Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor alene i et 70-tallshus og har optimistisk nok tenkt å rive ut det meste av soverom og pusse opp. 

Jeg er ganske blank på området, men skal finne ut av det. 

Jeg starter med å rydde ut alt og så rive gamle klesskap, lister og fjerne laminatgulv(sannsynligvis belegg under) . Så kommer jeg til plater på veggene. 

Noen som har pusset opp soverom selv og vil komme med erfaringer, tips og råd? 

Jeg kjenner håndverkere som jeg kan ringe hvis jeg står bom fast, men vil helst lære meg. Elektriker må sikkert inn også. Mulig jeg må skifte vindu. 

Jeg er dame på 50 år 🤓

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ledningene dine synlig?

Her så var ledninger synlig så vi fikk en vi kjenner som er elektriker til å løsne alle ledninger osv fra veggen, så la vi plater på utsiden av de platene som var på veggen fra før siden det ikke var noe annet en isolasjon bak det som hang. La ny parket. , vi la og nye plater i taket. På med lister. Og fikk kameraten vår tilbake og festet opp ledninger igje  og byttet noen kontakter for oss

Anonymkode: 2c164...dc5

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2026 den 14.56):

Er ledningene dine synlig?

Her så var ledninger synlig så vi fikk en vi kjenner som er elektriker til å løsne alle ledninger osv fra veggen, så la vi plater på utsiden av de platene som var på veggen fra før siden det ikke var noe annet en isolasjon bak det som hang. La ny parket. , vi la og nye plater i taket. På med lister. Og fikk kameraten vår tilbake og festet opp ledninger igje  og byttet noen kontakter for oss

Anonymkode: 2c164...dc5

Det er heldigvis skjult anlegg på soverom. Jeg skal greie å skrue ned brytere osv 😊

Har kastet ut gulv og plassbygde skap nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg du klarer fint! 😊 Hvis huset er fra 70-tallet, så sjekk om huset er tilstrekkelig isolert, kanskje du må isolere? 

Anonymkode: 18bc2...75a

• Hjerte 1
Skrevet

Ville lektet ut yttervegg minst 5 cm og isolert og plastet på nytt.

• Hjerte 1
Skrevet
Sovela skrev (På 26.1.2026 den 17.46):

Ville lektet ut yttervegg minst 5 cm og isolert og plastet på nytt.

Så egentlig burde jeg ha ny kledning på hele huset, mener du da? 

😊

Skrevet
Jente50 skrev (19 minutter siden):

Så egentlig burde jeg ha ny kledning på hele huset, mener du da? 

😊

Lektet ut veggen/veggene på rommet som er på yttervegg, på innsiden med 5 cm isolasjon. Så ytterveggen blir 5 cm tykkere.

Skrevet
Sovela skrev (3 minutter siden):

Lektet ut veggen/veggene på rommet som er på yttervegg, på innsiden med 5 cm isolasjon. Så ytterveggen blir 5 cm tykkere.

Jeg tror jeg skjønner 😀 ja jeg bør nok det. 

Tatt av første plate inne nå, ikke noe isolasjon mellom der mot gang. Trodde det var isolert mellom rom jeg 

AnonymBruker
Skrevet
Jente50 skrev (20 minutter siden):

Jeg tror jeg skjønner 😀 ja jeg bør nok det. 

Tatt av første plate inne nå, ikke noe isolasjon mellom der mot gang. Trodde det var isolert mellom rom jeg 

Helt vanlig å ikke isolere mellom rom i gamle dager. Husk at du må flytte elektriske bokser dersom du skal fore på veggene. Og du må ha nye foringer i vinduene. 

Anonymkode: f5b19...a1f

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med å rive alt til stenderverket er blandet. På hus fra 70-tallet kan du være heldig og ha et standard stenderverk med 60 cm mellomrom mellom hver stender. Da er det enkelt å sette opp ny gips, walls2paint eller andre plater. Om stenderene derimot er vilkårlig plassert og huset ble bygget etter «jeg tar det jeg har» prinsippet, så ville jeg definitivt IKKE strippet med alle vegger. 

Hus som ble bygget på 60-tallet er stort sett aldri bygget etter norm, mens hus bygget på 80-tallet stort sett er det. På 70-tallet var det begge deler. Jeg ville altså sjekket stenderverket FØR du stripper alt.

om stenderverket er tilfeldig plassert og du river nåværende feste (panel/vegg), er det vanskelig å sette opp nytt, og du må da altså lage nytt stenderverk. 

Anonymkode: a3559...471

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring med å rive alt til stenderverket er blandet. På hus fra 70-tallet kan du være heldig og ha et standard stenderverk med 60 cm mellomrom mellom hver stender. Da er det enkelt å sette opp ny gips, walls2paint eller andre plater. Om stenderene derimot er vilkårlig plassert og huset ble bygget etter «jeg tar det jeg har» prinsippet, så ville jeg definitivt IKKE strippet med alle vegger. 

Hus som ble bygget på 60-tallet er stort sett aldri bygget etter norm, mens hus bygget på 80-tallet stort sett er det. På 70-tallet var det begge deler. Jeg ville altså sjekket stenderverket FØR du stripper alt.

om stenderverket er tilfeldig plassert og du river nåværende feste (panel/vegg), er det vanskelig å sette opp nytt, og du må da altså lage nytt stenderverk. 

Godt tips! 

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har nå nesten lagt ferdig nye takplater, glatt tak fra Forrestia. 

Skal ha huntonit plater på vegger. 

Har revet alt og lektet ut 5 cm og etterisolert på yttervegger. 

Innervegger var ikke isolert så der har jeg lagt isolasjon. 

Veldig artig å lære seg alt dette, men også krevende 😄 

Gulv har jeg ennå ikke bestemt. Vegg til vegg teppe muligens eller vinyl. 

Skulle gjerne hatt kork på gulv, men det er for dyrt dessverre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2026 den 9.37):

Jeg var heldig for det er beint og fint og nøyaktig 60 cm mellom midten på alle lekter. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...