AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:39 #21 Skrevet mandag kl. 08:39 Vi lekte mye på barnehagens uteområder og fikk komme på besøk i ukene før sommerferien. Begynte i slutten av august og da vinket barnet hadet til meg etter 3 dager. Har trivdes godt i barnehagen etter det. Barnet var 15 måneder da han begynte. Anonymkode: 2b441...ffb 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:41 #22 Skrevet mandag kl. 08:41 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare gå ikke dra det ut. Ungen din lurer deg litt. De fleste har det bra når forelderen har gått. Anonymkode: 1d0b7...33b Selvfølgelig har ikke småungene det bra med at foreldre går og de blir overlatt til noen de ikke kjenner. Du blander med hade rutiner for større barn som er tilvendt. Anonymkode: dbefa...9f1 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:44 #23 Skrevet mandag kl. 08:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oi ikke bra. Tilvenning er slitsomt for barna. Mye bedre å gjøre det skikkelig enn litt og litt Anonymkode: 70f1b...73a Nei, det er ikke bedre for alle å gjøre det slik. Det er trygt og fint for vårt barn. Anonymkode: f5f18...766
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:44 #24 Skrevet mandag kl. 08:44 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi lekte mye på barnehagens uteområder og fikk komme på besøk i ukene før sommerferien. Begynte i slutten av august og da vinket barnet hadet til meg etter 3 dager. Har trivdes godt i barnehagen etter det. Barnet var 15 måneder da han begynte. Anonymkode: 2b441...ffb Hvordan fungerte de besøkene før oppstart? Anonymkode: dbefa...9f1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:47 #25 Skrevet mandag kl. 08:47 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bare gå ikke dra det ut. Ungen din lurer deg litt. De fleste har det bra når forelderen har gått. Anonymkode: 1d0b7...33b Det er ikke sant. Tilvenningen de fleste kjører i dag er fordi at foreldrene må jobbe, og ikke fordi det er det beste for barna. Barnet blir ikke ordentlig tilvendt og mange av de små gråter mye og lenge i mange dager. Når jeg har sett noen av barna når jeg har fulgt barnet mitt på tilvenning har jeg tenkt at det vil jeg absolutt ikke utsette mine egne barn for. Helt forferdelig å se hvor utrygg noen av de barna er. Anonymkode: f5f18...766 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:50 #26 Skrevet mandag kl. 08:50 Vi har besøksdager i vår barnehage. 6 uker før sommeren, 1 gang i uken fra kl 0945 til 11. Tror det bidrar til at tilvenningen blir mye lettere for både barn og foreldre. Da får de blitt kjent med barnehagens område, ansatte og andre barn. Anonymkode: 908db...d9c 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:13 #27 Skrevet mandag kl. 09:13 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei, det er ikke bedre for alle å gjøre det slik. Det er trygt og fint for vårt barn. Anonymkode: f5f18...766 Hysterisk, barnet dør ikke av å gråte i barnehagen Anonymkode: 70f1b...73a 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:22 #28 Skrevet mandag kl. 09:22 Dette er individuelt. Da mine startet i barnehagen var det 5 dager med tilvenning hvor de hadde en "plan". En dag er vi der et par timer med barnet, foreldre har ansvaret for mat og skift av bleie, også hjem. Neste er vi der, men mer på siden kanskje, hjem etter et par timer. Dag tre prøver de litt alene mens man er i et annet rom osv. Husker ikke hele, men det var jo ingen fast plan skrevet i sten man måtte følge til punkt og prikke. Begge mine slapp meg ganske fort, og jeg ble "overflødig". Mine startet i november og januar, så de var de eneste på tilvenning da. De var 11 måneder begge to. Barnehagen praktiserte hjemmebesøk hvis man ønsket, og det tror jeg hjalp en del. Da eldste begynte så kjente hun jo allerede til de to damene som hadde vært hjemme hos oss. Nummer to hadde vært med på henting og levering fra fødsel, så hun var godt kjent. Jeg hadde litt permisjon igjen med begge, så ga de kortere dager i starten, men dro ikke ut tilvenningen mer enn det. Anonymkode: 2fbd0...e03
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:30 #29 Skrevet mandag kl. 09:30 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hysterisk, barnet dør ikke av å gråte i barnehagen Anonymkode: 70f1b...73a Har du likt ditt eget innlegg? Anonymkode: dbefa...9f1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:08 #30 Skrevet mandag kl. 10:08 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hysterisk, barnet dør ikke av å gråte i barnehagen Anonymkode: 70f1b...73a Hvordan i all verden er det hysterisk å gi barnet en trygg overgang til å gå i barnehagen når man har mulighet til det? Hva eksakt et hysterisk med det? Blir din samvittighet bedre av at mitt barn gråter og har det fælt i barnehagen pga for kort tilvenningsperiode eller noe sånt? Anonymkode: f5f18...766 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:24 #31 Skrevet mandag kl. 10:24 Med vår nr 2 gikk det veldig lett, da han hadde vært mye med på henting og levering av storebror, vært på ting i barnehagen utenom osv. Har du mulighet til det? Anonymkode: e250a...3e6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:37 #32 Skrevet mandag kl. 10:37 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Med vår nr 2 gikk det veldig lett, da han hadde vært mye med på henting og levering av storebror, vært på ting i barnehagen utenom osv. Har du mulighet til det? Anonymkode: e250a...3e6 Nei. Anonymkode: dbefa...9f1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:41 #33 Skrevet mandag kl. 10:41 Barn er forskjellige. Noen trenger mer tid enn andre. Du kjenner ditt barn best. Ville lagd en plan i samarbeid med barnehagen. Det kommer nok til å gå helt fint. Anonymkode: ca152...65c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:50 #34 Skrevet mandag kl. 11:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hysterisk, barnet dør ikke av å gråte i barnehagen Anonymkode: 70f1b...73a Glad jeg legger lista for hvordan barnet mitt skal ha det i hverdagen litt høyere enn "ikke dø". Og du virker ganske hysterisk som bryr deg såpass om at andre er bedre foreldre enn deg at du må bruke tid på å kommentere det på forum. TS har barnehagen noen besøksdager før sommeren? Ville kontakten dem allerede nå og spurt om muligheten for å ha det, gjerne si at det er veldig ønsket og om de kan prøve å få det til om de ikke har planer om det allerede. Vi syntes det var veldig fint iallfall, da fikk barnet møte pedleder som skulle ha tilvenningen hennes 4 ganger i juni i tillegg til å bli litt kjent inne i barnehagen (vet at voksne er viktigere enn omgivelser men for mitt barn så var det ofte lettere å fokusere på samspill med voksne når hun hadde blitt litt kjent på nytt sted). Anonymkode: 135f7...587 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:59 #35 Skrevet mandag kl. 12:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Glad jeg legger lista for hvordan barnet mitt skal ha det i hverdagen litt høyere enn "ikke dø". Og du virker ganske hysterisk som bryr deg såpass om at andre er bedre foreldre enn deg at du må bruke tid på å kommentere det på forum. TS har barnehagen noen besøksdager før sommeren? Ville kontakten dem allerede nå og spurt om muligheten for å ha det, gjerne si at det er veldig ønsket og om de kan prøve å få det til om de ikke har planer om det allerede. Vi syntes det var veldig fint iallfall, da fikk barnet møte pedleder som skulle ha tilvenningen hennes 4 ganger i juni i tillegg til å bli litt kjent inne i barnehagen (vet at voksne er viktigere enn omgivelser men for mitt barn så var det ofte lettere å fokusere på samspill med voksne når hun hadde blitt litt kjent på nytt sted). Anonymkode: 135f7...587 De har en dag hvor man kan komme å se barnehagen. Å være der flere dager i juni er nok glemt til september, det blir for lenge imellom for en så liten. Ofte bytter de ansatte i august også. Anonymkode: dbefa...9f1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:15 #36 Skrevet mandag kl. 13:15 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du lese deg opp på forskning før du anbefaler dette. Tilvenning vil si at forelder er med barnet i barnehagen et par timer hver dag til bar et er trygg på en ansatt. Når barnet er trygg på en ansatt kan mor eller far overlate det til den ansatte. Men dette skjer jo ytters sjeldent, det vanlige er at forledre på dag ro bare skal forlate bar et slik du skriver og gråte fra seg, og det er ingen god tilvenning. Anonymkode: dbefa...9f1 Men noen barn blir jo aldri klar for at foreldrene skal dra. Det kan ta et år før levering går smidig for barnets del, og så lang tilvenning har de færreste mulighet til. Men enig i at å forlate barnet på dag 2 er for tidlig for mange. Med min eldste gikk det derimot helt fint (18 mnd). Med yngste måtte det lenger tilvenning til, men levering var vanskelig ihvertfall det første halve året. Anonymkode: dffd9...263
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:18 #37 Skrevet mandag kl. 13:18 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Må søke både barnehageplass med ønsket oppstart og permisjon fra jobben, så jo må planlegge remmen og de grove trekkene nå. Anonymkode: dbefa...9f1 Jo da men hvor mange dager er vanskelig å planlegge Anonymkode: aedb5...ea1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:19 #38 Skrevet mandag kl. 13:19 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja samme barnehage, men de er ikke sammen, kan møtes når de er ute, men de små er lite ute. Nei opplevde absolutt ikke at barnehagen "kunne dette", da hadde de ikke bed oss dra andre dagen uten at de hadde vørt noe med barnet, det var kun med meg eller far de totalt 4 timene før vi måtte gå. Hadde lekt mye i barnehagens uteområde før oppstart, men det hjalp nada, de er de som jobber der barn trenger å knytte seg til, ikke den fysiske plassen. Anonymkode: dbefa...9f1 Så negativ du er da, ikke det beste utgangspunktet Anonymkode: aedb5...ea1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:21 #39 Skrevet mandag kl. 13:21 Tips: besøk barnehagens uteområdet ofte og bli kjent der vær ekstremt bevisst ditt eget kroppsspråk om barnet er engstelig under tilvenning. Vær rolig og trygg Når tilvenning er ferdig med levering fortsatt er vanskelig: vit at gråt ofte går over når du har dratt. Jeg fikk tilsendt bilder som viste barnet i lek, blid og fornøyd, kort tid etter avskjed på morgenen. Det hjalp på mammahjertet. Vit også at om barnet gråter når det ser deg når du henter, betyr ikke at barnet nødvendigvis har hatt en vond dag, det er gjensynet med deg som utløser følelser. Ha så korte dager som mulig i starten, heller enn mange fridager, slik at barnet blir vant med rutiner og barnehagehverdag. Når dette er på plass er det lettere å ha en og annen fridag. Lang fri kan bety vanskelig oppstart igjen. Anonymkode: dffd9...263
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:24 #40 Skrevet mandag kl. 14:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): De har en dag hvor man kan komme å se barnehagen. Å være der flere dager i juni er nok glemt til september, det blir for lenge imellom for en så liten. Ofte bytter de ansatte i august også. Anonymkode: dbefa...9f1 Vi startet midt i august. Jeg følte at det hjalp, at barnet var roligere og raskere trygg med den ansatte som hadde vært på de besøksdagene enn med andre. Min var litt eldre enn din, 1,5 år i august. En besøksdag var lite syntes jeg. Og dumt at de ofte bytter ansatte men det får man jo ikke gjort noe med.. Andre tips er å snakke om de ansatte og de andre barna hjemme, med positive ord. Og snakke med de ansatte i barnehagen på tilvenningen og prøve å vise barnet ditt med ord og kroppsspråk at du oppfatter dem som trygge voksne. Anonymkode: 135f7...587
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå