Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bror er sammen med en dame som har et tenåring fra før. De har vært sammen et par år, og har vært samboere et halvt års tid. De har nylig fått sitt første barn sammen, som skal døpes snart. Bonus-sønnen til min mann er ikke døpt tidligere, men ønsker å bli døpt slik at han kan stå som konfirmant neste år. De fant derfor ut at han skulle døpes samme dag som lillebroren, og så slår de sammen selskapet. 

Jeg har kjøpt samme dåpsgave til alle mine tantebarn. Dette er en dyr gave, mye mer enn «kutyme» for dåpsgave fra tante er, men jeg synes det er hyggelig fordi dette er en ting de kan ha glede av resten av livet. Tingen graveres inn med navn og fødselsdato.

Jeg fortalte min bror at jeg nå skal begynne å bestille til babyen så det er klart til dåpen, og etterpå sender han meg navn og fødselsdato til sin bonussønn, med meldingen «så det ikke blir gravert feil». Jeg ble litt satt ut. Jeg tenkte selvfølgelig å kjøpe en dåpsgave til denne gutten, men hadde ikke tenkt tanken en gang at jeg måtte kjøpe samme som jeg skal kjøpe til babyen 😅 Tenkte en symbolsk gave var nok, ikke en gave til flere tusen kroner!

Er det forventet at man kjøper samme dåpsgave til bonus-nevø/niese som til biologisk? 🙈 

Anonymkode: e99c4...adf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke!

Til bonusnevø vippser du 1-2000kr, alt etter hva som passer best i deres familie.

Anonymkode: bfa66...dea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri gjort forskjell på gavene uansett 

Anonymkode: 4f827...407

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blandet sammen bror og mann i den lille historien din denne gangen. 

Anonymkode: 84eb9...3ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen burde opprette en tråd om hvorvidt folk bruker dåpsgavene de fikk 🙄

Anonymkode: abebf...649

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg spurt gutten hva han ønsket seg. Tenker det er en sannsynlighet for at han f eks heller vil ha en pengegave enn en typisk gravert dåpsgave.

Anonymkode: a91e4...04c

• Liker 1
Skrevet

Bonus eller slekt i blodet: jeg ville ikke gitt samme dåpsgave til en 13-14-åring som til en baby. Men jeg ville heller ikke gjort veldig stor forskjell i pris så lenge det er to (halv-)søsken som skal døpes samme dag, og du skal i selskap for å feire begge. 

Skal man først gi en gave med inngravering til den eldste, ville jeg bestilt en bibel med navn og dåpsdato inngravert. https://bibel.no/nettbutikk/bibel-2024-svart-skinn-medium

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (1 minutt siden):

Bonus eller slekt i blodet: jeg ville ikke gitt samme dåpsgave til en 13-14-åring som til en baby. Men jeg ville heller ikke gjort veldig stor forskjell i pris så lenge det er to (halv-)søsken som skal døpes samme dag, og du skal i selskap for å feire begge. 

Skal man først gi en gave med inngravering til den eldste, ville jeg bestilt en bibel med navn og dåpsdato inngravert. https://bibel.no/nettbutikk/bibel-2024-svart-skinn-medium

Veldig godt forslag!

Her er det en ungdom som velger å la seg døpe, da er en slik gave på sin plass!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv en bonus-mamma, som jeg og min pappa flyttet inn med i tenårene. Tror aldri jeg har fått noe dyre gaver av min bonus-mamma sine søsken, maks symbolske gaver. Men jeg har jo også en mamma og biologiske tanter onkler som jeg har fått fine gaver av.
Tenker at om din bonus-nevø ikke selv har noen tanter og onkler så er det mye mer relevant å tenke at gave fra deg kanskje burde være noe fint for å gjøre mindre forskjell på disse to halvsøsken.

Anonymkode: 5eece...af5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, selvfølgelig ikke!

Til bonusnevø vippser du 1-2000kr, alt etter hva som passer best i deres familie.

Det var nå fryktelig mye for en unge som ikke er ekte slekta. Kjør heller 200-400 maks.

Anonymkode: 39dc6...cb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det var nå fryktelig mye for en unge som ikke er ekte slekta. Kjør heller 200-400 maks.

DET var knipent av en tante, bonus eller ei! 

Anonymkode: 853e1...bc9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er det en blomsterbukett koster, noe du gjerne tar med til foreldre i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Man gir selvfølgelig mindre gave. Eller for å være ærlig synes det blir rart med gave i det hele tatt. Han får gaver neste år i konfirmasjon. 

Kjøp noe symbolsk. Hvis broren din er så tonedøv og spør, så er det vel smal sak å være ærlig her? 

Anonymkode: 77e4c...742

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

DET var knipent av en tante, bonus eller ei! 

Anonymkode: 853e1...bc9

Nei, det er helt greit når hun faktisk ikke er tante til ungdommen. 2000 er helt sinnsykt å skulle gi i dåpsgave til en ungdom som døper seg som en ikke er i slekt med engang! 

Anonymkode: da2fa...23e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir veldig rart å gi det samme til en nyfødt som en tenåring i utgangspunktet. Særlig når den ene tingen virker å være en slags «fra rundt da du ble født»-gave. Synes du skal velge helt selv hva du gir til bonusnevøen. Det har broren din ingenting med. Tenker han enten er grisefrekk som antar, eller, like mulig, bare litt blåøyd og tror han gjør deg en tjeneste ved å bare sende over informasjonen. I alle tilfeller bør du ignorere det. 

Anonymkode: 6575e...e4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mening er at man gir ingen gave til en tenåring som velger å døpe seg. Gaven kommer til konfirmasjonen og da en gave som står i stil til at man trer inn i de voksnes rekker. Det er ikke nødvendigvis sånn at man gir likt til bonus og biologiske barn. Det kommer an på hvor lenge bonus har vært i familien og relasjon. Dersom bonus har sin egen familie, er det greit å trekke litt av for dette, sånn at de ikke blir dobbelt opp av alt. 

Anonymkode: 45d29...879

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er smålig og stusselig å ikke gi noe til bonusnevø. 

Broren din er også en dust som setter krav, men bortsett fra det, er det virkelig så vanskelig å kjøpe noe en tenåring har lyst på? 

Anonymkode: ef818...a7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...