Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har et helt praktisk spørsmål rundt konfirmasjon og kirken. X-mann er dømt for vold og psykisk mishandling mot meg og vi har nylig vært gjennom en turbulent rettssak. Lang historie. Han har samvær med vårt barn en gang i mnd nå etter 0 samvær lenge. Barnet konfirmeres nå i høst. Jeg arrangerer selskap med min familie, han skal ikke ha selskap med sin familie. Han har ønsket å være med i kirken, og jeg kan ikke si noe på dette, så vi deler opp, og vi skal ha med 7 gjester hver. Det jeg rent praktisk lurer på er om man da må sitte på samme benk? Jeg klarer det uten problem for en kort stund, men jeg har aldri vært i en konfirmasjon og lurer helt praktisk på hvordan det gjøres i kirken. Har hvert barn hver sin rad? Eller setter man seg der det er ledig? Er det nummererte rader med navn? Takk for alle svar, må prøve å forberede meg mest mulig mentalt på forhånd og se for meg hvordan det blir :) 

Anonymkode: 0ad0c...6b9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei. Har et helt praktisk spørsmål rundt konfirmasjon og kirken. X-mann er dømt for vold og psykisk mishandling mot meg og vi har nylig vært gjennom en turbulent rettssak. Lang historie. Han har samvær med vårt barn en gang i mnd nå etter 0 samvær lenge. Barnet konfirmeres nå i høst. Jeg arrangerer selskap med min familie, han skal ikke ha selskap med sin familie. Han har ønsket å være med i kirken, og jeg kan ikke si noe på dette, så vi deler opp, og vi skal ha med 7 gjester hver. Det jeg rent praktisk lurer på er om man da må sitte på samme benk? Jeg klarer det uten problem for en kort stund, men jeg har aldri vært i en konfirmasjon og lurer helt praktisk på hvordan det gjøres i kirken. Har hvert barn hver sin rad? Eller setter man seg der det er ledig? Er det nummererte rader med navn? Takk for alle svar, må prøve å forberede meg mest mulig mentalt på forhånd og se for meg hvordan det blir :) 

Ved konfirmasjon er det vanlig at hver familie med konfirmant får 1-2 benkerekker reservert. På eventuelle øvrige ledige plasser kan den som vil sitte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Ved konfirmasjon er det vanlig at hver familie med konfirmant får 1-2 benkerekker reservert. På eventuelle øvrige ledige plasser kan den som vil sitte.

Takk for svar! Hvordan vet man hvor man skal sitte? Får man vite det på forhånd? :) ts 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med de som har konfirmantundervisningen i deres kirke, for dette vil jeg tro kan variere.

Anonymkode: 7eb3f...272

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det holdt av en benk til hver konfirmant. Resten av kirka er free seating. 

Så dere trenger absolut ikke sitte sammen, men da må en sitte langt bak.

Anonymkode: 989cd...4fa

• Liker 3
Skrevet

Hos oss var det også en benk til hver konfirmant. Vi bestemte selv hvem som skulle sitte der. Resten av familien satte seg lenger bak i kirken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cam03 skrev (1 minutt siden):

Hos oss var det også en benk til hver konfirmant. Vi bestemte selv hvem som skulle sitte der. Resten av familien satte seg lenger bak i kirken.

Bestemte dere det på forhånd eller i kirken? Stod det navnet på konfirmanten på benken? :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for svar! Hvordan vet man hvor man skal sitte? Får man vite det på forhånd? :) ts 

En får som regel vite det den dagen. Det er som regel festet et ark med navn på konfirmanten på de benkene konfirmantene familie får sitte på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bestemte dere det på forhånd eller i kirken? Stod det navnet på konfirmanten på benken? :) 

Vi bestemte oss på forhånd. Konfirmantenes navn sto på enden av hver rekke.

AnonymBruker
Skrevet

Be han sette seg på en anne benk lenger bak. Null problem. 

Anonymkode: d0e78...b88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis du klarer å sitte ved siden av han i en times tid, så er nok det veldig fint for barnet? Konfirmasjon er en stor greie, å det er snakk om en times tid. Men selvfølgelig bare hvis du føler det går greit å ikke risikerer å få et angstanfall eller noe mens du sitter der. Dere trenger forsåvidt ikke sitte rett ved siden av hverandre heller. Men for konfirmanten sin del kan det bli veldig sårt å se alle andre sine foreldre sitte fremst, også sitter pappa helt bakerst… 

Anonymkode: f3069...456

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør da bare presten, vel? Tror du ikke de klarer å ta hensyn til slikt, eller? Her er det selvsagt veldig store forskjeller fra sted til sted, kirke til kirke. Det som er 100% sikkert er at de ansvarlige kommer til å ta hensyn til dette. 

Anonymkode: a3751...a47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan spørre kirken om det er mulig å ikke gi to rader på rad, men fordele plasser på rader på hver side så det blir avstand. 

Anonymkode: ffa4d...92e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg aldri blitt med på. Jeg blir fysisk uvel i 2 dager av å være samme sted som min eks. Jeg fungerer faktisk ikke. 

Når min eks sin familie oppsøker meg bare for å prate litt skjer samme greia. 

Ønsker deg lykke til og du må ta vare på deg selv og sette tydelige grenser for deg selv og din helse fremover. 

Anonymkode: e18ed...36a

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor sitter konfirmantene på stoler på hver side av midtgangen, og hver familie sitter på benken på samme rad og raden bak. Resten av plassene er førstemann til mølla. Men det varierer nok etter hvor stor kirka er og hvor mange konfirmanter det er. Spør presten eller den som har konfirmantundervisningen du. Da får du riktig svar. Og forklar gjerne situasjonen, så vil de nok prøve å ordne noe. Du som mor vil nok sitte nærmest konfirmanten, sammen med fadderne, så kan far f.eks sitte på raden bak (så slipper du i hvertfall å se han hele tida...).

Anonymkode: 860cd...501

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei du kan sette deg hvor du vil.

I min stedatteren konfirmasjon satt mor langt fremme, vi satt langt bak.

Anonymkode: 77702...8c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...