Gå til innhold

Hvorfor spiser folk knekkebrød?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser at mange av mine kolleger har knekkebrød i matpakka, gjerne med én enkeltskive med ost eller skinke. Hvorfor spiser folk dette hver dag? Det metter ikke, det smaker ikke godt, og det er ikke næringsrikt. En salat metter mye lenger, har større volum slik at magen fylles, smaker godt og har mange nyttige næringsstoffer. Så hvorfor denne moten med knekkebrød?

Anonymkode: 1c218...c5e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er godt, det metter godt, og det er veldig næringsrikt. 

Har nå nettopp løpt en mil - etter to frøknekkebrød med ost til frokost. Jeg er langsom energi som holder deg mett over tid, uten at det gir volum som først gjør magesekken litt tung, og så gjør at du raskt føler sultfølelse igjen (typisk salat). 

Anonymkode: b3dd7...e45

• Liker 23
  • Nyttig 14
Skrevet

Godt mettende og sunt. :) 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er godt, det metter godt, og det er veldig næringsrikt. 

Har nå nettopp løpt en mil - etter to frøknekkebrød med ost til frokost. Jeg er langsom energi som holder deg mett over tid, uten at det gir volum som først gjør magesekken litt tung, og så gjør at du raskt føler sultfølelse igjen (typisk salat). 

Det er jo ikke noe næringsrikt når det inneholder korn, og that's it. Knekkebrød har typisk gjerne 35-40 kalorier per skive. Hvor er næringen og det som er mettende? 35 kalorier?

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Godt mettende og sunt. :) 

Egg, grønnsaker, bønner osv er mye sunnere enn alle typer brød. Så brød er ikke akkurat SUNT, men vi har en kultur der vi pøser på med brød til alle måltider utenom middag. Derfor skyhøye forekomster av IBS og andre mageproblemer sammenlignet med andre land.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Godt, mettende og raskt.

Anonymkode: 7c35f...f91

• Liker 3
Skrevet

DU synes ikke det er godt, og da forstår du ikke at noen andre gjør det? Grove knekkebrød metter. Og salat metter kun hvis man tilsetter proteiner og karbohydrater. Salat i seg selv er ikke mettende ;) 

Anonymkode: 525fc...7c7

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke noe næringsrikt når det inneholder korn, og that's it. Knekkebrød har typisk gjerne 35-40 kalorier per skive. Hvor er næringen og det som er mettende? 35 kalorier?

Mye handler også om hva du velger å ha på knekkebrødet. 

Anonymkode: 670be...af9

• Liker 5
Skrevet

Egg, grønnsaker, bønner osv er mye sunnere enn alle typer brød. Så brød er ikke akkurat SUNT, men vi har en kultur der vi pøser på med brød til alle måltider utenom middag. Derfor skyhøye forekomster av IBS og andre mageproblemer sammenlignet med andre land.

Et grovt knekkebrød er langsomme karbohydrater og sunt. Når jeg i tillegg fyller dem med egg og grønnsaker de fleste dager er det absolutt næringsrikt. Vi har egne høns, så det går mye egg :)

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser at mange av mine kolleger har knekkebrød i matpakka, gjerne med én enkeltskive med ost eller skinke. Hvorfor spiser folk dette hver dag? Det metter ikke, det smaker ikke godt, og det er ikke næringsrikt. En salat metter mye lenger, har større volum slik at magen fylles, smaker godt og har mange nyttige næringsstoffer. Så hvorfor denne moten med knekkebrød?

Snakk for deg selv.  En av de tingene jeg savner etter å ha fått cøliaki , er Wasa Husman med brunost, sammen med en kopp te.

Anonymkode: ce41e...32d

• Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg baker også stort sett knekkebrødene mine ettersom jeg liker å bake. jeg baker brød også og jeg elsker brød :)

Skrevet

Jeg spiser det fordi jeg synes det er godt. Liker ikke brød. Spiser salat også, men liker best knekkebrød til lunsj. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke korn næringsrikt? Oi, hvordan har du klart å komme frem til den konklusjonen? Fullkorn er full av viktige ting og har fiber som meterologen regulerer blodsukkeret. 
Det går an å ta på proteinrikt pålegg og litt grønt oppå et knekkebrød eller 3 også. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg kan veldig lite om kalorier. Men tror jeg har lest at mine hjemmelagede knekekbrød med rug, havre, frø og nøtter, er en del mer enn det. 

Jeg vet hva som gir meg god energi for første del av dagen når jeg skal ut på joggeturene mine. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes knekkebrød er godt, bedre enn de fleste typer brød. Jeg bruker ulike pålegg, og jeg synes det metter godt og holder meg lengre mett enn en salat. 

Anonymkode: defa8...466

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tåler hvetemel dårlig, så brød spiser jeg ikke. Synes også det legger seg tungt i magen. 

Så alltid knekkebrød som dagens første måltid - da det gir jevn energi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For de som er fysisk aktiv, trengs det kaborhydrater også. Hjernen trenger det også. Spiser en fullkorn med egg osv, samt litt grønt, så har man et fullverdig måltid som holder de fleste mett til beste måltid. 

• Liker 3
Skrevet

Er ikke korn næringsrikt? Oi, hvordan har du klart å komme frem til den konklusjonen? Fullkorn er full av viktige ting og har fiber som meterologen regulerer blodsukkeret. 
Det går an å ta på proteinrikt pålegg og litt grønt oppå et knekkebrød eller 3 også. 

Så alle andre enn nordmenn har dårlig blodsukkerregulering? Siden de spiser minimalt med brød, og nesten ikke fullkorn? Interessant. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For de som er fysisk aktiv, trengs det kaborhydrater også. Hjernen trenger det også. Spiser en fullkorn med egg osv, samt litt grønt, så har man et fullverdig måltid som holder de fleste mett til beste måltid. 

Problemet er at det er begrenset hvor mye grønnsaker du får lesset på det knekkebrødet. Spiser du en salat, grønnsaksomelett osv, kan du fortsatt ha karbohydrater, men mesteparten av måltidet vil være proteiner og grønnsaker. 

• Liker 3
Skrevet

Fordi det metter, smaker godt og er næringsrikt ;) 

Anonymkode: e5e79...78a

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...