Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for å kjøpe en ny vinterdyne.

Det er mye å velge mellom, forskjellige typer fiber og forskjellige typer dun 

Hva anbefaler du, og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hva du liker og hvor varm dyne du synes du trenger. Er du allergisk er jo valget gitt. Da må du nesten velge syntetisk. 

Selv foretrekker jeg dun fordi jeg synes fiberdyner er lite fleksible og legger seg dårlig rundt kroppen i tillegg til at jeg opplever dem som litt "klamme". Spesielt om sommeren. For min del spiller det ikke så stor rolle om det er gåse- eller andedun, men det jeg liker best lite eller ingen fjær siden jeg synes det gjør dynen tung og "klumpete". Jeg ville med andre ord ha styrt unna de billigste dundynene fordi de gjerne har dun med en stor andel fjær i. Men hvis du vil ha en litt tyngre og mer stabil dyne, kan du velge en høyere andel fjær. 

Med mindre du bor et sted hvor det er tosifret antall minusgrader stort sett hele vinteren, og du er av typen som vil lufte på soverommet året rundt, og/eller bor i et veldig kaldt og trekkfullt hus ville jeg også ha styrt unna de aller varmest (Og dyreste :) ) dundynene. De blir for varme for de fleste av oss. 

Norsk Dun har mange dyner i forskjellige størrelser å velge i og produserer dynene sine i Norge. Andedunen de omtaler som "muscovy" er det mange andre leverandører omtaler som moskusdun. I begge tilfeller betyr det at andedunen kommer fra moskusender. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg personlig velger fiberdyne, på grunn av dyrevelferd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker dun best, synes dun puster bedre, fiber synes jeg bare er klamt. 

Anonymkode: 61e09...4e9

• Liker 3
Skrevet

Dun varmer mye bedre og raskere. De veier mindre og legger seg mye bedre rundt kroppen. Så hvis du ikke er allergisk; helt klart dun!

• Liker 3
Skrevet
Beneath the Moon skrev (4 timer siden):

Jeg personlig velger fiberdyne, på grunn av dyrevelferd. 

Og derfor la jeg ut link til Norsk Dun som har strenge krav i sin produksjon og bl.a. ikke bruker dun/fjær fra levende dyr. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat byttet fra fiberdyne til dundyne. Dyndyna er mye lettere og mindre klam enn fiberdyna. Jeg angrer ikke byttet.

Jeg kjøpte en medium varm dundyne fra Høie.

Anonymkode: 42b91...a37

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sover dårlig i syntetdyner. Blir skikkelig klam, så iskald. Samme med syntetiske overmadrasser. Mens andre igjen merker vel knapt forskjell, så er umulig å svare hva akkurat du bør velge. Jeg velger alltid dun. 

Anonymkode: de581...bd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare dundyne som gjelder. Har også egen sommerdyne i dun. 

Blir ikke klam, lett og varmer godt. 

Anonymkode: f615a...3dd

• Liker 1
Skrevet

Elsker tykk dundyne om vinteren. Det er som å ligge under en varm sky. 

• Liker 4
Skrevet
petterm skrev (13 timer siden):

Har bestemt meg for å kjøpe en ny vinterdyne.

Det er mye å velge mellom, forskjellige typer fiber og forskjellige typer dun 

Hva anbefaler du, og hvorfor?

Jeg bruker bare dun. Vasker dyna en gang i året og kjører den i tørketrommel. Funker kjempebra. Synes fiberdyner er for lite fleksible. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Det blir nok en dundyne.

Ser denne ok ut? Merke: Norsk dun.

Allergivennlig moskusandedunsdyne 140x220 cm med 90% hvite europeiske moskusandedun/10% moskusandefjær, 550 g.

.... Bæreevne 725.

Skrevet
Leo skrev (På 20.1.2026 den 11.29):

For min del spiller det ikke så stor rolle om det er gåse- eller andedun, men det jeg liker best lite eller ingen fjær

Er 10% fjær ok?

AnonymBruker
Skrevet

Her er det kun fiberdyne (og puter) som gjelder. Hater følelsen av dundyner og puter. Har alltid gjort det. 

Har heller ikke egen vinter dyne, men en helårs dyne. Bruker tappe oppå eller bare et dyne laken ved behov. 

Har dog 20-24 grader på soverommet hele året 😅😅

Anonymkode: 8e035...fe8

Skrevet

En god dundyne. Koster litt, men helt klart verdt penga :) 

• Liker 1
Skrevet
Miss91 skrev (7 minutter siden):

En god dundyne. Koster litt, men helt klart verdt penga :) 

Hvilken type dun?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde styrt unna Norsk Dun, da de har valgt å samarbeide med en del av de verste, useriøse influensere som også eksponerer barn, bl.a. Caroline Berg Eriksen.

Jeg har nylig kjøpt dundyne fra Høie, og det er beste dynen jeg har hatt til nå. Jeg valgte Embla ekstra varm dyne, da jeg har en annen dundyne, ikke fra Høie, som jeg synes blir litt for lite varm når det er på det kaldeste.

https://www.hoie.no/category/products/salg/dyner---puter---salg

Flanellsengetøyet deres, Balder, har også blitt fast tilbehør her på vinteren!

Ingenting slår dun i dyner, synes jeg, selv på sommeren (hvis det ikke er uvanlig varmt for Norge å være, da kan det være en håndfull netter hvor jeg kun bruker dynetrekket).

Anonymkode: 52902...c51

• Nyttig 1
Skrevet
petterm skrev (37 minutter siden):

Er 10% fjær ok?

Ja, det vil jeg si. Det bidrar til litt stabilitet som de fleste nok vil trives med. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

hvis du en som blir varm og svetter mye, ikke velg dundyne. Du er nødt til å ha en dyne som kan vaskes oftere, og det er fiber. 

hvis du er en som trenger vekt for å sove i ro, enten foretrekker dyne med litt vekt i, eller bruker egen vektdyne på topp, igjen, kjøp fiber.

hvis ikke, så er dundyner bra. :)  Med disse kriterier er jeg eneste i familien på 4 som bruker dundyne 😅

Anonymkode: 22da5...b94

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...