AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Jeg har et lite dilemma jeg ikke vet helt hvordan jeg skal gripe an. Jeg leier en leilighet hvor det har flyttet en ny familie oppe, og de har et par barn som bråker konstant samt ungdommer som kommer hver 2 uke hvor det er veldig mye lyd. Jeg har gitt beskjed til de, men det hjelper den neste timen så er det på-n igjen, og det er såpass ille at jeg nå må flytte. Jeg snakket med huseier gjentatte ganger også og så ble vi enige om at da er det lettere at jeg bare flytter. Men han sier at jeg må bo ut oppsigelsestiden. Jeg prøver å finne noen som kan overta for meg... finner en veldig hyggelig person, og personen vil mer enn gjerne leie boligen min. Kontakter huseier og han ber om et møte, og det blir gitt beskjed om at denne personen kan overta sånn at jeg kan flytte ut. Jeg er super fornøyd, pakker ned i esker, og flytter inn i den nye boligen min. Samme dag som jeg skal levere nøkkelen, så kommer det en kontra melding fra huseier.... han har ombestemt seg så jeg må betale for den gamle plassen i de 3 mnd. Jeg spør om ikke han kan bruke depositumet, da det ikke er noen skade påført og leiligheten er nyvasket og han har selv sett, men nei, det kan han ikke. Og min store tabbe er at jeg har ikke brukt depositum konto, så jeg sier til han at han har selv sett at det ikke er noen skade på boligen, og at alt var klart til ny leietager, og at jeg stolte på det. og at siden jeg har betalt inn til hans privat konto så har jeg jo egentlig betalt forskudd og ikke depositum. Han truer nå med å sende til inkasso. Enda jeg har sagt at han har jo godkjent alt sammen, men nei da----. Så hva gjør jeg nå da? Noen råd? Anonymkode: 14751...af4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og min store tabbe er at jeg har ikke brukt depositum konto, så jeg sier til han at han har selv sett at det ikke er noen skade på boligen, og at alt var klart til ny leietager, og at jeg stolte på det. og at siden jeg har betalt inn til hans privat konto så har jeg jo egentlig betalt forskudd og ikke depositum. Da ber du ham overføre det depositum NÅ! Jeg har også gjort dette, men jeg stolte på og kjente huseier, og fikk bo ut de pengene. Du hadde leieboer klart, du fant en erstatning, han kan ikke bare ombestemme seg siste dagen og si at nei du må betale vel?? Anonymkode: dc891...26e 5 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Anmeld han for tyveri og bedrageri. Anonymkode: 57751...57a 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden Du brude jo få fradrag i husleien siden det har vært konstant bråk og ubeboelig der slik at du måtte flytte.... Det er jo DET som er årsaken til at du måtte flytte i utgangspunktet. Anonymkode: 9b2b4...706 3 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden Håper du er medlem i leieboerforeningen. Hvis ikke bør du melde deg inn og få hjelp der. Det er ikke lov det han driver med. Anonymkode: b698f...153 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du brude jo få fradrag i husleien siden det har vært konstant bråk og ubeboelig der slik at du måtte flytte.... Det er jo DET som er årsaken til at du måtte flytte i utgangspunktet. Anonymkode: 9b2b4...706 Du kunne i tillegg hatt krav på kostnader for å måtte flytte (flyttekostnader, tapt arbeidsfortjeneste, merarbeid...). Det er huseiers ansvar å sørge for at det er rolig og som burde tatt dialogen med de som bråker. Er så mye useriøse utleiere som ikke bryr seg ... Anonymkode: 9b2b4...706 1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden Du kan si at det er han som har gjort noe ulovlig, så den inkassosaken kommer han ikke langt med 😂 Han har fått pengene allerede, og sikkert brukt de opp. Anonymkode: b26fe...33c
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden «Loven sier at et depositum maks kan tilsvare seks måneders husleie, men det finnes ingen nedre grense. Det er ulovlig og kan være straffbart av utleier å sette depositumet inn på en vanlig konto han disponerer. Det samme er det å få depositumet utbetalt kontant. Kontoen må være sperret og stå i leierens navn.» Anonymkode: b26fe...33c 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Han godkjente leietaker som skulle leie istedenfor deg. Har du dette skriftlig? Han hadde allerede godkjent denne personen og kan ikke klandre deg i ettertid når du er ferdig med leieforholdet. Dokumenter alt du kan. Anonymkode: 0dd23...761 1
AnonymBruker Skrevet 21 minutter siden #10 Skrevet 21 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han godkjente leietaker som skulle leie istedenfor deg. Har du dette skriftlig? Han hadde allerede godkjent denne personen og kan ikke klandre deg i ettertid når du er ferdig med leieforholdet. Dokumenter alt du kan. Anonymkode: 0dd23...761 Ja både jeg og den andre har dette på mld. Anonymkode: 14751...af4 1
AnonymBruker Skrevet 14 minutter siden #11 Skrevet 14 minutter siden Anmeld . Om du er heldig leier han ut en ikke godkjent utleiedel. Anonymkode: c9919...665 1
AnonymBruker Skrevet 5 minutter siden #12 Skrevet 5 minutter siden Når du og ny leietaker har skriftlig bekreftelse på at utleier godtar den nye leietakern, så kan han ikke ombestemme seg. Ikke uten en svært saklig grunn. Skriv at han gjerne må sende det til inkasso, men at du kommer til å bestride kravet, da dere har skriftlig bekreftelse på at ny leietaker tar over boligen. Samtidig legger du til at di vil ha en bekreftelse på at depositum fra ulovlig konto blir utbetalt øyeblikkelig, med de lovpålagte rentene. Anonymkode: 029d0...df7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå