AnonymBruker Skrevet 18. januar #1 Skrevet 18. januar Hei! Har ei frisk og fin varmblodshoppe på snart 19 år, hun har god helse og er i god form. Holder seg veldig godt. Ønsker avkom etter hun, både pga. gemytt, men og at det hadde vært spesielt med et avkom etter henne. Ønsker ikke vente for lenge med tanke på alderen hennes, så tenkte enten i år eller til neste år senest. Hun har ikke hatt føll tidligere, men fikk gode tilbakemeldinger fra veterinær på helsesjekk i desember, og han mente at hun hadde tålt en drektighet fint med tanke på at hun har ganske bredt bekken og er i fin form. Tenker å ta enda en grundigere sjekk først i tilfelle, og tenker å ha god oppfølging av veterinær under drektigheten om det blir. Vet at det er litt blandede meninger og erfaringer rundt det å bedekke ei eldre hoppe for første gang. Hvor gammel var hoppen deres når dere bedekket hun og har dere noen tips/gode råd og komme med?☺️ Hva ga dere av evt fôr/tilskudd og hvordan gjorde dere det i forhold til mosjon under drektigheten? Anonymkode: 7516a...509
AnonymBruker Skrevet 18. januar #2 Skrevet 18. januar Jeg hadde aldri førstegangsbedekket ei så gammel hoppe, men jeg har hatt hester som føllet på den alderen som har hatt føll før. Det er bra dyrlegen din sier det går fint og det gjør nok det. Men har hun stamtavle og bygning som gjør henne verdifull i avlen? Hvordan løp hun? Jeg tenker jo at det er spesielt med avkom etter hesten ikke er god nok grunn til å avle på den. I mitt miljø som er Islandshest er vi nøye på at det skal være en grunn til at vi avler videre for å føre rasen videre og forbedre den. Hver generasjon hest skal være bedre, samtidig som det er noen urgamle verdier vi bringer videre. Dersom vi er glade i en hest og den har godt gemytt, men ikke fyller slike krav avler vi ikke. Anonymkode: d3f42...82a
Helle Mari Skrevet 18. januar #3 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde aldri førstegangsbedekket ei så gammel hoppe, men jeg har hatt hester som føllet på den alderen som har hatt føll før. Det er bra dyrlegen din sier det går fint og det gjør nok det. Men har hun stamtavle og bygning som gjør henne verdifull i avlen? Hvordan løp hun? Jeg tenker jo at det er spesielt med avkom etter hesten ikke er god nok grunn til å avle på den. I mitt miljø som er Islandshest er vi nøye på at det skal være en grunn til at vi avler videre for å føre rasen videre og forbedre den. Hver generasjon hest skal være bedre, samtidig som det er noen urgamle verdier vi bringer videre. Dersom vi er glade i en hest og den har godt gemytt, men ikke fyller slike krav avler vi ikke. Anonymkode: d3f42...82a Tusen takk for svar! Hun er knabstrupper, har fine steg og fin kroppsbygning☺️ Blir for det meste brukt innenfor dressur, sprang og turridning, og får variert trening. Ønsker så klart at det skal være gjennomtenkt (om det blir), og å bruke tid på å finne en hingst som kan passe henne☺️ Men om det viser seg at det er noe hun ikke kommer til å tåle allikevel, så legger jeg tanken fra meg☺️
Lorieen Skrevet 18. januar #4 Skrevet 18. januar Jeg personlig hadde ikke bedekket en såpass gammel hoppe som ikke har hatt føll tidligere. Hadde hun hatt føll som yngre hadde jeg ikke nølt, men det er stor sjanse for å miste både hoppe og føll ved å førstegangsbedekke en så gammel hoppe.
AnonymBruker Skrevet 18. januar #5 Skrevet 18. januar Helle Mari skrev (3 minutter siden): Tusen takk for svar! Hun er knabstrupper, har fine steg og fin kroppsbygning☺️ Blir for det meste brukt innenfor dressur, sprang og turridning, og får variert trening. Ønsker så klart at det skal være gjennomtenkt (om det blir), og å bruke tid på å finne en hingst som kan passe henne☺️ Men om det viser seg at det er noe hun ikke kommer til å tåle allikevel, så legger jeg tanken fra meg☺️ Værsågod Så hun er en varmblodig ridehest, ikke ridehest. Da ville jeg se på bruksegenskapene og helse og vurdert utifra det. Jeg red en Knabstruper av den klasiske typen tidlig i min kariere. Er hun av den opprinnlige typen som nesten er borte, er det jo nærmest bevaringsavl å gjøre dette. Anonymkode: d3f42...82a
AnonymBruker Skrevet 18. januar #6 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Værsågod Så hun er en varmblodig ridehest, ikke ridehest. Da ville jeg se på bruksegenskapene og helse og vurdert utifra det. Jeg red en Knabstruper av den klasiske typen tidlig i min kariere. Er hun av den opprinnlige typen som nesten er borte, er det jo nærmest bevaringsavl å gjøre dette. Anonymkode: d3f42...82a Mente ikke travhest Anonymkode: d3f42...82a
AnonymBruker Skrevet 18. januar #7 Skrevet 18. januar Lorieen skrev (4 minutter siden): Jeg personlig hadde ikke bedekket en såpass gammel hoppe som ikke har hatt føll tidligere. Hadde hun hatt føll som yngre hadde jeg ikke nølt, men det er stor sjanse for å miste både hoppe og føll ved å førstegangsbedekke en så gammel hoppe. Jeg er enig, og vi mistet hoppe som hadde føllet før. Men dersom denne er av den sjeldne typen er det få individ igjen. Anonymkode: d3f42...82a
Helle Mari Skrevet 18. januar #8 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Værsågod Så hun er en varmblodig ridehest, ikke ridehest. Da ville jeg se på bruksegenskapene og helse og vurdert utifra det. Jeg red en Knabstruper av den klasiske typen tidlig i min kariere. Er hun av den opprinnlige typen som nesten er borte, er det jo nærmest bevaringsavl å gjøre dette. Anonymkode: d3f42...82a Det høres fint ut☺️Å, så gøy! Kan jeg spørre hva den het? Hun er av den opprinnelige, med sorte prikker, så har tenkt med tanke på bevaring av rasen også! Veldig god helse, men tenker at det blir en grundigere veterinærsjekk først, for å være helt sikker☺️
AnonymBruker Skrevet 18. januar #9 Skrevet 18. januar Helle Mari skrev (4 minutter siden): Det høres fint ut☺️Å, så gøy! Kan jeg spørre hva den het? Hun er av den opprinnelige, med sorte prikker, så har tenkt med tanke på bevaring av rasen også! Veldig god helse, men tenker at det blir en grundigere veterinærsjekk først, for å være helt sikker☺️ Hun het Bea og var veldig modig og hyggelig. Lånehest som vi fikk lov til å lære på en tid. Så bra, lov å oppdatere oss da. ❤️ Anonymkode: d3f42...82a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå