Gå til innhold

Er varmepumpe i bilen verd prisen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Varmepumpe er energibesparende og øker bilens effektive rekkevidde.

Men samtidig er den teknologisk avansert, og feil kan skape kostbare reparasjoner. Særlig på eldre biler. 

Siden den ekstra rekkevidden er av liten betydning for meg tenker jeg at det kanskje er lurets å velge en bil uten varmepumpe.

Selv om den kanskje kan bli vanskeligere å selge seinere. Hvis jeg ikke finner en kjøper som tenker som meg, at driftssikkerheten er viktigere enn den ekstra kjørelengden. Hadde jeg bodd i en kaldere del av landet hadde jeg kanskje tenkt annerledes.

Hvilke erfaringer har dere med varmepumpe?

Anonymkode: 12e03...737

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Relevant og reflektert spørsmål som jeg selv har lurt på og ikke sett har blitt tatt opp før.

I en bolig er varmepumpe utvilsomt positivt om man bor i temperert område av Norge.
Og i en elbil er det også viktig å begrense strømforbruk, ikke bare spare penger.

Spørsmålet blir hvilken merpris man må betale og potensiell kostnader om varmepumpen svikter. Sannsynligvis vil det, som defekt batteri, bety kondemnering.

Folks manglende kunnskap har gjort at det snart ikke er mulig å kjøpe tørketrommel uten varmepumpe til tross for at det innebærer store ulemper og nesten ingen fordeler.

Anonymkode: 0df4b...edb

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med bil uten! Husk at du bor i et vinterland

Anonymkode: fcff9...27c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2026 den 11.46):

Men samtidig er den teknologisk avansert, og feil kan skape kostbare reparasjoner. Særlig på eldre biler. 

Siden den ekstra rekkevidden er av liten betydning for meg tenker jeg at det kanskje er lurets å velge en bil uten varmepumpe.

Selv om den kanskje kan bli vanskeligere å selge seinere. Hvis jeg ikke finner en kjøper som tenker som meg, at driftssikkerheten er viktigere enn den ekstra kjørelengden. Hadde jeg bodd i en kaldere del av landet hadde jeg kanskje tenkt annerledes.

Om den er energibesparende er revnende likegyldig. Det absolutt verdt det. Aldri mer kald bil, og aldri mer skraping. I tillegg kjøler den om sommeren. 

Anonymkode: c91b9...ecd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Alle biler leveres med varmepumpe som benyttes til kjøling.

Noen elbiler leveres med varmepumpe som kan brukes til å varme bilen.

Det gjør installasjonen noe dyrere, som gjør noen modeller leveres uten denne funksjonen til en lavere pris.

Om varmepumpen ikke kan benyttes til oppvarming vil varmen komme fra ren elektrisk oppvarming.

Er det kaldt nok gir varmepumpen begrenset varme, og elektrisk oppvarming benyttes i tillegg eller i stedet for.

Uavhengig av om varmepumpen kan varme eller bare kjøle kan de fleste biler starte kjøling og oppvarming via mobiltelefonen.

(Biler som bare støtter 2G nett vil miste funksjonen når 2G nett stenges.)

Endret av TBL12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi snakker  her om varmePUMPE, ikke varmeANLEGG. Det er IKKE snakk om å kjøpe en bil uten varme.

Alle biletester inneholder en kommentar om hvorvidt bilen har varmepumpe som standard, som ekstrautstyr eller mangler varmepumpe.

Skrevet

Alle biler kommer med aircondition. Ikke mye mer avansert utstyr som skal til for at den også kan brukes som varmepumpe. Akkurat som på hus. Majoriteten av varmepumper kan også benyttes som aircondition på sommeren. Der husvarmepumper virker best på vinteren vil bilens aircon virke best på sommeren som kjøleutstyr. De virker ikke spesielt godt når det er under -10, og må supplere med varmeelementet. 

Varmepumpe gjør ikke enormt utslag på rekkevidden på bilen. En elektrisk bil bruker gjerne 15-17kWh/100km om sommeren, og 17-21 på vinteren (om man har en relativt effektiv bil og ikke er villmann på gasspedalen). Skulle ikke tro varmesystemer bruker særlig mer enn 2kWh/timen på å holde varmen på 20,5 grader i kupeen. Det er tross alt ikke sååå stort volum. Så kanskje 10% lenger rekkevidde. Det er bare 50km på en ganske normal bil

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte går en varmepumpe i stykker? Har hørt svært lite om dét, men om du kan spare 15-20% strøm på vinteren på mer effektiv oppvarming...da gjør du det.

Anonymkode: 01792...d46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor ofte går en varmepumpe i stykker? Har hørt svært lite om dét, men om du kan spare 15-20% strøm på vinteren på mer effektiv oppvarming...da gjør du det.

Ja, hvis man kun tenker rekkevidde. Men slik jeg oppfatter trådstarter dreier deg seg også om økonomi.
Som det har blitt skrevet så er aircondition også en varmepumpe, men en varmepumpe som kan gå begge veier, både kjøle og varme, er langt mer komplisert.
Noen som har måttet bytte varmepumpe i en elbil utenfor garanti? Hvor langt var bilen kjørt og hva kostet det?

Anonymkode: 0df4b...edb

Skrevet

Jeg hadde en Polestar uten varmepumpe. Når den sto til forvarming var den tilnærmet lydløs, bortsett fra en svak viftelyd. Et solid varmeelement sørget for at det fort ble varmt i bilen. Den brukte noe energi på å holde temperaturen på 20 grader, men ikke så mye. Permanent firehjulsdrift, brede dekk, store felger og tung bil gjør større utslag på rekkevidden. 

Med varmepumpe øker lydnivået betraktelig. Høres definitivt ikke koselig ut når de jobber for fullt. 

Varmepumper er best i klima i temperaturintervallet +10 til -5 etter hva jeg har skjønt. Er det kaldere må varmeelementet i større grad gjøre jobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Varmepumpen er jo strengt tatt bare aircondition som går i revers, ikke en ekstra ting som kan gå i stykker.. med mindre du kjøper en bil som ikke har aircondition heller da.

Anonymkode: 3339b...9a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2026 den 15.36):

Lykke til med bil uten! Husk at du bor i et vinterland

Anonymkode: fcff9...27c

Lurer bittelitt på om du vet hva en varmepumpe er...

Anonymkode: 02368...f78

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2026 den 14.39):

Om den er energibesparende er revnende likegyldig. Det absolutt verdt det. Aldri mer kald bil, og aldri mer skraping. I tillegg kjøler den om sommeren. 

Anonymkode: c91b9...ecd

Får varme i bilen på samme måt uten vp, bare høyer forbruk. Samme med kjøling

Skrevet (endret)

Varmepumpe er akkurat samme teknologi som aircondition. Men der aircondition flytter varmen ut av bilen/huset, gjør varmepumpa akkurat motsatt, og flytter varmen inn i bilen/huset.

En varmepumpe er dermed ikke noe mer avansert eller annerledes enn aircondition, det er samme greia, bare montert motsatt vei, og derfor heller ikke noen grunn til å tro at den trenger noe mer vedlikehold enn en aircondition. Og biler uten aircondition finnes vel snart ikke selv om vi bor i et land med ganske få veldig varme dager.....

Endret av aksase
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (2 minutter siden):

Får varme i bilen på samme måt uten vp, bare høyer forbruk. Samme med kjøling

Hvilke kjøleteknologier brukes i bil foruten Vapor Compression?

Anonymkode: e3edc...5b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilke kjøleteknologier brukes i bil foruten Vapor Compression?

Anonymkode: e3edc...5b7

Varmeelementer slik som gamle diesler

Skrevet (endret)

Det er mulig å kjøle med varme via absorpsjons kjøling. Benyttes eksempelvis i noen kjøleskap til hytte og båt. Da benyttes ofte gass til å skaffe energi, som driver kjølingen.

En annen måte er termoelektrisk kjøling. Benytter Peltiereffekten med strøm som gjør en side kald og den andre varm. Benyttes i mindre kjølebokser. Ingen bevegelige deler. Begrenset kjøleeffekt. Kan benyttes for å gjøre varme om til strøm.

Det mest vanlige er å benytte en kompressor som sirkulerer en gass (kjølevæske) som vekselvis fordamper og kondenserer. Benyttes også til å avgi varme, varmepumpe.

Kompressor kjøling er mer effektivt enn alternative metoder og er den metode som benyttes i biler, varmepumper, kjøleskap, frysere, osv.

Om det kan lages mer effektive termoelektriske elementer kan disse mulig ta over en del av oppgavene til kompressor basert kjøling.

Endret av TBL12
Skrevet

Ja, nettopp, kjøp en varmepumpe fra Biltema, den gjør utslaget ;(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...