AnonymBruker Skrevet 20. januar #1 Skrevet 20. januar Først vil jeg bare beklage om noen føler seg støtt av at dette skrives under Seksualitet. Men er det så urimelig? Jeg så programmet Tabu på NRK om transpersoner, og sitter igjen med en del spørsmål knyttet til det kliniske ved en kjønnsbekreftelsesbehandling. De berører temaet kjønnsorganer forsiktig, men jeg forstår at det er svært mange som lurer på hvordan dette egentlig henger sammen. Det fortelles at man hos jentene ofte/valgfritt fjerner livmoren, tidligere også blitt sterilisert, og med utgangspunkt i klitoris bruker "det som er der" til å rekonstruere en penis. Da kommer det største spørsmålet - hvordan er det da med seksuell nytelse? Vil man kunne beholde følsomheten i klitoris (nå penis) til å fremkalle orgasme? Syr man igjen skjedeåpningen og fjerner kjønnslepper? Og, de som velge ikke fjerne livmoren, men har gått på hormonbehandling i flere år, kan de fortsatt ta ut egg, og forvente at det kan bli et fullt funksjonsfrisk foster ut av det? Anonymkode: 380ca...3d0
AnonymBruker Skrevet 20. januar #2 Skrevet 20. januar Det er mye bivirkninger ved sånne behandlinger, inkludert når det kommer til seksuell nytelse, så mange foretrekker å beholde underlivet intakt, såvidt jeg har forstått. Det gjelder både ftm og mtf. Tidligere var det påkrevd sterilisering og underlivsoperasjon, men sånn er det heldigvis ikke lenger. I noen tilfeller fører man urinrøret inn gjennom den nye "penisen" og syr igjen kjønnsleppene slik at de ligner scrotum. Dette er selvfølgelig risikable operasjoner og man får dype sår etter fjerning av hud og kjøtt på arm eller lår. Det at mange velger å beholde underlivet intakt har likevel ført til umulige begreper som en "kvinnelig penis", osv. Personlig misliker jeg akkurat denne utviklingen. Du kan google mtf bottom surgery og complications osv. Eventuelt spørre chatgpt. Da får du detaljerte svar. Anonymkode: f05cc...b02 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #3 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Da kommer det største spørsmålet - hvordan er det da med seksuell nytelse? Vil man kunne beholde følsomheten i klitoris (nå penis) til å fremkalle orgasme? Anonymkode: 380ca...3d0 Ja. Anonymkode: e4618...0a6
AnonymBruker Skrevet 20. januar #4 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Syr man igjen skjedeåpningen og fjerner kjønnslepper? Anonymkode: 380ca...3d0 Det kommer an på. Noen beholder skjedeåpningen og kvinnelig urinrør. Men om en velger å sy igjen og legge om urinrøret, kan kjønnslepper brukes til å konstruere pung hvis det er nok vev. Noen har en mikropenis som ikke er konstruert, men bare vokst fram fra klitoris pga hormoner. Anonymkode: e4618...0a6
AnonymBruker Skrevet 20. januar #5 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): ... de som velge ikke fjerne livmoren, men har gått på hormonbehandling i flere år, kan de fortsatt ta ut egg, og forvente at det kan bli et fullt funksjonsfrisk foster ut av det? Anonymkode: 380ca...3d0 Det er sjanse for det, ja. Anonymkode: e4618...0a6
Soft mann Skrevet 20. januar #6 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer an på. Noen beholder skjedeåpningen og kvinnelig urinrør. Men om en velger å sy igjen og legge om urinrøret, kan kjønnslepper brukes til å konstruere pung hvis det er nok vev. Noen har en mikropenis som ikke er konstruert, men bare vokst fram fra klitoris pga hormoner. Anonymkode: e4618...0a6 Hvor stor vil klitoris/penis bli da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå