AnonymBruker Skrevet 18. januar #1 Skrevet 18. januar Hei! Jeg prøver å ta bedre vare på huden min. Bruker solfaktor når jeg er ute. Men lurer på om jeg er godt dekket med dette: -Bruker rens hver kveld, om morgenen vasker jeg huden med rent vann -Bruker dagkrem -Bruker serum hver kveld, med fuktkrem over -Øyekrem -Bruker en fuktmaske over natten en gang i uka Anonymkode: d6ffc...285 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar #2 Skrevet 18. januar Dette høres jo veldig bra ut. Viktig å bruke de riktige produktene, så håper du har fått veiledning ved kjøp. Anonymkode: 0dfb7...e35
AnonymBruker Skrevet 18. januar #3 Skrevet 18. januar Få inn retinol så har du en god rutine. Retinol/tretinol er vel de eneste produktene man kan kjøpe og bruke selv som faktisk bidrar til raskere cellefornyelse og økt kollagenproduksjon. Kan også hjelpe med hyperpigmentering. I teorien (avhengig av hudtype) er dette en god og enkel rutine; - Mild rens på kvelden for å fjerne produkter og forurensing - Retinol og krem på kvelden (retinoltoleranse må bygges opp over tid) - Vann eller mild rens på morgenen - Krem og solkrem på dagen (evt inkl feks c vitamin serum/toner osv avhengig av behov). Anonymkode: 9c85d...a61 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar #4 Skrevet 18. januar Ja du er godt dekket, men du sier jo ingenting om produktene. Serum kan være så mangt? For moden hud ville jeg anbefalt retinol, om det ikke inngår allerede. Jeg bruker serum morgen og kveld, morgener roterer jeg stort sett på azelaic og c-vitamin. Kveld ninacimide, hyaluron, retinol, copper peptides (i rotasjon, ikke alle samme dag). Kremer med ceramider og lipider. Peeler av og til litt etter behov. Microneedling og led-maske jevnlig. Jeg er nok over snittet interessert, du trenger ikke være så avansert at man mister motet. Men ja, retinol ville jeg definitivt begynt å innføre. Start med en mild en, et par ganger i uka. Må bygge opp toleranse. Solfaktor hver eneste dag. Anonymkode: 48870...ac0 1
Roci Skrevet 18. januar #5 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg prøver å ta bedre vare på huden min. Bruker solfaktor når jeg er ute. Men lurer på om jeg er godt dekket med dette: -Bruker rens hver kveld, om morgenen vasker jeg huden med rent vann -Bruker dagkrem -Bruker serum hver kveld, med fuktkrem over -Øyekrem -Bruker en fuktmaske over natten en gang i uka Anonymkode: d6ffc...285 Det høres ut som en fin rutine, dette, men som begge ab'ene over her er inne på, så kan du vurdere å innføre et retinoid i rutinen din. Du sier heller ikke noe om hvilken type serum du bruker. Serum er et produkt som ofte er spesifikt innrettet mot å utføre en bestemt oppgave som f.eks. å balansere talgproduksjonen, redusere pigmentflekker eller gi ekstra fukt, så det er ikke uten betydning hvilket serum man velger. Når det gjelder solbeskyttelse er det viktig å ha i bakhodet både at man må bruke tilstrekkelig mengde for å oppnå den beskyttelsesfaktoren som står på produktet. Om man oppholder seg i sterk sol, svetter eller bader, må man også gjenta påføringen hyppigere og bruke høyere faktor enn om man går en tur i vårsola 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Skrevet 19. januar Jeg liker godt Cerave produktene. Pluss the Ordinary. Begynne med retinol. De har en grei pris også. Anonymkode: c4320...6b7 3
KariTam Skrevet 23. januar #7 Skrevet 23. januar Lurer på det samme som TS, men bruker egentlig bare fuktighetskrem og av og til masker, er 41. Hvor hadde dere startet hvis man vil bremse rynke-utviklingen og gi fin glow? Retinol på kvelden og ett eller annet serum på kvelden? Hvis jeg hadde kjøpt 2-3 kremer/serumer nå, hva er greit å starte med?
Roci Skrevet 23. januar #8 Skrevet 23. januar KariTam skrev (1 time siden): Lurer på det samme som TS, men bruker egentlig bare fuktighetskrem og av og til masker, er 41. Hvor hadde dere startet hvis man vil bremse rynke-utviklingen og gi fin glow? Retinol på kvelden og ett eller annet serum på kvelden? Hvis jeg hadde kjøpt 2-3 kremer/serumer nå, hva er greit å starte med? Retinoider er det eneste virkestoffet som har langvarig, klinisk dokumentasjon på at det kan forebygge og redusere fine linjer og rynker, så det kan være en god ide å starte nå. Det finnes mange gode retinoid-produkter i ulike prisklasser på markedet, men jeg vil absolutt anbefale at du bruker et produkt med enten retinol eller retinaldehyd/retinal. Sistnevnte skal være både mer effektivt og mer skånsomt enn retinol. Du kan også få resept på tretinoin hos lege. Vær oppmerksom på at en del produker med "retinol" i produktnavnet ikke inneholder faktisk retinol, men andre typer retinoider som ikke har samme dokumenterte effekt som "ekte" retinol og retinaldehyd. En populær ingrediens i mange produkter er det som kalles "pro-retinol", som vanligvis er et såkalt retinsyre ester som heter Retinyl palmitate. Problemet med ingrediensen er at det kan se ut som molekylet er for stort til å penetrere huden godt nok og da blir den “liggende” på hudoverflaten. Retinyl palmitate kan oksidere i møte med UV-stråler, som skaper frie radikaler, som gjør skade på huden. Bruk av retinoider vil ofte gjøre at huden får behov for ytterligere fukt, så et fuktserum kan være greit å supplere med. I tillegg vil jeg foreslå et serum med antioksidanter (f.eks. c-vitamin, niacinamide eller resveratrol). Antioksidanter er viktige for huden for å beskytte den mot frie radikaler, som påskynder nedbrytingen av celler, og dermed forårsaker hudaldring. Frie radikaler er molekyler som dannes i kroppen som en respons på giftstoff i miljøet, som for eksempel sigarettrøyk eller soleksponering. Stress og hard fysisk aktivitet kan også øke frisettingen av frie radikaler. C-vitamin er et svært effektivt antioksidant, men det er ikke alle som tåler ren askorbinsyre, som også er ustabil og vanskelig å formulere slik at den ikke oksiderer med èn gang. Det finnes heldigvis andre former for C-vitamin som har dokumentert effekt og som er mindre potensielt irriterende. C-vitamin er nok det beste alternativet for "glød". Til slutt kan du vurdere en skånsom syreeksfoliering med f.eks. melkesyre èn til to ganger i uka. Eksfoliering hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, noe som både gir glød og øker hudens evne til å oppta fukt. En hudpleierutine kan dermed se slik ut: Morgen: Vask med lunkent vann -> antioksdantserum -> (fuktserum ->)fuktighetskrem -> solbeskyttelse Kveld: Rens med renseprodukt -> retinoidprodukt/eksfoliering -> (fuktserum->) - fuktighetskrem Når du starter med aktive ingredienser som retinoider, eksfolierende syrer og c-vitamin eller niacinamide, bør du ta en såkalt patch-test før du begynner å bruke produktene, for å sjekke om du tåler produktet. Påfør en liten mengde produkt bak øret, og vent i minst 24 timer. Ikke vask eller skyll bort produktet. Dersom det ikke har oppstått noen reaksjon, kan du bruke produktet i ansiktet. Om irritasjon likevel skulle oppstå, paus de aktive ingrediensene, inkludert de du eventuelt bruker på morgenen og tilfør huden fukt og beskyttende ingredienser. Her er et forslag til nybegynnerrutine med retinoider og eksfoliering: Om du ønsker, kommer jeg gjerne med produktforslag i den prisklassen du foretrekker 3 5
NoaideBiehtar Skrevet 23. januar #9 Skrevet 23. januar Tips til konkrete retinoid-produkter? Og antioksidantprodukter? Drukner i denne jungelen! 🙈
Roci Skrevet 24. januar #10 Skrevet 24. januar NoaideBiehtar skrev (19 timer siden): Tips til konkrete retinoid-produkter? Og antioksidantprodukter? Drukner i denne jungelen! 🙈 Det er absolutt en jungel, ja! Om du vil bruke retinol, er 0,2-0,3% en bra konsentrasjon å starte på. Etter de nye reglene for retinol som trådte i kraft 1. november 2025 er det ikke lenger lov til å produsere og selge retinolprodukter med høyere konsentrasjon enn dette i Norge og EU, men regelverket får ikke tilbakevendende kraft, slik at det vil være mulig å kjøpe produkter med konsentrasjon på opp til 1,0% ennå en stund. Etter 1. mai 2027 vil slike produkter ikke lenger være lovlig å selge over disk. Produkter med retinal/retinaldehyd er ennå ikke omfattet av lovverket, det samme gjelder reseptbelagte retinoider som tretinoin. Her er noen gode retinoprodukter med 0,3% retinol i ulike prisklasser: CeraVeSkin Renewing Retinol Serum COSRXThe Retinol 0.3 Cream No7 Pure Retinol 0,3 % Night Concentrate Om du heller vil starte med retinal/retinaldehyd, er dette gode produkter for begynnere: NICHE BEAUTY LAB - THERAMID - A-retinyl Retinoate Medik8 Crystal Retinal 1 Det går også an å starte med retinol, og så avansere til retinal etterhvert som huden bygger opp toleranse. Forskjellen mellom retinol og retinal/retinaldehyd, er at sistnevnte ligger nærmere ren retinsyre, dvs. tretinoin, på konverteringsstigen. Det er nemlig egentlig kun retinsyre som har virking på huden, men retinol esters, retinol og retinaldehyd omdannes til retinsyre når de kommer i kontakt med huden. Dette gjør at de er noe mildere enn retinsyre, og desto flere konverteringssteg unna, desto mildere - men også mindre effektive - er retinoidene. Forenklet ser det slik ut: Retinol esters -> retinol -> retinaldehyd -> retinsyre (tretinoin). Retinal er ca 10 ganger kraftigere enn retinol, men fordi det ligger nærmere retinsyre på skalaen, er det potensielt mindre irriterende enn retinol. En konsentrasjon på 0,05 - 0,1% retinaldehyd tilsvarer en konsentrasjon på 0,2-0,3% retinal. Når det gjelder antioksidanter, så er det et kapittel for seg, men om du tåler C-vitamin, så er dette et antioksidant med svært mange fordeler for huden. Som nevnt er det ren askorbinsyre (Ascorbic Acid) som er mest effektiv, men den er samtidig den potensielt mest irriterende, og formelen på produktet er avgjørende for holdbarheten, da askorbinsyre oksiderer raskt. Serum med askorbinsyre bør derfor oppbevares i kjøleskap og brukes i løpet av 3 mnd. 5% er en fin konsentrasjon til å begynne med, så kan du øke til 10% og etterhvert 15% etter det. Det finnes serum med høyere konsentrasjon av AA, men da er vi der at sjansen for irritasjon øker mer enn fordelene. Noen gode alternativer for begynnere: Q + A Vitamin C Brightening Serum - konsentrasjon ikke oppgitt, men AA ligger ca. midt på ingredienslisten. LixirSkin Vitamin C Paste - 5% AA Klairs Fresly Juiced Vitamin Drops - 5% AA Når man begynner å bruke aktive ingredienser som retinoider og C-vitamin, er det viktig å huske på at disse er potensielt irriterende for huden, slik at man må starte gradvis. Ta alltid en patch test først: Påfør en liten mengde produkt bak øret og vent i minst 24 timer. Ikke skyll eller vask produktet bort. Om det ikke har oppstått noen reaksjon, kan du bruke produktet i ansiktet. Dersom irritasjon likevel skulle oppstå, må du slutte å bruke produktet og fokusere på å reparere hudbarrieren før du evt. prøver å reintrodusere produktet. Det er tilstrekkelig å bruke retinoider et par kvelder i uka de første ukene, og deretter gradvis øke til man tåler å bruke det hver kveld. Jeg vil likevel anbefale at huden får minst en "hvilekveld" i uka der du fokuserer på ekstra fukt og reparasjon. Mange opplever at huden får økt behov for fukt når de begynner med aktive ingredienser. C-vitaminserum skal brukes om morgenen, og til å begynne med vil jeg foreslå at du bruker det på de morgenene der du ikke har brukt retinoider om kvelden. Ellers gjelder det samme her, start gradvis. Retinoider gjør også huden mer solsensitiv, noe som gjør det ekstra viktig å være påpasselig med solbeskyttelse, både tilstrekkelig mengde, tilstrekkelig høy faktor etter forholdene og tilstrekkelig hyppig påføring. Håper dette kan være til hjelp, og så er det bare å spørre hvis det er noe du lurer på 😊 2 3 1
NoaideBiehtar Skrevet 24. januar #11 Skrevet 24. januar Roci skrev (46 minutter siden): Det er absolutt en jungel, ja! Om du vil bruke retinol, er 0,2-0,3% en bra konsentrasjon å starte på. Etter de nye reglene for retinol som trådte i kraft 1. november 2025 er det ikke lenger lov til å produsere og selge retinolprodukter med høyere konsentrasjon enn dette i Norge og EU, men regelverket får ikke tilbakevendende kraft, slik at det vil være mulig å kjøpe produkter med konsentrasjon på opp til 1,0% ennå en stund. Etter 1. mai 2027 vil slike produkter ikke lenger være lovlig å selge over disk. Produkter med retinal/retinaldehyd er ennå ikke omfattet av lovverket, det samme gjelder reseptbelagte retinoider som tretinoin. Her er noen gode retinoprodukter med 0,3% retinol i ulike prisklasser: CeraVeSkin Renewing Retinol Serum COSRXThe Retinol 0.3 Cream No7 Pure Retinol 0,3 % Night Concentrate Om du heller vil starte med retinal/retinaldehyd, er dette gode produkter for begynnere: NICHE BEAUTY LAB - THERAMID - A-retinyl Retinoate Medik8 Crystal Retinal 1 Det går også an å starte med retinol, og så avansere til retinal etterhvert som huden bygger opp toleranse. Forskjellen mellom retinol og retinal/retinaldehyd, er at sistnevnte ligger nærmere ren retinsyre, dvs. tretinoin, på konverteringsstigen. Det er nemlig egentlig kun retinsyre som har virking på huden, men retinol esters, retinol og retinaldehyd omdannes til retinsyre når de kommer i kontakt med huden. Dette gjør at de er noe mildere enn retinsyre, og desto flere konverteringssteg unna, desto mildere - men også mindre effektive - er retinoidene. Forenklet ser det slik ut: Retinol esters -> retinol -> retinaldehyd -> retinsyre (tretinoin). Retinal er ca 10 ganger kraftigere enn retinol, men fordi det ligger nærmere retinsyre på skalaen, er det potensielt mindre irriterende enn retinol. En konsentrasjon på 0,05 - 0,1% retinaldehyd tilsvarer en konsentrasjon på 0,2-0,3% retinal. Når det gjelder antioksidanter, så er det et kapittel for seg, men om du tåler C-vitamin, så er dette et antioksidant med svært mange fordeler for huden. Som nevnt er det ren askorbinsyre (Ascorbic Acid) som er mest effektiv, men den er samtidig den potensielt mest irriterende, og formelen på produktet er avgjørende for holdbarheten, da askorbinsyre oksiderer raskt. Serum med askorbinsyre bør derfor oppbevares i kjøleskap og brukes i løpet av 3 mnd. 5% er en fin konsentrasjon til å begynne med, så kan du øke til 10% og etterhvert 15% etter det. Det finnes serum med høyere konsentrasjon av AA, men da er vi der at sjansen for irritasjon øker mer enn fordelene. Noen gode alternativer for begynnere: Q + A Vitamin C Brightening Serum - konsentrasjon ikke oppgitt, men AA ligger ca. midt på ingredienslisten. LixirSkin Vitamin C Paste - 5% AA Klairs Fresly Juiced Vitamin Drops - 5% AA Når man begynner å bruke aktive ingredienser som retinoider og C-vitamin, er det viktig å huske på at disse er potensielt irriterende for huden, slik at man må starte gradvis. Ta alltid en patch test først: Påfør en liten mengde produkt bak øret og vent i minst 24 timer. Ikke skyll eller vask produktet bort. Om det ikke har oppstått noen reaksjon, kan du bruke produktet i ansiktet. Dersom irritasjon likevel skulle oppstå, må du slutte å bruke produktet og fokusere på å reparere hudbarrieren før du evt. prøver å reintrodusere produktet. Det er tilstrekkelig å bruke retinoider et par kvelder i uka de første ukene, og deretter gradvis øke til man tåler å bruke det hver kveld. Jeg vil likevel anbefale at huden får minst en "hvilekveld" i uka der du fokuserer på ekstra fukt og reparasjon. Mange opplever at huden får økt behov for fukt når de begynner med aktive ingredienser. C-vitaminserum skal brukes om morgenen, og til å begynne med vil jeg foreslå at du bruker det på de morgenene der du ikke har brukt retinoider om kvelden. Ellers gjelder det samme her, start gradvis. Retinoider gjør også huden mer solsensitiv, noe som gjør det ekstra viktig å være påpasselig med solbeskyttelse, både tilstrekkelig mengde, tilstrekkelig høy faktor etter forholdene og tilstrekkelig hyppig påføring. Håper dette kan være til hjelp, og så er det bare å spørre hvis det er noe du lurer på 😊 Tusen, tusen takk! ❤️
Roci Skrevet 24. januar #12 Skrevet 24. januar NoaideBiehtar skrev (1 time siden): Tusen, tusen takk! ❤️ Bare hyggelig😊 1
Evigoptimist2 Skrevet 25. januar #13 Skrevet 25. januar Roci skrev (På 24.1.2026 den 15.20): Bare hyggelig😊 Tusen hjertelig takk for gode tips, ja! Kan jeg spørre deg som virker til å ha gode kunnskaper i hudpleiejungelen om du har et fuktserum du vil anbefale? Jeg er 41 år og har dehydrert hud.
Roci Skrevet 26. januar #14 Skrevet 26. januar Evigoptimist2 skrev (8 timer siden): Tusen hjertelig takk for gode tips, ja! Kan jeg spørre deg som virker til å ha gode kunnskaper i hudpleiejungelen om du har et fuktserum du vil anbefale? Jeg er 41 år og har dehydrert hud. Klart det, så hyggelig Jeg har også lett for å få dehydrert hud, og det serumet som virkelig gjorde en forskjell for meg (og jeg har forsøkt mange), er The Ordinary Amino Acids + B5. Tross navnet, så er det altså ikke snakk om eksfolieriende syrer. I hudpleie utgjør aminosyrer byggesteinene for proteiner som kollagen, elastin og keratin, som er avgjørende for fukt og reparasjon av huden. I tillegg inneholder serumet panthenol (B5) som også gir godt med fukt og bidrar til å berolige huden. 1
Evigoptimist2 Skrevet 26. januar #15 Skrevet 26. januar Roci skrev (22 minutter siden): Klart det, så hyggelig Jeg har også lett for å få dehydrert hud, og det serumet som virkelig gjorde en forskjell for meg (og jeg har forsøkt mange), er The Ordinary Amino Acids + B5. Tross navnet, så er det altså ikke snakk om eksfolieriende syrer. I hudpleie utgjør aminosyrer byggesteinene for proteiner som kollagen, elastin og keratin, som er avgjørende for fukt og reparasjon av huden. I tillegg inneholder serumet panthenol (B5) som også gir godt med fukt og bidrar til å berolige huden. Tusen hjertelig takk! Jeg har forsøkt noen produkter fra The Ordinary tidligere og har god erfaring med dem, så dette høres lovende ut ☺️ 2
Roci Skrevet 26. januar #16 Skrevet 26. januar Evigoptimist2 skrev (4 minutter siden): Tusen hjertelig takk! Jeg har forsøkt noen produkter fra The Ordinary tidligere og har god erfaring med dem, så dette høres lovende ut ☺️ Bare hyggelig😊Jeg har også noen favoritter fra TO som er fast inventar i hudpleierutinen min Får håpe serumet fungerer for deg😊
Evigoptimist2 Skrevet 26. januar #17 Skrevet 26. januar Roci skrev (8 minutter siden): Bare hyggelig😊Jeg har også noen favoritter fra TO som er fast inventar i hudpleierutinen min Får håpe serumet fungerer for deg😊 Takk takk! Det håper jeg også, blir spennende å prøve!☺️
AnonymBruker Skrevet 26. januar #18 Skrevet 26. januar Jeg er midten av 40-årene. Mine faste er: Oljerenser: https://lyko.com/no/tonymoly/tonymoly-wonder-apricot-deep-cleansing-oil-190-ml Vannrenser: https://global.gmarket.co.kr/item?goodscode=4641784018 Toner: https://www.yesstyle.com/en/anua-rice-70-glow-milky-toner-250ml/info.html/pid.1129917448 Retinal: https://www.yesstyle.com/en/celimax-the-vita-a-retinal-shot-tightening-booster-15ml/info.html/pid.1130946339 Absolutt beste for fuktighet (kan også finnes hos Normal): https://www.yesstyle.com/en/dr-althea-345-relief-cream-bundle-set-2-pcs/info.html/pid.1134562290 Serum: https://www.yesstyle.com/en/anua-niacinamide-10-txa-4-serum-bundle-set-2-pcs/info.html/pid.1134574158 Også VT shot 100/300/700 https://www.yesstyle.com/en/vt-reedle-shot-100-50ml/info.html/pid.1121413155 Anonymkode: 18c00...199 2
Rosenrød Skrevet 3. mai #20 Skrevet 3. mai Dytter denne litt opp igjen, kjekt å lese om andre på 40+ sine favoritter😄 Jeg skal teste microneedling for første gang snart, er det noe jeg bør tenke på i den forbindelse? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå