AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar Hei, jeg prøvde søke Lånekassen og de svarte med at jeg ikke for stipend eller lån fordi jeg er et år forsinket med studiene. Mangler 8 studiepoeng for å få stipend eller lån. Jeg satt i fengsel og det er grunnen på hvorfor jeg er forseinka og jeg lurer på kan jeg klage på det og tror du att jeg kommer til å få stipend etter klagen? Anonymkode: 902a3...de5
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar Ved 60 poengs forsinkelse går det fint, men jeg forstår da at du har tatt 68 færre studiepoeng enn du har fått støtte til. Skal du få unntak må det i så fall være fordi fengselsopphold anses å falle innenfor «andre særlige grunner» til at det var vanskelig å unngå forsinkelse, for du oppfyller ikke de andre kriteriene for å få unntak fra hovedregelen. Det er bare Lånekassen selv som kan svare klart på hva deres praksis er i slike situasjoner, men du kan fint klage. De andre grunnlagene for å få unntak er at man har vært syk, at man har fått barn eller at man har en funksjonsnedsettelse man ikke har fått tilstrekkelig tilrettelegging for. Det første og siste kan man ingenting for, mens det å få barn er et unntak man veldig ofte gir i alle mulige settinger. Jeg ville umiddelbart tenkt at en såpass selvforskyldt hindring som det å havne i fengsel mest sannsynlig ikke regnes som en særlig grunn man vanskelig kunne unngå. Det mener jeg ikke som fordømmelse, bare tenker det er relevant at dette var en hindring du tross alt aktivt pådro deg. Da er nok veien til et unntak lengre enn i de tilfeller der forsinkelsen skyldes ting utenfor din kontroll. Men igjen, terskelen dette vurderes etter er «annen særlig grunn som gjør det vanskelig å unngå forsinkelse» Det er det du må overbevise dem om at du har hatt. Hvor grensen går er det Lånekassen som styrer. Anonymkode: bfb10...549 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Skrevet 17. januar Du kan ikke være mer enn 60 studiepoeng forsinket, så du må ta 8stp uten støtte før du får støtte igjen. Fengsel er aldeles selvforskyldt, og ingen unnskyldning. Anonymkode: 5ba4e...3fd
AnonymBruker Skrevet 17. januar #4 Skrevet 17. januar er Jeg forstår at fengselsopphold ikke automatisk regnes som en gyldig grunn i alle sammenhenger, fordi det kan oppfattes som noe man selv har skyld i. Samtidig er det viktig for meg å forklare at da jeg havnet i fengsel, hadde jeg i praksis ingen mulighet til å studere, selv om jeg ønsket det. I starten av oppholdet var jeg isolert, satt i fengsel i et annet land og hadde ingen kontakt med andre. De første månedene var psykisk svært belastende, og jeg ble psykisk dårlig av situasjonen. Jeg forsøkte likevel å lese og finne informasjon for å kunne fortsette studiene, men det var ikke mulig å få tilgang til studiemateriell eller ordninger som kunne gjort dette gjennomførbart. Det er på bakgrunn av disse erfaringene jeg ønsket å forklare situasjonen nærmere og sette meg inn i regelverket, men jeg fant lite informasjon som beskrev slike tilfeller. Derfor valgte jeg å skrive dette for å gi et bedre bilde av hvordan situasjonen faktisk var. på bakgrunn av disse erfaringene jeg ønsket å forklare situasjonen nærmere og sette meg inn i regelverket, men jeg fant lite informasjon som beskrev slike tilfeller. Derfor valgte jeg å skrive dette for å gi et bedre bilde av hvordan situasjonen faktisk var. Anonymkode: 902a3...de5
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Skrevet 17. januar «Kan oppfattes som» noe du har skyld i selv? Det ER vel noe du har skyld i selv, med mindre du er uskyldig dømt. Men du må snakke med Lånekassen og finne ut om det er noen nåde. Ellers må du bare ta de åtte studiepoengene. Anonymkode: 3e7ff...974 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar #6 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei, jeg prøvde søke Lånekassen og de svarte med at jeg ikke for stipend eller lån fordi jeg er et år forsinket med studiene. Mangler 8 studiepoeng for å få stipend eller lån. Jeg satt i fengsel og det er grunnen på hvorfor jeg er forseinka og jeg lurer på kan jeg klage på det og tror du att jeg kommer til å få stipend etter klagen? Anonymkode: 902a3...de5 Du kan utsette, det går helt greit. Er jo også mulig å refinansiere lån, ved å f.eks ta opp lån i DNB eller noe og bruke lånet til å nedbetale lånekassen. Anonymkode: a8d50...ba9
AnonymBruker Skrevet 18. januar #7 Skrevet 18. januar Med tanke på de 8 studiepoeng, så er det bare å snakke med lege https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-04-15-798 " § 70.Antall studiepoeng eller år med lån og stipend [...] a. Søkeren er blitt forsinket i utdanningen på grunn av sykdom eller fødsel. b. Søkeren har nedsatt funksjonsevne og er blitt forsinket i utdanningen fordi læringsmiljøet eller studiesituasjonen ikke er tilpasset søkerens nedsatte funksjonsevne." Anonymkode: a8d50...ba9
AnonymBruker Skrevet 18. januar #8 Skrevet 18. januar Kan hende du også bare trenger å gi dokumentasjon fra fengsel, med tanke på §71 " § 71.Lån og stipend hvis søkeren er forsinket i utdanningen [...] a. sykdom b. fødsel i utdanningsperioden c. læringsmiljøet eller studiesituasjonen ved lærestedet er ikke tilpasset søkerens nedsatte funksjonsevne d. andre særlige grunner som gjør det vanskelig å unngå forsinkelse." Anonymkode: a8d50...ba9
AnonymBruker Skrevet 18. januar #9 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan hende du også bare trenger å gi dokumentasjon fra fengsel, med tanke på §71 " § 71.Lån og stipend hvis søkeren er forsinket i utdanningen [...] a. sykdom b. fødsel i utdanningsperioden c. læringsmiljøet eller studiesituasjonen ved lærestedet er ikke tilpasset søkerens nedsatte funksjonsevne d. andre særlige grunner som gjør det vanskelig å unngå forsinkelse." Anonymkode: a8d50...ba9 Hei har dokumentasjon om allt men er det sterkt nok fordi blir så usikker, jeg vil jo studere videre og gå på rette veien og ja jeg gjorde feil men vil starte allt på nytt Anonymkode: 902a3...de5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar #10 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei har dokumentasjon om allt men er det sterkt nok fordi blir så usikker, jeg vil jo studere videre og gå på rette veien og ja jeg gjorde feil men vil starte allt på nytt Anonymkode: 902a3...de5 Ring lånekassen. De har streng taushetsplikt, det er ingen som dømmer deg. Anonymkode: b0cca...e9a
AnonymBruker Skrevet 19. januar #11 Skrevet 19. januar Men det betyr at du fikk studiestøtte det året du satt i fengsel? For Lånekassen er det ikke noe problem om du avbryter studiene og så tar dem opp igjen. Problemet oppstår om du mottar støtte uten å ta studiepoeng. Så feilen er jo ikke at du har sittet i fengsel, men at du har mottatt støtte i en periode hvor du ikke studerte... Anonymkode: e613b...35c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå