Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sørget for å forberede meg litt i tilfelle jeg blir kontaktet. Har skrevet ned noen punkter, i all hovedsak positive egenskaper. Jeg bør jo prøve å fokusere på disse, men tenker at jeg kan bli spurt om negative sider og da er det mest negative at vedkommende har kommet for sent 17 ganger i løpet av 12 mnd, vedkommende jobber ikke hver uke engang, er ringevikar.

Jeg sjekket historikken på vurderinger av arbeidet til vedkommende også og fant i hvert fall to tilfeller med min egne vurderinger, middels kvalitet i det ene tilfellet og nest beste score på en skala med fem alternativer i det andre tilfellet. Bør ikke fokusere for mye på dårlig kvalitet på arbeidet heller, selv om middels ikke betyr dårlig.

Noen tanker om håndtering av referansesituasjonen? Bare vært referanse én gang tidligere og da var det bare et spørreskjema. Aner ikke hvordan det evt blir denne gangen om jeg i det hele tatt blir kontaktet.

Anonymkode: b550f...7c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som arbeidsgiver selv, tenker jeg du bør være ærlig, men nyansere det om du syns det er forsvarlig. Du kan si at vedkommende må nok minnes på å komme på tiden i blant, men h*n er litt uerfaren og kommer nok til å få dette på plass etter hvert. Dumt å ikke si noe, for det handler jo om ditt rykte også. Tenker jeg. 

Anonymkode: 12762...eb1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har sørget for å forberede meg litt i tilfelle jeg blir kontaktet. Har skrevet ned noen punkter, i all hovedsak positive egenskaper. Jeg bør jo prøve å fokusere på disse, men tenker at jeg kan bli spurt om negative sider og da er det mest negative at vedkommende har kommet for sent 17 ganger i løpet av 12 mnd, vedkommende jobber ikke hver uke engang, er ringevikar.

Jeg sjekket historikken på vurderinger av arbeidet til vedkommende også og fant i hvert fall to tilfeller med min egne vurderinger, middels kvalitet i det ene tilfellet og nest beste score på en skala med fem alternativer i det andre tilfellet. Bør ikke fokusere for mye på dårlig kvalitet på arbeidet heller, selv om middels ikke betyr dårlig.

Noen tanker om håndtering av referansesituasjonen? Bare vært referanse én gang tidligere og da var det bare et spørreskjema. Aner ikke hvordan det evt blir denne gangen om jeg i det hele tatt blir kontaktet.

Du skal selvfølgelig svare ærlig, men burde ta en prat med vedkommende om hva du tenker si. 

Anonymkode: 2093f...0e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du blir spurt om å være referanse, men synes det er aktuelt å si noe negativt, så må du sinuses til vedkommende. Ellers går du bak ryggen dere.

Anonymkode: 65f33...039

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten så mange forsentkomminger hadde resultert skriftlig advarsel hos oss, for noen som jobbet fulltid... 

Ringevikarer hadde ikke jobbet ett helt år hos oss om de var så upålitelige. 

Anonymkode: ec4de...936

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du si noe negativt så må du for all del informere om det først, noe annet er dårlig gjort. 

Anonymkode: 69c7d...8f3

• Liker 5
Skrevet

Jeg er ærlig om sånt til den som spør om jeg vil være referanse. «Vil du det? Jeg må si fra om at du ofte er for sein»? Da kan vedkommende vurdere selv. 
Er jeg referanse, er jeg ærlig når potensiell arbeidsgiver ringer. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvilken jobb det er til.. er ikke alle jobber hvor forsentkomming er relevant, f.eks ved fleksitid. 

Kanskje var det veldig ugunstig reisevei til jobb der du jobber, mens det i denne jobben er enklere/nærmere og mer forutsigbart(?).

Om det er akkurat samme type jobb, så bør du være ærlig. Men aller helst gi henne en heads up.

Anonymkode: 2401d...867

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke si noe om det. Referanser er bare tull. Hva vil du da, at vedkommende ikke skal få jobben og heller bli hos dere og fortsette å komme for sent og være ubrukelig? Mye bedre å få personen vekk. 

Anonymkode: 90cea...333

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi nå denne "stakkars" ungdommen en god start på arbeidslivet. De vil tidsnok merke at å komme for seint ikke er ok, og den nye arbeidsplassen vil ordne opp i det på null komma niks. 

Anonymkode: 52937...df1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du svarer ærlig på spørsmål som stilles. Så enkelt er det.

Anonymkode: 48b85...5de

AnonymBruker
Skrevet

Er du leder for og har personalansvar for denne personen? Hvis ikke, hadde jeg ikke sagt noe om forsentkommingene. Hvis du er det, ville jeg sagt fra når til vedkommende når jeg ble spurt om å være referanse at jeg kom til å si noe om forsentkommingene, men vill som noen her foreslo, sagt det på en litt pen måte som at vedkommende trenger noen påminnelser. Men hvis du ikke ga beskjed om at du kom til å nevne dette, ville jeg ikke sagt noe om det. Det er veldig sårbart å oppgi referanser, og hele personens fremtid kan avhenge av deg. Du skal være ærlig som referanse, men du skal også være redelig overfor den du skal være referanse for. Du er i et maktforhold til vedkommende, og vedkommende har tillit til deg. 

Anonymkode: 48e96...8ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gi nå denne "stakkars" ungdommen en god start på arbeidslivet. De vil tidsnok merke at å komme for seint ikke er ok, og den nye arbeidsplassen vil ordne opp i det på null komma niks. 

Hvorfor er du så sikker på det, når nåværende arbeidsplass som ringevikar ikke har klart å fikse det?

Anonymkode: 1643d...0ea

AnonymBruker
Skrevet

Kom vedkommende for sent fordi hen ble ringt på morgenen, også måtte hen kaste seg rundt og dermed kom for sent, eller fikk vedkommende telefon dagen i forveien. Tenker det er litt relevant der. 

Ellers er det jo helt normalt at man nyanserer litt, ingen er bare positiv i jobbsammenheng. Men man kan jo veie sine ord, og si ting på en fin måte.

Anonymkode: 165b0...a06

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kom vedkommende for sent fordi hen ble ringt på morgenen, også måtte hen kaste seg rundt og dermed kom for sent, eller fikk vedkommende telefon dagen i forveien. Tenker det er litt relevant der. 

Ellers er det jo helt normalt at man nyanserer litt, ingen er bare positiv i jobbsammenheng. Men man kan jo veie sine ord, og si ting på en fin måte.

Veldig godt poeng når det er snakk om en ringevikar. Det kan jo være gode grunner til at personen kom for sent. Vedkommende ble kanskje oppringt på kort varsel og kastet seg rundt, men rakk akkurat ikke bussen, det var bilkø, måtte organisere barnepass først osv. 

Når det er sagt, hadde jeg vel ikke nevnt noe om forsentkommingen med mindre jeg ble spurt direkte, eller ble bedt om å nevne noe negativt.

Ser forresten også mange mener at TS bør advare arbeidstakeren om at hun kan komme til å si noe negativt til den som tar kontakt. Sånt har jeg aldri hørt om at folk har gjort, trodde ikke det var vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Du svarer ærlig på det du blir spurt om. Hvis de ikke spør, trenger du ikke oppgi informasjon. Men du holder heller ikke tilbake informasjon. 

Jeg er ofte referanse. Og til dere som mener at man må varsle arbeidstager før man sier noe negativt: Beklager, men det er ikke sånn det fungerer. Vi vet ikke hvilke spørsmål vi får på forhånd. Og en arbeidstager må tåle at nåværende sjef er ærlig i et referanseintervju. Det er liksom det som er greia med referanse da 😜

Anonymkode: ee72e...65e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når du blir spurt om å være referanse, men synes det er aktuelt å si noe negativt, så må du sinuses til vedkommende. Ellers går du bak ryggen dere.

Anonymkode: 65f33...039

Jeg kommer ikke til å nevne noe negativt på eget initiativ, men tenker at det er stor fare for å bli stilt et åpent spørsmål om negative sider og/eller om punktlighet spesifikt.

Halvparten så mange forsentkomminger hadde resultert skriftlig advarsel hos oss, for noen som jobbet fulltid... 

Ringevikarer hadde ikke jobbet ett helt år hos oss om de var så upålitelige. 

Anonymkode: ec4de...936

Vi gir advarsler i visse tilfeller når det er mye for sent eller ikke møtt, men vedkommende har nok gått litt under radaren pga så lite jobbing, og så er det noen som har sluppet billigere unna enn andre pga en positiv og omgjengelig væremåte. Har hatt minimal betydning for oss om vedkommende er litt for sent eller ikke, men man bør jo følge det opp for å opprettholde en viss seriøsitet på arbeidsplassen. Skal ikke mange minuttene til før vi registrerer for sent i profilen.

Skal du si noe negativt så må du for all del informere om det først, noe annet er dårlig gjort. 

Anonymkode: 69c7d...8f3

Vedkommende bør være klar over at antall ganger for sent er skyhøyt og at det fort kan bli et tema. Det vil vel også være noe negativt å nevne om de fleste ansatte.

Kålrota skrev (1 time siden):

Jeg er ærlig om sånt til den som spør om jeg vil være referanse. «Vil du det? Jeg må si fra om at du ofte er for sein»? Da kan vedkommende vurdere selv. 
Er jeg referanse, er jeg ærlig når potensiell arbeidsgiver ringer. 

Litt usikker på om jeg ville formulert meg slik og hva slags respons jeg ville fått. Mulig at jeg bør konferere litt med personalkonsulenten, og så vet jeg at personalkonsulenten er opptatt av å være positiv i forbindelse med referanser og hjelpe dem med å få jobber.

Spørs hvilken jobb det er til.. er ikke alle jobber hvor forsentkomming er relevant, f.eks ved fleksitid. 

Kanskje var det veldig ugunstig reisevei til jobb der du jobber, mens det i denne jobben er enklere/nærmere og mer forutsigbart(?).

Om det er akkurat samme type jobb, så bør du være ærlig. Men aller helst gi henne en heads up.

Anonymkode: 2401d...867

Lokasjonen/reising skal i utgangspunktet ikke være årsaken til for sent. Har ikke fått beskjed om at det har vært kø i trafikken, forsinkelser i kollektivtrafikken osv. Jeg vet ingenting om hva slags jobber vedkommende søker på.

Nei, ikke si noe om det. Referanser er bare tull. Hva vil du da, at vedkommende ikke skal få jobben og heller bli hos dere og fortsette å komme for sent og være ubrukelig? Mye bedre å få personen vekk. 

Anonymkode: 90cea...333

Jeg tenker at ærlighet er viktig også, men som nevnt vil jeg være positiv inntil jeg blir stilt spørsmål om negative sider, pålitelighet osv. Er gunstig for oss å ha vedkommende som ringevikar, men vil samtidig være helt uproblematisk om vedkommende slutter.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er du leder for og har personalansvar for denne personen? Hvis ikke, hadde jeg ikke sagt noe om forsentkommingene. Hvis du er det, ville jeg sagt fra når til vedkommende når jeg ble spurt om å være referanse at jeg kom til å si noe om forsentkommingene, men vill som noen her foreslo, sagt det på en litt pen måte som at vedkommende trenger noen påminnelser. Men hvis du ikke ga beskjed om at du kom til å nevne dette, ville jeg ikke sagt noe om det. Det er veldig sårbart å oppgi referanser, og hele personens fremtid kan avhenge av deg. Du skal være ærlig som referanse, men du skal også være redelig overfor den du skal være referanse for. Du er i et maktforhold til vedkommende, og vedkommende har tillit til deg. 

Anonymkode: 48e96...8ba

Jeg er nærmeste leder, en av flere med samme lederstilling. Jeg sjekker når vedkommende startet og fører for sent, i tillegg til å gjennomføre kvalitetskontroll av arbeidet. Har innsyn i hele fraværshistorikken og alle ledernes vurderinger av arbeidet til vedkommende. Vurderer å fremheve at vedkommende har null sykdomsfravær. Man nevner ikke sykdomsfravær på generelt grunnlag, men kanskje null sykdomsfravær er fint å nevne.

Kommer nok til å forhøre meg med personalkonsulenten om hvor ærlig jeg bør være med de som spør om jeg kan være referanse, at de får en liten heads up om at for eksempel for sent kan bli nevnt. Kan være at de som får beskjed om det vil velge å bruke en av de andre lederne som referanse.

Har heldigvis ikke blitt spurt om å være referanse for våre verste ansatte, det er den store strekken. De som har en ugrei/uprofesjonell innstilling, spydig tone, mye ikke møtt osv. Har noen ganske ekstreme tilfeller hos oss.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, den "stakkars" ungdommen lærer best gjennom konsekvenser. Å være såpass upålitelig betyr jo nettopp at man blir en mindre attraktiv arbeidstaker, og det er til vedkommendes beste å erfare nettopp det. 

Anonymkode: 848ae...190

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har vært referanse har jeg tenkt på at jeg representerer firmaet mitt i første hånd og hjelp til den jeg er referanse for kommer i andre rekke. Derfor har jeg alltid vært ærlig, jeg pynter ikke for at vedkommende skal ha større sjanse for å få jobben.

Når en dårlig ansatt ber meg om å vær referanse får den skylde seg selv. Så ting som å komme ofte for sent og dårlige resultat hadde jeg ikke holdt tilbake. Men jeg er også nøye med å fremheve gode egenskaper.

Har opplevd å være dønn ærlig om en upålitelig tidligere arbeidstaker som fikk jobb hans søkte uansett, på det nye stedet viste han jo kun sin utrolig sjarmerende side. Tok ikke lang tid før den dårlige siden kom frem og jeg fikk tilbakemelding om dette fra den som hadde ansatt sin overordnede. Da var det godt å si at jeg hadde fortalt om alt dette, men vedkommende valgte å ansette fordet....

Anonymkode: 08779...13d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ringevikar er litt utenom det vanlige hos oss og de bør kanskje ikke kalles ringevikarer engang, vi bruker nok bare den betegnelsen fordi det er ansatte som verken jobber hver dag eller har faste dager, fast turnus etc. Dette er ansatte som bare har krav på å jobbe minst én dag i måneden og så får de jobbe mer enn det dersom vi trenger dem.

Greia er at det er de som kontakter oss og så sier vi ja eller nei, og da avklares det gjerne før dagen det gjelder. Hvis man spør "kan jeg jobbe i dag?" får de sørge for å ha anledning til å starte til riktig tid.

Noe som er synd er at vi ofte må si nei, er sjeldent behov for ringevikarene, er stadig overbemannet og ringevikarene er ikke akkurat blant våre beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...