Gå til innhold

Fastlege og bytte, hvorfor byttet du

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte bytte fastlege etter at forrige skrev feil i henvisningen, og endte med full klage og masse styr og retting og oppklaring med ny fastlege, som heldigvis ser min side av saken, og fikk til slutt riktig hjelp.

Hva var grunnen til at du byttet? 

Anonymkode: 43ecd...c3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd å bytte fastlege i flere år, men ventelistene er så lange at jeg ikke kommer meg unna hun jeg har. Jeg vil bytte fordi hun er inkompetent og uinteressert 😫

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært sykmeldt ganske lenge pga insomnia, angst og depresjon. 

Ett år inn i alvorlige søvnvansker ga han meg beskjed om at det er viktig å ikke ligge lenge å dra seg i sengen på morgenen. 

Og i det han sa det, så skjønte jeg at denne mannen kan virkelig ikke noe om meg, og kan heller ikke hjelpe meg. Jeg er a-menneske og står opp mellom fem og seks hver eneste dag. Løsningen på min insomnia var aldri å ikke ligge lenge i sengen på morgenen. Han visste ingenting om meg. INGENTING. 

Byttet fastlege etter fem måneder på venteliste. Har ikke vært hos den nye fastlegen enda. 

Anonymkode: a303c...49f

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Byttet en gang pga beliggenhet, da den første jeg ble tildelt måtte jeg tatt kollektivtransport til. Siden har jeg måttet bytte to ganger ufrivillig da de jeg hadde sluttet. Men har heldigvis fått på samme legesenter og samme kjønn.

Anonymkode: 46aa9...ea2

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer bytte fordi jeg er utbrent, og legen kikker stygt på meg. Ig hun holder blikket lengre enn normalt. Hun er i mot at jeg skal være sykmeldt men går motvillig med på det. 

Jeg er så lei av denne legen at jeg orker snart ikke mer.

Anonymkode: e7a2b...0a0

• Hjerte 2
Skrevet

Beliggenhet, nytt kontor åpnet nærmere hjemme som jeg kan gå til, så når de åpnet med tomme lister var ikke valget vanskelig 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min opprinnelige fastlege skulle korte ned listene sine, så Helfo flyttet meg over til en annen. Jeg satte meg på venteliste og har fått min opprinnelige fastlege tilbake. Jeg byttet tilbake fra den jeg fikk tildelt fordi fastlegen jeg hadde hatt og har nå, er utrolig dyktig og sympatisk. Han andre var jeg bare hos en gang, men var hektisk og virket som han var mindre flink til å lytte.

Anonymkode: a734f...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Fordi fastlegen jeg hadde var 5 timer unna der jeg bor. 

Anonymkode: b2442...9e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg måtte bytte fastlege etter at forrige skrev feil i henvisningen, og endte med full klage og masse styr og retting og oppklaring med ny fastlege, som heldigvis ser min side av saken, og fikk til slutt riktig hjelp.

Hva var grunnen til at du byttet? 

Anonymkode: 43ecd...c3e

Jeg blir ikke fulgt opp ved prøvesvar. 

Syntes legen har en overbærende holdning til meg, er jo ikke min feil at jeg har en kropp som ikke fungerer skikkelig. 
Føler det er litt sånn "du igjen, hva er nå problemet".

En annen ting er jeg opplever å vite mer om de kroppslige årsakene enn legen gjør fordi jeg setter meg inn det via grupper på facebook og leser meg opp - det liker visst ikke legen - så det er bedre å late som jeg er fullstendig kunnskapsløs  om egen situasjon og la legen nærmest feilbehandle meg enn å komme med innspill.

SÅ derfor gidder jeg ikke mer og bytter til en mer erfaren lege. Den er det veldig lang venteliste på (tenker det er en god ting) så jeg får bare vente.

Anonymkode: ed8a2...684

AnonymBruker
Skrevet

Min hadde null sosiale evner, så ga han opp.

Anonymkode: 1f812...cd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fastlege i nærheten hvor jeg jobbet, byttet til nærmere hvor vi bor.

Anonymkode: 15ca2...6b3

AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme lege i 22 år. Veldig fornøyd. Byttet fordi jeg flyttet langt unna. Bor i nord, ett sted hvor mange leger kun er en kort stund. Så det blir stadig nye leger. Fikk tildelt en mann, muslim. Som var null interessert i kvinnehelse. Og som ikke lyttet når jeg pratet. Derfor byttet jeg til en dame. Veldig fornøyd med henne 

Anonymkode: 55993...63b

Skrevet

Første gang byttet jeg pga flytting

Andre gang fordi han hørte ikke på meg og sendte meg til urolog hvor jeg måtte ta mange unødvendige undersøkelser. Gyn løste problemet med medisin og null undersøkelser

Tredje gang fordi hun ga meg resept på to nesten helt like medisiner og sa at jeg måtte ta dem samtidig. Bra jeg brukte sunn fornuft og dro til kardiolog. Byttet fastlege på dagen

• Liker 1
Skrevet

Jeg har søkt bytte, fordi jeg har flyttet. Satte meg opp på den ventelista med færrest på. Jeg er sjeldent til lege, så for meg er ikke hvilken fastlege jeg har så nøye. 

AnonymBruker
Skrevet

Byttet ikke. Det er jo ingen å bytte til. Ja, jeg mener at alle som har ledige plasser er dårlige, det ser jeg også på leselisten, hva folk skriver. 

Anonymkode: 8c389...7ff

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen som jeg hadde for 15 år siden byttet jeg fordi han sa «unge mennesker får ikke kreft». Ok, bye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Byttet ikke. Det er jo ingen å bytte til. Ja, jeg mener at alle som har ledige plasser er dårlige, det ser jeg også på leselisten, hva folk skriver. 

Legelisten, selvfølgelig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utenom flytting, har jeg kun bytta fastlege en gang. Gjorde det på dagen da legen mente at smertene mine var psykisk og nekta å henvise meg. Kom til nevrolog, og de ga meg diagnose på en primærhodepine...

Anonymkode: 0eb1a...8bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble veldig dårlig behandlet, og ikke minst veldig feilbehandlet. I verste fall kunne jeg endt opp med sepsis, hadde det ikke vært for at jeg ble «vrang» og nektet å gi meg. Han brydde seg kun om prøvesvar og dreit i helhetsbildet og mine symptomer. 

Anonymkode: 3b7de...2e3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Husk at det nesten bare er misfornøyde pasienter som bryr seg om å skrive sånne anmeldelser, og ofte kan det være så enkelt som at de ikke fikk resepten de ba om. 

Anonymkode: 3b7de...2e3

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...