Gå til innhold

Folk som skal slanke seg og slutter å spise

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er vokst opp med en søster som har slanket seg konstant, og hørte alltid : "jeg skal ikke ha middag i dag, i dag skal jeg ikke spise-skal kun drikke" osv.

Hun var derfor sur og grinete og sprakk ofte, og spiste alt mulig fordi hun var så sulten.

Har også kollegaer som kom på jobb etter nyttår og annonserte at de ikke skulle ha mat.

I løpet av en arbeidsdag hadde de ikke med seg matpakke, og de sa de heller ikke hadde spist frokost.

Er det slik man slanker seg da?

Trodde det var viktig å spise ofte og lite?

Anonymkode: 09dc1...d5f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vokst opp med en søster som har slanket seg konstant, og hørte alltid : "jeg skal ikke ha middag i dag, i dag skal jeg ikke spise-skal kun drikke" osv.

Hun var derfor sur og grinete og sprakk ofte, og spiste alt mulig fordi hun var så sulten.

Har også kollegaer som kom på jobb etter nyttår og annonserte at de ikke skulle ha mat.

I løpet av en arbeidsdag hadde de ikke med seg matpakke, og de sa de heller ikke hadde spist frokost.

Hvorfor i alle dager skulle det være viktig? Er man overvektig så har kroppen et overskuddslager av energi, da gir det jo ingen mening å tilføre enda mer energi.

Anonymkode: bdb77...82f

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg trodde "alle" nå kjente til konseptet periodisk faste når det gjelder bl.a. slanking og andre gunstige virkninger på kroppen, jeg? Legen Mosley sin 5:2-diett gjorde jo det berømt for noen år siden, der man spiser under 500 kcal to ikke-sammenhengende dager i uka og normalt ellers. Og siden har det jo bare kommet flere ulike former for det samme, med mange timers faste og et lite daglig spisevindu f.eks.

Anonymkode: 8b405...825

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Og det er mye forskning som viser at det er gunstig, ikke bare for vektnedgang men også kan synes å være gunstig for senking av kolesterol, jevnere blodsukker, lavere blodtrykk, mindre betennelsesstoffer i kroppen og økt cellefornyelse.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde "alle" nå kjente til konseptet periodisk faste når det gjelder bl.a. slanking og andre gunstige virkninger på kroppen, jeg? Legen Mosley sin 5:2-diett gjorde jo det berømt for noen år siden, der man spiser under 500 kcal to ikke-sammenhengende dager i uka og normalt ellers. Og siden har det jo bare kommet flere ulike former for det samme, med mange timers faste og et lite daglig spisevindu f.eks.

Jo men dette er snakk om å gå uten mat et døgn.

Hvem takler det uten å bli slapp og irritert?

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lite og ofte er jo ikke anbefalt uansett om man er slank eller overvektig.

Det gunstigste for alle kropper er sjeldnere og større måltid, og å la magen og fordøyelsen hvile en del timer sammenhengende. 

Anonymkode: 46020...f94

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De spiser som mus resten av tiden også

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Det har jeg ingen problemer med. Hvis jeg er travel kan jeg helt glemme å spise. Blir verken slapp eller irritert 😉 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Jeg har brukt 5:2, og jeg taklet det fint, var i full turnusjobb og humøret var stabilt - det var bare litt vanskelig å sove sånn helt i starten før jeg var vant. Det er ikke farlig å gå uten mat et døgn. Men noen blir jo moody, da. En kollega prøvde det samme, og hun er skikkelig Hangry.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har blitt slankeoperert. Før operasjon hadde jeg stabil vekt i 20 år, gikk bare ikke ned. Etter operasjon har også vært stabil. Dvs, har et godt kosthold. Men jeg spiser 6 ganger pr dag. Det hjelper ikke å slutte å spise, da stopper forbrenningen opp. Spiser egentlig mer pr dag nå enn før operasjon. Nå er det 16 år siden denne operasjonen, er en av de som har klart å holde vekten nede fortsatt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

(Presisjon: Jeg "juksa" litt på 5:2 i form av at jeg skippa mat helt på fastedager. Kun vann, sukkerfri saft og kaffe. Gikk fint, men det er selvsagt individuelt)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts

Ingen problem, så lenge man får i seg vann og elektrolytter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mangel på kunnskap og den sikreste måten å ikke gå ned i vekt på. Fungerer kun om du ufrivillige ikke har tilgang til mat eller har anorexia. Ingen av delene er å trakte etter.

Anonymkode: d9fad...270

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (10 minutter siden):

Jeg har blitt slankeoperert. Før operasjon hadde jeg stabil vekt i 20 år, gikk bare ikke ned. Etter operasjon har også vært stabil. Dvs, har et godt kosthold. Men jeg spiser 6 ganger pr dag. Det hjelper ikke å slutte å spise, da stopper forbrenningen opp. Spiser egentlig mer pr dag nå enn før operasjon. Nå er det 16 år siden denne operasjonen, er en av de som har klart å holde vekten nede fortsatt. 

Forbrenninga kan selvfølgelig ikke stoppe opp 🙄

Anonymkode: e08af...724

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Måltidshyppighet har lite betydning, det er en gammel myte at man "må" spise ofte og lite for å gå ned i vekt.

Det som har betydning er totalt energiinntak i løpet av dagen, altså at man ligger i et visst kaloriunderskudd, og måltidenes sammensetning (forholdet mellom fett, proteiner og karbohydrater). Flere undersøkelser viser også at det kan være bra å la det gå et visst tidsrom mellom siste og første måltid, dvs middag/kveldsmat og frokost. Kroppen trenger denne pausen for å benytte energien til bl.a. ulike reparasjonsprosesser. Vi får denne pausen naturlig når vi sover, men det er mye som tyder på at det kan være helse- og vektmessig fordelaktig å forlenge nattfasten, enten ved å spise siste måltid tidligere, eller vente med første måltid.

Utover det blir det i grunnen individuelt hva som passer best av flere små måltider eller færre, litt større måltider. Selv synes jeg det blir stress å spise ofte, og det gjør meg også mer sulten slik at jeg lett spiser litt mer enn jeg trenger.

Anonymkode: 4510d...faf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ts

Du burde virkelig lese deg opp på fasting. 

Jeg har aldri mer energi og klarere hjerne enn når jeg faster. Det er helt klart på meg at det er inne bare bra for kroppen min, men svært viktig. 

Kroppen blir vant til det ganske raskt, den tilpasser seg helt vanvittig. 

Anonymkode: a8cd3...64b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er forskjellige måter å slanke seg på. Noen spiser ofte men små porsjoner , noen sverger til faste. Noen spiser vanlige porsjoner, men velger rene produkter og grønnsaker.noen lever på 5:2 dietten. Nien spiser vanlig ,men kutter snacks. Sulting er vel sjeldent noe som fører til varig vekttap.

Anonymkode: 364bf...322

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sulting er vel sjeldent noe som fører til varig vekttap.

Anonymkode: 364bf...322

Det er jo ikke sutling hvis man er overvektig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du burde virkelig lese deg opp på fasting. 

Jeg har aldri mer energi og klarere hjerne enn når jeg faster. Det er helt klart på meg at det er inne bare bra for kroppen min, men svært viktig. 

Kroppen blir vant til det ganske raskt, den tilpasser seg helt vanvittig. 

Anonymkode: a8cd3...64b

Jeg er heldigvis slank og kan spise alt jeg ønsker meg, uten å legge på meg et gram. T

renger ikke å telle kalorier og vet heller ikke hvor mye kalorier mat inneholder.

Vet bare at mat er dagens høydepunkt og hadde aldri fungert uten

Ts

Gjest Gliffy
Skrevet

Jeg så nettopp reality-serien Alone (ligger på NRK), som går ut på at deltagerene blir plassert ut hver for seg i den australske villmarka og må klare seg selv. Den som holder ut lengst vinner. 

Der er det flere som går i over en uke uten mat. Den ene deltageren brukte den første uka på å bygge seg hus og brukte null energi på å finne mat før det vart gjort. Hun hadde med vilje lagt på seg før innspillingen for å ha fett å tære på. 

Hvis man får i seg vann og man har fett på kroppen kan man gå lenge uten mat altså, så at de ikke spiser frokost og lunsj går nok helt fint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...