Gå til innhold

Har spart 40000 kr i pensjonssparing. Lite?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nærmer meg snart 50 og har ikke spart mer. Tatt fast trekk på 300 kr nå. Burde hatt mer, men stram økonomi. 

Hva med dere andre? 

Anonymkode: b3bba...0ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har nok mer enn det, men det viktigste er at du har et bevisst forhold til det og sparer.👍

Du sparer i fond? Hvis ikke , med din tidshorisont, anbefaler jeg deg å sette opp en ASK hos f.eks. Nordnet og spare videre der i fond.

Anonymkode: 32143...0f6

• Liker 1
Skrevet

Du må vurdere det opp mot hva du tjener idag og hva som blir gapet mellom dagens inntekt og pensjon. Men klart, 40.000 kr er ikke mye å leve for i 10-15 år. Men alle monner drar, så å spare 300kr/mnd årene frem mot pensjon utgjør fort en forskjell. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har nok mer enn det, men det viktigste er at du har et bevisst forhold til det og sparer.👍

Du sparer i fond? Hvis ikke , med din tidshorisont, anbefaler jeg deg å sette opp en ASK hos f.eks. Nordnet og spare videre der i fond.

Anonymkode: 32143...0f6

Jeg er klar over at det ikke er så mye. Så er litt sent ute, men bedre enn ikke noe. 

Har satt det i Krons utvalgte og håper jeg får litt ekstra av og til som jeg da kan sette inn evt øke månedlige beløp på sikt.

Ja, vil tro mange har mer enn dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (27 minutter siden):

Du må vurdere det opp mot hva du tjener idag og hva som blir gapet mellom dagens inntekt og pensjon. Men klart, 40.000 kr er ikke mye å leve for i 10-15 år. Men alle monner drar, så å spare 300kr/mnd årene frem mot pensjon utgjør fort en forskjell. 

Ja, har sett litt hva jeg vil få utbetalt før skatt. Blir minste pensjonist så blir ikke så bra. Men som sagt håper jeg i perioder kan ta inn ekstra og kanskje øke beløpet. Og alle monner drar som du sier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, har sett litt hva jeg vil få utbetalt før skatt. Blir minste pensjonist så blir ikke så bra. Men som sagt håper jeg i perioder kan ta inn ekstra og kanskje øke beløpet. Og alle monner drar som du sier. 

Det er en trygghet å ha noe i bakhånd, men når man blir pensjonist, så er det ikke sikkert en har behov for å bruke så mye, rent bortsett fra de faste utgiftene selvfølgelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Gunstein123 skrev (13 minutter siden):

Det er en trygghet å ha noe i bakhånd, men når man blir pensjonist, så er det ikke sikkert en har behov for å bruke så mye, rent bortsett fra de faste utgiftene selvfølgelig. 

Ja, absolutt. Godt med noe i bakhånd. Du har rett ikke sikkert jeg bruker så mye og har da nedbetalt leilighet ihvertfall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns nå det er bra at du får spart litt i hvertfall 👏 Litt er bedre enn ingenting 🙂 Jeg selv sparer 1500,- i mnd på fondsparing og det er det eneste jeg klarer å spare uten at det skal gå på bekostning av noe annet. 

Så fortsett å spar det du kan 🙂

Anonymkode: da8af...37e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns nå det er bra at du får spart litt i hvertfall 👏 Litt er bedre enn ingenting 🙂 Jeg selv sparer 1500,- i mnd på fondsparing og det er det eneste jeg klarer å spare uten at det skal gå på bekostning av noe annet. 

Så fortsett å spar det du kan 🙂

Anonymkode: da8af...37e

Takk. Ja, bedre enn. Ikke. Bra du får spart 1500 😊 Godt jobbet og bare til å fortsette. 

AnonymBruker
Skrevet

Offentlig pensjon har jeg ikke styring på. Jeg har valgt å stå for egen pensjon, så hva enn jeg får av Staten blir bare en bonus. 

Anonymkode: 131b1...774

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Offentlig pensjon har jeg ikke styring på. Jeg har valgt å stå for egen pensjon, så hva enn jeg får av Staten blir bare en bonus. 

Anonymkode: 131b1...774

Det er jo bra. Har du fått en god egen pensjon da? 

Skrevet

Hva er det du sparer til?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Runnah skrev (8 minutter siden):

Hva er det du sparer til?

Hva mener du? Bare å ha litt ekstra som pensjonist siden det kommer til å bli dårlig med penger da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva mener du? Bare å ha litt ekstra som pensjonist siden det kommer til å bli dårlig med penger da. 

Kan kanskje være greit å ha noe om man ligger an til å få svært lite. Med mer ordinær pensjon kan det være greiere å bruke pengene "mens man fortsatt lever".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Runnah skrev (2 minutter siden):

Kan kanskje være greit å ha noe om man ligger an til å få svært lite. Med mer ordinær pensjon kan det være greiere å bruke pengene "mens man fortsatt lever".

Ja, har gått på noen smeller og jobbet redusert og vært hjemme med barn. Så noe må jeg forsøke å få spart. Enig med det. Man vet jo ikke hvor lenge man er her. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nærmer meg snart 50 og har ikke spart mer. Tatt fast trekk på 300 kr nå. Burde hatt mer, men stram økonomi. 

Hva med dere andre? 

Kommer jo an på hvilket utgangspunkt du har? 

Har du mye annen dyr gjeld?

I Norge «sparer folk flest» ved å nedbetale på egen bolig. Eier du egen bolig? 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med dere andre? 

Det var ikke så mye. Hvor mye har du spart opp fra jobb?

Anonymkode: 0657b...6bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 minutter siden):

Kommer jo an på hvilket utgangspunkt du har? 

Har du mye annen dyr gjeld?

I Norge «sparer folk flest» ved å nedbetale på egen bolig. Eier du egen bolig? 🙂

Det er sant. Nei, ikke annen gjeld enn på bolig. Blir gjeldfri ca 65 år. Så det hjelper 😊 Men så ut som jeg får 24 000 kr av folketrygden før skatt og så kommer det fra arbeidsgiver og egen sparing. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sant. Alt for lite.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sto 178855 på den ene arbeidsgiveren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...