Gå til innhold

Diagnoser og erfaring fra psykiatri

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En nylig kronikk i Aftenposten hvor en overlege beskriver hvordan tunge medisiner brukes på barn uten klar indikasjon, ofte som en måte å håndtere uttrykk på – ikke behandle årsak. Kritikk av praksisen møtes med motstand internt.

Den har blitt delt nesten 300 ganger kun fra Aftenposten (delt igjen og igjen etter det), og nesten 2000 likes og 250 kommentarer utelukkende som støtte til overlegen som sier i fra. Her er artikkelen:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/QJmjRW/overlege-paa-nic-waals-institutt-barn-medisineres-til-taushet

Dette gjelder barn, men mange voksne har også erfaring med å bli feildiagnostisert og medisinert deretter, uten tilstrekkelig utredning, oppfølging eller revurdering. Når diagnosen er feil, blir også behandlingen feil – og medisiner kan da skjule problemet fremfor å løse det.

Er det flere som har opplevd at diagnoser i psykiatrien har vært preget av behandlerens tolkning mer enn faktisk tilstand, og at dette har ledet til unødvendig eller skadelig medisinering?

Jeg er veldig interessert i erfaringer og tanker om hvorvidt fagfeltet nå faktisk er i ferd med å ta dette inn over seg.

Anonymkode: 3a74a...c8d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden hadde jeg en venninne som feilaktig ble diagnostisert med bipolar lidelse. Medisinen gjorde henne følelsesløs, uten mimikk eller indre liv. Det tok flere år før det ble oppdaget at hun ikke var bipolar. 

Anonymkode: 0b009...676

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For mange år siden hadde jeg en venninne som feilaktig ble diagnostisert med bipolar lidelse. Medisinen gjorde henne følelsesløs, uten mimikk eller indre liv. Det tok flere år før det ble oppdaget at hun ikke var bipolar. 

Anonymkode: 0b009...676

Det gjorde medisinene med meg også, har vært helt stabil verken depresjon eller hypoman etter jeg sluttet er nå 2 år siden. 
Jeg vil be om ny utredning da jeg ikke helt føler jeg passer inn i diagnosen og utredningen gikk veldig raskt og ingen oppfølging i ettertid. 

Anonymkode: 31193...ef2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fikk medisiner som jeg ikke tålte. Når jeg begynte å få "rare" symptomer mente de at det var depresjonen som ble mer alvorlig og svarte derfor med å øke medisineringen. Fikk ikke lov til å slutte heller, før jeg møtte på min nåværende fastlege som hjalp meg å trappe ned..

Anonymkode: 7cd00...d8d

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En nylig kronikk i Aftenposten hvor en overlege beskriver hvordan tunge medisiner brukes på barn uten klar indikasjon, ofte som en måte å håndtere uttrykk på – ikke behandle årsak. Kritikk av praksisen møtes med motstand internt.

Den har blitt delt nesten 300 ganger kun fra Aftenposten (delt igjen og igjen etter det), og nesten 2000 likes og 250 kommentarer utelukkende som støtte til overlegen som sier i fra. Her er artikkelen:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/QJmjRW/overlege-paa-nic-waals-institutt-barn-medisineres-til-taushet

Dette gjelder barn, men mange voksne har også erfaring med å bli feildiagnostisert og medisinert deretter, uten tilstrekkelig utredning, oppfølging eller revurdering. Når diagnosen er feil, blir også behandlingen feil – og medisiner kan da skjule problemet fremfor å løse det.

Er det flere som har opplevd at diagnoser i psykiatrien har vært preget av behandlerens tolkning mer enn faktisk tilstand, og at dette har ledet til unødvendig eller skadelig medisinering?

Jeg er veldig interessert i erfaringer og tanker om hvorvidt fagfeltet nå faktisk er i ferd med å ta dette inn over seg.

Anonymkode: 3a74a...c8d

Ser på det som en konsekvens av teknologisk utvikling; nå er det medisin roboter som er tingen, som ikke lenger skal påvirke "de fine delene" - en skal føre roboten til der sykdommen faktisk har utartet seg.

Se: https://endiatx.com/

Anonymkode: 0f4f6...e38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...