AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar Sønnen min er 21 måneder, og jeg er skikkelig stresset. Sommer 2025 la søstra mi plutselig merke til at det var flere ting han ikke gjorde som barn på hans alder pleide å gjøre. Han var 16 måneder da. Ting vi la merke til var at han - ikke snakket/ ikke et eneste ord. Bablet heller ikke - vinket ikke - kunne ikke peke - reagerte ikke på navn - forsto ikke hva vi sa til han/ hadde ikke språkforståelse Vi mistenkte autisme. Har snakket både med fastlegen og helsestasjon. Helsestasjon kunne ikke se at det var autisme. Fastlegen forsto heller ikke. Prøvde flere ganger få legen til å henvise han for videre utredning. Hun begynte å ignorere meg. Til slutt ble jeg litt frekk i kjeften, og ble nødt til å ta dette på alvor. Hun henviste han til øre og hals avdeling på ahus for å sjekke om han kunne høre ordentlig. Grunnen til at hun gjorde det var at sønnen min har hatt øre infeksjon rundt 8-9 ganger i løpet av 1 år. En ting som jeg har tenkt mye over er at han har sett mye på tv, fra han var 4 måneder, og det er snakk om flere timer om dagen. Etter at vi først oppdaget alle de tingene, kuttet vi tv og mobil. Vi så plutselig endringer. Han begynte å reagere på navn, så folk i øynene, gråt etter flere familiemedlemmer (han ville leke med dem) og begynte å bable. Jeg tenkte nå skjer det endringer. Igjen begynte han å se på tv etter noen uker og denne ganger er ting verre enn det var før. Han har veldig lite øyekontakt, reagerer ikke på navn ( du kan sitte rett ved siden av han og skrike i øret. Han ser ikke på deg engang), men han ser på deg om du synger en sang. Han vinker og klapper forsatt ikke. Null språk, men babler noen ganger. Jeg lest mye om autisme, og noe som heter "virtual autism". " Virtual autism " beskrives som " autism-like symptoms (social withdrawal, speech delays, attention issues, repetitive behaviors) in young children caused by excessive screen time, not genetics, making it reversible with reduced screen time and increased real-world interaction." Noen ganger lurer jeg på om han kan ha virtual autism, og at det egentlig ikke er noe galt med han. Andre ganger tror jeg han har autisme. Jeg går helt gal snart. Han har fortsatt ikke fått time til hørseltest. Har noen noe lignende erfaring med barn? Isåfall hvordan har det gått med barnet? Anonymkode: b0e23...9d9 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sønnen min er 21 måneder, og jeg er skikkelig stresset. Sommer 2025 la søstra mi plutselig merke til at det var flere ting han ikke gjorde som barn på hans alder pleide å gjøre. Han var 16 måneder da. Ting vi la merke til var at han - ikke snakket/ ikke et eneste ord. Bablet heller ikke - vinket ikke - kunne ikke peke - reagerte ikke på navn - forsto ikke hva vi sa til han/ hadde ikke språkforståelse Vi mistenkte autisme. Har snakket både med fastlegen og helsestasjon. Helsestasjon kunne ikke se at det var autisme. Fastlegen forsto heller ikke. Prøvde flere ganger få legen til å henvise han for videre utredning. Hun begynte å ignorere meg. Til slutt ble jeg litt frekk i kjeften, og ble nødt til å ta dette på alvor. Hun henviste han til øre og hals avdeling på ahus for å sjekke om han kunne høre ordentlig. Grunnen til at hun gjorde det var at sønnen min har hatt øre infeksjon rundt 8-9 ganger i løpet av 1 år. En ting som jeg har tenkt mye over er at han har sett mye på tv, fra han var 4 måneder, og det er snakk om flere timer om dagen. Etter at vi først oppdaget alle de tingene, kuttet vi tv og mobil. Vi så plutselig endringer. Han begynte å reagere på navn, så folk i øynene, gråt etter flere familiemedlemmer (han ville leke med dem) og begynte å bable. Jeg tenkte nå skjer det endringer. Igjen begynte han å se på tv etter noen uker og denne ganger er ting verre enn det var før. Han har veldig lite øyekontakt, reagerer ikke på navn ( du kan sitte rett ved siden av han og skrike i øret. Han ser ikke på deg engang), men han ser på deg om du synger en sang. Han vinker og klapper forsatt ikke. Null språk, men babler noen ganger. Jeg lest mye om autisme, og noe som heter "virtual autism". " Virtual autism " beskrives som " autism-like symptoms (social withdrawal, speech delays, attention issues, repetitive behaviors) in young children caused by excessive screen time, not genetics, making it reversible with reduced screen time and increased real-world interaction." Noen ganger lurer jeg på om han kan ha virtual autism, og at det egentlig ikke er noe galt med han. Andre ganger tror jeg han har autisme. Jeg går helt gal snart. Han har fortsatt ikke fått time til hørseltest. Har noen noe lignende erfaring med barn? Isåfall hvordan har det gått med barnet? Anonymkode: b0e23...9d9 Det her må være troll. Ingen er så dumme😂 isåfall trenger du en utredning, ikke barnet. Anonymkode: 45274...af1 29 11
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det her må være troll. Ingen er så dumme😂 isåfall trenger du en utredning, ikke barnet. Anonymkode: 45274...af1 Hadde vært fint om du kunne dele dine erfaringer og råd. Ikke vær så vanskelig, please!! Anonymkode: b0e23...9d9
monican94 Skrevet 17. januar #4 Skrevet 17. januar (endret) Vurdert å kutte ut tv ? Hvorfor i himmelens navn ser en så liten kar såååå ekstremt mye tv i utgangspunktet? Og spesielt etter du oppdaget dette ?????? Endret 17. januar av monican94 25 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Skrevet 17. januar Hold gutten unna skjerm siden det gjør at han blir "borte" for dere. Og vær så snill å la være med den skrikingen i øret hans. Du sier jo at han ble bedre av ingen tv eller skjerm, og dårlig igjen når han fikk sitte foran skjerm igjen. Det er en ganske god indikasjon på at skjerm er problemet, syns du ikke? Jeg håper virkelig at du ikke lar gutten se på TV i mange timer hver dag, at du overdrev en smule der? Anonymkode: 1ec47...f19 15 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Skrevet 17. januar monican94 skrev (Akkurat nå): Vurdert å lytte ut tv ? Hvorfor i himmelens navn ser en så liten kar såååå ekstremt mye tv i utgangspunktet? Og spesielt etter du oppdaget dette ?????? Tv'n er fjernet og kastet bort. Mobil får han ikke se. For å si det rett ut; det ble slutt mellom meg og faren til barnet, og jeg tok det veldig tungt. Lot han se på tv. Var i dyp depresjon. Tenkte ikke noe over det. Angrer som faen, og har dårlig samvittighet!! Anonymkode: b0e23...9d9 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hold gutten unna skjerm siden det gjør at han blir "borte" for dere. Og vær så snill å la være med den skrikingen i øret hans. Du sier jo at han ble bedre av ingen tv eller skjerm, og dårlig igjen når han fikk sitte foran skjerm igjen. Det er en ganske god indikasjon på at skjerm er problemet, syns du ikke? Jeg håper virkelig at du ikke lar gutten se på TV i mange timer hver dag, at du overdrev en smule der? Anonymkode: 1ec47...f19 Tv'n er fjernet og kastet. Mobil får han ikke se. Jeg tror også det kan være problemet, men samtidig er jeg litt redd for at det kan være autisme. Det var derfor jeg skrev det her. Anonymkode: b0e23...9d9
AnonymBruker Skrevet 17. januar #8 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde vært fint om du kunne dele dine erfaringer og råd. Ikke vær så vanskelig, please!! Anonymkode: b0e23...9d9 Beklager, jeg trodde virkelig det var tull… Mitt råd er å være ærlig med legen om hvor mye skjerm den ungen har sett, for nå er skaden på en måte gjort da. Men det er tydelig at hvis dette virkelig er tilfellet så bør du få veiledning av helsestasjonen for å «gjøre ting riktig» fra nå. Barnet er understimulert, og har derfor havnet bakpå i utviklingen. Det er en form for omsorgssvikt… Men så er det viktigste hva du gjør fra nå! Jeg forstår det som at du har hatt en depresjon, og da håper jeg du har tatt tak i det å fått hjelp, hvis ikke kan du be om hjelp på helsestasjonen, det er mange som får fødselsdepresjon, kan det være det du har/hatt? Skjerm for små barn ødelegger hjernen, for å si det på en enkel måte. De kan utvikle så mye forskjellige symptomer og «diagnose-lignende- tilstander» at jeg kan ikke ramse opp alt her. Men hjernen blir stimulert på helt feil måte, det kognitive blir skadet, motorisk er det heller ikke bra. Et barn på 15 mnd skal utforske verden, ikke sitte stille å se på barne tv. Og det viktigste av alt er at du er mentalt til stede for barnet. Nærhet, blikkontakt, prating, synging, leke med forskjellige leker og aktiviteter, lese bøker, gå tur i frisk luft osv. (Det er forresten veldig lite sannsynlig barneautisme når det er så stor forskjell på barnet ift skjermbruk og ikke). Barneautisme er ganske utprega, og tegnene som f.eks vanskelig med blikkontakt og mangel på språk har ikke med skjermbruk å gjøre men skjermbruken kan absolutt gi symptomer som ligner både autisme, adhd og stagnere kognitiv utvikling og motorikk. Anonymkode: 45274...af1 10
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Skrevet 17. januar Sikker på det ikke er du som har autisme? 🙈 Mulig det er stygt sagt, men hvis dette er seriøst høres det kanskje ut som du kan trenge litt veiledning. Anonymkode: b043b...6f4 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar #10 Skrevet 17. januar Nbarn over 12 måneder er ikke en baby.. Anonymkode: 033b6...f09 3 2
Ny Bruker Skrevet 17. januar #12 Skrevet 17. januar Alle voksne jeg kjenner sluttet også å reagere på min stemme når de er oppslukket i skjermen... Jeg tror barnet er bare forsinket i utviklingen for de han ble ignorert av voksne helt fra 4 mnd. alder. Skjermen ble brukt som barnevakt i mange timer per dag. Det var lite direkte kommunikasjon, så han fikk ikke øvd på det nok. Leser at barnet ikke har tilgang til skjerm lengre. Foreldre må også la telefonen ligge i veska mens barnet er våken. Snakk med barnet, lek med barnet, spill med barnet. Helst noen gjøremål som inkluderer finmotorikk (forming, kunst, rytmeinstrumenter). Aktivt. Barnet kan ta igjen alt det tapte på noen måneder. 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #13 Skrevet 17. januar Hvorfor er det ingen som er med den stakkars gutten? Hva er det dere foreldre gjør på i flere timer, mens barnet ser på tv? Han hadde jo hatt bedre av å begynne i barnehagen som 1 åring enn å være hjemme med tven. Hva sier helsestasjonen om all skjermtiden denne babyen får? Får dere ikke veiledning? Meld dere på foreldreveiledningskurs. Anonymkode: 96ee6...068 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar #14 Skrevet 17. januar Baby på 21 mnd? Nei 🤣 Anonymkode: 85a3a...54d 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar #15 Skrevet 17. januar Burde du egentlig ha ansvar for barn? 😣 Anonymkode: 7aa7f...398 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar #16 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Burde du egentlig ha ansvar for barn? 😣 Anonymkode: 7aa7f...398 Ts beskriver alvorlig forsømmelse av et lite barn/baby. Om dette faktisk er sant, så er jeg forundret over at helsestasjonen og fastlegen ikke har flagget disse foreldrene. Anonymkode: 96ee6...068 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar #17 Skrevet 17. januar Dette MÅ være trolling. Anonymkode: acaf9...14f 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #18 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Beklager, jeg trodde virkelig det var tull… Mitt råd er å være ærlig med legen om hvor mye skjerm den ungen har sett, for nå er skaden på en måte gjort da. Men det er tydelig at hvis dette virkelig er tilfellet så bør du få veiledning av helsestasjonen for å «gjøre ting riktig» fra nå. Barnet er understimulert, og har derfor havnet bakpå i utviklingen. Det er en form for omsorgssvikt… Men så er det viktigste hva du gjør fra nå! Jeg forstår det som at du har hatt en depresjon, og da håper jeg du har tatt tak i det å fått hjelp, hvis ikke kan du be om hjelp på helsestasjonen, det er mange som får fødselsdepresjon, kan det være det du har/hatt? Skjerm for små barn ødelegger hjernen, for å si det på en enkel måte. De kan utvikle så mye forskjellige symptomer og «diagnose-lignende- tilstander» at jeg kan ikke ramse opp alt her. Men hjernen blir stimulert på helt feil måte, det kognitive blir skadet, motorisk er det heller ikke bra. Et barn på 15 mnd skal utforske verden, ikke sitte stille å se på barne tv. Og det viktigste av alt er at du er mentalt til stede for barnet. Nærhet, blikkontakt, prating, synging, leke med forskjellige leker og aktiviteter, lese bøker, gå tur i frisk luft osv. (Det er forresten veldig lite sannsynlig barneautisme når det er så stor forskjell på barnet ift skjermbruk og ikke). Barneautisme er ganske utprega, og tegnene som f.eks vanskelig med blikkontakt og mangel på språk har ikke med skjermbruk å gjøre men skjermbruken kan absolutt gi symptomer som ligner både autisme, adhd og stagnere kognitiv utvikling og motorikk. Anonymkode: 45274...af1 Takk for så mye info, sette stor pris på det 😢❤️ Gjør alt jeg kan for å få han på riktig spor! Anonymkode: b0e23...9d9
AnonymBruker Skrevet 17. januar #19 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Sikker på det ikke er du som har autisme? 🙈 Mulig det er stygt sagt, men hvis dette er seriøst høres det kanskje ut som du kan trenge litt veiledning. Anonymkode: b043b...6f4 Jeg trengte faktisk hjelp. Var i dyp depresjon. Har du noe råd for hva jeg burde gjøre nå fremover? Anonymkode: b0e23...9d9 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar #20 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nbarn over 12 måneder er ikke en baby.. Anonymkode: 033b6...f09 Lov å ta feil vell? Anonymkode: b0e23...9d9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå