AnonymBruker Skrevet 20. januar #1 Skrevet 20. januar Har migrene blitt en greie alle plutselig har for å lure seg unna jobb og plikter? Anonymkode: 048fc...7ce 1
Kålrota Skrevet 20. januar #2 Skrevet 20. januar Jeg forteller sjelden om det, skal mye til for at jeg deler slik informasjon. Det er veldig mange som elsker å mene at man bare må ta seg sammen. Jeg gidder ikke å forklare hvordan det tidvis styrer livet. 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar #3 Skrevet 20. januar Jeg opplever at enkelte menneske kaller hodepine for migrene, på samme måte som at enkelte kaller forkjølelse for influensa. Begge deler for å understreke hvor syke de er… Anonymkode: cf185...0c7 10 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar #4 Skrevet 20. januar Mange tror at migrene er bare vondt i hode, er litt som at mange tror de har influensa når de er bare litt tett i nesa. Få vet hva migrene faktisk er, migrene påvirker meg 24 timer i døgnet, hver dag. Jeg er lyssky hver dag, kvalm hver dag, har fatigue, må tisse hver minutt omtrent, kaster opp, lydsensitiv , øresus, hjernetåke, synsforstyrrelser, lammelser, problemer med å snakke og har flere ganger blitt langt inn pga mistanke om hjerneblødning. Listen min er mye lenger enn dette. Jeg har også en høyere risk for å få hjerneblødning. Jeg blir litt provosert når noen tror det er bare å jobbe med slike symptomer, så kommer de vanvittige smertene i tillegg til alt. Likevel jeg skjuler ikke, jeg er åpen om sykdommen min. Anonymkode: c3e22...f45 6 3 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar #5 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har migrene blitt en greie alle plutselig har for å lure seg unna jobb og plikter? Anonymkode: 048fc...7ce Jeg går på forebyggende medisin for min kroniske migrene - så jeg gikk fra å ha migrene 15 dager i mnd til 3 stk i mnd. Lettelse uten like. Men jeg opplever at flere rundt meg pluselig sier de hadde migrene en dag, de får de til høres ut som de tok paracet og lå på sofaen den kvelden. Jeg orker ikke å si noe på det, for migrene er ikke en lett hodepine man tar vanlig smertestillende for. Jeg tror de snakker av uvitenhet, og bare at det er lett å kalle en hodepine migrene fordi de tror at det høres verre ut da enn det er. Anonymkode: 3f9c5...e0e 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #6 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg går på forebyggende medisin for min kroniske migrene - så jeg gikk fra å ha migrene 15 dager i mnd til 3 stk i mnd. Lettelse uten like. Men jeg opplever at flere rundt meg pluselig sier de hadde migrene en dag, de får de til høres ut som de tok paracet og lå på sofaen den kvelden. Jeg orker ikke å si noe på det, for migrene er ikke en lett hodepine man tar vanlig smertestillende for. Jeg tror de snakker av uvitenhet, og bare at det er lett å kalle en hodepine migrene fordi de tror at det høres verre ut da enn det er. Anonymkode: 3f9c5...e0e Jeg har migrene, men de siste årene har det faktisk vært nesten som du beskriver her. Jeg lå alltid rett ut tidligere, med lysskyhet, kvalme og et vanvittig mareritt av banking/ pulsering i hodet. Nå er det aura, jeg blir ukonsentrert, kan ikke tenke/ jobbe, får lys/ fargeskimmer i synsfeltet, kan ikke kjøre bil, men når dette går over etter 1-2 timer er jeg nesten som før. Så det finnes i mange varianter Anonymkode: e0e36...866 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar #7 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har migrene, men de siste årene har det faktisk vært nesten som du beskriver her. Jeg lå alltid rett ut tidligere, med lysskyhet, kvalme og et vanvittig mareritt av banking/ pulsering i hodet. Nå er det aura, jeg blir ukonsentrert, kan ikke tenke/ jobbe, får lys/ fargeskimmer i synsfeltet, kan ikke kjøre bil, men når dette går over etter 1-2 timer er jeg nesten som før. Så det finnes i mange varianter Anonymkode: e0e36...866 Fint for deg. Disse jeg kjenner som sier de har "migrene" har ikke migrene, det er venner av meg. Men de kaller det for det. Slik er det ikke for meg, jeg blir sengeliggende hele dagen - flere dager om ikke medisinen virker og heller ikke triptanen. Anonymkode: 3f9c5...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #8 Skrevet 20. januar Nei, tror ikke folk betviler det når jeg kan bli så dårlig at jeg må legges inn et døgn i gangen for å stoppe anfall som er så alvorlige at jeg like gjerne føler jeg kan dø for da slipper jeg smerten. Anonymkode: 0d030...e14
AnonymBruker Skrevet 20. januar #9 Skrevet 20. januar Migrene er faktisk veldig alvorlig og veldig tungt å leve med. Mange pasienter har hatt dette hele livet, det er ikke noe som bare plutselig dukker opp i arbeidslivet. Men ja, kjenner til at folk bruker hodepine som en unnskyldning for å ha migrene. De vet ikke hvordan det er å være sengeliggende, eller våkne mildt på natta av migrene, kaste opp medisiner og ikke klare noen verdens ting. Utmattelsen og ikke minst smerten er ikke til å holde ut. Anonymkode: d9729...9f6 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #10 Skrevet 20. januar Ikke for min del. Jeg er fullstendig invalidisert av vestibulær migrene, så folk er stort sett i litt sånn «fy faen hun der er dårlig» av å se meg 🫠 Selv nevrologen. Men en nylig greie i det siste er ikke migrene nei. Kronisk migrene er verdens andre mest funksjonsnedsettende lidelser. Anonymkode: 3e4ed...866
AnonymBruker Skrevet 20. januar #11 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Migrene er faktisk veldig alvorlig og veldig tungt å leve med. Mange pasienter har hatt dette hele livet, det er ikke noe som bare plutselig dukker opp i arbeidslivet. Men ja, kjenner til at folk bruker hodepine som en unnskyldning for å ha migrene. De vet ikke hvordan det er å være sengeliggende, eller våkne mildt på natta av migrene, kaste opp medisiner og ikke klare noen verdens ting. Utmattelsen og ikke minst smerten er ikke til å holde ut. Anonymkode: d9729...9f6 Noen har riktignok milde anfall, da. Som kanskje kan virke som en «unnskyldning»? Et grønt anfall i noen timer er jo ikke som å leve med rød dagbok non stop. Anonymkode: 3e4ed...866 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #12 Skrevet 20. januar I så fall så driter jeg i det. Jeg blir fullstendig ute av stand til å gjøre noe som helst. Forferdelige smerter og kvalme som det ikke er mulig å utfordre. Mye annet man kan strekke seg på men ikke dette. Bryr meg null om hva andre mener da jeg vet at dette ikke kan utfordres. Anonymkode: 8fa39...4d9 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar #13 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen har riktignok milde anfall, da. Som kanskje kan virke som en «unnskyldning»? Et grønt anfall i noen timer er jo ikke som å leve med rød dagbok non stop. Anonymkode: 3e4ed...866 Nei. Dette er fordi migrene er moderate til sterke smerter i hovedsak, som normalt kan gå over i mildere smerte etter en periode med intense smerter. Det starter brått dersom man ikke har aura. Det er ingen som kan vite hvor vondt i hodet andre har, men migrene er pulserende, og øker gjerne i intensitet om man er i bevegelse, eller i sterkt lys (dagslys), og attpåtil blir kvalm. Anonymkode: d9729...9f6
AnonymBruker Skrevet 20. januar #14 Skrevet 20. januar Her er min dagbok, dette er en god måned, beste måneden på over 1 år. Jeg står i jobb, men det er så vidt. Så den som tviler, bytter jeg gjerne med Grønne er også hodepine, det er hemicrania continua, den trigger migrenen. Så jeg sier til alle som sier å hadde litt vondt i hode jeg også, men jeg gikk da på jobb at de kan gjerne få bytte en måned med meg Anonymkode: c3e22...f45 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #15 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg opplever at enkelte menneske kaller hodepine for migrene, på samme måte som at enkelte kaller forkjølelse for influensa. Begge deler for å understreke hvor syke de er… Anonymkode: cf185...0c7 Dette!!! Blir så provosert. Er selv heldig og har funnet medisin som tar 90% av smerten. Har ca 30 min med aura før anfall og må ta medisin da. Tidligere ble jeg gjerne liggende i 4-5 døgn. Nå jeg stå i jobb under anfall. Anonymkode: bd538...d80 2
MariaIsabel Skrevet 20. januar #16 Skrevet 20. januar Jeg er åpen om det, men forklarer gjerne litt rundt det, da mange tror det bare er hodepine, og mange selv kaller det migrene når de har hodepine. Jeg forklarer om ulike triggere (blant annet lys, lyd, gluten, sjokolade, lite søvn, lite drikke, lite mat ++), timesvis i mørket med sterke smerter, oppkast osv. Forklarer også om at jeg alltid må ha tilgang på diverse ting jeg bruker for å lindre det, som imigran, migrenehette, vape med kjøling (fungerer litt som migrenehette, men bedre, og trenger ikke tilgang til fryser, men må bruke de variantene som nå er ulovlige i Norge, så må smugle inn ...), øye- og tinningsmassasjeapparat, en spesifikk clawclip til å sette på øyebrynet eller på tinningen (den lille med perler på fra H&M, beste jeg har prøvd til det), og alltid tilgang på noe kaldt å drikke.
AnonymBruker Skrevet 20. januar #17 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har migrene blitt en greie alle plutselig har for å lure seg unna jobb og plikter? Anonymkode: 048fc...7ce Jepp. "Alle" damene på jobb har migrene når de bare kjenner et prikk i hodet. " Ah jeg har sånn migrene i dag, jeg tror jeg må gå litt tidligere hjem". I pausen sitter vedkommende og ler og koser seg, men går likevel hjem et par timer før hun skal. For hun har jo miigreeeeene. Hun som faktisk har migrene ligger i fosterstilling og spyr, når hun får anfall på jobb. Hun har ikke sjans å kjøre bil hjem, så hun blir liggende på et mørkt rom til hun blir hentet hvis ingen av oss har mulighet til å kjøre henne. Av og til legges hun inn på sykehus og får IV smertestillende/medisin. Det er når anfallene ikke går over. Skam dere som kaller vanlig hodepine, migrene. Anonymkode: 8bb9b...0fe 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar #18 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har migrene blitt en greie alle plutselig har for å lure seg unna jobb og plikter? Anonymkode: 048fc...7ce Opplever det som en positiv ting, at en faktisk prøver å skape struktur i tankene; alternativet er jo å bli like psykotisk som en jeg har bumpet borti, som hyler direkte "du forstår ikke hvor dum folk er" og driver med konspirasjonsteorier om at psykotisk atferd er den atferd som skal være normal, og hyler irritasjon direkte om "du gjør folk til asperger" og bruker det som unnskyldning til å være kvalmende direkte over flere måneder (veldig ofte). Anonymkode: 17ba4...390
AnonymBruker Skrevet 20. januar #19 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Dette er fordi migrene er moderate til sterke smerter i hovedsak, som normalt kan gå over i mildere smerte etter en periode med intense smerter. Det starter brått dersom man ikke har aura. Det er ingen som kan vite hvor vondt i hodet andre har, men migrene er pulserende, og øker gjerne i intensitet om man er i bevegelse, eller i sterkt lys (dagslys), og attpåtil blir kvalm. Anonymkode: d9729...9f6 Men det er ikke alle som får det likt. Jeg har hatt migrene siden tidlig tenårene, og har diagnose satt av nevrolog. Dersom jeg ikke tar medisin får jeg intense smerter med oppkast og hele pakken, men dersom jeg tar migrenemedisin når auraen starter får jeg ikke smerter, blir bare tung i hodet og lys- og lydsensitiv. Jeg kan da fungere greit på jobb så lenge jeg tar det rolig. Om jeg da anstrenger meg for mye eller utsettes for støy kommer pulseringen tilbake. Noen ganger har jeg da også fått en ny runde med aura. Jeg får også konsekvent smerter i høyre side, aldri venstre. Jeg er heldigvis heldig og har vel bare et anfall i snitt annen hver mnd. Anonymkode: 2cb2e...27e 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar #20 Skrevet 20. januar Nei jeg blir trodd. Har hatt en vanvittig migrene med mange innleggelser de siste årene. På forrige arbeidsplass var vi ganske mange som hadde migrene også, i forskjellig grad. Anonymkode: 9c602...071
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå