AnonymBruker Skrevet i går, 04:56 #1 Skrevet i går, 04:56 Noen som har tips til hvordan gjøre tilvenningen så god som mulig? Tenker at barnet starter etter august så det ikke begynner midt i kjøret, tenker også å være i perm så jeg kan bruke god tid og hente tidlig den førstetiden. Venter også til barnet er over 14 måneder, men kan ikke vente så mye lengre. Hvor mange dager er det innafor at jeg er med barnet i starten? Med første barnet ble jeg kastet ut dag to eller tre og det var veldig vanskelig for barnet, det hadde jo ikke rukket å bli kjent med de ansatte. Ønsker å gjøre det mer skånsomt for barnet denne gangen. Anonymkode: dbefa...9f1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:52 #2 Skrevet i går, 05:52 Dette bør du ta i samråd med barnehagen som barnet starter i. Du kan også forberede barnet muntlig, snakke om barnehagen, om menneskene som jobber der, at man blir kjent etter hvert og så videre. Små gryter har også lrer. De forstår mye mer enn vi tror. Anonymkode: a18bf...e20 1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 05:53 #3 Skrevet i går, 05:53 Vi har tilvenning som varer over flere mnd. Barnehagen sier det vi gjør er det som er optimalt for barnet vårt. Barnet er i bhg et par dager i uken et par timer i slengen. Anonymkode: f5f18...766 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:59 #4 Skrevet i går, 05:59 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har tilvenning som varer over flere mnd. Barnehagen sier det vi gjør er det som er optimalt for barnet vårt. Barnet er i bhg et par dager i uken et par timer i slengen. Anonymkode: f5f18...766 Oi ikke bra. Tilvenning er slitsomt for barna. Mye bedre å gjøre det skikkelig enn litt og litt Anonymkode: 70f1b...73a 3
AnonymBruker Skrevet i går, 06:09 #5 Skrevet i går, 06:09 Min var også 14 mnd ved tilvenning. Våknet mellom 5 og 6, så dagen startet tidlig. Vi leverte alltid tidlig/akkurat når bhg åpnet, da var det rolig og alltid et fang! Hun fikk også være med de voksne på åpningsrutinene, og fikk masse oppmerksomhet. Enkelt å starte leken uten mye støy og mas. Se an barnehagen. Er det kaos akkurat i åpningen er jo ikke dette en god strategi, men hvis barnehagen var sånn som vår så anbefales det veldig. Anonymkode: fbe49...b39 1
mommyaka Skrevet i går, 06:30 #6 Skrevet i går, 06:30 Ikke strekk levering, det vil nok bli gråt etc..mrm lever barn til de som jobber, si hade og gå. Levere før 0930 og hente eventuelle etter soving og mat.
AnonymBruker Skrevet i går, 07:00 #7 Skrevet i går, 07:00 mommyaka skrev (28 minutter siden): Ikke strekk levering, det vil nok bli gråt etc..mrm lever barn til de som jobber, si hade og gå. Levere før 0930 og hente eventuelle etter soving og mat. Du lese deg opp på forskning før du anbefaler dette. Tilvenning vil si at forelder er med barnet i barnehagen et par timer hver dag til bar et er trygg på en ansatt. Når barnet er trygg på en ansatt kan mor eller far overlate det til den ansatte. Men dette skjer jo ytters sjeldent, det vanlige er at forledre på dag ro bare skal forlate bar et slik du skriver og gråte fra seg, og det er ingen god tilvenning. Anonymkode: dbefa...9f1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 07:36 #8 Skrevet i går, 07:36 Hadde tatt dette med barnehagen. Tror de ofte anbefaler (og synes det er best) og starte tilvenning sammen med de andre i august. Da er jo hele avdelingen i det moduset og har tilpasset dagene etter det. Starter du feks i oktober er de jo inne i den vanlige rytmen sin, og det blir vanskeligere for de å tilpasse dagene og aktivitetene til at det er en som er utrygg. Barn nr 2 er ofte tryggere på barnehagen enn barn nr 1 også, for de har gjerne vært med og levert osv. Anonymkode: 033fd...e36
AnonymBruker Skrevet i går, 08:03 #9 Skrevet i går, 08:03 mommyaka skrev (1 time siden): Ikke strekk levering, det vil nok bli gråt etc..mrm lever barn til de som jobber, si hade og gå. Levere før 0930 og hente eventuelle etter soving og mat. Eh nei , dette er ikke gode tips Anonymkode: aedb5...ea1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:04 #10 Skrevet i går, 08:04 Se an når dere starter, alle barn er forskjellige og man kan ikke bestemme dette på forhånd , Anonymkode: aedb5...ea1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:05 #11 Skrevet i går, 08:05 Vi har 5 dager med tilvenning. Nye som skal starte i august er fordelt over hele måneden, det starter 1-2 nye barn pr avdeling pr uke. Hvor tidlig du skal hente etter tilvenning må du bare se an når dere kommer dit. Hos oss er det lunsj 11 og sovetid 11.30-1345 (alle sover selvsagt ikke like lenge). Du bør i alle fall tilpasse deg så du ikke henter midt i måltid eller soving. Anonymkode: 690fc...667
AnonymBruker Skrevet i går, 08:05 #12 Skrevet i går, 08:05 Det må du snakke med barnehagen om. Men samtidig oppstart trenger ikke være vanskelig: Min beste erfaring med tilvenning som pedagogisk leder var et år alle barna startet samme dag. Vi ba foreldrene sette av 6 arbeidsdager (slik at mandag uke to ikke skulle komme som et sjokk). Premisset var at alle foreldre skulle være tilstede og være nær eget barn hele tiden. Vi ansatte var mer i bakgrunnen og gjorde oss tilgjengelige for lek og utforsking. Foreldrene var med på alt, og når barna etterhvert sov fikk foreldrene samtaletid seg i mellom og med oss ansatte. Alle barn fikk en skånsom oppstart. Alle barn ble kjent med alle foreldre. Alle foreldre ble kjent med hverandre. De ble kjent med og trygge på barnehagens rutiner og oss ansatte. Dagen da foreldrene skulle gå var selvsagt utfordrende, men sjelden har jeg opplevd en så rask ro etter avskjed. Det ble en svært trygg barnegruppe, og jeg er blitt fortalt at mange av familiene fortsatt har tett kontakt. Men korte dager er veldig fint om dere har mulighet. Også dette kan du diskutere med barnehagen, det avhenger av flere variabler hva som er «kort». Reisevei, våkentid osv. Egne barn har vi ventet så lenge vi kunne med å starte i barnehage, ca 18mnd. Ett barn fikk tradisjonell, 3dagers tilvenning, andre fikk en tilvenning mer som beskrevet ovenfor. Siste fikk en mer skånsom start, men begge variantene ga utgangspunkt for tilfredse barnehagebarn. Det går stort sett bra, så sant foreldrene selv er relativt rolige og trygge i situasjonen 😊 Lykke til! Anonymkode: bc5c6...a48 1
Karmelia Skrevet i går, 08:09 #13 Skrevet i går, 08:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen som har tips til hvordan gjøre tilvenningen så god som mulig? Tenker at barnet starter etter august så det ikke begynner midt i kjøret, tenker også å være i perm så jeg kan bruke god tid og hente tidlig den førstetiden. Venter også til barnet er over 14 måneder, men kan ikke vente så mye lengre. Hvor mange dager er det innafor at jeg er med barnet i starten? Med første barnet ble jeg kastet ut dag to eller tre og det var veldig vanskelig for barnet, det hadde jo ikke rukket å bli kjent med de ansatte. Ønsker å gjøre det mer skånsomt for barnet denne gangen. Anonymkode: dbefa...9f1 Anbefaler deg å leke med barnet i uteområdet der regelmessig i helger før start. Sånn at barnet er litt kjent. Har dessverre ikke råd angående tilvenning ellers da vår jente var helt med fra første minutt 😅. Men ville pratet med de ansatte og forklart situasjonen. Lagt en plan med dem. Kanskje dere også kan besøke barnehagen før oppstart?
AnonymBruker Skrevet i går, 08:19 #14 Skrevet i går, 08:19 Plan og tidspunkt for tilvenning er noe du må avtale med barnehagen. Vil anbefale at dere begge følger barnet på tilvenning (ikke samtidig) Dette fordi det er like viktig at dere foreldre blir trygge som at barnet blir trygg. Det er avgjørende for barnet at dere føler dere trygge på å levere fra dere barnet. Når dere er enige om å forlate barnet kommer barnet til å gråte. Når barnet så blir trøstet av personalet vil barnet lære at det går omsorg og dekket behov i barnehagen og det vil etter hvert føle seg ivaretatt og trygg. Anonymkode: b5a3a...443 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:25 #15 Skrevet i går, 08:25 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hadde tatt dette med barnehagen. Tror de ofte anbefaler (og synes det er best) og starte tilvenning sammen med de andre i august. Da er jo hele avdelingen i det moduset og har tilpasset dagene etter det. Starter du feks i oktober er de jo inne i den vanlige rytmen sin, og det blir vanskeligere for de å tilpasse dagene og aktivitetene til at det er en som er utrygg. Barn nr 2 er ofte tryggere på barnehagen enn barn nr 1 også, for de har gjerne vært med og levert osv. Anonymkode: 033fd...e36 Nei det sier seg selv at det er mye mer "uro" i august, fortsatt ferieavvikling og vikarer, mye barnegråt da gamle barn skal tilbake og nye starter, mange barn som trenger de ansatte som kun er noen få. Rutiner som endrer seg og mange som trenger tilpassning i oppstarten. Mange foreldre ut og inn osv. Sekvfølgelig er det best å være den ene som skal på tilvenning og ikke 7 andre samtidig. Anonymkode: dbefa...9f1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:27 #16 Skrevet i går, 08:27 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Se an når dere starter, alle barn er forskjellige og man kan ikke bestemme dette på forhånd , Anonymkode: aedb5...ea1 Må søke både barnehageplass med ønsket oppstart og permisjon fra jobben, så jo må planlegge remmen og de grove trekkene nå. Anonymkode: dbefa...9f1
Anononyma Skrevet i går, 08:27 #17 Skrevet i går, 08:27 Skal barnet i samme bhg som storesøsken? I vår bhg er småbarnsavdelingen ofte mye sammen med storbarn i starten og storesøsken får være på småbarnsbasen med småsøsken. Det blir jo også en veldig fin trygghet for den lille å ha storesøsken sammen med seg Ellers tenker jeg du bare må se an, lytte til bhg (de kan det!) og være tilgjengelig for superkorte dager 😊
AnonymBruker Skrevet i går, 08:28 #18 Skrevet i går, 08:28 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det må du snakke med barnehagen om. Men samtidig oppstart trenger ikke være vanskelig: Min beste erfaring med tilvenning som pedagogisk leder var et år alle barna startet samme dag. Vi ba foreldrene sette av 6 arbeidsdager (slik at mandag uke to ikke skulle komme som et sjokk). Premisset var at alle foreldre skulle være tilstede og være nær eget barn hele tiden. Vi ansatte var mer i bakgrunnen og gjorde oss tilgjengelige for lek og utforsking. Foreldrene var med på alt, og når barna etterhvert sov fikk foreldrene samtaletid seg i mellom og med oss ansatte. Alle barn fikk en skånsom oppstart. Alle barn ble kjent med alle foreldre. Alle foreldre ble kjent med hverandre. De ble kjent med og trygge på barnehagens rutiner og oss ansatte. Dagen da foreldrene skulle gå var selvsagt utfordrende, men sjelden har jeg opplevd en så rask ro etter avskjed. Det ble en svært trygg barnegruppe, og jeg er blitt fortalt at mange av familiene fortsatt har tett kontakt. Men korte dager er veldig fint om dere har mulighet. Også dette kan du diskutere med barnehagen, det avhenger av flere variabler hva som er «kort». Reisevei, våkentid osv. Egne barn har vi ventet så lenge vi kunne med å starte i barnehage, ca 18mnd. Ett barn fikk tradisjonell, 3dagers tilvenning, andre fikk en tilvenning mer som beskrevet ovenfor. Siste fikk en mer skånsom start, men begge variantene ga utgangspunkt for tilfredse barnehagebarn. Det går stort sett bra, så sant foreldrene selv er relativt rolige og trygge i situasjonen 😊 Lykke til! Anonymkode: bc5c6...a48 Kjenner og en barnehageansatt som har kjempegod erfaring med dette istedet for rullerende oppstart. Men virker som alle barnehager har rullerende oppstart og det må man jo som forelder bare forholde seg til. Anbefaler å besøke barnehagen mye på forhånd TS, leke ute og sånn. Og snakk med barnehagen på forhånd om hvor mange dager du har og at du ikke ønsker å dra allerede dag 2-3 men heller bruke flere dager. Da må du kanskje droppe planen om å ta oppstart til slutt, men tror ikke det er så viktig, ville heller gjort det i august jeg enn å være siste barn på plass. Anonymkode: 135f7...587
AnonymBruker Skrevet i går, 08:34 #19 Skrevet i går, 08:34 Anononyma skrev (4 minutter siden): Skal barnet i samme bhg som storesøsken? I vår bhg er småbarnsavdelingen ofte mye sammen med storbarn i starten og storesøsken får være på småbarnsbasen med småsøsken. Det blir jo også en veldig fin trygghet for den lille å ha storesøsken sammen med seg Ellers tenker jeg du bare må se an, lytte til bhg (de kan det!) og være tilgjengelig for superkorte dager 😊 Ja samme barnehage, men de er ikke sammen, kan møtes når de er ute, men de små er lite ute. Nei opplevde absolutt ikke at barnehagen "kunne dette", da hadde de ikke bed oss dra andre dagen uten at de hadde vørt noe med barnet, det var kun med meg eller far de totalt 4 timene før vi måtte gå. Hadde lekt mye i barnehagens uteområde før oppstart, men det hjalp nada, de er de som jobber der barn trenger å knytte seg til, ikke den fysiske plassen. Anonymkode: dbefa...9f1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:37 #20 Skrevet i går, 08:37 Bare gå ikke dra det ut. Ungen din lurer deg litt. De fleste har det bra når forelderen har gått. Anonymkode: 1d0b7...33b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå