? Jeg våkner ofte i 5-tiden og nå i 4-tiden. Det er jo skadelig å sove så dårlig over tid. 

Hehe, you’re in for a treat 🤭

Anonymkode: d4589...865

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts her. Ja jeg vet at det kan bli lite søvn når baby kommer, men det gjelder jo ikke alle, så synes kanskje det er litt drastisk og spydig å si «bare vent!!». Skjønner at dere ikke mener det vondt. Men det må være lov å uttrykke frustrasjon over endret søvnmønster uansett, nå skal jeg jo komme meg på jobb og i jobben min er det en del reising, som er mest slitsomt av alt spesielt når man sover dårlig og med vond rygg om natten (ikke vond rygg ellers). Slipper jo det styret med jobb når man har gått ut i permisjon. Så er enig med den som påpeker at det ikke trenger å være noen konkurranse om hvem som sover dårligst, enten man er gravid eller i barsel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei, ts her. Ja jeg vet at det kan bli lite søvn når baby kommer, men det gjelder jo ikke alle, så synes kanskje det er litt drastisk og spydig å si «bare vent!!». Skjønner at dere ikke mener det vondt. Men det må være lov å uttrykke frustrasjon over endret søvnmønster uansett, nå skal jeg jo komme meg på jobb og i jobben min er det en del reising, som er mest slitsomt av alt spesielt når man sover dårlig og med vond rygg om natten (ikke vond rygg ellers). Slipper jo det styret med jobb når man har gått ut i permisjon. Så er enig med den som påpeker at det ikke trenger å være noen konkurranse om hvem som sover dårligst, enten man er gravid eller i barsel. 

Jeg fikk beskjed at jordmor at før babyen kommer er det aller viktigste for kroppen og hodet - hvile, hvile og hvile. 

Hvis du føler allerede nå at dette er veldig vanskelig og du ikke har så lenge igjen av graviditeten, så ville jeg snakket med lege om en sykemelding. Gradert eller full. 

Anonymkode: 8f90d...8d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er frustrerende. Du får prøve å ta en hver anledning du har nå til å hvile, akkurat som når babyen kommer. Den vonde ryggen du opplever om natten nå, vil nok opphøre når babyen kommer. Har du prøvd med en pute mellom beina om natten for å se om det hjelper?

Anonymkode: e1382...7be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi jeg sov én natt over 9 timer? Jeg våkner ofte i 5-tiden og nå i 4-tiden. Det er jo skadelig å sove så dårlig over tid. 

Ikke hør på de som bagatelliserer søvnproblemene. Jeg hadde det nøyaktig på samme måte. I løpet av et par uker ble det verre og verre og jeg merket ikke lenger at jeg var sliten slik jeg burde. Jeg sov gradvis mindre helt til jeg helt enkelt ikke sov noenting uten medisiner. Der vil du ikke havne. Normaliserte seg ikke før ca. en uke etter fødsel og store søvnproblemer er en ganske dårlig kombinasjon med en nyfødt. 

Ta deg en tur til legen, du. 

Anonymkode: 2ca00...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig frustrerende og jeg er enig i at å si slikt som "bare vent" både er meningsløst og unødvendig. Jeg er 22 uker nå og har sovet dårlig fra dag 1, vet det ikke blir bedre til tyngre jeg blir.. jeg er ikke i jobb pga hyperemesis. Men. Synes kanskje det høres ut som det er på tide for deg også å trappe ned i det minste. Om ikke 100% sykemelding er aktuelt. Det er veldig kjipt om du allerede er totalt utslitt når baby kommer.

Anonymkode: 40db0...613

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for råd, men skal bytte jobb under permisjonen så må ta ut alt før permisjon. 

Ferie får du med deg inn i neste jobb, stort sett. Jeg hadde akkurat «ferie» midt i permisjonen min.

Anonymkode: 048ff...11c

AnonymBruker
Skrevet

Det er kroppen som trener til nattevåking og det å være årvåken for babyens behov 👍🏻

Anonymkode: ef8d1...7a3

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ganske vanlig dessverre. Jeg sover knapt. Har et barn på 1,5 år, er gravid i andre trimester. Barnet våkner flere ganger om natta. 
Er stort sett våken fra fire hver natt. Så er det full dag på jobb. 

Slitsomt med lite søvn. Har også barna helt alene, fått med donor. De sier det går over. 

Anonymkode: 4ecd6...0fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror det er ganske vanlig dessverre. Jeg sover knapt. Har et barn på 1,5 år, er gravid i andre trimester. Barnet våkner flere ganger om natta. 
Er stort sett våken fra fire hver natt. Så er det full dag på jobb. 

Slitsomt med lite søvn. Har også barna helt alene, fått med donor. De sier det går over. 

Anonymkode: 4ecd6...0fb

Høres forferdelig slitsomt ut. Jeg synes det er helt feil at man forventes å jobbe fulltid når man ikke sover, uavhengig av årsak

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2026 den 14.36):

Snakk med jordmor/ lege ang ryggen hvis det er veldig plagsomt. Det kan være alt fra uvi til bare muskelsmerter. 

Ellers er det bare noe du må leve med og tilpasse deg. Ta smertestillende og sov når du kan. Jeg sov også kjempedårlig i 3. trimester. Mest fordi jeg vanligvis sover på magen, og sliter skikkelig med å sove på rygg og siden. Jeg la meg bare tidlig hver kveld. 

Jeg tror mange kommenterer det med "bare vent" fordi det likegjerne kan være greit å venne seg til å tilpasse seg dårlig søvn enn å kjempe mot det. Mange sier at man sover dårlig på slutten fordi kroppen venner seg til barseltiden. Men nr 1 var jeg jo tidligere så vant med å sove godt hver natt. Jeg var sykemeldt 2 mnd før termin, så jeg fikk slappet mye av hjemme da. Men husker jeg faktisk ble sint (inni meg altså) da baby hadde krevende perioder på natt. Det var så slitsomt. Men med nr 2 taklet jeg det bedre ved å bare akseptere at det er sånn. Det gjorde jeg da jeg sov dårlig under svangerskapet også. Jeg dro på jobb stuptrøtt. Jeg jobber som lærer, og det ble noen timer med film, ekstra friminutt osv på slutten altså... og jeg stupte i senga med en gang jeg kom hjem. Mannen fikk hente i barnehagen.... 

Man må bare finne en måte å leve med det på. Men som sagt kan du høre med lege eller jordmor ang ryggen hvis det plager deg veldig. Man kan jo få sykemelding for bekkenplager, så man kan sikkert få det for ryggplager hvis det er ille nok. 

Anonymkode: 83ebd...f58

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres forferdelig slitsomt ut. Jeg synes det er helt feil at man forventes å jobbe fulltid når man ikke sover, uavhengig av årsak

Ellers hadde samfunnet stoppet opp. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk sykt forskjell på dårlig søvn som gravid kontra dårlig søvn med baby. Jeg hadde bekkenløsning fra helvete, og fant virkelig ingen gode stillinger i senga da jeg var høygravid. Alt gjorde vondt og jeg var så sliten. Nå som baby er her er kroppen helt fin igjen, og selv om søvnen er oppstykket så er det GOD søvn de timene jeg får. Det er noe helt annet! Så det å si «bare vent» osv til vordende mødre er helt utrolig teit. Skjønner deg godt, Ts! 

Anonymkode: f4c96...629

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...