oslomaraton Skrevet 19. januar #1 Skrevet 19. januar For første gang i mitt liv har jeg lyst på Marie Aaen bunad, er 53 år gammel. Hvor mye er realistisk å betale for bunaden ?, tenker om jeg skal kjøpe brukt eller hos forhandler. Jeg arvet sølv etter min tante Ser noen legger ut på.Finn til en pris mellom 25.000 og 28.000, mens på Heimen i Oslo koster en komplett Marie Aaen hele 70.000 kr!!
AnonymBruker Skrevet 19. januar #2 Skrevet 19. januar oslomaraton skrev (Akkurat nå): For første gang i mitt liv har jeg lyst på Marie Aaen bunad, er 53 år gammel. Hvor mye er realistisk å betale for bunaden ?, tenker om jeg skal kjøpe brukt eller hos forhandler. Jeg arvet sølv etter min tante Ser noen legger ut på.Finn til en pris mellom 25.000 og 28.000, mens på Heimen i Oslo koster en komplett Marie Aaen hele 70.000 kr!! Håndarbeid koster. Anonymkode: b2ab2...bdf 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar #3 Skrevet 19. januar oslomaraton skrev (44 minutter siden): For første gang i mitt liv har jeg lyst på Marie Aaen bunad, er 53 år gammel. Hvor mye er realistisk å betale for bunaden ?, tenker om jeg skal kjøpe brukt eller hos forhandler. Jeg arvet sølv etter min tante Ser noen legger ut på.Finn til en pris mellom 25.000 og 28.000, mens på Heimen i Oslo koster en komplett Marie Aaen hele 70.000 kr!! Jeg har Marie Aaen bunad, jeg betalte 30.000 for selve bunaden hos Norske Bunader avd. Oslo. Cape, sølv, hekter som skal plasseres på bunaden, strømper og sko betalte jeg i tillegg. Jeg anbefaler Norske Bunader, ikke Heimen. Anonymkode: 0668c...2ec 1
Sniff76 Skrevet 19. januar #4 Skrevet 19. januar Du skriver komplett bunad på Heimen til 70000, er dette med skjorte og sølv kanskje? Du bør spørre dem om pris på bunad og skjorte, uten sølv. Jeg kjenner ikke til akkurat denne bunaden. Men at brukte koster 25000 er vel ikke urimelig. Du må passe på å se nøye over både bunad og skjorte, hvis du vil kjøpe brukt. 1
Stjertmeis Skrevet 20. januar #5 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har Marie Aaen bunad, jeg betalte 30.000 for selve bunaden hos Norske Bunader avd. Oslo. Cape, sølv, hekter som skal plasseres på bunaden, strømper og sko betalte jeg i tillegg. Jeg anbefaler Norske Bunader, ikke Heimen. Anonymkode: 0668c...2ec Norske bunader produserer bunadene i Kina (eller tilsvarende), gjør de ikke? 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #6 Skrevet 20. januar Stjertmeis skrev (9 timer siden): Norske bunader produserer bunadene i Kina (eller tilsvarende), gjør de ikke? Produseres i Kina ja, monteres på systuene hos Norske Bunader etterpå. Det er mye derfor det har vært litt " bråk " tidligere angående navnet, for noen mener at det er merkelig at de heter hva de heter, for det er mange som ikke ser på bunadene som helt norske - nettopp fordi mye av arbeidet gjøres utenfor Norge. Mulig det er derfor det er rimeligere der enn hos Heimen. Men prisen 70.000 er da for bunad og alt av utstyr i tillegg. Marie Aaen bunaden i seg selv koster som sagt rundt 30.000. Anonymkode: 0668c...2ec
Stjertmeis Skrevet 20. januar #7 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Produseres i Kina ja, monteres på systuene hos Norske Bunader etterpå. Det er mye derfor det har vært litt " bråk " tidligere angående navnet, for noen mener at det er merkelig at de heter hva de heter, for det er mange som ikke ser på bunadene som helt norske - nettopp fordi mye av arbeidet gjøres utenfor Norge. Mulig det er derfor det er rimeligere der enn hos Heimen. Men prisen 70.000 er da for bunad og alt av utstyr i tillegg. Marie Aaen bunaden i seg selv koster som sagt rundt 30.000. Anonymkode: 0668c...2ec Tror de både klipper, broderer og monterer i Kina, men at de tar en siste justering i Norge. Det er jo utvilsomt derfor de er billigere. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar #8 Skrevet 20. januar Stjertmeis skrev (4 timer siden): Tror de både klipper, broderer og monterer i Kina, men at de tar en siste justering i Norge. Det er jo utvilsomt derfor de er billigere. Ja, spørs det. Sikkert derfor mange bruker de, fordi det er billigst. Jeg har tenkt en del på det i ettertid, at det ville vært mer stas hvis hele prosessen med å lage den foregikk i Norge. Men jeg er allikevel veldig glad i bunaden min da ☺️ Justering og siste finpuss, tenker jeg ja. Anonymkode: 0668c...2ec
AnonymBruker Skrevet 21. januar #9 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, spørs det. Sikkert derfor mange bruker de, fordi det er billigst. Jeg har tenkt en del på det i ettertid, at det ville vært mer stas hvis hele prosessen med å lage den foregikk i Norge. Men jeg er allikevel veldig glad i bunaden min da ☺️ Justering og siste finpuss, tenker jeg ja. Anonymkode: 0668c...2ec En gjennomsnittlig norsk bunad som er 100% produsert i Norge ville kommet på over 200.000 kr. Derfor er ikke norske bunader produsert i Norges lenger. Ingen kan betale prisen det faktisk koster.. så folk kjøper seg kinavare istedenfor. Jeg broderer selv, i håp om st tradisjonene ikke skal dø ut. Anonymkode: b2ab2...bdf 1
Djungelvrål Skrevet 21. januar #10 Skrevet 21. januar Hvilket distrikt kommer denne fra og hvorfor har den et kvinnenavn?
AnonymBruker Skrevet 21. januar #11 Skrevet 21. januar Djungelvrål skrev (1 minutt siden): Hvilket distrikt kommer denne fra og hvorfor har den et kvinnenavn? Det er liksom et lite googlesøk unna. https://www.huldabunader.no/pages/marie-aaen?srsltid=AfmBOoqTQ5d8rKyIcDUYWNNXViD-p4IsUJJkADhAdV61YK0Mqgn0QfKF Anonymkode: b2ab2...bdf 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar #12 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): En gjennomsnittlig norsk bunad som er 100% produsert i Norge ville kommet på over 200.000 kr. Derfor er ikke norske bunader produsert i Norges lenger. Ingen kan betale prisen det faktisk koster.. så folk kjøper seg kinavare istedenfor. Jeg broderer selv, i håp om st tradisjonene ikke skal dø ut. Anonymkode: b2ab2...bdf Det er forskjellig fra bunad til bunad. Det kommer an på blant annet mengde broderier, håndsøm og hvor dyre tekstilene er i seg selv. Jeg har en bunad som er helt norskprodusert, og betalte rundt 75 000 for den. Inkludert alt av sølv og nye sko. Den er håndsydd, men har ikke spesielt mye broderier, og tekstilene er ikke av de dyreste. Den har også lite og ganske enkelt sølv. Jeg kjenner også en bunadtilvirker som syr en bunad som er litt samme type som min. Den har mange valgmuligheter, så du kan få den i nesten hvilken prisklasse du vil, men ifølge henne ender de fleste opp på rundt 80 000. Denne bunaden er også håndsydd, men har kun broderier på mindre tilbehør, og enkelt sølv. Det er for all del mye penger, men det er fullt mulig å få en kjempefin norskprodusert bunad for mindre enn halvparten av 200 000, altså. Anonymkode: 4b03b...6c2 1
oslomaraton Skrevet 27. januar Forfatter #13 Skrevet 27. januar Ts her! Har fått tilbud om å kjøpe en brukt Marie Aaen bunad. Den har tilhørt en dame på 75 år (som døde i fjor). Den er pent brukt luktfri..Sydd i Norge. Datteren vil.selge vest, skjørt og Cape til 26.000 kr. Hvis hun finner vesken til koster den 3000 kr i tillegg. Dette er skjorte , sølv og sko. Så; er 26.000 kr en god pris for vest, skjørt og Cape?.eller bør jeg forsøke å få ned prisen noe ?
AnonymBruker Skrevet 27. januar #14 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2026 den 9.43): Det er forskjellig fra bunad til bunad. Det kommer an på blant annet mengde broderier, håndsøm og hvor dyre tekstilene er i seg selv. Jeg har en bunad som er helt norskprodusert, og betalte rundt 75 000 for den. Inkludert alt av sølv og nye sko. Den er håndsydd, men har ikke spesielt mye broderier, og tekstilene er ikke av de dyreste. Den har også lite og ganske enkelt sølv. Jeg kjenner også en bunadtilvirker som syr en bunad som er litt samme type som min. Den har mange valgmuligheter, så du kan få den i nesten hvilken prisklasse du vil, men ifølge henne ender de fleste opp på rundt 80 000. Denne bunaden er også håndsydd, men har kun broderier på mindre tilbehør, og enkelt sølv. Det er for all del mye penger, men det er fullt mulig å få en kjempefin norskprodusert bunad for mindre enn halvparten av 200 000, altså. Anonymkode: 4b03b...6c2 Ja, det er variasjoner. Men den bunaden du har kjøpt er underbetalt. De timene håndsømmen, broderingen og monteringen er ubetalt. Ta ut råvarekostnaden og del på antall arbeidstimer. De som syr bunader får tilnærmet 0 betalt, mtp antall timer som er lagt ned. De fleste, som meg inkludert, gjør dette for glede og viktigheten av å holde håndarbeidet i live. Ikke for å bli rik… Hvis man skulle betalt for håndarbeidet og varekostnaden (råvarer av ull, sølv etc), så ville en gjennomsnittlig norskprodusert bunad koste - nettopp 200.000 kr. https://www.minmote.no/nyheter/a/0Vyr80/umulig-aa-brodere-bunader-i-norge-til-tariffloenn?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawPl8atleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZA80MDk5NjI2MjMwODU2MDkAAR6JTFP6I_PPsEFOdEv_7NQVMaTtm-9zYiXhJTWrGv6M3u_OqedX_G2yxmrVMQ_aem_OgZEj_b6rMIQsfpjwbQigA#Echobox=1746784190 Anonymkode: b2ab2...bdf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå